Особливості будови та процесів життєдіяльності риб. Різноманітність та практичне значення риб.

Про матеріал
Особливості будови та процесів життєдіяльності риб. Різноманітність та практичне значення риб.
Перегляд файлу

Тема: Особливості будови та процесів життєдіяльності риб. Різноманітність та практичне значення риб.

Мета:

– освітня: ознайомити учнів з основними особливостями організації та процесів життєдіяльності риб;

– розвивальна: розвивати вміння використовувати раніше вивчену інформацію, аналізувати, зіставляти та робити висновки;

– виховна: виховувати розуміння єдності всього живого, бережливе ставлення до життя та розуміння відповідальності людини за наслідки її діяльності.

Обладнання і матеріали: таблиця «Будова риби», малюнки риб, схеми, картки оцінювання.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Девіз уроку:                                  Старайся, пробуй, живи!

                                                        Розум, увагу, прояви!

                                                        Активним і уважним будь!

                                                        Про все, що вивчив, не забудь!

                                          

                                                     Хід уроку

І. Організаційний момент

 1. Створення позитивної психологічної атмосфери

Вправа «Я в тебе вірю»

Учні звертаючись один до одного на ім’я кажучи слова «Я в тебе вірю», або «Я впевнений(а), що на сьогоднішньому уроці ти …(отримаєш гарну оцінку і т.д.)».

 

     2. Результати вашої роботи я побачу з оціночної картки,яка лежить у вас на партах.

ІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності

    А тепер зверніть увагу на цей капелюх і за моїми підказками спробуйте дізнатися, що там.

  1. Ці тварини вперше виведені в Китаї і надійно приховувалися за стінами замків китайських імператорів.
  2. У гарних умовах утримання вони можуть жити до 50 років.
  3. Телескоп, жемчуженка, вуалехвіст.
  4. Казковий персонаж, який виконує різні бажання.

                                            Відповідь: золота рибка

За результатами генетичних, цитологічних, морфологічних дослідів з’ясувалося, що прототипом золотої рибки є срібний карась.

Як ви вважаєте, про що йтиме мова на нашому уроці? Учні висловлюють свої пропозиції, щодо завдань уроку. Учитель оголошує тему уроку.

Постановка проблемного питання: Як риби пристосовані до життя у водному середовищі?

Завдання уроку:

  1. Дати загальну характеристику класу Кісткові та Хрящові риби;
  2. Ознайомитися із особливостями зовнішньої будови кісткових і хрящових риб;
  3. Ознайомитися із різноманітністю та практичним значенням риб.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

     Повідомляю, що кожна лабораторія відкриває сьогодні банк знань, куди буде помішати всі зароблені на уроці бали. Наприкінці уроку, кожен порахує свої бали, покладені в банк і отримає оцінку. Але спочатку, давайте перевіримо. Як ви виконали домашнє завдання.

  1. Гра «Біологічне лото»

    На дошці прикріплені картки із назвами таксономічних одиниць, але в неправильній послідовності.

     Завдання: визначте місце риб у системі органічного світу (мах. 7 б.)

  1. Біологічний експрес-диктант (5 б.)
  1. Усім хордовим притаманний внутрішній осьовий скелет________.
  2. Вона слугує _________ для внутрішніх органів.
  3. У більшості тварин у дорослому стані замінюється на___________.
  4. У більшості хордових розвинений скелет голови_______________.
  5. За наявністю цих ознак хордові поділяють на два підтипи_____________ та_____________.
  6. У зародків закладаються у глотці ___________щілини.
  7. Нервова система має вигляд_____________, яка закладається над ________.
  8. Симетрія тіла у хордових_______________.

Відповіді: хорда, опорою, хребет, череп, Хребетні (Черепні), Безчерепні, зяброві, трубки, хордою, двобічна.

     Оцінювання:

5б. – всі вірні;

4б. – 1-2 помилки;

3б. – 3 помилки

2б. – 4 помилки і більше.

ІV. Вивчення нового матеріалу

   Розповідь вчителя

                            Класифікація надкласу Риби

                Тип Хордові. Клас Хрящові риби

     І хрящові і кісткові риби входять до складу надкласу Риби. Надклас Риби – найчисельніша і найдавніша група первинноводних  хордових тварин. Риби заселили усі види морських, солоних і прісних водоймищ. Уся їхня організація несе на собі відбиток пристосування до життя в щільному водному середовищі.

