Особливості написання різних типів текстів (розповідь, опис, міркування, есе), знайомство з різними стилями мовлення

Про матеріал
У матеріалі розглянуто особливості написання різних типів текстів (розповідь, опис, міркування, есе), знайомство з різними стилями мовлення на уроках української мови у початковій школі.
Перегляд файлу

Особливості написання різних типів текстів (розповідь, опис, міркування, есе), знайомство з різними стилями мовлення

Всі методики опрацювання цих тем давно відомі. Лише хочу зауважити, що теми дитячих творів повинні перекликатися зі справжнім сьогоднішнім життям молодших школярів.

Складати розповіді корисно після якихось важливих для класу (для дитини) подій: відбулося свято, поїздка на екскурсію, день іменинника, похід до бібліотеки тощо.

Хотілося б зупинитися на двох найбільш складних для молодших школярів текстах – це есе та текст-міркування.

Найбільшу складність для учнів представляє написання текстів-есе. Цьому можна знайти психологічне пояснення. Учні молодших класів ще не звикли звертати увагу на свій внутрішній стан, аналізувати почуття, робити припущення, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, робити висновки.

Складання текстів-есе викликає труднощі молодших школярів. Це зумовлено тим, що в учнів 6 – 9 років ще мало розвинена емоційно-вольова сфера, уміння аналізувати свій внутрішній стан, свої почуття. На мою думку, написанню есе в початковій школі сприяє відновлення емоційного здоров'я дітей, виховання свідомих учнів.

Для успішного результату я розробила інтелект-карту «Есе», якою починаю користуватися, починаючи з кінця другого класу (Додаток 3). Для  користування інтелект-картою, спочатку діти знайомляться з поняттями: авторська тема, власний досвід, передача почуттів, висловлювання ставлення, парадоксальність фраз, аргументи за і проти, засоби виразності, забарвлення речень.

На другому етапі діти опановують слова-зв'язки для висловлення думок. Починати свій твір дитина може з будь-якою локації думок, головне, щоб логічна послідовність думок була дотримана.

Діти початкової школи полюбляють розповідати про себе, свої переживання, мрії, уподобання. Враховуючи це, ретельно добираю теми для створення текстів-есе. На початку роботи теми часто перегукується (це служить своєрідною мірою допомоги для наших здобувачів освіти).

Наприклад:

У класі:

     Моє місто Бердичів

     Рідна матуся

     Моя улюблена передача

     Улюблена тваринка

     Мій улюблений персонаж

Домашні  завдання:

    Моя рідна Україна

    Мій татусь (дідусь, сестричка, брат)

    Моя улюблена книга

    Моє хобі та інші

    На кого я хотів би бути схожим?

Структура написання тексту есе

(за картою знань) (Додаток 3)

Головні лінії есе:

Авторська тема:

Власний досвід:

Передача почуттів:

 

Висловлення ставлення:

Парадоксальність фраз:

Аргументи (за і проти):

Засоби виразності:

Емоційне забарвлення речень:

Слова-зв'язки (міра допомоги)

Я думаю, я знаю...

Я завжди, пам'ятаю, я ніколи, коли я...

Мене охоплює, сподіваюсь, мрію, відчуваю, що...

Я хочу, щоб; на мою думку; для мене...

Може…, хіба…, напевно…,

Тому що…, бо…, через те що…, внаслідок…

афоризми, метафори, порівняння

?, ., …, ?!

 

При чому починати власне письмове висловлювання-есе дитина може з будь-якої «головної лінії». Далі вона «нанизує» думки  за допомогою слів-зв'язок у бажаній послідовності.

Головне завдання вчителя полягає у тому, щоб при написанні есе діти відчували лише позитивні емоції, щоб їм хотілося писати ще-ще-ще, щоб такі уроки стали справжнім святом для учнів. Для цього потрібно помічати найменші успіхи кожної дитини, всі висловлені думки вважати доречними, правильними Не ставити негативних оцінок (не давати негативних суджень).  Для успішного написання тексту-міркування (основної частини –  доказів) використовую міні-схему:

 

 

 

 

 

 

 

Текст-міркування

Твердження

Розповідне  речення

Питальне  речення

Своє  ставлення до об'єкта теми висловлювання

Наприклад

Настала золота осінь.

Чому осінь прийшла так рано?

Я люблю ранню осінь.

Докази (аргументи)

Тому що, по-перше, по-друге, я думаю, бо, через те, що, внаслідок, …

Наприклад

Тому що дерева одягли яскраво-жовте вбрання. Навіть трава набула золотистого відтінку! А сонячні промені що виблискують справжніми золотими нитками у повітрі.

По-перше, птахи заздалегідь Відлетіли у теплі краї. По-друге, ночі стали дуже холодними, хоча вдень ще тепло. Думаю, що це осінь перевела годинник свого часу вперед.

Думаю, що ця пора року найкраща. Тому що в ній поєднані солодкі спогади про літо і перший подих осінніх теплих днів дощів. Через те, що у природі змінились кольори здається, що казка завітала на кожне подвір'я. Рання осінь як  чудова картина написана бурштиново-смарагдовим камінням.

Висновок

Отже, взагалі, думаю, що, я завжди …

Наприклад

Взагалі золота осінь – це дивовижна пора року.

Отже у природі все взаємопов'язано та на все свій час!

 

Отже, рання осінь – це  казковий привіт від літа, який подобається всім.

 

Знайомство з різними стилями писемного мовлення: розмовним, художнім, науковим та офіційно-діловим відбувається послідовно, систематично, поєднуючи теоретичні знання та практичні навички.

З художнім стилем учні тісно контактують, коли вчаться писати тексти-описи, тексти-розповіді, есе.

З науковим знайомляться на прикладах науково-популярних статей з підручника ЯДС; вчаться письмово переказувати нову наукову інформацію, самостійно складають інструкцію щодо користування приладами тощо.

Офіційно-ділове письмове мовлення у початковій школі представлено як ряд вправ за темами: «Напиши запрошення», «Напиши відомості про себе».

При підготовці до складання текстів-описів завжди використовую наочні предмети, які можна не тільки роздивитися з різних сторін, а й «понюхати, доторкнутися, спробувати на смак»  тощо. Роздаю дітям по гілочці, по листочку, по кульбабці (фіалочці)...

Щодо розмовного стилю мовлення, який до речі, для дітей виявляється, звичайно, звичнішим, намагаємось складати діалоги, переказувати цікаві історії, створювати «Рекламу книги» (спочатку усно, а потім письмово), перевіряємо твори, шукаємо лексичні та орфографічні помилки, вдосконалюємо письмові роботи. Пропоную схему опору для складання тексту «Реклама книги» (2  3  клас).

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
19 лютого
Переглядів
296
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку