Тема уроку: Основні форми рельєфу суходолу – гори і рівнини. Різноманітність та утворення рівнин на суходолі.
Мета уроку: називає суттєві ознаки понять «рельєф», «рівнини», «гори»
наводить приклади і показує на карті різні форми рельєфу.
визначає абсолютну і відносну висоту рівнин за шкалою висот;
позначає на контурній карті рівнини.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
Прийом «Доповни речення»
Внутрішня будова Землі складається з ... (Ядро, мантія, земна кора)
Літосфера постійно перебуває в... (Русі)
Учені виділяють ... великих літосферних плит. (7)
Розрізняють 2 види магматизму.... (Внутрішній і зовнішній)
Діючі вулкани супроводжують. (Гарячі джерела та гейзери)
IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Прийом «Проблемне питання»
Майже з дитинства ви помітили, що поверхня землі нерівна. На ній є підйоми і спуски, горби і балки. Що це таке ,як вони утворюються? Природа, яку ми бачимо навколо, здається нам вічною , але насправді це не так. Поверхня Землі протягом всієї історії неодноразово змінювалася. На попередніх уроках теми «Літосфера» ми вивчали внутрішні та зовнішні процеси , що змінюють земну поверхню або рельєф. Це поняття для вас не нове, ви з ним знайомилися в 5 класі на уроках природознавства. Сьогодні ми доповнимо знання.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
1.Формування поняття «рельєф».
Рельєф — сукупність форм земної поверхні, різних за розмірами, походженням, віком та історією розвитку.
Сучасний характер поверхні земної кори (рельєф) склався в результаті тривалого розвитку Землі під впливом спільної дії внутрішніх (ендогенних) і зовнішніх (екзогенних) процесів.
Внутрішні процеси є проявом дії внутрішніх сил Землі. Зовнішні процеси відбуваються на земній поверхні або на невеликій глибині під впливом сонячної енергії, вітру, води, живих організмів.Різноманітний рельєф — це результат взаємодії внутрішніх та зовнішніх процесів.
2.Форми рельєфу земної кори.
Унаслідок взаємодії ендогенних та екзогенних сил поверхня земної кори, відображаючи процес розвитку планети, повільно і безперервно змінюється. Створюються різноманітні форми земної поверхні, різні за розмірами, походженням, віком та історією розвитку.
Найбільшими структурними елементами земної кори є виступи материків і западини океанів. Материкам відповідає материкова земна кора, океанам — океанічна. Основу материків складають давні (докембрійські) і більш молоді (палеозойські) платформи, активні гороутворювальні процеси, у яких відбувалися в далекі геологічні епохи.
Форми рельєфу
рівнини гори
близько 60% суходолу земної кулі. 40 % суходолу земної кулі
3. Рівнини та їхня класифікація (робота з текстом та рисунками підручника)
Рівнини — відносно рівні ділянки земної поверхні, що мають перепади висот не більш ніж 200 м.
Класифікація рівнин
За висотою |
За зовнішнім виглядом |
За утворенням |
низовини (до 200 м) Причорноморська , Амазонська; височини (200–500 м) Придніпровська, Волинська, Подільська ; плоскогір’я (понад 500 м) Середньосибірське, Аравійське. |
плоскі (з відносно рівною, одноманітною поверхнею); горбисті (з пагорбами, ярами, долинами річок та іншими нерівностями) |
первинні (колишні ділянки морського дна, підняті тектонічними рухами) Причорноморська, Західносибірська; вторинні (утворені внаслідок руйнування гірських країн; складені річковими або льодовиковими відкладами Східноєвропейська Амазонська, Месопотамська, Індо-Гангська |
Висновок . Висота рівнин залежить від того, на якій ділянці земної кори вони розташовані. Загалом рівнини утворюються на відносно стійких і рівних ділянках земної кори.
Практична робота № 3
Позначення на контурній карті великих рівнин світу.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Прийом «Географічна мозаїка»
Учитель пише на дошці набір слів, з яких потрібно скласти речення. Наприклад: Нерівності, рельєф, все, поверхня, земна, це
Гори, основні, рівнини, рельєф, форми, це.
2. Прийом « Третій зайвий»
1.Гімалаї, Східноєвропейська, Придніпровська.
2. Амазонська, Бразильське, Карпати.
3.Уральські,Памір, Причорноморська.
-Прийом «Географічний практикум»
Знайдіть рівнини на фізичній карті світу та України і назвіть їх. Спробуйте визначити їхні особливості відповідно до класифікації.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
Прийом «П*ЯТЬ РЕЧЕНЬ»
Учні самостійно підбивають підсумки роботи на уроці, називають основні поняття, з якими познайомилися, шляхи утворення рівнин, найбільші рівнини світу тощо.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати відповідний текст підручника.
2.Створити презентацію «Рівнини України».