Поняття про класифікацію тварин.

Про матеріал
Мета: проаналізувати подібність та відмінність організмів різних царств; визначити місце тварин в системі органічного світу; продовжити формування поняття «вид» як основної систематичної категорії; розвивати творчу активність, пізнавальні інтереси; формувати вміння працювати з опорними схемами, виділяти головну думку та формулювати висновки; виховувати дбайливе ставлення до природи; сприяти розвитку інтересу до вивчення природничих наук.
Перегляд файлу

Урок № 5

Тема: Поняття про класифікацію тварин.

Мета: проаналізувати подібність та відмінність організмів різних царств; визначити місце тварин в системі органічного світу; продовжити формування поняття «вид» як основної систематичної категорії; розвивати творчу активність, пізнавальні інтереси; формувати вміння працювати з опорними схемами, виділяти головну думку та формулювати висновки; виховувати дбайливе ставлення до природи; сприяти розвитку інтересу до вивчення природничих наук.

Державні вимоги щодо рівня

загальноосвітньої підготовки учнів:

називає:
- визначальні ознаки будови, які відрізняють   тварин зазначених груп серед інших;

наводить приклади:

-тварин, які належать до зазначених груп;
- видів тварин, поширених в Україні та своїй місцевості;

характеризує:

- різноманітність тварин;

визначає:

- риси пристосованості тварин до середовища існування.

Обладнання і матеріали: підручник, зошит, фотографії, плакати, малюнки, схеми, що дозволяють показати різноманітність живих організмів і їх класифікацію.

Базові поняття і терміни: класифікація, біорозмаїття, таксон, царство, клас, ряд, родина, рід, вид

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

                             

                                       Хід уроку

 

І. Організаційний етап

Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності класу до уроку. Перевірка присутніх.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

На дошці написані слова: зірки, море, метелики, гриби, рослини, гори, риба.

  Відпочиваючи влітку, ви всі спілкувалися не тільки із своїми друзями, а й з природою: дивились на зірки, пірнали у море, спостерігали за метеликами, збирали гриби, а може доглядали за рослинами на дачній дільниці, подорожували у гори, а дехто ловив рибу та ін. А тепер розподілить записані на дошці слова на дві групи і з’ясуйте, за якою ознакою це можна зробити. (Учні поділяють слова на об’єкти живої і неживої природи).  

       – Яка наука вивчає живу природу? (біологія)  

       Біологія – комплексна наука. Які саме біологічні науки вивчають записані на дошці живі організми? (гриби – мікологія, рослини – ботаніка, метелики, риби – зоологія).                                                               Спробуйте дати визначення: яка наука називається зоологією? (вчитель доповнює і уточнює відповіді учнів).

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Повідомлення теми і мети уроку 

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

Різноманітність тварин та їх класифікація

Тваринний світ України досить різноманітний. Він налічує до 45 тис. видів, з них тільки ссавців 180 видів, птахів 344, риб понад 270 видів.

Запитання до учнів:

Яка наука визначає місце різних організмів у системі органічного світу? (Систематика.)

Для класифікації організмів використовуються систематичні одиниці (категорії). Уперше систематичні категорії (клас ряд рід вид) запровадив у науковий обіг шведський натураліст Карл Лінней.

Пригадайте, які систематичні категорії використовуються в систематиці рослин. (Вид, рід, родина, порядок, клас, відділ, царство.)

Складання опорної схеми

Нині в зоології існують такі основні систематичні категорії:

                            

                      Мал.. Систематичні категорії царства Тварин

    

Кожний вид тварин у системі органічного світу займає своє положення, що визначається як подібністю будови, так і історичною спорідненістю (тобто походженням, родинними зв’язками). Класифікація тварин, заснована на родинних зв’язках, є природною. Раніше організми об’єднували лише на підставі подібності будови, небагатьох спільних рис (штучна класифікація), що не давало можливості науково систематизувати тварин.

     Для прикладу визначимо місце шпака звичайного в системі тваринного світу:

Царство Тварини

Тип Хордові

Клас Птахи

Ряд Горобцеподібні

Родина Шпакові

Рід Шпак

Вид Шпак звичайний.

 

V. Узагальнення і систематизація знань

 1. Розгадування загадок «Тварини навколо нас».

Запитання до учнів:

1) Він буває біляк і русак. (Заєць.)

2) Найхитріша тварина. (Лисиця.)

3) У Київській Русі цю тварину називали «векша», давні греки звали її «сціуріда». (Білка.)

4) Найменша пташка України. (Корольок.)

5) Риба національна гордість України, одна з найбільших прісноводних риб у світі. (Сом.)

6) Степова курочка. (Куріпка.)

2. «Тести для друга».

Скласти три тестові завдання формату А (з однією правильною відповіддю) і запропонувати для виконання сусідові по парті.

 

VІ. Домашнє завдання.

1.  Опрацювати матеріал підручника .

2. Підготувати повідомлення про роль тварин у природі та в житті людини

 

doc
Додано
1 квітня 2020
Переглядів
573
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку