ОСОБЛИВОСТІ ВИВЧЕННЯ НУМЕРАЦІЇ ЧИСЕЛ ДРУГОГО ДЕСЯТКА У 1 КЛАСІ

Про матеріал
Методичні рекомендації на тему:"ОСОБЛИВОСТІ ВИВЧЕННЯ НУМЕРАЦІЇ ЧИСЕЛ ДРУГОГО ДЕСЯТКА У 1 КЛАСІ " допоможуть у виборі підходу для роботи з першокласниками на уроці математики.
Перегляд файлу

ОСОБЛИВОСТІ ВИВЧЕННЯ НУМЕРАЦІЇ ЧИСЕЛ ДРУГОГО ДЕСЯТКА У 1 КЛАСІ

 

Постановка проблеми полягає в тому, що методика вивчення нумерації чисел другого десятка має свої специфічні особливості. Тому оволодіння нею вчителем початкових класів є надзвичайно важливим аспектом як формування професіоналізму педагога, так і розвитку учня.

Аналіз досліджень і публікацій: Богданович М., Козак М., Король Я., Сьоміна О., Дробенюк С., Ліннікова Л. та ін.

Метою статті є розкриття методичного підходу навчання першокласників нумерації чисел другого десятка.

З 2012 року розпочалося впровадження нової редакції Держстандарту початкової зазальної освіти [3], на засадах якого розроблено Базові програми. У новій програмі з математики [1]відбулися істотні зміни у змісті навчання 1 класу, а саме, передбачено опанування першокласниками нумерації чисел у межах 100. Такий підхід викликаний тим, що діти приходять до школи, знаючи назви числівників у межах 10 ( що є обовязковим за програмою розвитку дітей старшого дошкільного віку Впевнений старт ”) [5,5].

Очевидно, що успішність опанування питань програми залежить передусім від методики подання навчального матеріалу.

Ознайомлення з числами 11-20 здійснюється за допомогою таких опор: “арифметичні штанги” – риски, які містять від однієї до 10 різнокольорових частин ; “намистини” – одиниці, “низки намистин” – десятки; кольрові картки з десятком і одиницями тощо.

Щоб показати учням, як утворюється двоцифрове число, на риску – “десяток” накладаємо риску “1”, коментуємо: “Один наклали на десять (скорочено “дцять” ), одержали  один – на – дцять, тобто одинадцять. Те саме робимо із картками: на картку з числом 10 кладемо картку з числом один, одержуємо 11, коментуємо: “Картку один наклали на картку десять, причому  її поклали на нуль. Синя цифра 1, яка ліворуч, означає: у числі одинадцять один десяток. Зелена цифра 1, яка праворуч, означає, що в числі одинадцять одна одиниця. Покажіть, яка штанга позначає одиниці”.

Поясни, як одержали числа.

Далі демонструємо як записати утворене число. Так само показуємо, як одержати решту чисел другого десятка. Ці дії можна виконувати практично з роздатковим матеріалом або коментувати завдання підручника.

Шляхом виконання наступного завдання учні встановлюють, що в назвах чисел другого десятка спочатку називають кількість одиниць, а потім – вказують, що у числі є 1 десяток, додаючи “дцять”.

Прочитай числа. Спробуй розгадати “таємницю” їх назв.

11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19.

Таким чином, учні переконуються у тому, що назви чисел другого десятка утворюються за допомогою приєднання кінцівки “дцять” до певного числа одиниць. Тому послідовність чисел другого десятка встановлюється за аналогією з послідовністю чисел першого.

Числа другого десятка так само, як і першого, впорядковані: кожне наступне число на 1 більше попереднього; кожне попереднє - на 1 менше нас­тупного. Для усвідомлення такої закономірності корисним буде завдання:

2. Порівняй числа в кожному рядку; у кожному стовпчику. На скільки наступне число більше? попереднє - менше?

1

2

3

4

5

6

7

8

9

11

12

13

14

15

16

17

18

19

 

Читаємо числа першого рядка. Це одноцифрові числа, бо вони містять лише одиниці. Читаємо числа другого рядка і визначаємо їх вид (двоцифрові). З'ясовуємо, що означає в запису цих чисел цифра на першому місці справа (означає одиниці), що означає цифра на другому місці справа (десятки) [6,9].

Наступним кроком є співвіднесення числа й кількості предметів і навпаки.

Далі здійснюється у свідомлення учнями десяткового складу чисел другого десятка. Учням пропонуються завдання із застосуванням наочності.


До завдання подають такий коментар: щоб одержати число 11, треба до 1 десятка приєднати 1 одиницю. Обєднати – означає додати. Щоб одержати число 11 треба до 10 додати 1, одержимо 1 десяток і 1 одиницю – одинадцять.

Учнів підводять до висновку, що всі ці числа утворюються шляхом приєднання до 1 десятка кількох одиниць, тому вони містять 1 десяток, а кількість одиниць змінюється.

Наступним кроком є ознайомлення учнів із розрядами десятків та одиниць. Пояснюємо, шо двоцифрові числа записують за допомогою тих самих цифр, що й одноцифрові (0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9). Але при запису двоцифрових чисел має значення місце, на якому цифра знаходиться: цифра, що стоїть першою зліва, означає десятки, а цифра, що стоїть на другому місці - одиниці.

У наступних завданнях учні підкреслюють в чис­лі десятки або одиниці; десятки й одиниці замальо­вують у різні кольори або підкреслюють однією чи двома рисками тощо. Далі школярів навчають чита­ти числа, подані у таблиці розрядів.

Десятки

Одиниці

1

0

1

6

1

5

Десятки

Одиниці

2

0

1

9

1

1

Система для навчання запису чисел другого десятка має бути дидактично виваженою. Записуються числа в таблиці розрядів з опорою на наочність.

Далі вчимо записувати числа у нумераційній таблиці із зазначенням їх десяткового складу, потім – без такої вказівки.

І, нарешті, записуємо числа у рядок – спочатку позначаємо їх десятковий склад, а потім без такого позначення.

Після засвоєння принципу запису чисел другого десятка учням можна запропонувати завданя на перевірку кимось виконаних завдань [ 6,10].

Характерною особливістю є те, що усна і письмова нумерація не співпадають: спочатку називаємо одиниці,  потім десятки, а пишемо навпаки – десятки, після них одиниці.

Таким чином нами запропоновано методику формування у першокласників поняття нумерації чисел другого десятка.

Однією із методик, що створює можливості для успішного засвоєння вище поданого матеріалу, є ейдетика. В її основі лежить застосування образної памяті, що виражається у збереженні яскравих наочних образів предметів після припинення їх впливу на органи чуття.

До школи та в перший період навчання дитина займається грою, яка є для неї цікавою. У цей час дитина запамятовує легко і швидко те, що її цікавить. Перевірено, що вірші, картинки, казки, що справили на дітей сильне враження, викликали сильні почуття, вони запамятовують, а те, що не зачепило їх емоційно, легко забувають. Тому кожну цифру за правилами ейдетики перетворюємо на образ – яскравий, кумедний чи казковий. І оживляємо його. Зовні цей образ нагадує цифру [4,25].

За допомогою цікавих малюнків цифр ми можемо складати числа другого десятка.

 


Ось ОДИН, чи ОДИНИЦЯ,-
І тонка, й пряма, як спиця.

C:\Users\Марія\Desktop\л.jpg

А оце ось цифра ДВА.
В неї кругла голова,
Довгий хвіст, зігнута шійка,-
Отака, як бачиш, двійка!

C:\Users\Марія\Desktop\z_b52b010c - копия.jpg

Перші цифри - дві сестри,
ось і третя - цифра ТРИ.
Трійку, третій із значків,
Складено із двох гачків.

C:\Users\Марія\Desktop\z_b52b010c - копия (2).jpg

 

Ось ЧОТИРИ жартівливо
Віпинають лікоть вліво.

C:\Users\Марія\Desktop\z_b52b010c - копия (4).jpg

Потім вийшла погулять
На папері цифра П'ЯТЬ,
Руки вправо простягнула
Ніжку бубличком загнула.

C:\Users\Марія\Desktop\z_b52b010c - копия (5).jpg

 

Цифра ШІСТЬ - немов замок:
Знизу - круг, вгорі - гачок.

C:\Users\Марія\Desktop\z_b52b010c - копия (3).jpg

 

 

 

Цифра СІМ - як кочерга:
в неї, бач, одна нога.

C:\Users\Марія\Desktop\z_b52b010c - копия (6).jpg

В цифрі ВІСІМ - два кільця
Без початку, без кінця.

C:\Users\Марія\Desktop\z_b52b010c - копия (7).jpg

 

Цифра ДЕВ'ЯТЬ, чи ДЕВ'ЯТКА, -
Наче в цирку акробатка:
Сторчака як перевернеться,
Зразу шісткою обернеться!

C:\Users\Марія\Desktop\z_b52b010c - копия (8).jpg

 

Кругла, наче буква О,
Цифра нуль, або ніщо.
Як стоїть він сам-самісінький,
То й не значить нічогісінько!

C:\Users\Марія\Desktop\z_b52b010c - копия (9).jpg[2].


Отже, кожна цифра чисел 11-20 перетворилася на певний образ. Образ яскравий, рухливий, живий і знайомий. А це для дітей цікаво.

Позаяк діти-шестирічки дуже люблять цікаві казки та віршики, склад чисел другого десятка можна подати у вигляді цікавих пригод і дивовижних сюжетних картинок певної тематики. Це вже залежить від фантазії вчителя. Однак можна бути цілком впевненому у тому, що за такої методики процес навчання принесе ефективний результат.

У подальшому ми плануємо здійснювати пошукову роботу у даному напрямку з метою розробки новітніх методів, які б можна було застосовувати при вивченні нумерації чисел другого десятка.

Література

  1.      Базова навчальна програма з математики для 1—4 класів загальноосвітніх навчальних закладів [електронний ресурс] / Онопрієнко О. В., Скворцова С. О., Листопад Н. П. — Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/
  2.      Весела абетка.Лічилки //http://abetka.ukrlife.org/lich_marshak.htm
  3.      Державний стандарт початкової загальної освіти (елек­тронний ресурс) - Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/new-5ітр/2011/20_04/12/
  4.      Дробенюк С. Вивчення складу числа. Прийоми ейдетики/С.Дробенюк//Початкова освіта. – 2011. - №28. С.25-28.
  5.      Скворцова С. Методика навчання нумерації чисел від 11 до 100 за новою Баазовою програмою з математики (2011р.). Формування поняття про десяток/С.Скворцова//Початкова школа. – 2012. - №10. С.5-9.
  6.      Скворцова С., Онопрієнко О.Упровадження нового змісту початкової освіти: коментар до навчальної програми з математики/С.Скворцова та ін.//Початкова школа. – 2012. - №8. С.6-13.

 

docx
Додано
27 травня 2020
Переглядів
2305
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку