Загальна характеристика клімату України. Основні кліматичні чинники: сонячна радіація, циркуляція атмосфери, підстилаюча поверхня. Взаємодія чинників кліматоутворення. Кліматичні к

Про матеріал
Модульний урок допоможе дати характеристику основних чинників формування клімату, розкрити поняття розподілу радіаційного балансу, сумарної сонячної радіації на території України, дати оцінку типам повітряних  мас, що панують над територією України, продовжити формування навичок  роботи з географічними картами, уміння їх співставляти та аналізувати; удосконалювати навики роботи з кліматичними картами,  формувати в учнів уявлення про несприятливі погодні явища, систематизувати основні поняття кліматології, дати поняття про кліматичні  ресурси, розвивати навички мислення високого рівня.
Перегляд файлу

ZnaliwoУрок: Фізична географія України

Клас: 8

Дата:

Тема: Загальна характеристика клімату України. Основні кліматичні чинники: сонячна радіація, циркуляція атмосфери, підстилаюча поверхня. Взаємодія чинників кліматоутворення. Кліматичні карти. Основні кліматичні показники. Кліматичні ресурси. Погода і небезпечні погодні явища

Мета:

дати характеристику основних чинників формування клімату, розкрити поняття розподілу радіаційного балансу, сумарної сонячної радіації на території України, дати оцінку типам повітряних  мас, що панують над її територією, продовжити формування навичок  роботи з географічними картами, уміння їх співставляти та аналізувати; 

 удосконалити навики роботи з кліматичними картами,  сформувати в учнів уявлення про несприятливі погодні явища, систематизувати основні поняття кліматології, дати поняття про кліматичні  ресурси, розвивати навички мислення високого рівня.

розвивати мовлення, логічне мислення та допитливість учнів

Обладнання: фізична й кліматична карти світу та України, атлас  України, зразки календарів спостереження за погодою.

Опорні поняття: клімат, погода, кліматичний пояс, кліматичні область, чинники формування клімату.

Базові поняття:  Сонячна  радіація,  радіаційний  баланс,  радіація  відбита, пряма, розсіяна, увібрана.

 Хід уроку 

I міні модуль У - М

Організаційний момент

 Оголошення  теми  уроку.  Формулювання  разом  з  учнями  мети  і завдань для роботи на уроці.

Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

прийом «Бліцопитування»

  Що таке погода?

  Що таке клімат?

  Чим відрізняється погода від клімату?

   Які кліматотворні чинники вам відомі?

   Які з них, на ваш погляд, є основними?

   Які основні типи клімату існують на Землі?

   Які існують кліматичні пояси?

Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності

Учитель. Клімат  це явище, що належить до природних умов, та  безпосередньо впливає на життя та здоров’я людей. Тому з давніх-давен  людина приділяла багато уваги спостереженням за погодою та її змінами.В наш час вплив погоди та клімату на життя людини не зменшився,  а  деякою  мірою  навіть  навпаки,  збільшився.  Вивченням  клімату займається наука кліматологія, значне місце якої серед географічних наук  затверджене творчим доробком видатного вченого Олександра Івановича Воєйкова. Кліматологія тісно пов’язана з фізичною наукою  метеорологією, але вона є і географічною наукою, адже клімат  один з найважливіших компонентів географічної оболонки. І сьогодні на уроці ми  побачимо, які ж особливості має клімат нашої з вами країни.

Вивчення нового матеріалу

прийом «Словничок»

Кліматологія  наука, що вивчає питання кліматотворення, опису  та класифікації типів клімату земної кулі, антропогенний вплив на клімат. 

Прикладні галузі кліматології  біокліматологія,  агрокліматологія, палеокліматологія, медична кліматологія тощо. Систематичні описи  клімату Землі та формування кліматології як самостійної області знань  належать  до  XIX  ст.  її  становлення  пов’язане  з  іменами  видатних  учених  Воєйкова, Вільда, Гумбольдта, Кеппена тощо.

 прийом «географічна лабораторія»

Учні  об’єднуються  в  динамічні  групи  та  працюють  над  завданнями: І група. Дослідіть вплив підстилаючої поверхні на клімат України.

II група. Дайте загальну характеристику клімату України.

IIІ група. Охарактеризуйте радіаційний баланс та кількість сонячної радіації в межах території України.

 Виконуючи  завдання,  учні  можуть  використовувати  матеріали  підручника та карт атласів. Учитель обмежує час роботи (5–7 хвилин). Після завершення відведеного часу кожна група оголошує результати своїх досліджень після чого відбувається коротке обговорення  всім класом того, що було сказане.

прийом «Мікрофон»

 1) Чи  погоджуєтесь  ви  з  думкою  групи,  що  працювала  над  даним  питанням?

