ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.08.2022 № 743-22
розроблена під керівництвом Шияна Р. Б.
Пояснювальна записка
Типова освітня програма початкової освіти (далі Типова освітня програма) окреслює рекомендовані підходи до планування й організації закладом початкової освіти єдиного комплексу освітніх компонентів для досягнення учнями обов’язкових результатів навчання, визначених Державним стандартом початкової освіти.
Типова освітня програма визначає:
Загальний обсяг навчального навантаження, орієнтовна тривалість і можливі взаємозв’язки освітніх галузей, предметів, дисциплін визначено у типовому навчальному плані, що пропонує інтегровано-предметний підхід до організації освітнього процесу).
Логічна послідовність вивчення предметів розкривається у відповідних навчальних програмах.
Перелік та пропонований зміст освітніх галузей. Типову освітню програму укладено за такими освітніми галузями:
Мовно-літературна, зокрема: українська мова, мови корінних народів та національних меншин, літератури (МОВ1); іншомовна освіта (ІНО) |
Математична (МАО) |
Природнича (ПРО) |
Технологічна (ТЕО) |
Інформатична (ІФО) |
Соціальна і здоров’язбережувальна (СЗО) |
Громадянська та історична (ГІО) |
Мистецька (МИО) |
Фізкультурна (ФІО) |
1 У дужках подано скорочене позначення кожної галузі.
Очікувані результати навчання здобувачів освіти. Відповідно до мети та загальних цілей, окреслених у Державному стандарті початкової освіти, визначено завдання, які має реалізувати вчитель/ вчителька у рамках кожної галузі. Очікувані результати навчання здобувачів освіти подано за змістовими лініями і співвіднесено за допомогою індексів2 з обов’язковими результатами навчання, визначеними Державним стандартом початкової освіти.
Змістові лінії кожної освітньої галузі в межах циклу реалізовуються паралельно та розкриваються через «Пропонований зміст», який окреслює можливий навчальний матеріал, на підставі якого будуть реалізовані очікувані результати навчання та відповідні обов’язкові результати навчання.
Оскільки Типова освітня програма ґрунтується на компетентнісному підході, теми / тези рубрики «Пропонований зміст» не передбачають запам’ятовування учнями визначень термінів і понять, а активне конструювання знань, розвиток умінь та формування уявлень через досвід практичної діяльності.
Рекомендовані форми організації освітнього процесу. Очікувані результати навчання, окреслені в межах кожної галузі, досяжні, якщо використовувати інтерактивні форми – кооперативне навчання, дослідницькі, інформаційні, мистецькі проекти; сюжетно-рольові ігри, ситуаційні вправи, екскурсії, дитяче волонтерство тощо.
Вимоги до осіб, які можуть розпочинати здобуття початкової освіти. Початкова освіта здобувається, як правило, із шести років. Діти, яким 1-го вересня виповнилося сім років, повинні розпочинати здобуття початкової освіти цього ж навчального року. Особи з особливими освітніми потребами можуть розпочинати здобуття початкової освіти з іншого віку.
Заклад початкової освіти формує власну освітню програму на основі типової освітньої програми або безпосередньо на основі Державного стандарту початкової освіти.
Освітня програма закладу початкової освіти має передбачати досягнення здобувачами освіти обов'язкових результатів навчання, визначених Державним стандартом початкової освіти, через реалізацію окреслених у цьому документі очікуваних результатів навчання.
Освітня програма закладу початкової освіти містить:
2 Наприклад, [4 МОВ 1-1.2-2]. Цифра на початку індексу вказує на порядковий номер року навчання (класу). У цьому разі – четвертий клас. Скорочений буквений запис означає освітню галузь. Перша цифра після буквеного запису позначає номер змістової лінії в освітній програмі, цифри із крапкою (між дефісами) – порядковий номер обов’язкового результату навчання, окресленого у Стандарті. Остання цифра – порядковий номер очікуваного результату навчання.
форми організації освітнього процесу;
інструментарій для формувального та підсумкового оцінювання;
інші освітні компоненти (за вибором закладу освіти).
Освітня програма закладу початкової освіти, створена на основі типової освітньої програми, не потребує окремого затвердження центральним органом забезпечення якості освіти. Її схвалює педагогічна рада закладу освіти та затверджує його керівник. Окрім освітніх компонентів для вільного вибору здобувачів освіти, які є обов’язковими, за рішенням закладу вона може містити інші компоненти, зокрема корекційно-розвитковий складник для осіб з особливими освітніми потребами.
Освітня програма закладу освіти та перелік освітніх компонентів, що передбачені відповідною освітньою програмою, оприлюднюються на веб-сайті закладу освіти (у разі його відсутності – на веб-сайті його засновника).
Форми оцінювання здобувачів початкової освіти. Навчальні досягнення учнів у 3–4-му класах підлягають формувальному та підсумковому (тематичному та завершальному) оцінюванню.
Формувальне оцінювання має на меті:
відстежувати навчальний поступ учнів;
вибудовувати індивідуальну траєкторію розвитку дитини;
діагностувати досягнення на кожному з етапів навчання;
вчасно виявляти проблеми й запобігати їх нашаруванню;
аналізувати реалізацію освітньої програми та Державного стандарту початкової освіти, ухвалювати рішення щодо корегування навчальної програми і методів навчання відповідно до індивідуальних потреб дитини;
запобігати побоюванням дитини помилитися;
плекати впевненість у власних можливостях і здібностях.
Орієнтирами для оцінювання навчальних досягнень учнів (формувального і підсумкового) є окреслені в цьому документі очікувані результати навчання, об’єднані за галузями та проіндексовані відповідно до обов’язкових результатів навчання Державного стандарту початкової освіти.
Очікувані результати навчання слід використовувати для:
встановлення цілей уроку, окремих видів діяльності учнів, вправ тощо;
постійного спостереження за навчальним поступом учня/ учениці3 з боку вчителів, батьків і самих учнів;
поточного, зокрема й формувального, оцінювання;
підсумкового оцінювання (для другого циклу навчання).
На основі поданих нижче очікуваних результатів навчання вчитель/ учителька може формулювати індивідуальні результати навчання учня/ учениці відповідно до опанування ним / нею конкретного вміння (напр., намагається визначати ключові слова, визначає ключові слова, впевнено визначає ключові слова тощо), таким чином відстежуючи поступ учня за конкретний проміжок
3 При цьому особливості учня / учениці можуть впливати на темп навчання, внаслідок чого діти можуть досягати вказаних результатів раніше або пізніше від завершення зазначеного циклу чи рівня.
часу (напр., за два місяці).
Спостереження за навчальним поступом учнів та оцінювання цього поступу розпочинається з перших днів навчання дитини у школі і триває постійно. Невід’ємною частиною цього процесу є формування здатності учнів самостійно оцінювати свій поступ.
з навчанням українською мовою
Навчальні предмети / Інтегровані курси |
Кількість годин на тиждень у класах |
||
3 |
4 |
Разом |
|
Українська мова |
5 |
5 |
10 |
Іноземна мова |
3 |
3 |
6 |
Математика |
4 |
4 |
8 |
Я досліджую світ* |
7 |
7 |
14 |
Інформатика |
1 |
1 |
2 |
Мистецтво** |
2 |
2 |
4 |
Фізична культура *** |
3 |
3 |
6 |
Усього |
22+3 |
22+3 |
44+6 |
Додаткові години на вивчення предметів інваріантної складової, курсів за вибором, проведення індивідуальних консультацій та групових занять |
1 |
1 |
2 |
Гранично допустиме тижневе навчальне навантаження на учня |
23 |
23 |
46 |
Сумарна кількість навчальних годин інваріантної і варіативної складових, що фінансується з бюджету (без урахування поділу класів на групи) |
26 |
26 |
52 |
* Орієнтовний розподіл годин між освітніми галузями в рамках цього інтегрованого предмета: мовно-літературна – 2; математична – 1; природнича, технологічна, соціальна і здоровʹязбережувальна, громадянська та історична – разом 4.
** Інтегрований предмет або окремі предмети «Образотворче мистецтво» і «Музичне мистецтво».
*** Години, передбачені для фізичної культури, не враховуються під час визначення гранично допустимого навчального навантаження учнів, але обов'язково фінансуються.
Фізична культура
Фізкультурна освітня галузь
Освітню програму фізкультурної освітньої галузі створено на основі Державного стандарту початкової освіти.
Метою цієї галузі для загальної середньої освіти є формування в учня / учениці стійкої мотивації до занять фізичною культурою і спортом та життєво необхідних рухових умінь і навичок для збереження власного здоров’я, розширення функціональних можливостей організму.
Відповідно до окресленої мети, головними завданнями фізкультурної освітньої галузі у початковій школі є:
Освітня програма фізкультурної освітньої галузі для 1-4 класів охоплює такі змістові лінії: «Базова рухова активність», «Ігрова та змагальна діяльність учнів (рухливі ігри та естафети)», «Піклування про стан здоров’я та безпеку».
Змістова лінія «Базова рухова активність» містить види діяльності, спрямовані на формування життєво необхідних рухових умінь і навичок.
