Тема: Особливості будови та процесів життєдіяльності риб. Різноманітність та практичне значення риб.
Мета:
– освітня: ознайомити учнів з основними особливостями організації та процесів життєдіяльності риб;
– розвивальна: розвивати вміння використовувати раніше вивчену інформацію, аналізувати, зіставляти та робити висновки;
– виховна: виховувати розуміння єдності всього живого, бережливе ставлення до життя та розуміння відповідальності людини за наслідки її діяльності.
Обладнання і матеріали: таблиця «Будова риби», малюнки риб, схеми, картки оцінювання.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Девіз уроку: Старайся, пробуй, живи!
Розум, увагу, прояви!
Активним і уважним будь!
Про все, що вивчив, не забудь!
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Створення позитивної психологічної атмосфери
Вправа «Я в тебе вірю»
Учні звертаючись один до одного на ім’я кажучи слова «Я в тебе вірю», або «Я впевнений(а), що на сьогоднішньому уроці ти …(отримаєш гарну оцінку і т.д.)».
2. Результати вашої роботи я побачу з оціночної картки,яка лежить у вас на партах.
ІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності
А тепер зверніть увагу на цей капелюх і за моїми підказками спробуйте дізнатися, що там.
Відповідь: золота рибка
За результатами генетичних, цитологічних, морфологічних дослідів з’ясувалося, що прототипом золотої рибки є срібний карась.
Як ви вважаєте, про що йтиме мова на нашому уроці? Учні висловлюють свої пропозиції, щодо завдань уроку. Учитель оголошує тему уроку.
Постановка проблемного питання: Як риби пристосовані до життя у водному середовищі?
Завдання уроку:
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Повідомляю, що кожна лабораторія відкриває сьогодні банк знань, куди буде помішати всі зароблені на уроці бали. Наприкінці уроку, кожен порахує свої бали, покладені в банк і отримає оцінку. Але спочатку, давайте перевіримо. Як ви виконали домашнє завдання.
На дошці прикріплені картки із назвами таксономічних одиниць, але в неправильній послідовності.
Завдання: визначте місце риб у системі органічного світу (мах. 7 б.)
Відповіді: хорда, опорою, хребет, череп, Хребетні (Черепні), Безчерепні, зяброві, трубки, хордою, двобічна.
Оцінювання:
5б. – всі вірні;
4б. – 1-2 помилки;
3б. – 3 помилки
2б. – 4 помилки і більше.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя
Класифікація надкласу Риби
Тип Хордові. Клас Хрящові риби
І хрящові і кісткові риби входять до складу надкласу Риби. Надклас Риби – найчисельніша і найдавніша група первинноводних хордових тварин. Риби заселили усі види морських, солоних і прісних водоймищ. Уся їхня організація несе на собі відбиток пристосування до життя в щільному водному середовищі.
Клас Хрящові риби представлений групою нечисленних морських видів риб, що мають хрящовий кістяк протягом всього життя. Зяброві кришки відсутні, з боків голови на зовні відкривається 5-7 зябрових щілин. Плавальний міхур не розвинутий, тому, щоб «не потонути», риби активно плавають. Парні плавці розташовані горизонтально. Хвостовий плавець нерівно лопатевий, з великим верхнім і малим нижніми лопатями.
Тип Хордові. Клас Кісткові риби
Кісткові риби добре відомі вам тварини, до цього класу належать близько 21 тис. видів. У водоймах України мешкає 181 тис. видів. Спробуємо дати їм загальну характеристику. Спираючись на власні знання та досвід, ви будети давати відповіді на мої питання. Одночасно розглядаємо малюнки із зображенням риб.
Сьогодні на уроці ви будети справжніми дослідниками. У нас відкрито 3 дослідницькі лабораторії. Кожна лабораторія отримує своє завдання. Час виконання 5 хв. Час доповіді 2 хв.
Завдання для лабораторії № 1
Опрацюйте матеріал підручника с. 67 «Особливості зовнішньої будови риб»
Завдання для лабораторії №2
Опрацюйте матеріал підручника с. 68 «Органи руху риб»
Завдання для лабораторії №3
Опрацюйте матеріал підручника с. 68 «Багато видів пристосовані…»
Ви, молодці, дуже гарно попрацювали.
Розповідь вчителя
Діти, ви вже знаєте, що надклас Риби поділяють на кісткові і хрящові риби. Кісткові риби поділяються на Променепері та Лопатипері, хрящові поділяють на Акули і Скати. Зараз користуючись с. 69-72 складіть у зошиті схему «Різноманітність риб»
Хвилинка емоційного розвантаження
Звучить тиха, спокійна музика
Закрийте очі,
Сядьте рівно, зручно
Уявіть, що ви лежите на теплому піску і засмагаєте на сонці
Руки і ноги ваші лежать неподвижно від перевтоми
Ласкаво світить сонечко і зігріває вас
Ви відчуваєте те сонячне тепло, яке все дужче і дужче припікає
Віє легенький вітерець, ви відпочиваєте, слухаєте шум прибою
Спостерігаєте за грою хвиль і танцями чайок над водою
Прислухайтесь до свого тіла, вам зручно, ви максимально розслаблені
Спробуйте уявити себе всього і запам’ятати цей прекрасний відпочинок
А зараз легенько потягніться і приступайте до сьогодення, до нашого уроку
Розповідь вчителя
Риби мають велике значення у житті людини. Надзвичайно багато видів використовується у промисловості, саме через це є види які перебувають на межі зникнення і занесені до Червоної Книги. Зараз ми скористаємося вашими заготівками і складемо декілька ментальних карт.
1 лабораторія
Види риб занесені до Червоної книги України
2 лабораторія
Практичне значення Кісткових риб
3 лабораторія
Практичне значення Хрящових риб
V. Узагальнення і систематизація знань
1. З’ясування проблемного запитання
Учні називають пристосування риб до життя у водному середовищі
Прослухайте твердження укажіть чи правдиве воно, обґрунтуйте свою думку, якщо так піднімаємо жовту картку, якщо ні – синю.
VІ. Підсумок уроку
Учні обговорюють, що нового дізналися при вивченні теми, чи виконали поставленні завдання уроку.
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати § 16-17
Творче завдання
Як довести експериментально, що риби відчувають запахи?
Дата___________ р. Прізвище, ім’я__________________________
Картка оцінювання
Тема: Особливості будови та процесів життєдіяльності риб. Різноманітність та практичне значення риб.
Завдання № 1. Біологічне лото (7 балів)
Набрані бали______________
Завдання № 2. Біологічний експрес-диктант (5 балів)
Набрані бали______________
Завдання № 3. Робота в лабораторії (5 балів)
Набрані бали______________
За активність на уроці (6 балів)
Набрані бали______________
____________ Оцінка
Кількість набраних балів |
Оцінка |
Кількість набраних балів |
Оцінка |
23 |
12 |
10-11 |
6 |
20 |
11 |
8-9 |
5 |
18-19 |
10 |
6-7 |
4 |
16-17 |
9 |
4-5 |
3 |
14-15 |
8 |
2-3 |
2 |
12-13 |
7 |
1 |
1 |
Завдання для лабораторії № 1
Опрацюйте матеріал підручника с. 67 «Особливості зовнішньої будови риб»
Завдання для лабораторії № 2
Опрацюйте матеріал підручника с. 68 «Органи руху риб»
Завдання для лабораторії № 3
Опрацюйте матеріал підручника с. 68 «Багато видів пристосовані…»
Біологічне лото
Царство
Тип
Підтип
Надклас
Тварини
Хордові
Хребетні
Риби
Безхребетні
Практичне значення хрящових риб
Акули
Скати
Практичне значення кісткових риб
ЧКУ