Основні форми рельєфу Землі. Рівнини

Про матеріал
Розробка уроку з географії на тему "Основні форми рельєфу Землі.Рівнини" Структура уроку І. Організаційний момент ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності ІV. Вивчення нового матеріалу V. Закріплення нових знань і вмінь учнів VI. Підсумок уроку VIII. Домашнє завдання
Перегляд файлу

Урок 24.

 Тема. Основні форми рельєфу Землі. Гори.

Мета: поглибити та систематизувати знання учнів про основні форми рельєфу Землі; розвинути первинні уміння харак­теризувати географічне положення гір по фізичній кар­ті, складати їх комплексну характеристику; виховувати творче мислення.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: фізична карта світу, фізична карта України,  фотокартки (слайди) гірських вершин, макет гір, картки.

Структура уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

ІV. Вивчення нового матеріалу

V. Закріплення нових знань і вмінь учнів

VI. Підсумок уроку

VIII. Домашнє завдання

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

  1. Географічна розминка. ( Робота з картою)

Учні ставлять запитання учневі біля карти . Показати 5 географічних об’єктів.

      2.Географічний крос.

 Закінчіть речення.

1) Рівнини, абсолютна висота яких не перевищує 200 м, назива­ються...( низовини)

 

2) Вторинні рівнини утворюються на місці ...( гір) .

3) Нанесеннями річок утворені такі рівнини, як ...( Месопотамська) .

4) На території України найбільшими низовинами є ..(Придніпровська і Причорноморська). .

5) Рівнини абсолютна висота від 200 до 500м називають….( височинами)

Гра «Вірю — не вірю»

1) Чи вірите ви, що в Україні велику площу займають височини?

2) Чи вірите ви, що деякі рівнини можуть утворюватися зі зруй­нованих гір?

3) Чи вірите ви, що всі рівнини на фізичній карті позначені зеле­ним кольором?

4) Чи вірите ви, що дно давнього моря може стати рівниною?

5) Чи вірите ви, що у формуванні Придніпровської низовини «брала участь» річка Дніпро?

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Вступне слово вчителя.

Утворіть слово із набору літер: И Г О Р

Тема нашого уроку « Гори»

  • Хто із вас побував у горах?
  • Що вас найбільше вразило?

Гори або гірські системи дуже красиві, величні. Вони приваблюють до себе велику кількість туристів, атакож сміливих, відчайдушніх, фізично підготовлених підкорювачів вершин.

-Як називають таких людей? ( альпіністи, скало лази). Ба­гато альпіністів стверджують, що немає нічого прекраснішого у сві­ті, ніж застигла краса гірських вершин. І попри те, що альпіністів у горах часто спіткає небезпека, вони знову і знову прагнуть під­корити нові, усе більш неприступні висоти. Чим же так приваблю­ють гори? На сьогоднішньому уроці ми спробуємо розкрити деякі таємниці природи, з’ясувавши, як утворюються гори, які процеси беруть участь у їх формуванні, де на Землі можна побачити найви­щі гірські вершини.

Запис у зошит теми уроку і плану.

1.Рельєф гір.

2.Утворення гір.

3. Вік гір.

4. Висота.

5. Зміна гір.

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Рельєф гір.

Використовуємо макет гір, таблицю, малюнок підручника чи атласа.

Що ж таке гори? Сильно розчленовані форми земної поверхні.

З яких частин вони складаються?

Вершини – найвищі частини гір.

Великі групи гір утворюють гірську країну.

Лінійно витягнуті ланцюги гір – гірські хребти.

Найвища частина хребта – гребень.

Хребти розділені поздовжніми зниженнями 0 гірські долини.

Зручне для переходу зниження вгорах – перевал.

Завдання

     1) Що таке гори? Вершини? Гірська країна? Гребень? ( може задавати учитель або учні)

2) Складіть схематичний рисунок будови гори. Підпишіть на ньо­му підніжжя, вершину, схил.

2.Утворення гір.

Може хтось із вас знає , як же утворилися гори?

