6 клас
Урок №28
Дата:
ОСНОВНІ ФОРМИ РЕЛЬЄФУ ЗЕМЛІ. РІВНИНИ
Мета: сформувати загальне уявлення про різноманітність форм рельєфу земної поверхні; ознайомити з різними видами рівнин та особливостями їхнього утворення; розвивати вміння знаходити рівнини на фізичній карті та визначати їхні види; розвивати дослідницький підхід до вивчення різних форм рельєфу; виховувати самостійність, акуратність, працелюбність.
Обладнання: фізична карта півкуль, фізична карта України, атласи, підручники, фотокартки гір та рівнин, контурні карти.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Очікувані результати: учні зможуть розкривати зміст поняття «рельєф», розрізняти види рівнин за різними ознаками, називати та знаходити найбільші рівнини світу на карті.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
Прийом «Бліцопитування»
Що таке абсолютна висота місцевості? відносна висота місцевості?
У який спосіб на географічних картах та планах позначають нерівності земної поверхні?
Які за походженням процеси беруть участь у формуванні поверхні земної кори?
IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Прийом «Проблемне питання»
На попередніх уроках теми «Літосфера» ми вивчали внутрішні та зовнішні процеси, діяльність яких порівнювали з невтомними руками скульптора. А якими ж є результати роботи цього скульптора?
Це різноманітність форм поверхні нашої Землі. Як вони утворюються? Чому одні ділянки простягаються на сотні й тисячі кілометрів рівними просторами, а інші — підносяться вгору у вигляді гострих піків? Шукати відповіді на ці питання ми з вами будемо протягом кількох уроків.
Сьогодні ми дослідимо особливості форм поверхні, зовнішній вигляд яких усім добре відомий, адже саме вони становлять переважну частину території України. Йдеться про рівнини.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Формування поняття «рельєф»
Рельєф — сукупність форм земної поверхні, різних за розмірами, походженням, віком та історією розвитку.
Сучасний характер поверхні земної кори (рельєф) склався в результаті тривалого розвитку Землі під впливом спільної дії внутрішніх (ендогенних) і зовнішніх (екзогенних) процесів.
Внутрішні процеси є проявом дії внутрішніх сил Землі. Зовнішні процеси відбуваються на земній поверхні або на невеликій глибині під впливом сонячної енергії, вітру, води, живих організмів.
Висновок 1. Різноманітний рельєф — це результат взаємодії внутрішніх та зовнішніх процесів.
Форми рельєфу земної кори
Унаслідок взаємодії ендогенних та екзогенних сил поверхня земної кори, відображаючи процес розвитку планети, повільно і безперервно змінюється. Створюються різноманітні форми земної поверхні, різні за розмірами, походженням, віком та історією розвитку.
Найбільшими структурними елементами земної кори є виступи материків і западини океанів. Материкам відповідає материкова земна кора, океанам — океанічна. Основу материків складають давні (докембрійські) і більш молоді (палеозойські) платформи, активні гороутворювальні процеси, у яких відбувалися в далекі геологічні епохи.
У межах материків і океанів розрізняють дві основні форми рельєфу: гори та рівнини. Гори займають близько 40 % суходолу земної кулі, рівнини — близько 60%.
Рівнини та їхня класифікація (робота з текстом та рисунками підручника)
Рівнини — відносно рівні ділянки земної поверхні, що мають перепади висот не більш ніж 200 м.
Класифікація рівнин
За висотою |
За зовнішнім виглядом |
За утворенням |
низовини (до 200 м); височини (200–500 м); плоскогір’я (понад 500 м) |
плоскі (з відносно рівною, одноманітною поверхнею); горбисті (з пагорбами, ярами, долинами річок та іншими нерівностями) |
первинні (колишні ділянки морського дна, підняті тектонічними рухами); вторинні (утворені внаслідок руйнування гірських країн; складені річковими або льодовиковими відкладами |
Висновок 2. Висота рівнин залежить від того, на якій ділянці земної кори вони розташовані. Загалом рівнини утворюються на відносно стійких і рівних ділянках земної кори.
Практична робота № 4 (продовження)
Позначення на контурній карті великих рівнин світу.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Прийом «Міні-практикум»
Знайдіть рівнини на фізичній карті світу та України і назвіть їх. Спробуйте визначити їхні особливості відповідно до класифікації.
Установіть, у межах якої форми рельєфу розташований ваш населений пункт.
Прийом «Географічна розминка» — «Світлофор»
Учитель ставить запитання за картою, учні сигналізують картками.
Прийом «Творча лабораторія»
Завдання. Зіставте карти «Будова земної кори» та «Фізична карта світу» і визначте, які форми рельєфу відповідають давнім платформам. Результати занесіть у таблицю.
Зробіть висновки.
Платформи |
Форми рельєфу |
|
|
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
Прийом «Прес-конференція»
Учні самостійно підбивають підсумки роботи на уроці, називають основні поняття, з якими познайомилися, шляхи утворення рівнин, найбільші рівнини світу тощо.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати відповідний текст підручника.
2. Позначити на контурній карті України рівнини.
3. Скласти кросворд, використовуючи назви рівнин.
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ
Найбільші рівнини світу
Рівнина |
Материк |
Площа, млн. км2 |
Амазонська низовина |
Південна Америка |
5,2 |
Руська (Східноєвропейська) рівнина |
Євразія |
3,9 |
Середньосибірське плоскогір’я |
Євразія |
3,5 |
Аравійське плоскогір’я |
Євразія |
2,3 |
Західносибірська низовина |
Євразія |
2,1 |
Ла-Платська низовина |
Південна Америка |
1,9 |
Великі рівнини |
Північна Америка |
1,2 |
Бразильське плоскогір’я |
Південна Америка |
1,1 |
Індо-Ґанґська низовина |
Євразія |
1,0 |
Плоскогір’я Декан |
Євразія |
1,0 |
1