Основні пояси атмосферного тиску на Землі. Вітер.Повітряні маси. Циклони та антициклони.

Про матеріал
Матеріал сприяє закріпленню та систематизації знань про атмосферний тиск, повітряні маси, типи повітряних мас, пасати, мусони, західні вітри, циклони, антициклони, формує знання про пояси атмосферного тиску на Землі,сприяє розумінню причин виникнення областей з різним атмосферним тиском,формує знання про повітряні маси, закономірності їх переміщення, розвиває аналітичне та логічне мислення.
Перегляд файлу

Дата:

Урок №

Клас: 6

Тема: Основні пояси атмосферного тиску на Землі. Вітер.Повітряні маси. Циклони та антициклони.

Мета:

  закріплення та систематизація знань про атмосферний тиск;

  повітряні маси, типи повітряних мас, пасати, мусони, західні вітри, циклони,    антициклони;

формування знань про пояси атмосферного тиску на Землі;

сприяння розумінню причин виникнення областей з різним атмосферним тиском;

формування знань про повітряні маси, закономірності їх переміщення; розвиток первинних практичних навичок розрізняти постійні та змінні вітри, циклони й антициклони;

з’ясування ролі постійних і змінних вітрів, циклонів та антициклонів у формуванні погоди.

розвиток аналітичного, логічного мислення.

Обладнання: підручники, атласи.

Опорні поняття: атмосферний тиск, екватор, тропіки, полюси, помірні широти, температура повітря, пояси атмосферного тиску, флюгер, вітер, закономірність.

Базові поняття: пояси атмосферного тиску, ізобари, баричний максимум, баричний мінімум, вітер, роза вітрів, бриз, повітряні маси, типи повітряних мас, пасати, мусони, західні вітри, циклони, антициклони.

 

Зміст уроку

Iміні модуль З - П.

Організаційний момент

Актуалізація опорних знань і вмінь

 Прийом «Інтелектуальна розминка»

• Що таке атмосферний тиск?

• Де тиск буде вищим — на вершині гори чи біля її підніжжя? Чому?

• Якими приладами вимірюється атмосферний тиск?

• Який принцип роботи барометра анероїда?

• Як за зміною тиску можна визначити зміну погоди?

 Прийом «Вірю — не вірю»

• Чи вірите ви в те, що за допомогою барометра можна не лише виміряти атмосферний тиск, але й визначити висоту місцевості?

• Чи вірите ви в те, що на вершині гори тиск менший, ніж біля її підніжжя?

• Чи вірите ви в те, що нагріте повітря легше за холодне?

• Чи вірите ви в те, що повітря переміщається з областей низького тиску

в область високого?

• Чи вірите ви в те, що зміна температури й тиску є причиною постійного переміщення повітря?

Міні-практикум

Задача.

Тиск повітря біля підніжжя гори на висоті 100 м над рівнем моря становить 750 мм рт. ст., а на вершині гори в цей же час — 650 мм рт. ст. Обчисліть

відносну та абсолютну висоту гори.

Розв’язання

1) Обчислюємо різницю тисків на вершині та біля підніжжя гори:

750 — 650 = 100 (мм рт. ст.).

2) Знаючи, що на кожні 100 м підйому тиск зменшується на 10 мм рт. ст., складаємо пропорцію:

100 м — 10 мм рт. ст.

х м — 100 мм рт. ст.

x = 100 × 100/10 = 1000 (м) — відносна висота гори.

3) Обчислюємо абсолютну висоту гори:

1000 + 100 = 1100 (м).

 Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Прийом «Проблемне питання»

Пам’ятаєте мультфільм про Вінні-Пуха та П’ятачка та їх бесіду про

причини вітру? Вінні-Пух стверджував, що вітер піднімається тому,

що дерева махають своїми гілками. Ні, заперечите ви, якраз навпаки!

А який же тоді вічний двигун приводить у рух повітря? Та як пояснити, що таке вітер?

1.Що таке вітер?

а) Прийом «Мозкова атака».

Варіанти записуються на дошці.

б) «Найкращий вибір».

Аналіз запропонованих варіантів, формулювання остаточного визначення вітру.

2.  Причини утворення вітру:

а) аналіз схеми «Утворення бризу» в підручнику;

б) побудова логічного ланцюжка.

 

 

 

 Прилад для вимірювання сили та напрямку вітру.

(зображення в підручнику)

3.   Вивчення вітрів. Побудова «рози вітрів». Аналіз рози вітрів.

 

Напрямок

вітру

Пн

ПнСх

ПдСх

Пд

ПдЗх

Сх

Зх

ПнЗх

Тривалість,

дні

10

4

1

3

2

2

4

4

 

II міні модуль З - П

Складання схеми в зошитах

 

 

Типи повітряних мас

 

 

Екваторіальні                            Тропічні                                       Помірні

                                                                                Арктичні,

                                                                                Антарктичні

 

4.  Постійні та змінні вітри (робота в групах)

Прийом «Творча лабораторія»

Працюють п’ять груп

 

 

 

 

Група 1

Завдання 1. Використовуючи текст і рисунки підручника, зобразіть схему розподілу поясів атмосферного тиску на Землі та покажіть на ній напрямки пасатів.

Завдання 2. Складіть стислу характеристику пасатів.

 

 

Група 2

Завдання 1. Використовуючи текст і рисунки підручника, зобразіть схему розподілу поясів атмосферного тиску на Землі та покажіть на ній напрямки західних вітрів.

Завдання 2. Складіть стислу характеристику західних вітрів.

 

 

Група 3

Завдання. Використовуючи текст і рисунки підручника, зобразіть

на схематичних рисунках механізм утворення літнього та зимового

мусону; підготуйте пояснення до них.

 

 

 

 

Група 4

Завдання. Використовуючи текст і рисунки підручника, зобразіть

на схематичних рисунках механізм утворення денного та нічного

бризу; підготуйте пояснення до них.

 

 

 Група 5

Завдання. Використовуючи текст і рисунки підручника, складіть

порівняльну характеристику циклонів та антициклонів.

 

 

 

III міні модуль З - П

Закріплення вивченого матеріалу

 Прийом «Експрес-тест»

1) Зниження атмосферного тиску на барометрі свідчить про те, що

найближчим часом можливо:

а) погіршення погоди;

б) поліпшення погоди;

в) незмінний стан погоди.

2) У тропосфері в разі підйому тиск повітря:

а) залишається незмінним;

б) знижується;

в) підвищується.

3) В екваторіальних широтах формується область тиску:

а) високого; б) середнього; в) низького.

4) Основними характеристиками вітру є:

а) напрямок, сила, швидкість;

б) довжина, ширина, висота;

в) сила, агресивність, злість.

5) Рух повітря здійснюється:

а) з області високого тиску в область низького тиску;

б) з області низького тиску в область високого тиску;

в) без жодних правил.

6) Лінії на карті, що з’єднують точки однакових показників тиску,

називаються:

а) ізобарами; б) ізогіпсами; в) ізотермами.

Прийом «Географічний диктант»

• Сезонні вітри, що виникають над прикордонними областями між материками й океанами, називають... (Мусонами)

• У центрі циклону атмосферний тиск... (Низький)

• Узимку з приходом антициклону погода встановлюється... (Ясна та морозна)

• У Середньовіччі «правильними» вітрами моряки називали... (Пасати)

• Становлять небезпеку для людей та несуть руйнування... (Тайфуни, урагани, смерчі)

Підсумок уроку

Прийом «Мікрофон»

Обговорення роботи груп. Повернення до етапу мотивації. Пояснення загадкових явищ.

 Домашнє завдання

• Опрацювати текст підручника.

• Налити в блюдце одну-дві чайні ложки води та поставити на підвіконня. Через день подивитися та записати результати.

Додатковий матеріал до уроку

• «Полюс вітрів» Землі знаходиться на берегах Землі Аделі в Антарктиді. Швидкість вітру тут перевищує 100 км на годину, а в окремі періоди — навіть сягає 320 км/год.

• Упродовж століть люди використовували енергію вітру, будуючи вітряки, за допомогою яких мололи зерно та качали воду. У Нідерландах і на сході Англії за допомогою вітряків відкачують воду й осушують болота. У багатьох частинах світу вони й сьогодні приводять у дію насоси, що

відкачують воду з колодязів і дренажних канав. Сьогодні енергію вітру

використовують для вироблення електроенергії вітряними генераторами. Вітер — це таке джерело енергії, яке ніколи не вичерпується і не забруднює навколишнє середовище. У більшості вітряків є висока вежа з установленими нагорі величезними, завдовжки 20 м, лопатями. Обертаючись під дією вітру, вони змушують обертатися генератор, що виробляє електроенергію. Вітряки встановлюють на відкритих, піднятих місцевостях, щоб сила вітру використовувалася максимально.