     Клас Хрящові риби представлений групою нечисленних морських видів риб, що мають хрящовий кістяк протягом всього життя. Зяброві кришки відсутні, з боків голови на зовні відкривається 5-7 зябрових щілин. Плавальний міхур не розвинутий, тому, щоб «не потонути», риби активно плавають. Парні плавці розташовані горизонтально. Хвостовий плавець нерівно лопатевий, з великим верхнім і малим нижніми лопатями.

             Тип Хордові. Клас Кісткові риби

    Кісткові риби добре відомі вам тварини, до цього класу належать близько 21 тис. видів. У водоймах України мешкає 181 тис. видів. Спробуємо дати їм загальну характеристику. Спираючись на власні знання та досвід, ви будети давати відповіді на мої питання. Одночасно розглядаємо малюнки із зображенням риб.

    Сьогодні на уроці ви будети справжніми дослідниками. У нас відкрито 3 дослідницькі лабораторії. Кожна лабораторія отримує своє завдання. Час виконання 5 хв. Час доповіді 2 хв.

 Завдання для лабораторії № 1

Опрацюйте матеріал підручника с. 67 «Особливості зовнішньої будови риб»

  • Чим вкрите тіло риб?
  • Знайдіть відділи тіла
  • Які органи знаходяться на голові?
  • Що за лінію можна побачити на тілі риб, яка її роль?

 

Завдання для лабораторії №2

 Опрацюйте матеріал підручника с. 68 «Органи руху риб»

  • Назвіть парні і непарні плавці
  • Яку роль вони відіграють у житті риб?
  • Що розташовано з боків голови у риб?, яка їх функція?

 

Завдання для лабораторії №3

Опрацюйте матеріал підручника с. 68 «Багато видів пристосовані…»

  • Що таке нерест?
  • Чим характерне дане явище?

Ви, молодці, дуже гарно попрацювали.

 

Розповідь вчителя

Діти, ви вже знаєте, що надклас Риби поділяють на кісткові і хрящові риби. Кісткові риби поділяються на Променепері та Лопатипері, хрящові поділяють на Акули і Скати. Зараз користуючись с. 69-72 складіть у зошиті схему «Різноманітність риб»

Хвилинка емоційного розвантаження

     Звучить тиха, спокійна музика

  Закрийте очі,

Сядьте рівно, зручно

Уявіть, що ви лежите на теплому піску і засмагаєте на сонці

Руки і ноги ваші лежать неподвижно від перевтоми

Ласкаво світить сонечко і зігріває вас

Ви відчуваєте те сонячне тепло, яке все дужче і дужче припікає

Віє легенький вітерець, ви відпочиваєте, слухаєте шум прибою

Спостерігаєте за грою хвиль і танцями чайок над водою

Прислухайтесь до свого тіла, вам зручно, ви максимально розслаблені

Спробуйте уявити себе всього і запам’ятати цей прекрасний відпочинок

А зараз легенько потягніться і приступайте до сьогодення, до нашого уроку

 

Розповідь вчителя

Риби мають  велике значення у житті людини. Надзвичайно багато видів використовується у промисловості, саме через це є види які перебувають на межі зникнення і занесені до Червоної Книги. Зараз ми скористаємося вашими заготівками і складемо декілька ментальних карт.

1 лабораторія

Види риб занесені до Червоної книги України

    2 лабораторія

Практичне значення Кісткових риб

    3 лабораторія

Практичне значення Хрящових риб

 

V. Узагальнення і систематизація знань

  1. З’ясування проблемного запитання

     Учні називають пристосування риб до життя у водному середовищі

  1. Вправа «Сигнальна картка: Так – Ні»

Прослухайте твердження укажіть чи правдиве воно, обґрунтуйте свою думку, якщо так піднімаємо жовту картку, якщо ні – синю.