        Гори виникають на рухомих ділянках земної кори. Існує багато гіпотез, що намагаються пояснити як утворилися гори. Найсучасніші гіпотези стверджують,що сталося внаслідок зіткнення великих плит земної кори.Усе починається тоді, коли плити розходяться й між ними виникає зона провалу, де починають відкладатися у величезній кількості осади. Коли обидві плити знову починають сходитися, вони зминають у складки шар осадів, що у своїй верхній частині випинається вгору.Задля рівноваги різних мас земної кори складка підіймається над поверхнею Землі, й у такий спосіб утворюється гірське пасмо.А буває й так, що під час зіткнення двох літосферних плит одна з них починає налазити на іншу. Тоді частина першої піднімається і виникають гірські хребти.

 

     1)     Робота із схемою

 

ГОРИ ( за походженням)

Складчасті

Складчасто-брилові

Вулканічні

Карпати, Альпи, Гімалаї, Анди

Уральські, Тянь-Шань

Гори Вірунга, Вулканічний хребет у Карпатах, Кіліманджаро

2) Знайти ці гори в атласах і покажіть на карті.

  1. Вік гір.

Скільки вам років? А як ви думаєте  чи є вік у гір?

 

За віком гори бувають старі і молоді.

Робота в групах.

Завдання2.1

Прочитати  одній групі про молоді гори  , іншій про старі, і виступити.

Показати їх на карті.

3.Висота гір.

Робота із схемою

 

ГОРИ ( за висотою)

Низькі

Середні

Високі

До 1000 м ( Кримські)

Від 1000 до 2000 м

( Карпати,Уральські)

Понад 2000 м ( Тянь-Шань, Гімалаї)

 

Завдання3.1

Знайти і показати на карті ці гори і найбільші вершини . Визначити їхню абсолютну висоту і записати у зошит( можна по групам)

Завдання 3.2.

Дотримуючись плану ,дати характеристику гірській системі « Гімалаї»’

План.

1.Назва

2. Географічне положення

3. Напрям і протяжність.

4. Максимальна і переважаючі висоти.

5. Характер вершин, схилів.

6. Вік, походження.

7. Корисні копалини.

4.Зміни гір.

*Чи змінюються гори?

*Під дією ,яких сил відбувається ці зміни?

*Як називається процес руйнування гірських порід? ( вивітрювання)

У горах відбуваються несприятливі фізико-географічні процеси: каменепади, обвали, осипища, селі ( грязеві потоки,що раптово виникають після сильних дощів)

*Як себе поводити в цих випадках?

*Чи змінюють гори люди?( добувають корисні копалини, прокладають дороги, вирубують ліс)

 

 

 

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

.

1.Експрес-тестування.

1) Українські Карпати та Кримські гори за висотою належать до гір:

а) високих; б) середніх; в) низьк

2) Найвищі гори світу:

а) Кавказькі; б) Ґімалаї; в) Анди.

3) Вершини молодих гір зазвичай:

а) гострі; б) округлі; в) плоскі.

4) Переважну частину території України займають:

а) гори; б) плоскогір’я; в) рівнини.

5) На фізичній карті гори зображують кольором:

а) зеленим; б) жовтим; в) коричневим.

2.Назвіть об’єкти, для яких характерний префікс «най»

* Найвища вершина світу. ( Еверест)

* Найдовша гірська система світу. ( Анди)

* Найвищі гори суходолу. ( Гімалаї)

* Найвища вершина Українських Карпат. ( Говерла)

3. Завдання ( на картках). Визначіть відповідність між назвами горами та їхньою висотою.

 З давніх пір звикли гори

Про висоти вести спори .

Важко, діти, чи вам просто

Їх розставити по зросту?

Гори

Альпи

Карпати

Гімалаї

Урал

Анди

Крим

Скандинавські

високі

+

 

+

 

+

 

 

середні

 

+

 

 

 

 

 

низькі

 

 

 

+

 

+

+

4.Завдання ( на картках) . Визначте відповідність між горами та їхніми вершинами.

Гори

Кордільєри

Карпати

Альпи

Уральські

Анди

Кавказ

Народна

 

 

 

+

 

 

Ельбрус

 

 

 

 

 

+

Мак-Кінлі

+

 

 

 

 

 

Монблан

 

 

+

 

 

 

Говерла

 

+

 

 

 

 

Аконкагуа

 

 

 

 

+

 

 

5.Завдання. Розташуйте назви гір у порядку з півночі на південь: Карпати, Тянь-Шань, Гімалаї, Кримські, Кавказ.

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  1. Опрацювати відповідний параграф підручника.
  2. ) Дати характеристику Альпам.

3) Скласти кросворд із п’яти-шести назв гір та гірських систем.

 

Додатковий матеріал до уроку.

— Вважається, що чим вище піднімаються гори, тим більше вони руйнуються. Насправді висота гір залежить від виду гірських порід, які їх складають, та швидкості піднімання (зростання гір). Гори, складені нестійкими породами (піщаник та ін.), швидко руйнують­ся і, незважаючи на їх «молодий вік», мають округлі вершини та є відносно невисокими. Гори, складені переважно ґранітами, мо­жуть здійматися на висоту до 9000 м. Згідно з розрахунками, для того щоб гори зруйнувалися та на їх місці утворилася рівнина, необ­хідно близько 22 млн років.

— Найвищою горою суходолу є Еверест (8848 м), що дістала на­зву на честь керівника індійської топографічної служби англійця Джорджа Евереста. Друга назва гори — Джомолунґма, переклада­ється як «Богиня-мати світу» або «Мати богів Землі». Але за від­носною висотою найбільшою на Землі є не Джомолунґма, а згаслий вулкан Мауна-Кеа («Біла гора») на Гаваях. Якщо вимірювати її від підводної основи (глибина понад 5 тис. м) до вершини, то загальна висота Мауна-Кеа становить 10 203 м, із яких лише 4205 м височать над рівнем моря.

Останнім часом виявили ще вищу гору — 10 672 м, але її верши­на показується над поверхнею води лише на 12 см під час відпливу. Гора, розташована в Тихому океані поблизу Каролінських островів, ще не має назви.

— «Дахом» Америки та всієї Західної півкулі вважають гору Аконкаґуа заввишки 6960 м, а найглибша улоговина (–392 м) Землі розташована в Південно-Західній Азії та зайнята Мертвим морем. — Із давніх часів у горах жили люди, пристосовуючись до їх складних природних умов. Археологи знаходять малюнки старо­давніх людей на висотах понад 3 тис. метрів.

— Стародавня столиця інків Мачу-Пікчу розташовувалася в Ан­дах на вершині заввишки 6000 м. Сучасна столиця Мексики — Ме­хіко лежить на висоті 2240 м, столиця Еквадору — Кіто — на висоті 2818 м. Із давніх-давен горами проходили торговельні шляхи, на­приклад Великий шовковий шлях пролягав через Памір, а караван­ний шлях з Індії до Тибету — через Ґімалії. Через знамениті альпій­ські перевали Сен-Готард і Сен-Бернар йшли дороги, що сполучали країни Європи. У ХІІІ–XVI ст. монахи одного з монастирів на пере­валі Сен-Бернар вивели широко відому на сьогодні породу собак-ря­тівників — сенбернарів. Вони розшукували заблукалих подорожніх та рятували їх, зігріваючи своїм теплом.

В Андах на висоті 5000 м до наших часів збереглися ділянки Цар­ської дороги, побудованої інками ще задовго до відкриття матери­ка європейцями. Довжина цієї вимощеної дороги складала понад 5000 м, а ширина — 8 м.

 Гори завжди приваблюють спортсменів, туристів, лижників. У 1796 р.                                 була вперше підкорена найвища вершина Альп — гора Монблан (4807 м), і тоді вид спорту — підняття на вершини, отри­мавназву альпінізм. У 1953 р. житель Непалу Норгей Тенцинг і гро­мадянин Нової Зеландії Едмунд Хілларі підкорили «третій полюс» Землі — Джомолунґму.

 

 

Література:

1.Бойко В. М., Міхелі С. В. Загальна географія. 6 клас. – К.: Вид. « Педагогічна преса», 2006.

2. Тола Хосе. Атлас фізичної географії/ Хосе Тола; пер. з ісп. В. Шовкун. –

Х. : Вид-во « Ранок», 2005. – 96 с.; іл..

3.Велика ілюстрова енциклопедія школяра.- К.:Вид. «Махаон – Україна»,2004.

4. Всесвітня географія. – М. « РОСМЭН», 1997.

5. Стадник О. Г., Довгань Г.Л. та ін.. Загальна географія. 6кл.: Майстер-клас. –Х.: Вид. «Ранок», 2012.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
8 листопада 2019
Переглядів
2451
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку