Особливості проведення уроків на свіжому повітрі
Лісова педагогіка — це вимога сучасності. Восени, у сонячні теплі дні навіть ті, хто не цікавляться цією технологією, раді були б провести уроки в дворі школи або в парку. Свіже повітря підвищує концентрацію уваги, а незвичний антураж сприяє кращому засвоєнню матеріалу.
У природі В.О. Сухомлинський вбачав вічне джерело дитячого розуму, фантазії, словесної творчості.
Побачити себе у цьому світі, згуртуватися, відкривати для себе нове, розвивати увагу, пам’ять і мислення – це і не тільки дають уроки поза стінами навчальних закладів. До того ж, в час пандемії COVID-19 уміння проводити заняття у такому форматі стає дуже корисним для вчителя.
Але проведення таких уроків потребує дещо іншого підходу, ніж робота в класі.
Отже, давайте проаналізуємо переваги та недоліки лісової педагогіки.
Переваги
-
Свіже повітря, активізує роботу мозку, легше думається, діти не відчувають втоми після таких уроків.
-
На вулиці є багато наочності, яку можна використати як навчальний матеріал уроку. Про це слід подумати заздалегідь і все ретельно спланувати. В тому числі і маршрут руху.
-
Ймовірність заразитись вірусною інфекцією на вулиці різко зменшується в порівнянні з закритим приміщенням.
-
Діти з великим захопленням сприймають такі уроки, для них це щось приємне і незвичайне.
-
Знання отримані на вулиці краще поєднані в свідомості дітей з життям, зникає ефект відірваності навчання від повсякденності.
-
Відкривається широке поле для проведення різноманітних квестів та інших рухливих методів роботи, які не завжди можна комфортно вписати в класно-урочну систему.
-
Можна розділити клас на групи в просторі, коли вони не заважатимуть один одному.
-
Кожен наступний урок можна проводити в новій локації, підтримуючи відчуття новизни та активуючи навчальну діяльність дітей.
Недоліки
-
З початкових класів у дітей формується стереотип поведінки під час уроку, на вулиці – він розмивається, погіршується рівень зосередженості та дисципліни.
-
Вчителю набагато важче контролювати дітей, якщо вони розкидані в просторі на відстані один від одного.
-
Відсутність дошки – теж погіршує та ускладнює роботу.
-
Використання аудіо- та відео-матеріалів стає майже не можливим.
-
Далеко не кожну тему з біології можна пояснити, використовуючи предмети та організми в дворі школи.
-
Додаткового часу потребує організація виходу та повернення дітей до школи.
-
Особливості акустики на відкритому повітрі в порівнянні з класом вимагають від учителя більших зусиль для донесення інформації до учнів, особливо у великих класах.
-
Запис найважливіших тез у зошити без наявності парт теж викликає певні труднощі.
-
Відсутність місць для сидіння та вимушене стояння на протязі уроку може викликати втому учнів та вчителя.
Як же найкраще використати переваги та усунути недоліки навчання на відкритому повітрі.
-
Далеко не кожен урок можна там провести, це треба враховувати ще під час планування.
-
Іноді, непоганий вихід – це частину уроку провести в класі, де ознайомити з основними поняттями та записати тези, а решту уроку – закріплення, провести вже на вулиці.
-
Гарний результат показав такий метод роботи, коли матеріал розбитий на окремі частини і їх назви слід знайти на вулиці. Тоді діти з цікавістю шукають нові терміни і всім класом кроками рухаються по певному маршруту, аналізуючи новий матеріал частинами.
-
Щоб підвищити рівень дисципліни на уроці і не відволікатись на організаційні моменти, слід їх детально обговорити ще до виходу з школи і досягти домовленості з дітьми зарані.
-
Зручно, коли в фойє школи є спеціально відведені лави, які легко можна винести і розмістити дітей там.
-
Щодо наочності, то одним із варіантів є поділ дітей на групи та друк наочних матеріалів для кожної з груп окремо.
-
Замінити дошку на уроці може тверде покриття двору школи, написи на горизонталі викликають велику цікавість особливо в учнів 6-х та 7-х класів. До такої роботи можна долучати дітей, вони з великим задоволенням доповнять схему вчителя.
-
Полегшити роботу вчителя може асистент або залучені до уроку старшокласники чи батьки.