  • Тіло риб має обтічну форму, буває овальним, круглим, плоским. +
  • Тіло риби поділене на голову, тулуб, шию і плавці. –
  • Риби можуть жити як у воді так і на суходолі. –
  • Риби живляться фільтруючи воду, вони не мають щелеп. –
  • Шкіра риб вкрита лускою та слизом, що зменшує тертя риби у воді. +
  • Очі риб розташовані на голові, вони вкриті складками шкіри – повіками. –
  • Риби дихають зябрами, які в більшості прикриті зябровими кришками. +
  • Акули мають зяброві кришки. –
  • Органами руху риби є плавці. +
  • На хвостовій частині тіла риби розміщений хвостовий плавець, що є кермом. +
  • Риби розмножуються виповзаючи на суходіл. –
  • Парними плавцями риби є грудні і черевні. –
  • Риби – теплокровні тварини, температура їхнього тіла не залежить від навколишнього середовища. –
  • Хрящові риби мають плавальний міхур. –

 

 

VІ. Підсумок уроку

Учні обговорюють, що нового дізналися при вивченні теми, чи виконали поставленні завдання уроку.

  • Що вразило на уроці?
  • Що нового дізналися про риб?
  • Оціночний момент

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати  § 16-17

Творче завдання

Як довести експериментально, що риби відчувають запахи?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дата___________ р.                     Прізвище, ім’я__________________________

                            Картка   оцінювання

Тема: Особливості будови та процесів життєдіяльності риб. Різноманітність та практичне значення риб.

Завдання № 1. Біологічне лото (7 балів)

     

 

                                                             Набрані бали______________

Завдання № 2. Біологічний експрес-диктант  (5 балів)

 

 

                                                              Набрані бали______________

Завдання № 3. Робота в лабораторії (5 балів)

                                                             Набрані бали______________

                                                                                                                                           За активність на уроці (6 балів)

                                                           Набрані бали______________

      ____________    Оцінка

Кількість набраних балів

Оцінка

Кількість набраних балів

Оцінка

23

12

10-11

6

20

11

8-9

5

18-19

10

6-7

4

16-17

9

4-5

3

14-15

8

2-3

2

12-13

7

1

1

Завдання для лабораторії № 1

Опрацюйте матеріал підручника с. 67 «Особливості зовнішньої будови риб»

  1. Чим вкрите тіло риб?
  2. Знайдіть відділи тіла
  3. Які органи знаходяться на голові?
  4. Що за лінію можна побачити на тілі риб, яка її роль?

 

 

 

Завдання для лабораторії № 2

Опрацюйте матеріал підручника с. 68 «Органи руху риб»

  1. Назвіть парні і непарні плавці
  2. Яку роль вони відіграють у житті риб?
  3. Що розташовано з боків голови у риб?, яка їх функція?

 

 

Завдання для лабораторії № 3

Опрацюйте матеріал підручника с. 68 «Багато видів пристосовані…»

  1. Що таке нерест?
  2. Чим характерне дане явище?

 

Біологічне лото

        

 

      

   

     Царство

 

 

 

 

 

 

       Тип

 

 

 

 

 

      Підтип

 

 

 

 

 

 

 

 

   Надклас

 

 

 

 

   Тварини

 

 

 

 

 

 

 

    Хордові

 

 

 

 

 

               Хребетні

 

 

 

 

 

      Риби

 

 

 

 

 

 

 

  Безхребетні

 

 

 

Практичне значення хрящових риб

Акули

  1. Приготування їжі
  2. Виготовлення ліків
  3. Виготовлення прикрас і оберегів  із зубів
  4. Із шкури робили барабани, мотузки
  5. Шиють жіночі сумочки
  6. Виготовляють взуття
  7. У природі акули виступають регулятором чисельності живих організмів

 

Скати

  1. У ст.. Греції використовувалися як болезаспокійливий засіб
  2. Вживають у їжу
  3. Використовували в якості наконечників для списів і стріл

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                             Практичне значення кісткових риб

  1. Цінний продукт харчування
  2. Джерело вітамінів
  3. Регуляція чисельності водних організмів
  4. Корм для інших риб, птахів,ссавців
  5. Плотва використовується в біологічному методі боротьби з личинками кровоссальних комах(наприклад комарів), які живуть у водоймах
  6. Білий та чорний Амури, товстолобик очищують водойми від зайвої рослинності
  7. Спортивне риболовство
  8.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЧКУ

C:\Users\User\Desktop\img2.jpg

docx
Додано
8 листопада 2021
Переглядів
1337
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку