Відкриття Америки Х.Колумбом. Перше навколосвітнє плавання під керівництвом Ф.Магеллана.

Про матеріал
формування предметних компетентностей: з’ясувати причини, що спонукали до нових відкриттів, сформувати уявлення учнів про першу навколосвітню подорож та її наслідки. працювати з джерелами географічної інформації; критично аналізувати й оцінювати географічні інформаційні джерела, виявляти об’єктивність і необ’єктивність інформації, її достовірність і науковість; будувати усні та письмові висловлювання щодо географічних фактів, подій і явищ (усно чи письмово: надавати характеристику об’єктів, явищ, подій, видатних дослідників; складати пазли, висловлювати власну думку, формулювати й захищати власні презентації).;аналізувати, пояснювати, формулювати теоретичні поняття, положення; користуватися науково-географічною термінологією, застосовувати поняття як інструмент пізнання нового; читати різні види карт, аналізувати їх та використовувати як джерела різноманітної інформації.
Перегляд файлу

Дата ___/___/___            Урок №                   Клас  6

 

ТЕМА УРОКУ:  Відкриття Америки Х.Колумбом. Перше навколосвітнє плавання під керівництвом Ф.Магеллана.

Мета: формування предметних компетентностей: з’ясувати причини, що спонукали до нових відкриттів, сформувати уявлення учнів про першу навколосвітню подорож та її наслідки. працювати з джерелами географічної інформації; критично аналізувати й оцінювати географічні інформаційні джерела, виявляти об’єктивність і необ’єктивність інформації, її достовірність і науковість; будувати усні та письмові висловлювання щодо географічних фактів, подій і явищ (усно чи письмово: надавати характеристику об’єктів, явищ, подій, видатних дослідників; складати пазли, висловлювати власну думку, формулювати й захищати власні презентації).;аналізувати, пояснювати, формулювати теоретичні поняття, положення; користуватися науково-географічною термінологією, застосовувати поняття як інструмент пізнання нового;

читати різні види карт, аналізувати їх та використовувати як джерела різноманітної інформації.

Ключові компетентності: спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами: усно  й письмово  тлумачити  географічні  поняття, факти, явища; математична грамотність: застосовувати  математичні  методи  для  розв’язання  географічних  проблем  і  задач, розуміти  і  використовувати  математичні  моделі  природних  та  суспільних  явищ і процесів; компетентності в природничих науках і технологіях: пояснювати  явища  в  живій  природі, використовуючи  наукове  мислення;  самостійно чи в групі досліджувати живу природу, аналізувати і визначати проблеми довкілля; оцінювати  значення  географії  для  сталого  розвитку  та  розв’язання  глобальних  проблем; інформаційно-цифрова компетентність: використовувати  сучасні  цифрові  технології  і  пристрої  для  спостереження  за  довкіллям, явищами і  процесами  в  суспільстві і  живій природі; створювати інформаційні продукти (мультимедійна  презентація)  природничо – географічного  та  суспільно-географічного  спрямування; шукати, обробляти і зберігати  інформацію  географічного  характеру, критично  оцінюючи її; уміння навчатися впродовж життя: організовувати й оцінювати свою навчально-пізнавальну діяльність самостійно  чи  в групі планувати і проводити спостереження,  ставити перед собою цілі і досягати їх; екологічна грамотність і здорове життя: працювати в команді під час  реалізації  географічних знань.

виховна: виховувати прагнення до активної життєвої позиції; патріотичне виховання почуття любові до своєї Вітчизни

Наскрізні змістові лінії:

Громадянська відповідальність

Формування діяльного члена громади й суспільства, який: розуміє принципи й механізми функціонування суспільства; є вільною особистістю; визнає загальнолюдські й національні цінності; керується морально-етичними критеріями й почуттям громадянської відповідальності у власній поведінці.

Екологічна безпека та сталий розвиток

формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної  свідомості.

Внутрішньопредметні і міжпредметні зв’язки: історія, біологія, народознавство,українська література, природознавство, хімія,фізика.

Тип уроку. Комбінований

Методи і методичні прийоми:

Методи та прийоми:

1). Пояснювально-ілюстративні (інформаційно-рецептивні): бесіда, розповідь, бліц-опитування, презентація.

2). Репродуктивні: робота з підручником, картами, зошитами, складання пазлів,  порівняння, тести.

3). Проблемно-пошукові: дослідження, повідомлення учнів з додаткових джерел, географічний практикум, моделювання.

Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м\м дошка.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап

“До успіху”

Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка виконання учнями домашнього завдання

Прийом «Продовжити речення» (учитель зачитує незавершені вислови та пропонує учням доповнити їх необхідними відомостями).

  • У Північній Європі подорожі морем на значні відстані здійснювали войовничі племена…(вікінги)
  • В Х ст. Ерік Рудий відкрив острови…(Ісландія та Гренландія)
  • Вікінги були першими європейцями, які досягли берегів материка…(Північна Америка)
  • Марко Поло першим з європейців дістався Східної…(Азії)
  • Він був сином італійського…(купця)
  • Служба Марко в китайського хана тривала…(15 років)
  • В 1492 році Мартін Бегайм створив…(глобус)
  • Глобус в перекладі з латині означає…(куля)

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

 «Бліц – опитування. Чи знаєте ви?»

1) Які події раннього Нового часу були охарактеризовані як «біг наввипередки».

2) А кому і за що було пожалувано дворянський герб із написом «Ти перший мене обігнув»?

3) Магеллан і Всесвіт. Що спільного?

Відповіді на ці і інші питання ви будете знати по завершенню уроку.

IV. Вивчення нового матеріалу

У період з кінця ХV до середини ХVІІ ст. було здійснено найбільше географічних відкриттів, які мали дуже важливе значення для Європи. Цей період називають епохою Великих географічних відкриттів.

Великі географічні відкриття — це період в історії людства, що розпочався у другій половині XV століття і тривав до середини XVІІ століття, коли європейцями були відкриті невідомі раніше моря, океани, материки, здійснені кругосвітні подорожі, що докорінно змінило уявлення людини про Землю.

Причини Великих географічних відкриттів

  •                   Прагнення європейців поповнити запаси золота ісрібла, яких не вистачало в Європі, для карбування монет.
  •                   Захоплення турками в 1453 році Константинополя, пошуки нового шляху до Індії в обхід турецьких володінь.
  •                   Прагнення європейців позбутися посередників у торгівлі з країнами сходу.
  •                   Прагнення збіднілих дворян Іспанії і Португалії знайти нові землі, де можна було розбагатіти.

Передумови Великих географічних відкриттів

  1.                   Утвердження ідеї, що Земля має форму кулі.
  2.                   Удосконалення компасу.
  3.                   Використання астролябії мореплавцями.
  4.                   Винахід вогнепальної зброї.
  5.                   Створення морських карт-портелан.
  6.                   Удосконалення вітрильника – створення каравели під прямими і скісними парусами.

Значні відкриття у цей період були здійснені Васко да Ґамою, Христофором Колумбом, Фернаном Маґелланом

Перше відкриття Америки. На півночі Європи, де в наш час знаходяться Норвегія, Швеція та Данія, в ІХ-ХІ ст. жили войовничі пірати вікінги, які грабували кораблі, прибережні селища, монастирі й навіть цілі міста. Вікінги забирали людей у рабство, а тих, що чинив опір, вбивали й захоплювали силоміць землі для поселення. В Європі називали вікінгів норманами, на Русі – варягами. Їжу собі вони добували в морі, тому головним засобом пересування вікінгів були легкі й вузькі кораблі, які прикрашали головою дракона

Не всі варяги сиділи вдома. Деякі з них усе життя проводили в плаваннях. Волелюбні бійці, що не мирилися з утисками вождів, молодь, яка не знаходила застосування своїй силі на батьківщині, злочинці, що скоювали вбивства, об’єднувалися у бойові дружини й відправлялися в море на пошуки слави й нових земель. Прибуток ділили порівну.
     У середини IX ст. нормани відкрили острів Ісландія. Її суворі багаті рибою річки, вкриті снігами вершини гір, зелені луки нагадували вікінгам їхню батьківщину. В Ісландію кинулися колоністи. Так, у Х ст. сюди приплив вигнанець за вбивство Ерік на прізвисько Рудий. Але й в Ісландії підступний вікінг пробув недовго. Зібравши команду, він відправився шукати нові землі. Після тривалого й небезпечного плавання мандрівники побачили зелені луки, почули пташиний гомін, а вдалині – вкриті льодом землі. Ерік помилково назвав відкриту їм країну Гренландія, тобто Зелена Земля. Він й не здогадувався, що цей найбільший острів на Землі майже весь вкритий льодовиком, крім вузької смуги узбережжя. Згодом сюди приїхали нові переселенці, які не поривали зв'язків зі своєю батьківщиною й продавали туди хутра, моржеві ікла, а в обмін одержували хліб, тканини, ліс, залізо.
     Згодом колоністи з Гренландії почали шукати більше теплі й родючі землі. В 999 році корабель сина Еріка Рудого, Лейфа Еріксена, потрапив у шторм, який відніс судно далеко на південь. Люди побачили лісистий берег, пологі пагорби порослі диким виноградом та дикою пшеницею. Це була Америка, у якій побували вікінги за 500 років до Христофора Колумба.
     Однак Америка не з’являлася на географічних картах ще понад п’ять століть. Навіть на першій моделі Землі – глобусі  німецького географа Мартіна Бехайма (див. мал.  ), створеного у 1492 році, який відбив географічні досягнення того часу,  Америка відсутня. Мабуть вікінги приховували від усього світу свої відкриття. А згодом, з середины ХІ ст. їх походи припинилися.