 2) Чи була ця думка повною та достатньо аргументованою?

прийом «Словничок»

Сонячна радіація   тепло  і  світло,  що  випромінюється  Сонцем  і потрапляє на Землю. Радіаційний баланс  різниця між сумарною і відбитою сонячною  радіацією. Радіація відбита  сонячна радіація, що відбивається поверхнею  Землі. Радіація пряма  сонячне випромінювання, що надходить прямо  на земну поверхню. Радіація розсіяна   сонячне  випромінювання,  що  розсіюється  в атмосфері в результаті відбиття та вбирання тепла і світла. Радіація увібрана  частина сумарної сонячної радіації, увібрана  земною поверхнею.

II міні модуль З - П

прийом «географічна мозаїка»

Учитель  роздає  конверти,  в  яких  на  окремих  аркушах  дається  визначення понять, що вивчаються в темі. Учні складають з цих аркушів визначення і називають його. Працюють у парах, визначення  повторюються в декількох парах.

 1. Амплітуда температур  коливання температури протягом певного  періоду або різниця між найвищим та найнижчим її показниками.

2. Атмосферна циркуляція  постійний горизонтальний і вертикальний рух повітря в атмосфері Землі.

3. Барометр  прилад для вимірювання атмосферного тиску.

 4. Вітер   горизонтальний  рух  повітря,  спрямований  від  області  високого тиску до низького.

 5. Гроза   розряди  атмосферної  електрики,  які  супроводжуються  блискавками і громом.

 6. Ізотерми   ізолінії  на  карті,  що  з’єднують  місця  з  однаковою  температурою повітря.

Учитель. Людина завжди помічала ті особливості природи, які  допомагали їй визначати зміни погоди, адже її життя, особливо в наш  час, значною мірою залежить від погоди. Народні прикмети школи  дозволяють прогнозувати погоду точніше, ніж найсучасніше обладнання. І це незважаючи на значні зміни погоди під впливом господарської діяльності людини. чудовими «метеорологами» є птахи, чий  органічний зв’язок з атмосферою дає їм можливість відчувати найменші коливання її стану. чим глибше людина проникає до сутності  таємниць  погоди,  тим  краще  розуміє,  якими  могутніми  силами  ця  погода визначається.

 прийом «географічна лабораторія»

Учні працюють з підручником та записують у зошити відповіді на  наступні запитання (учитель регулює процес роботи з підручником та  допомагає учням сформулювати короткі та правильні відповіді):

1) Як розподіляються температури повітря на території України?

 2) Як розподіляються атмосферні опади на території України?

 3) Які  несприятливі  погодні  явища  характерні  для  території 

  України?

IIІ міні модуль З - П

прийом «п’ять речень»

 Учні об’єднуються в групи. Кожна група одержує завдання щодо  дослідження погоди певної території України. Кожен з учнів  висловлює свою  думку  одним  реченням,  що  є  продовженням  попереднього,  в  результаті  група  за  допомогою  п’яти  речень  характеризує  погоду  певної території:

 І група  Києв.

II група  Луганськ.

 IIІ група  Ялта.

 IV група  Закарпаття.

V група  Хмельницький.

Учні користуються атласами, підручником, таблицями. Учитель обмежує час роботи (5–7 хвилин). Після  завершення  відведеного  часу  кожна  група  оголошує  свої  дослідження.

 Закріплення вивченого матеріалу

прийом «Вірю — не вірю»

Вчитель називає твердження, з якими учні класу або погоджуються  або ні. якщо не погоджуються, то пояснюють чому.

   Основними кліматичними показниками є температура повітря та  атмосферний тиск.

   У межах території України проходить смуга високого атмосферного  тиску (по лінії Луганськ  Дніпропетровськ  Балта)

. •  Клімат не впливає на здоров’я людини.

  Окремі території України відрізняються за кліматичними особливостями.

   Завдяки циркуляції атмосфери відбувається вплив холодної арктики та сухого Євразійського повітря на клімат України.

Підсумки уроку

 прийом «Мікрофон»

Передаючи  уявний  мікрофон,  учні  підбивають  підсумки  уроку.  (Що нового дізналися, про що хотіли б розповісти другу?) Учитель виставляє оцінки, коментуючи виступи кожної групи.

 Домашнє завдання

   Опрацюйте відповідний текст підручника.

   Підготуйте додатковий матеріал про несприятливі природно-кліматичні явища.

Додатковий матеріал до уроку

 Прогнози про те, яким стане світ через кліматичні зміни, дотепер  стосувалися України лише побіжно. І ось дехто з фахівців обнародували  результати дворічних досліджень, що охопили всю країну. Картинка  вийшла вражаюча, хоч місцями і передбачувана:

   у  найближчому  майбутньому  Карпати,  де  іноді  не  буває  снігу,  перестануть бути гірськолижним курортом;

   клімат Криму стане справді тропічним. Прес-служба компанії «Південь-континент» надала дані дослідження: рівень атмосферного тиску, сили й напрямку вітру, температурні  показники,  а  також  коефіцієнти  вологості  (їх  щодня  з’ясовували  для кожного регіону за допомогою французьких цифрових погодних  станцій, розрахованих на домашнє застосування). За словами Миколи  Ігнатенко, одного з експертів, можливість робити виміри з урахуванням індивідуальних умов рельєфу і ландшафтного наповнення кожної  конкретної території в радіусі 50 км, дозволила зібрати максимально  детальну погодну інформацію. Потім дані оброблялися за спеціальними  алгоритмами.  Вони  допомогли  визначити  зміни  українського  клімату. Отже,  в  найближчі  10  років  нас  чекає  зростання  температури  і вологості. Це благотворно вплине на розповсюдження видів флори,  невластивої сьогодні українським широтам, але негативних наслідків  обіцяють значно більше. У 2006–2007 роках середні температурні показники з грудня до  лютого перевищували норму на 0,7 °С. Ця тенденція зберігатиметься,  також слід чекати відмітки 1,1°. Протягом наступних 10 років середня  температура в Україні виросте на 0,2 °С. Донбас опиниться в зоні високого тиску, тому в даній місцевості  слід  чекати  рекордно  високих  температур  як  влітку,  так  і  взимку.  У  південних  областях  холодніше  не  стане.  Крим  знаходитиметься  в  зоні  тропічного  клімату  з  властивими  йому  високою  вологістю  і температурою. Збільшиться сила штормових вітрів. Розвиток промисловості негативно впливає на нашу природу. але  що нам-то жити залишилося, правда? а нащадки абияк проіснують. Зміни кліматичних умов впливатимуть на розповсюдження рідкісних хвороб. Холера і чума можуть стати такими ж звичними хворобами, як і грип. У фауні відбудуться свої зміни  енцефалітні кліщі, яких ми  так побоюємося в Криму, можуть опинитися аж на широті Києва. Підвищення температури на 0,2 °С— це критично, хоча люди і не  відчують особливої різниці в температурі. Дотепер прогнози будували  на статистиці минулих років. але з різким збільшенням впливу людини  на природу всякий прогноз втрачає свою актуальність. Передбачити  екстремальні погодні умови, урагани, бурі і смерчі, які почастішали,  надалі стає практично неможливо. Незабаром  буковинські  погодні  умови  нагадуватимуть  одеські  з теплою зимою та спекотним дощовим літом. Постійні спостереження та щогодинні виміри на гідрометеостанції показують, що  клімат у чернівецькій області змінюється. Спостерігається тенденція  до загального підвищення світової температури. Рідкісна для чернівців температура +33 °С вже фіксувалася неодноразово, починаючи з травня. а по області було подекуди і +34 °С. Це є першими  ознаками  зміни  клімату.  як  повідомив  начальник  чернівецького  обласного центру гідрометеорології Юрій Токмаков, погодні умови  в чернівцях поступово наближатимуться до кліматичних норм півдня України. а через 100 років діти і внуки будуть жити в кліматі  Одеси. а начальник авіаметеорологічної станції м. чернівці Ольга  Білоглазова вважає, що клімат Буковини наближається до Середземноморського,  з  м’якою  теплою  зимою,  помірно  спекотним  та  дощовим літом. Всі погодні аномалії спеціалісти пов’язують, у першу чергу, зі сплесками сонячної активності, яку поки що у світі не  вміють передбачати. Клімат  в  Україні  теплішає  набагато  активніше,  ніж  на  планеті  в цілому. якщо потеплення не припиниться, через 20–25 років клімат України повністю зміниться. Зима скоротиться до 1 місяця, але  це зовсім не означає, що можна забути про шуби і теплі чоботи. Те,  що  ми  спостерігали  в  останні  зими   раптове  похолодання  на  тлі  загального тепла, буде звичайним явищем, ще з’являться різкі скачки  температури і тиску. За метеорологічними прогнозами до 2030 р. в Карпатах зникнуть  абсолютно всі морозостійкі рослини, а також сосна і ялина. Ліси  стануть повністю листяними. Можливо, у нас почнуть приживатися  рослини,  характерні  для  Південної  Європи.  Найбільш  глобальні  зміни  відбудуться  в  Херсонській  області  та  Криму.  Степи,  розташовані на південь від Каховського водосховища, перетворяться на  пустелі. чим південніше, тим процес перетворення відбуватиметься  швидше.

 

docx
Додано
19 листопада 2023
Переглядів
163
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку