Особливості навчання конструюванню з будівельного матеріалу, деталей конструкторів в молодшій групі

Про матеріал
Подано матеріал, який розкриває особливості організації навчання конструюванню з будівельного матеріалу, деталей конструкторів в молодшій групі, представлено план-конспект організації конструктивної діяльності з будівельного матеріалу в молодшій групі.
Перегляд файлу

 

Особливості навчання конструюванню з будівельного матеріалу, деталей конструкторів в молодшій групі

Для  навчання конструюванню в молодшій групі використовують

 

 Роботу з будівельним матеріалом в молодшій групі варто розпочинати з ознайомлення дітей з деталями будівельного матеріалу (цеглинками, кубиками, призмою, пластинами), водночас, слід навчати дітей різних способів з’єднання окремих деталей та використовувати виявлені властивості об’єктів у конструюванні (у «фундамент» споруди треба класти більшу цеглинку, бо мала цеглинка «не втримає» будинок), активізувати в мовленні дітей їхні назви.

Навчаючи дітей молодшого дошкільного віку конструюванню з будівельного матеріалу та деталей конструкторів слід використовувати різні прийоми:

  • за показом педагога;
  • за зразком, попередньо збудованим педагогом;
  • за картинкою або наглядною схемою

На початковому етапі навчання пріоритетним є показ педагога. Із набуттям дітьми досвіду роль дорослого зменшується.

Для підвищення активності та емоційного стану дітей доцільно використовувати  сюрпризні моменти та яскраву наочність, а також пальчикові ігри у ході занять.

Застосовуючи диференційований підхід, конструктивну діяльність за підгрупами:

  • діти, які систематично відвідують дошкільний заклад;
  • діти, які часто хворіють.

Якщо перша підгрупа певне завдання виконує за показом вихователя або за зразком, то друга це саме завдання може виконувати за картинкою або наглядною схемою. Теми занять з конструювання узгоджуємо з тематичним планом роботи.

До кожного заняття готуємо наочний матеріал та добірку дидактичних матеріалів:

  • картки із зображеннями моделей, які можна побудувати за допомогою елементів конструктора, які використовуються на цьому занятті;
  • картки послідовних дій;
  • картки з тематичними зображеннями, що стимулюють розвиток творчої уяви дошкільників;
  • іграшки, які відповідають розмірам деталей

Після виконання обов’язкового завдання даємо дітям можливість пограти з побудовою (2-3 хв.). Тим самим формуємо інтерес до ігрової діяльності.

З метою засвоєння деталей будівельного матеріалу, ми використовуємо не тільки заняття, але і процес прибирання матеріалу після занять та ігор (розбирають будівлю, деталі групують на столі: кубики, цеглинки і т.д., а потім прибирають зі столу).

Аналізуючи дитячу діяльність, відмічаємо на тільки результат (правильність та охайність побудов), але і сам процес: як діти розглядали зразок, підбирали матеріал, виконували окремі дії.

Створення умов для конструктивної діяльності

         Для забезпечення результативності роботи з будівельним матеріалом, деталями конструкторів важливо створити необхідні умови:

  • на кожну дитину по  набору настільного матеріалу, що містить різноманітні деталі (кубики, цеглинки, пластини різної ширини і довжини, циліндри, бруски тощо), а також різні дрібні іграшки (фігурки людей, тварин, машин тощо);
  • набори з  крупними та дрібними елементами для поступового формування дрібної моторики та розширення можливостей дітей у конструюванні за власним задумом;
  • великий будівельний матеріал, який спонукає дітей до колективного конструювання і розвитку творчих ігор з використанням побудованих споруд;
  • набір «Стандартний комплект цеглинок LEGO DUPLO»,  який складається з великої кількості (104 шт.) яскравих об’ємних деталей чотирьох основних кольорів (червоний, синій, жовтий, зелений) і різної геометричної форми;
  • на кожну дитину по набору площинних геометричних фігур основних кольорів (круг, квадрат, трикутник, овал)

Зберігати будівельний матеріал зручніше всього в спеціальних коробках для кожного виду деталей: при цьому матеріал варто складати по формі, щоб діти могли швидко взяти будь-яку з них. Розкладання матеріалу по формі сприяє швидкому запам’ятовуванню назв форм.

Інтеграція конструювання з будівельного матеріалу, деталей конструкторів в різні види діяльності дітей

         Реалізуючи завдання Освітньої програми для дітей від 2 до 7 років «Дитина», ми широко використовуємо цеглинки LEGO, деталі конструктора «Тошка», площинні геометричні фігури, зокрема, під час формування елементарних математичних уявлень, засвоєння сенсорних еталонів тощо.

Так, наприклад, діти із задоволенням співвідносять частини цілого в процесі складання картин. Для цього на деталі LEGO – конструктора ми наклеюємо частини картинок до казки Колобок - Дід, Баба, Заєць, Вовк, Ведмідь, Лисичка і т. д. Гра з конструктором захоплює дітей, і вони не помічають, що граючись, набувають нових знань про казку її героїв, з захопленням відтворюють зміст.

Дидактичні ігри з використаннямдеталей LEGO – конструктора, будівельного матеріалу, площинних геометричних фігур сприяють формуванню елементарних математичних уявлень про: множину, число, колір, форму величину, просторові уявлення.

Діти із задоволенням групують предмети за істотними відмінностями (круг, квадрат, трикутник, овал), порівнюють предмети за кількістю, використовують зображення цифр, складають ціле з частин

Досвід свідчить, що робота з будівельним матеріалом та деталями конструкторів стимулює у дошкільників розвиток творчих здібностей, забезпечує стійку мотивацію до отриманих знань, до пізнання нового. У дітей формуються  уявлення про сенсорні еталони, технічні навички конструктивної діяльності, навички орієнтації у просторі та на площині. Такі вміння і навички закладають фундамент навчальної діяльності майбутніх школярів.

Отже, використання будівельного матеріалу та деталей конструкторів в освітньому процесі дозволяє в цілому підвищити рівень комунікативної компетентності дітей, формує уявлення дітей про навколишній світ, та їх відношення до тієї або іншої проблемної ситуації, сприяє навичкам активної та творчої колективної взаємодії, розвитку творчого потенціалу дітей, самостійності і підвищенню рівня їх соціальної адаптації.

План-конспект організації конструктивної діяльності з будівельного матеріалу в молодшій групі

Меблі для іграшок

(конструювання стола, стільця, дивана з будівельного матеріалу за зразком)

Похожее изображениеПрограмовий зміст: розвивати увагу, пам'ять, дрібну моторику рук. Виховувати бережне відношення до меблів. Вчити цілеспрямованому розгляданню конструкцій. Продовжувати знайомити дітей  з меблями та вміти їх використовувати  за призначенням.  Вчити конструювати іграшкові меблі з кубиків, цеглинок, пластин. Вправляти в умінні ставити кубики щільно один до одного на певній відстані та створювати варіанти конструкцій, додаючи інші деталі. Викликати у дітей інтерес до будування та емоційне задоволення від своєї праці, бажання обіграти свої споруди. Поповнювати словниковий запас дітей назвами меблів. Вчити розуміти просторові відношення: під, за, поруч, на (стілець під столом, за столом, поруч стола, на дивані). Вдосконалювати вміння дітей розрізняти кольори. Закріплювати вміння дітей складати будівельний матеріал на місця.

Словник: кубик, цеглинка, червоний, синій, жовтий, зелений, торбинка, великий, маленький, будували, стіл, стілець, диван

Попередня робота: розгляд лялькових меблів (вчити виділяти їх основні частини); читання оповідання Ї. Чапека «Лялька Яринка».

Хід

Зміст роботи

Методи, прийоми

Ігрове поле

І. МОТИВАЦІЯ

  1.        Ігрова ситуація

Загадки про меблі

Лялька, Ведмедик, картинки іграшкових меблів

ІІ. ПРЕДМЕТНО-ПРАКТИЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ

2.1. Цілеспрямоване розглядання зразка меблів в цілому, аналіз зразка (частини, форма, просторове розміщення)

Д/ гр. «Назви правильно»

- З чого складається стілець?(сидіння, спинка, ніжки)

- З чого складається столик? ( ніжки, кришка).

- А з чого ми побудуємо ці меблі? (З будівельного конструктора).

(Діти розглядають будівельний матеріал)

- З яких деталей зроблений стілець? (Кубики це ніжки стільця, цеглинки це спинка стільця)

- З яких деталей зроблений стіл? (Кубики це ніжки стола, цеглинки це кришка стола)

- З яких деталей зроблений диванчик? (Цеглинки це спинка диванчика, кубики це поручні, пластинки це сидіння)

Зразок конструкцій з будівельного матеріалу (стілець, стіл, диванчик)

2.1. Конструювання за зразком

Показ, пояснення способу виконання конструкції

Цеглинки, кубики, пластинки

ІІІ. ІГРОВА ДІЯЛЬНІСТЬ (2-3 хв.)

3.1. Обігрування конструкції

Ігрові дії : «посадимо Ляльку за стіл», «посадимо Ведмедика на диванчик»,  «нагодуємо Ляльку», «вкладемо Ляльку спати»

Запитання:

- Де знаходиться стілець? (біля столу, поруч стола).

- Де знаходиться лялька? (на стільці, за столом)

Іграшки відповідно розмірам будівельного матеріалу.

Конструкції з будівельного матеріалу (стілець, стіл, диванчик)

ІV. РЕФЛЕКСІЯ

5.1.Обговорення результату (правильність, охайність), процесу: як розглядали зразок, підбирали будівельний матеріал, виконували окремі дії і т.д.

Аналіз діяльності

Конструкції з будівельного матеріалу (стілець, стіл, диванчик)

V. ПРИБИРАННЯ БУДІВЕЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

5.1. Розбирання конструкцій. Групування будівельного матеріалу (цеглинки, кубики,пластинки)

Д/ гр.. «Кольорові  мішечки», «Чого не стало»

 

Кольорові мішечки, будівельний матеріал

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Василенко Катерина Сергіївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
29 квітня 2019
Переглядів
9133
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку