«Особливості вивчення історії під час воєнного стану»
З 24 лютого 2022 року вся наша країна та весь цивілізований світ потерпають від діянь і наслідків жорстокої військової агресії росії проти України. Унаслідок збройної агресії проти України, росія окупувала Кримський півострів та частину східних областей держави. Підло веде насильницькі та протиправні дії проти українського народу, проти нації, яку хоче знищити та повністю стерти з карти світу. Все це є незаконним і штучно сфабрикованим, як і включення українських територій до складу рф, що не є визнаними більшістю країн і міжнародних організацій.
На привеликий жаль, сьогодні учням випало зростати та завершувати навчання саме тоді, коли наша країна переживає важкі випробування. Під час військових дій життя та особиста безпека кожної людини є ключовими. Особливо це стосується дітей шкільного віку, які є дуже вразливими у зв’язку з повномасштабним військовим вторгненням країни-агресора. Однак, попри всі труднощі, які виникли у зв’язку з війною, потрібно продовжувати вірити в краще майбутнє та не забувати про значущість освіти.
Під час освітнього процесу в період воєнного стану на уроках історії, потрібно показувати та наголошувати учням, що українському народові з давніх часів притаманні високий рівень шляхетності, моральності, духовності, доблесті та звитяги, знання та бездоганне дотримання українських традицій і звичаїв. Вивчаючи історію України акцентувати увагу учнів на ідеї української державності як консолідуючого чинника розвитку суспільства й нації в цілому, патріотизмі діячів визвольного руху періоду Української революції, на значенні Акта злуки УНР та ЗУНР, боротьбі за волю України повстанців Холодного Яру, подвигу героїв Крут, діяльності Української Повстанської Армії, спротиву дисидентів тоталітарній системі тощо.
Історія України – це не тільки події, а й історичні постаті. На прикладах, життя та діяльність українських князів, гетьманів, культурних і політичних діячів: В. Великого, Я. Мудрого, Б. Хмельницького, П. Орлика, Т. Шевченка, В. Винниченка,
М. Максимовича, П. Куліша, М. Грушевського, М. Джемілєва, В. Чорновола, саме на цьому має бути зосереджена увага учнів, особливо на національній гідності українського народу, його прагненні мати власну державу.
Під час вивчення історії варто наголошувати учням на процесах українського національного відродження, наприклад, у модерну добу. Саме в цей період (ХІХ століття) закладається розуміння понять «нація» та «народ». Історія України впливає на формування розуміння територіальної цілісності нашої країни – від Кримських гір до Карпатських, від Чернігівщини до Чорного та Азовського морів. Усе це і формує уявлення про минуле і сучасне української держави.
Дискусуючи на уроці з учнями нестерпно боляче дивитися в їхні очі та відчувати біль, який вони зараз переносять в своєму серці. Розуміння того, скільки буде тривати ця війна, ніхто з нас не знає. Але ми точно знаємо, що ми вистоїмо. У нас нема іншого вибору. Ми віримо, лихі години минуться, і життя стане безпечним і успішним. Саме це являється запорукою духу та свободи українсьої нації протягом багатьох віків!
Вчитель історії
СШ №210 м. Києва Капустян С.А.