Урок – експертиза
Тема Особливості географічного положення Америки. Склад регіону.
Сучасна політична карта. Типи країн за рівнем економічного
Розвитку. Міжнародні організації.
Мета Охарактеризувати ГП Америки, визначити його особливі риси.
Дослідити історико-політичні процеси, що відбувалися в регіоні,
їх вплив на склад регіону та сучасну політичну карту Америки.
Класифікувати країни за рівнем розвитку. Розвивати вміння аналі
зувати, узагальнювати навчальний матеріал, вдосконалювати
практичні уміння та навички роботи з картою та іншими
джерелами інформації, робити висновки, щодо причин нерівно-
мірного економічного розвитку субрегіонів.
Тип уроку: формування предметних компетентностей, урок експертиза.
Обладнання : політична карта світу, карта Латинської Америки, атласи ,
мультимедійна дошка.
Хід уроку
I Організація класу
Вчитель: Добрий день всім. Сьогодні ми розпочинаємо знайомство з новим регіоном світу – Америкою. Він різниться своїми масштабами, природними, історичними і соціально-економічними рисами від інших регіонів світу Пропоную провести урок – експертизу і залучити до роботи фахівців експертів. Чому саме експертизу?
Експертиза ( в перекладі досвідчений, знавець ) – це розгляд або дослідження питань, справ експертами,що володіють спеціальними знаннями.
Такі експерти з географії, історії, економіки у нас сьогодні присутні. Учні 10 класу: фахівець з географії
знавець з історії
експерт з економічних питань
( вчитель представляє учнів , що підготували докладну інформацію по темі уроку)
II Мотивація навчальної діяльності
Вчитель. Америка - регіон відомий кожному. Знайомство з положенням, природою, історією відкриття регіону відбувалося раніше, ще в сьомому класі. Основне завдання сьогодні, розширити коло знань, провести більш детальну експертизу по темі: «Особливості ГП Америки. Сучасна політична карта. Типи країн регіону. Міжнародні організації.»
Мета:
- дослідити історичні, політичні процеси, що відбувалися в регіоні та їх вплив на склад і сучасну політичну карту Америки;
- класифікувати країни за рівнем ВВП,
- розвивати практичні вміння та навички роботи з різними джерелами знань;
- аналізувати, робити висновки, узагальнювати інформацію.
III Формування предметних компетентностей
Вчитель. Будь яка експертиза проходить в чотири етапи:
1) Підготовчий.
2) Дослідницький.
3) Співставлення.
4) Оцінка і обробка даних.
Підготовчий етап.
Кожен з вас володіє базовими знаннями по темі. Пропоную згадати їх та пройти «Сходинки успіху». На кожній східці сходинок є ключове слово, головне завдання пояснити широких зміст, повне значення кожного, скориставшись своїми знаннями з географії та історії. Здолавши «сходинки» ми рушимо далі.
С х о д и н к и у с п і х у
АМЕРИКА
Частина світу
Колоніальні володіння
Цивілізація інків
Ельдорадо
Новий світ
Колумб
Материк
( учнів по черзі дають повні відповіді, пояснюють ключові слова)
Варіанти відповідей.
1. Великі частини суходолу з усіх боків оточені водою – материки. Шість материків світу різняться розмірами , ГП, особливостями природи.
2.Видатний мореплавець, в пошуках морського шляху до Індії здійснив подорож під час якої була відкрита нова частина світу.
3. Новий світ – назва відкритої частини світу, яку уперше описав у своїх щоденниках флорентійський мореплавець Амеріго Веспуччі в 1499-1450р., ще названа на його честь «Країною Амеріго»
4. Ельдорадо – містична країна золота, що шукали тисячі іспанських і португальських завойовників починаючи з 16 ст. на нововідкритих землях Південної Америки.
5. Цивілізація інків – давня цивілізація , що існувала на території сучасної країни Перу в Півд. Америці з храмами – пірамідами, обсерваторіями, палацами, амфітеатрами до 16ст. , часу поки не була завойована іспанськими конкістадорами.
6. Колоніальні володіння – залежні країни, території завойовані і заселені європейцями ( іспанцями, португальцями, французами, англійцями), що на довгі століття були під їх владою.
7. Частина світу – назва відкритих нових земель.6 частин світу: Європа, Азія, Африка, Австралія, Антарктида і Америка.
Вчитель.
Ви здолали сходинки успіху і дійшли до частини світу Америки. Згідно мети уроку ми маємо дослідити особливості ГП Америки, її склад,сучасну політ. Карту і різноманітність країн регіону.
Другий етап експертизи – дослідницький.
1) ??? Які особливості ГП має Америка? Надаю слово експерту – географу.
( виступ експерта – географа з оцінкою ГП Америки)
2) ???Що передувало історико - географічному формуванню регіону та його субрегіонів.
( виступ експерта – історика з аналізом історії формування території)
Вчитель.
Регіон Латинська Америка протягом історії називався по різному - Ібероамерика, Індоамерика, Іспанська Америка. Сучасна назва закріпилась з 30 х років 20 ст. Це пояснює довгий історичний час формування її політичної карти.