 

Відкриття Америки

Іспанці у той час також намагалися знайти морський шлях до Індії. Христофор Колумб (1451–1506) прагнув дістатися Індії більш коротким шляхом: спираючись на знання про кулястість Землі,він вирішив досягти Індії, рухаючись на захід, через Атлантичний океан.

У перше плавання (1492–1493) експедиція Колумба вирушила на трьох каравелах «Санта-Марія», «Нінья» та «Пінта». 12 жовтня 1492 р. вона досягла Багамських островів неподалік від берегів Америки.

Відкриті землі Колумб вважав Індією, а місцевих жителів — індіанцями. Згодом мореплавець здійснив ще три експедиції, але такі не зрозумів, що відкрив нову частину світу.

Першим, хто здогадався, що відкриті землі не Індія, а новий материк, був італієць Амеріґо Веспуччі, який у своїх листах залишив яскраві описи про плавання у берегів нових земель.

 

 

Орієнтовний вигляд таблиці

Дата

Морепла­вець- першовідкривач

Подія

1492 р.

Іспанець

Христофор

Колумб

Відкрив Америку

1497- 1499 рр.

Португа­лець

Васко да Гама

Відкрив морський шлях до Індії

1507 р.

Італієць

Амеріго Веспуччі

Довів, що відкриті Колум­бом землі – новий мате­рик, який був названий на його честь Америкою

1519- 1522 рр.

Португалець

Фернан

Магеллан

Здійснив перше в історії навколосвітнє плавання

       Чи був Колумб першим?

За 500 років до Колумба в Америку навідувалися безстрашні вікінги – жителі Північної Європи, що здійснювали морські походи. На Русі їх називали варягами, а в Європі – норманами. У Х ст. Ерік Рудий відкрив острів Гренландія. Через кілька років потому у 1000 р. одне з невеликих суден під керуванням сина Еріка Рудого – Лейфа Еріксона досягло східних берегів Північної Америки. Та про відкриття вікінгів, за винятком деяких північних народів, ніхто не знав.

Чому Америку назвали Америкою, а не Колумбією?

Історія виявилася несправедливою до Христофора Колумба. Америго Веспуччі теж плавав до Америки, але після Колумба. Згодом картографи назвали нові материки на честь Америго Веспуччі, а Колумбією лише одну з країн Південної Америки і тільки в ХІХ столітті.

 

Подорож Васко да Гами.

8 липня 1497 р. кораблі вийшли  з порту  столиці Португалії – Лісабона. Вісім місяців шли вони вздовж узбережжя Африки. Експедиція була добре оснащена. За трьома суднами йшло четверте – з продуктами і всім необхідним для ремонту. В експедиції приймали участь досвідчені моряки, переводчики.  У Мозамбіку португальці отримали перші уявлення про масштаби тутешньої торгівлі. Взявши досвідченого арабського лоцмана,    

        18 травня 1498 р. Васко да Гама підійшов до індійського порту Калікут. І хоча арабські  купці та правитель Калікута силою змусили їх покинути місто але головне завдання експедиції було виконано – морський шлях в Індію було знайдено.

Експедиції Магеллана

 

Під час кругосвітньої подорожі мандрівники зіткнулись з великими труднощами. З 265 чоловік залишилось 18. Загинув, під час сутички з туземцями , Фернан Магеллан. 6 вересня 1522 р. каравела «Вікторія»  вернулась в Іспанію. Мореплавець Елькано , який керував судном після C:\Users\LENA\Documents\qr-code (2).gifзагибелі Магеллана, отримав від імператора фамільний герб з зображенням земної кулі, з написом : «Ти перший здійснив плавання навколо мене.»

Географічні відкриття  в Європі називають Великими. За короткий час уявлення європейців про світ зазнали глибоких змін

Перегляд фрагменту документального фільму ВВС «Фернан Магеллан. Перша навколосвітня подорож» (сутичка з тубільцями)

 

Вшанування пам’яті Магеллана

  • Україна

На честь Магеллана названі Провулок Магеллана у місті Кривий Ріг та Вулиця Магеллана у місті Макіївка.

  • Світ

На честь Магеллана названо:

  • Магелланові Хмари;
  • Магелланова протока;
  • Магеллан (космічний апарат);
  • Магелланові субполярні ліси — наземний екорегіон найпівденнішого краю Південної Америки;
  • Магеллановий пугач — вид птахів з роду пугачів;
  • 4055 Магеллан (4055 Magellan, 1985 DO2) — астероїд групи Амура, який відкрила Елеанор Френсіс Гелін у 1985 році.
  • У кінематографі
  • Зниклий флот Магеллана (Magellan’s Lost Fleet), документальний фільм, 2002 рік, виробництво: США, A&E Television Networks, режисер: Скотт Міллер;

Велика війна Магеллана (The Great War of Magellan), фантастика, пригоди, 2005 рік, виробництво: США, режисер: Річард Хетч.

V. Узагальнення і систематизація вивченого

 

Основні тези

Значення Великих географічних відкриттів:

1) Наука отримала достовірні знання про світ;

2) розпочалося формування нової системи світової торгівлі;

3) завдяки географічним відкриттям Іспанія і Португалія перетворились на нові колоніальні імперії;

4) надходження значної кількості золота із колоній призвело до революції цін у Європі.

 

 

 

Основні дати:

  • 1492 р. – Христофор Колумб відкрив Америку;
  • 1497-1499 рр. – португалець Васко да Гама відкрив морський шлях до Індії;
  • 1507 р. – італієць Амеріго Веспуччі довів, що відкриті Колумбом землі – новий материк, який було названо на його честь Америкою;
  • 1519-1522 рр. – португалець Фернан Магеллан здійснює першу у світі  навколосвітню подорож.

 

Вправа Комплексна робота з текстом, атласом

Робота з підручником та додатковим текстом.

Учні виконують наступні завдання:

Використовуючи атлас та підручник заповніть таблицю.

Місце і дата початку подорожі Фернана Магеллана

 

У якому напрямку рухалась іспанська флотилія?

 

Який океан пересікли кораблі Ф. Магеллана

 

Вздовж якого узбережжя рухалась флотилія, припускаючи, що там має бути протока?

 

Протока, яка з’єднує Атлантичний океан з Південним морем

 

Як довго тривало плавання по Південному морю?

 

Як назвав Південне море Ф. Магеллан? Чому?

 

Яких островів досягнула флотилія Ф. Магеллана в березні 1521 року?

 

Де загинув Ф. Магеллан?

 

Хто очолив експедицію після смерті Магеллана?

 

Коли  і на якому кораблі повернулись моряки на Батьківщину

 

Що написано на дворянському гербі відомої родини в Іспанії

 

 

 

 

 

 

 

Кросворд

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

 

 

 

 

 

 

 

13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

По горизонталі:

2. Кінцевий пункт подорожі Васко да Гами.

4. "Чорний материк".

5. Перший намісник "Нової Іспанії".

6. Керівник першої навколосвітньої подорожі.

8. Португальський мандрівник, який першим дістався крайнього півдня Африки.

9. "Колоніальний" товар.

11. Прилад для визначення сторін горизонту.

12. Жителі Перу.

13. Територія, або країна, завойована європейцями, що втратила свою незалежність.

По вертикалі:

1. Завойовник інків.

2. Швидкохідний вітрильник, винайдений португальцями.

3. Народ центральної Америки, який створив один з перших календарів.

6. Місто в Мексиці.

7. Народ центральної Америки, основним зайняттям якого була війна.

10. Країна, розташована на Піренейському півострові.

«Вірю – не вірю»

1. На честь Магеллана було названо відкритую ним протоку. (так)

2. У результаті географічних відкриттів посилилася феодальна роздробленість. (ні)

3. Америка названа на честь Колумба.(ні)

 

VI.  Підсумки уроку

Прийом «Карусель» (учні по черзі продовжують речення).

  • Я вперше замислився…
  • Мене здивувало…
  • Я зрозумів (запам’ятав)…
  • Я ще раз повторив…
  • Я навчився та дізнався…

 

 

VII.   Домашнє завдання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
5 листопада 2021
Переглядів
5627
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку