Конспект уроку для учнів 6 класу на тему "Основні форми рельєфу Землі.Гори".
ОСНОВНІ ФОРМИ РЕЛЬЄФУ ЗЕМЛІ. ГОРИ
Мета: актуалізувати знання про основні форми рельєфу Землі; ознайомити із класифікацією гір за різними критеріями; розвивати вміння знаходити гори на фізичній карті та виявляти їхні особливості; розвивати дослідницький підхід до вивчення різних форм рельєфу, аналітичне мислення; виховувати самостійність, акуратність, працелюбність; виховання бережливого ставлення до природи.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: фізична карта півкуль, фізична карта України, комп’ютер, проектор, мультимедійна презентація «Гори», контурні карти, атласи, додатковий матеріал.
Очікувані результати: учні зможуть розрізняти види гір за різними ознаками, називати та знаходити найбільші гори світу на карті, порівнювати гори за висотою, походженням, розміщенням на суходолі та в океанах.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Прийом «Географічна розминка» — взаємоперевірка (робота в парах)
Учні ставлять один одному запитання за фізичною картою, визначаючи поло- ження великих рівнин.
Прийом «Географічний крос»
Необхідно доповнити фрази, запропоновані вчителем, відомостями, яких не вистачає.
Рівнини, абсолютна висота яких не перевищує 200 м, нази вають...
Вторинні рівнини утворюються на місці...
Нанесеннями річок утворені такі рівнини, як...
На території України найбільшими низовинами є...
Гірські породи, що складають рівнини, мають, як правило, походження...
Прийом «Вірю — не вірю»
Чи вірите ви, що в Україні велику площу займають височини?
Чи вірите ви, що всі рівнини на фізичній карті зображені зеленим кольором?
Чи вірите ви, що дно давнього моря може стати рівниною?
Чи вірите ви, що у формуванні Придніпровської низовини «брала участь» річка Дніпро?
Прийом «Проблемне питання»
Як видно з «Фізичної карти України», майже вся територія нашої країни рівнинна. Чим це можна пояснити?
IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Прийом «Приваблива мета»
Багато альпіністів, які підкорили гірські вершини, стверджують, що немає нічого прекраснішого у світі, ніж застигла краса німотних гірських вершин. Тож, незважаючи на постійні небезпеки, вони знову прагнуть підкорити нові недоступні висоти.
Чим же так приваблюють їх гори? Хто хоч раз бачив, хоча б здалеку, напевно, відчув надзвичайне захоплення від їхньої неповторної краси...
Сьогодні на уроці ми спробуємо розгадати деякі загадки природи, з’ясувавши, як утворюються гори, які процеси беруть участь у їх формуванні, де на Землі можна побачити найвищі гірські вершини.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Гори та їхня класифікація (демонстрація слайдів із зображеннями різних гірських систем, робота з текстом підручника)
Гори — ділянки земної поверхні, що високо підіймаються над прилеглими рівнинами та мають сильно розчленований рельєф.
Вони утворюються в результаті взаємодії рухомих літосферних плит у місцях їхнього зіткнення.
У тектонічному відношенні гори, як правило, відповідають поясам складчастості.
Складання схеми на дошці та в зошитах «Класифікація гір».
Класифікація гір
За висотою |
За походженням |
За будовою |
За віком |
Низькі (до 1000 м); Середні (1000–2000 м); Високі (понад 2000 м) |
Тектонічні (утворюються внаслідок рухів літосферних плит); Вулканічні (пов’язані з процесами вулканізму) |
Складчасті (товщі гірських порід, зм’яті у складки різної величини); Брилові (менш податливі породи кори розтріскувалися на блоки, які рухалися один уздовж іншого) |
Молоді (утворилися в останню альпійську епоху горотворення та продовжують формуватися); Старі (утворилися в більш давні геологічні епохи) |
Висновок: Гори на Землі відрізняються висотою, будовою, походженням, віком.
Робота з атласом та контурною картою. Знайти назви гір на фізичних картах світу та України та нанести їх на контурну карту.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати відповідний текст підручника.
2. Знайти в Інтернеті інформацію про походження Карпат і Кримських гір.
3. Випереджальне завдання (окремим учням): знайти в Інтернеті інформацію та підготувати короткі повідомлення про дослідження глибин Світового океану.
4. Розпочати підготовку міні-проектів про унікальні форми рельєфу Землі.
1