Урок № 5
Тема: Поняття про класифікацію тварин.
Мета: проаналізувати подібність та відмінність організмів різних царств; визначити місце тварин в системі органічного світу; продовжити формування поняття «вид» як основної систематичної категорії; розвивати творчу активність, пізнавальні інтереси; формувати вміння працювати з опорними схемами, виділяти головну думку та формулювати висновки; виховувати дбайливе ставлення до природи; сприяти розвитку інтересу до вивчення природничих наук.
Державні вимоги щодо рівня
загальноосвітньої підготовки учнів:
називає:
- визначальні ознаки будови, які відрізняють тварин зазначених груп серед інших;
наводить приклади:
-тварин, які належать до зазначених груп;
- видів тварин, поширених в Україні та своїй місцевості;
характеризує:
- різноманітність тварин;
визначає:
- риси пристосованості тварин до середовища існування.
Обладнання і матеріали: підручник, зошит, фотографії, плакати, малюнки, схеми, що дозволяють показати різноманітність живих організмів і їх класифікацію.
Базові поняття і терміни: класифікація, біорозмаїття, таксон, царство, клас, ряд, родина, рід, вид
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Хід уроку
І. Організаційний етап
Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності класу до уроку. Перевірка присутніх.
ІІ. Актуалізація опорних знань
На дошці написані слова: зірки, море, метелики, гриби, рослини, гори, риба.
Відпочиваючи влітку, ви всі спілкувалися не тільки із своїми друзями, а й з природою: дивились на зірки, пірнали у море, спостерігали за метеликами, збирали гриби, а може доглядали за рослинами на дачній дільниці, подорожували у гори, а дехто ловив рибу та ін. А тепер розподілить записані на дошці слова на дві групи і з’ясуйте, за якою ознакою це можна зробити. (Учні поділяють слова на об’єкти живої і неживої природи).
– Яка наука вивчає живу природу? (біологія)
Біологія – комплексна наука. Які саме біологічні науки вивчають записані на дошці живі організми? (гриби – мікологія, рослини – ботаніка, метелики, риби – зоологія). Спробуйте дати визначення: яка наука називається зоологією? (вчитель доповнює і уточнює відповіді учнів).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Повідомлення теми і мети уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу
Різноманітність тварин та їх класифікація
Тваринний світ України досить різноманітний. Він налічує до 45 тис. видів, з них тільки ссавців — 180 видів, птахів — 344, риб — понад 270 видів.
Запитання до учнів:
— Яка наука визначає місце різних організмів у системі органічного світу? (Систематика.)
Для класифікації організмів використовуються систематичні одиниці (категорії). Уперше систематичні категорії (клас — ряд — рід — вид) запровадив у науковий обіг шведський натураліст Карл Лінней.
— Пригадайте, які систематичні категорії використовуються в систематиці рослин. (Вид, рід, родина, порядок, клас, відділ, царство.)
Складання опорної схеми
Нині в зоології існують такі основні систематичні категорії:
Мал.. Систематичні категорії царства Тварин
Кожний вид тварин у системі органічного світу займає своє положення, що визначається як подібністю будови, так і історичною спорідненістю (тобто походженням, родинними зв’язками). Класифікація тварин, заснована на родинних зв’язках, є природною. Раніше організми об’єднували лише на підставі подібності будови, небагатьох спільних рис (штучна класифікація), що не давало можливості науково систематизувати тварин.
Для прикладу визначимо місце шпака звичайного в системі тваринного світу:
Царство Тварини
Тип Хордові
Клас Птахи
Ряд Горобцеподібні
Родина Шпакові
Рід Шпак
Вид Шпак звичайний.
V. Узагальнення і систематизація знань
1. Розгадування загадок «Тварини навколо нас».
Запитання до учнів:
1) Він буває біляк і русак. (Заєць.)
2) Найхитріша тварина. (Лисиця.)
3) У Київській Русі цю тварину називали «векша», давні греки звали її «сціуріда». (Білка.)
4) Найменша пташка України. (Корольок.)
5) Риба — національна гордість України, одна з найбільших прісноводних риб у світі. (Сом.)
6) Степова курочка. (Куріпка.)
2. «Тести для друга».
Скласти три тестові завдання формату А (з однією правильною відповіддю) і запропонувати для виконання сусідові по парті.
VІ. Домашнє завдання.
1. Опрацювати матеріал підручника .
2. Підготувати повідомлення про роль тварин у природі та в житті людини