• За часів вітрильного судноплавства мореплавці шукали області, де дмуть пасати, та уникали районів, де панував штиль. Ці великі безвітряні зони — «кінські широти» — розташовані за областями пасатів навколо Північної та Південної півкуль. Назву цим районам штилів — «кінські широти», дали іспанські моряки, які перевозили коней зі Старого світу до іспанських колоній на відкритий Колумбом американський материк, де коней не було. Коли кораблі іспанців потрапляли в безвітряні місця, вітрила провисали, рух припинявся, запасу кормів не вистачало, багато коней гинуло, і їх викидали за борт.

Мусони відомі людям із сивої давнини. Ними користувалися моряки — араби, китайці, фінікійці. Європейці дізналися про мусони пізніше. Першими принесли звістку про мусони моряки Олександра Македонського (IV ст. до н. е.). Олександр Македонський дійшов у своїх завойовницьких походах до Індії. У долині річки Інд він зробив зупинку. Назад одна частина його війська вирушила морем. Одного зі своїх полководців — Неарха — Олександр призначив головнокомандувачем морських сил. Грецькі моряки пливли вздовж Індійського океану, користуючись попутним мусоном, а Неарх записував свої спостереження над поведінкою цього вітру.

Тропічні циклони — урагани — являють собою жахливу бурю, що

супроводжується сильними вітрами та зливами. Вони сягають 800 км

у ширину. Ураганні вітри та хмари рухаються з усіх боків по спіралі

до центра циклону, який дістав назву «око бурі». Ця область діаметром 25 км є безхмарною зоною затишшя, оточеною з усіх боків стіною густих хмар, з яких виливаються потоки дощу. Урагани характерні для Атлантики. У Тихому та Індійському океанах урагани звуться відповідно тайфунами та тропічними циклонами. Ураганні вітри легко можуть виривати з корінням дерева, зривати дахи з будинків та перекидати автомобілі, вони спричиняють великі повені та шторми. Прибережним низовинним районам урагани завдають колосального збитку. Сучасні засоби спостереження за допомогою

космічних супутників дозволяють виявити зародження та напрямок

руху тропічних циклонів та вжити відповідних заходів. Людей попереджують та евакуюють у безпечні райони. Але такі заходи не можуть зберегти будівлі. Так, у 2005 році тропічний ураган «Катрін» зруйнував захисні дамби поблизу американського міста Новий Орлеан, і воно повністю було залито водою. Все це супроводжувалося страшним вітром і зливою. Збитки, завдані «Катрін», експерти оцінили в сотні мільярдів доларів.

• Смерч — атмосферний вихор, що виникає в грозовій хмарі та поширюється вниз, інколи до самої землі, у вигляді темного хмарного рукава діаметром у десятки або й сотні метрів. За секунду він переміщається на 10–20м. Усередині вихрового стовпа швидкість вітру може перевищувати 100 м/с!

На морі іноді можна побачити одне з грізних і незвичайних явищ природи — водяний смерч. Смерч рухається неширокою смугою, відносно легкі предмети він піднімає високо вгору і може перенести на значну відстань. Іноді він вбирає в себе воду з морської затоки, ставка чи озера разом із рибами, медузами, раками, жабами, а іноді піднімає з пустель червонуватий пил. Походження смерчів у природі пояснюється суто фізичними

причинами, а саме — могутніми завихреннями повітряної маси під

час проходження грозових хмар.

Грозові смерчі — часте явище в США. Там вони називаються торнадо

(від ісп. «той, що обертається»). Американський торнадо мандрує протягом багатьох годин і завдає великих руйнувань із численними жертвами. Для того щоб цього не сталося, у країні працює спеціальна служба попередження жителів про небезпеку. Люди ховаються у підвалах будинків або у спеціально відведених місцях.

docx
Додано
19 листопада 2023
Переглядів
398
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку