ОСНОВНІ ФОРМИ РЕЛЬЄФУ ЗЕМЛІ. ГОРИ
Мета: актуалізувати знання про основні форми рельєфу Землі; ознайомити із класифікацією гір за різними критеріями; розвивати вміння знаходити гори на фізичній карті та виявляти їхні особливості; розвивати дослідницький підхід до вивчення різних форм рельєфу, аналітичне мислення; виховувати самостійність, акуратність, працелюбність; виховання бережливого ставлення до природи.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: фізична карта півкуль, фізична карта України, комп’ютер, проектор, мультимедійна презентація «Гори», контурні карти, атласи, додатковий матеріал.
Очікувані результати: учні зможуть розрізняти види гір за різними ознаками, називати та знаходити найбільші гори світу на карті, порівнювати гори за висотою, походженням, розміщенням на суходолі та в океанах.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Прийом «Географічна мозаїка»
На дошці написаний набір слів, з яких потрібно скласти речення.
Нерівності, рельєф, усі, поверхня, земна, це.
Гори, основні, рівнини, рельєф, форми, це.
Прийом «Географічна розминка» — взаємоперевірка (робота в парах)
Учні ставлять один одному запитання за фізичною картою, визначаючи поло- ження великих рівнин.
Прийом «Географічний крос»
Необхідно доповнити фрази, запропоновані вчителем, відомостями, яких не вистачає.
Рівнини, абсолютна висота яких не перевищує 200 м, нази вають...
Вторинні рівнини утворюються на місці...
Нанесеннями річок утворені такі рівнини, як...
На території України найбільшими низовинами є...
Гірські породи, що складають рівнини, мають, як правило, походження...
Прийом «Вірю — не вірю»
Чи вірите ви, що в Україні велику площу займають височини?
Чи вірите ви, що всі рівнини на фізичній карті зображені зеленим кольором?
Чи вірите ви, що дно давнього моря може стати рівниною?
Чи вірите ви, що у формуванні Придніпровської низовини «брала участь» річка Дніпро?
Прийом «Проблемне питання»
Як видно з «Фізичної карти України», майже вся територія нашої країни рівнинна. Чим це можна пояснити?
IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Прийом «Приваблива мета»
Багато альпіністів, які підкорили гірські вершини, стверджують, що немає нічого прекраснішого у світі, ніж застигла краса німотних гірських вершин. Тож, незважаючи на постійні небезпеки, вони знову прагнуть підкорити нові недоступні висоти.
Чим же так приваблюють їх гори? Хто хоч раз бачив, хоча б здалеку, напевно, відчув надзвичайне захоплення від їхньої неповторної краси...
Сьогодні на уроці ми спробуємо розгадати деякі загадки природи, з’ясувавши, як утворюються гори, які процеси беруть участь у їх формуванні, де на Землі можна побачити найвищі гірські вершини.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Гори та їхня класифікація (демонстрація слайдів із зображеннями різних гірських систем, робота з текстом підручника)
Гори — ділянки земної поверхні, що високо підіймаються над прилеглими рівнинами та мають сильно розчленований рельєф.
Вони утворюються в результаті взаємодії рухомих літосферних плит у місцях їхнього зіткнення.
У тектонічному відношенні гори, як правило, відповідають поясам складчастості.
Складання схеми на дошці та в зошитах «Класифікація гір».
Класифікація гір
За висотою |
За походженням |
За будовою |
За віком |
Низькі (до 1000 м); Середні (1000–2000 м); Високі (понад 2000 м) |
Тектонічні (утворюються внаслідок рухів літосферних плит); Вулканічні (пов’язані з процесами вулканізму) |
Складчасті (товщі гірських порід, зм’яті у складки різної величини); Брилові (менш податливі породи кори розтріскувалися на блоки, які рухалися один уздовж іншого) |
Молоді (утворилися в останню альпійську епоху горотворення та продовжують формуватися); Старі (утворилися в більш давні геологічні епохи) |
Висновок: Гори на Землі відрізняються висотою, будовою, походженням, віком.
Робота з атласом та контурною картою. Знайти назви гір на фізичних картах світу та України та нанести їх на контурну карту.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Прийом «Міні-практикум»
1) Знайдіть гірські системи на фізичній карті світу та України і назвіть їх.
2) Визначте їх особливості відповідно до класифікації.
3) Визначте географічні координати Говерли та Роман-Кош.
Прийом «Експрес-тест»
1. Українські Карпати та Кримські гори за висотою належать до гір:
А високих; Б середніх; В низьких.
2. Найвищими горами у світі є:
А Кавказькі; Б Гімалаї; В Анди.
3. Молоді гори зазвичай мають вершини:
А гострі; Б округлі; В пласкі.
4. Переважну частину території України займають:
А гори; Б плоскогір’я; В рівнини.
5. На фізичній карті гори зображують відтінками кольору:
А зеленого; Б жовтого; В коричневого.
Прийом «Творча лабораторія»
Зіставте карти «Будова земної кори» та «Фізична карта світу» й визначте:
а) гірські системи, що відповідають областям складчастості;
б) період горотворення.
Результати занесіть у таблицю.
Область складчастості |
Період горотворення |
Гірська система |
|
|
|
VI. ПІДСУМКИ УРОКУ
Прийом «П’ять речень»
Рельєф поверхні Землі надзвичайно різноманітний. Найбільші його форми — материки та западини океанів. Виділяють дві основні форми рельєфу: гори та рівнини. Вони різняться за багатьма характеристиками: за висотами над рівнем моря, віком, способом утворення тощо. Територія України переважно рівнинна, на заході країни розташовані середньовисотні гори Карпати, на півдні — Кримські гори.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати відповідний текст підручника.
2. Знайти в Інтернеті інформацію про походження Карпат і Кримських гір.
3. Випереджальне завдання (окремим учням): знайти в Інтернеті інформацію та підготувати короткі повідомлення про дослідження глибин Світового океану.
4. Розпочати підготовку міні-проектів про унікальні форми рельєфу Землі.
1