3)??? Якою є сучасна політична карта Америки?
Загалом на політ. карті налічується разом 58 незалежних держав та залежних територій. Точніше 35суверенних країн і 23 залежні території. Виникнення сучасних держав стало наслідком Великих географічних відкриттів і європейської колонізації регіону. Іспанія, Португалія пізніше Англія і Франція, з часом США і Данія здійснювали управління територіями.
4) ??? Чим різняться країни Америки?
Відповідь на запитання ми знайдемо скориставшись прийомом « доведи твердження». Використовуючи різні джерела інформації, в першу чергу тематичні карти атласу, а сама «політичну карту», «карту адміністративно - територіального устрою і форми правління країн» доведіть твердження долучивши необхідну інформацію і необхідні факти.
( робота учнів з картами)
Доведіть твердження.
1. Країни Америки досить різняться своїми розмірами, але більше половини країн – малі за розмірами країни.
( учні наводять приклади різних за розмірами країн)
Цікавий факт. Найменша в Західній півкулі країна СЕНТ- КІТС і НЕВІС (площа 269км. кв.) – у тричі менша території Києва, а КАНАДА найбільша країна регіону ( площа 9,9 млн. км. кв., друга в світі) займає площу Європи.
2. За формою правління 25 незалежних держав – республіки, 10 – монархії.
Пригадай, чим різняться форми правління?
( учні аналізують карту державного устрою і форми правління)
Цікавий факт. Ті країни, які довгий час були колоніями Великої Британії і сьогодні є членами Британської Співдружності націй, більшість з них острівні країни – Гренада, Ямайка, Барбадос та інші.
3. Штати, провінції, округи мають самостійність в межах держави, але більшість є унітарними.
Пригадай, чим різниться адміністративно-територіальний устрій країн?
( учні називають приклади федеративних і унітарних країн)
5)Типи країн за рівнем економічного розвитку.
Вчитель.
Країни Америки різняться і показниками ВВП. До прикладу, лише США і Канада високо розвинуті країни, решта – країни, що розвиваються. Попри це деякі з них вирізняються високим рівнем доходів на душу населення.
??? Аналізуючи таблицю »Рівень доходів на душу населення країн Америки» ст. 135 підручника виконайте
Завдання 1.Проведіть експертизу рівнів доходів на душу населення країн Америки, назвіть їх.
(учні називають високий, вище середнього, нижче середнього, низький)
Завдання 2. Дослідіть відповідність рівнів, доходів на душу населення і країн регіону.
( учні називають, наприклад високий рівень, доходи 57.5 – 43тис. доларів на душу населення, США, Канада, Сент-Кітс і Невіс, Багамські острови)
Вчитель.
Як бачимо, більшість країн мають достатні та високі показники розвитку.
??? У чому причина? За рахунок чого це досягається?
Експерт – економіст допоможе нам в цьому розібратися.
( слово експерту – економісту)
Вчитель.
У нас в гостях незалежний політичний експерт. Він підготував для нас своє запитання.
Проблемне запитання.
У політичних колах Латинської Америки існує приказка: «Коли в США протяг, країни Латинської Америки хворіють на застуду» Як ви можете пояснити цей вислів.
( учень, політичний експерт пропонує пояснити проблемне запитання з позиції економічного, політичного і культурного впливу США на країни регіону)
Вчитель.
??? Як країни Латинської Америки вирішують цю проблему?
(слово політичному експерту, об’єднання країн в міжнародні організації)
Третій етап співставлення і обробка даних експертизи.
Вчитель.
Разом з нашими експертами та учасниками дослідження, ми підійшли до співставлення та обробки даних. Пропоную завдання на відповідність. Зіставте головні риси ГП, склад регіону, історію формування політичної карти і наслідки, які вони мають на країни і регіон в цілому, знайдіть відповідність.
1. Великий регіон Америка поділяється на кілька субрегіонів.
2. Складається з двох материків та групи островів загальною площею понад 42 млн. км. кв., що мають різноманітні природні умови.
3.Обьєднують 35 держав і 23 залежні території.
4.Омивається водами 3-х океанів та водами морів.
А. Через порти здійснюються 14% світових контейнерних перевезень та міжнародні економічні зв’язки
Б. В регіоні спостерігається величезні контрасти у рівні розвитку, від країн G 7 до найменш розвинутої країни регіону з доходом до 2 тис. доларів .
В. Регіон багатий на корисні копалини світового значення, має сприятливі умови для розвитку гірничодобувної промисловості, с\г, туризму.
Г. До сьогодні відчувається вплив Англії, Франції, Нідерландів, США і Данії на управління окремими територіями.
( відповідність 1-Б; 2- В,3- Г, 4- А)
Практична робота № 5 ( початок)
Нанесіть на контурну карту країни з різним типом економічного розвитку.
( учні починають практичну роботу на контурній карті і продовжують її вдома)
IV Підсумки уроку.
Домашнє завдання.