Змістова лінія «Ігрова та змагальна діяльність учнів (рухливі ігри та естафети)» пов’язана з опануванням рухливих ігор та естафет, які б задовольняли потребу учнів у руховій активності та сприяли б формуванню комунікативних здібностей.
Змістова лінія «Піклування про стан здоров’я та безпеку» спрямована на формування свідомого ставлення до власного здоров’я та вмінь безпечної поведінки в процесі фізкультурної діяльності.
Предметом навчання у початковій школі в галузі фізичного виховання є рухова активність із загальноосвітньою спрямованістю.
Задекларовані тут підходи до змісту занять фізичною культурою орієнтують учителів не тільки на фізичну підготовленість, а й на розвиток особистості, індивідуальне сприймання навчального матеріалу. Розв’язання цих завдань допускає відхід від жорсткої регламентації занять, підвищує їхню емоційну
насиченість, забезпечує максимальну різноманітність форм, методів та засобів фізичного виховання, широке використання інноваційних технологій фізичного виховання.
Обов’язкові результати навчання |
Очікувані результати навчання |
1 |
2 |
1. Змістова лінія «Базова рухова активність» |
|
Виконує вправи на пересування (ходьба, біг, стрибки, лазіння, плавання, ковзання) з предметами та без них, оцінює власне виконання рухових дій та виконання вправ іншими особами (за наявності відповідних умов) |
вправляється у виконанні комплексів загальнорозвивальних та спеціальних вправ за показом учителя / учительки та самостійно з використанням різних предметів та без них [4 ФІО 1-1.1-1]; виконує різновиди ходьби, бігових вправ та бігу [4 ФІО 1-1.1- 2]; виконує стрибкові вправи [4 ФІО 1-1.1-3]; долає смугу природних і штучних перешкод за допомогою лазіння й перелізання, стрибків та бігу, а також добирає найбільш зручний спосіб їх подолання [4 ФІО 1-1.1-4]; виконує зручним способом різні види метань (на дальність та в ціль) [4 ФІО 1-1.1-5] |
Розпізнає, добирає та виконує фізичні вправи для ранкової гімнастики, фізкультурної хвилинки та паузи; добирає відповідний інвентар для кожного виду спорту, розрізняє та виконує вправи з різних видів спорту для розвитку фізичних якостей |
виконує різні види гімнастичних вправ та вправи дитячого фітнесу [4 ФІО 1-1.2-1]; аналізує власні помилки у виконанні фізичних вправ та вправляється в їх усуненні [4 ФІО 1-1.2-2]; укладає та виконує комплекси гімнастичних вправ, фізкультурної паузи та фізкультурної хвилинки для відновлення працездатності [4 ФІО 1-1.2-3]; поєднує комплекси загальнорозвивальних вправ зі спеціальними та застосовує їх для розминки [4 ФІО 1-1.2-4]; розрізняє різні фізичні якості людини і доводить, що рівень їх розвитку не може бути підставою для образ [4 ФІО 1-1.2- 5] |
Пропонований зміст Організаційні вправи: різноманітні способи перешикувань на місці та в русі для проведення комплексів загальнорозвивальних вправ. Загальнорозвивальні вправи: з м’ячами, гімнастичними палицями, обручами, гантелями; вправи ранкової гігієнічної гімнастики та фізкультурної хвилинки з предметами та без них. Положення тіла у просторі: вправи з різних вихідних положень: лежачи, сидячи; з виконанням упорів та у висах. Елементи акробатики: перекид назад в упор, стоячи на колінах, в упор присівши; два перекиди вперед; «міст» із положення лежачи; комбінація із декількох акробатичних |
елементів (на вибір учителя/ вчительки);
Елементи рівноваги: ходьба підвищеною та обмеженою опорою (гімнастична лава, низька колода), поєднана з перехресними поворотами, махами ногами, кроками польки з різними положеннями рук; комбінація із вправ на рівновагу.
Лазіння: по похилій гімнастичній лаві різними способами; лазіння по гімнастичній стінці різними способами та в різних напрямках; лазіння по гімнастичній стінці з переходом на похилу гімнастичну лаву і навпаки; лазіння по гімнастичній стінці з вантажем на голові; лазіння по горизонтальному та вертикальному канаті різними способами.
Дитячий фітнес: лого-аеробіка; звіро-аеробіка; фітбол-аеробіка; танцювальна аеробіка: ритмічне поєднання рухів і кроків, підскоків; танцювальні імпровізаційні вправи.
Ходьба: по діагоналі, ходьба зі зміною частоти кроку; ходьба із прискоренням та уповільненням; ходьба зі зміною довжини кроку; ходьба зі зміною напрямку за звуковим сигналом; ходьба підвищеною та обмеженою опорою (гімнастична лава, низька колода) з різними способами пересунь (високим підніманням стегна, з переступанням предметів, приставним кроком правим і лівим боком, із присіданнями та поворотами переступанням з різними положеннями рук); ходьба по спіралі; ходьба зі зміною напрямку за зоровим сигналом.
Біг: «протиходом», «змійкою», по діагоналі; біг із різних вихідних положень, біг із подоланням перешкод, «човниковий» біг 4 по 9 м, біг із зміною швидкості та напрямку за звуковим сигналом; біг до 30 м, рівномірний біг почергово з ходьбою; біг по пересіченій місцевості; біг з подоланням перешкод вертикальних та горизонтальних; біг із зміною швидкості та напрямку за зоровим сигналом; біг по прямій; фінішування; біг зі зміною лідера. Вправи з малим м’ячем (тенісним або гумовим): підкидання м’яча під час ходьби; із положення стоячи; кидки м’яча у стіну; з наступним його ловінням; перекидання м’яча; метання м’яча із-за спини через плече, стоячи на одному, двох колінах; метання м’яча із-за спини через плече на дальність з
місця, у вертикальну ціль; метання м’яча в горизонтальну ціль; метання м’яча з різних вихідних положень.
Стрибки зі скакалкою: на одній, двох ногах, обертаючи скакалку вперед і назад з проміжними та без проміжних стрибків.
Стрибки у висоту з прямого розбігу, зігнувши ноги; стрибки вгору поштовхом однієї та двох ніг з діставанням підвішених предметів; застрибування на м’які перешкоди; стрибки з розбігу способом переступання; серійні вистрибування з упору присівши, перестрибування природних та штучних перешкод обраним способом.
Стрибки в довжину з місця, з розбігу, зігнувши ноги; стрибки у кроці, стрибки по купинах. Стрибки у глибину: з висоти з м’яким приземленням на дві ступні; зіскок з гімнастичної лави. Вправи для розвитку фізичних якостей:
Сили – піднімання зігнутих і прямих ніг з вису та з положення лежачи на спині; згинання і розгинання рук з різних вихідних положень; підтягування у висі, лежачи на низькій перекладині; стрибки вгору з упору присівши; загальнорозвивальні вправи з набивними м’ячами, з гантелями; намотування мотузки з вантажем на кінці на горизонтально розташовану палицю; згинання та розгинання рук в упорі позаду (руки на гімнастичній лаві); утримування ніг під кутом 45 градусів з різних вихідних положень; лазіння по гімнастичній стінці або підтягування на гімнастичній лаві з додатковим обтяженням; передачі набивного м’яча із різних вихідних положень; стрибки по розмітках у присіді.
Швидкості – прискорення; удари м’яча ногою об стіну; багаторазові кидки м’яча у стіну; біг із високим підніманням стегна у положенні упору; біг із високим підніманням стегна через предмети (кубики, набивні м’ячі тощо); біг із різних вихідних положень; біг згори; прискорення за сигналом (виконання вправ у максимальному темпі).
Витривалості – рівномірний біг у повільному темпі; стрибки через скакалку до 2 хв.
Гнучкості – рухи руками, ногами та нахили тулуба з поступовим збільшенням амплітуди; вправи біля гімнастичної стінки: пружинні нахили тулуба, махи ногами у різних площинах; вправи на розтягування з різних вихідних положень; викрути рук вперед і назад, тримаючи
гімнастичну палицю або скакалку; одночасне відведення рук і ніг назад у положенні лежачи на спині; розтягування в парах; нахили тулуба назад з різних вихідних положень (із допомогою). Координації – підкидання і ловіння малого м’яча почергово правою і лівою рукою; перекидання малого м’яча під піднятою ногою, перекидання через плече (під плечем) з однієї руки в другу; ловіння великого м’яча двома руками за спиною після підкидання вгору; пересування по обмеженій і підвищеній опорі з подоланням перешкод; вправи зі зміною положення тіла у просторі; довільне подолання поодиноких перешкод; подолання смуги перешкод; вправи з асиметричними рухами руками і ногами; підкидання і ловіння м’яча після виконання різноманітних рухових дій (присідань, поворотів, перекидів, перекатів тощо). Основи знань з фізичної культури Добір вправ для розминки. Поняття про види легкої атлетики та гімнастичного багатоборства. Ознайомлення з різними видами інвентаря та обладнання на заняттях з фізичної культури. Загальне уявлення про Олімпійські ігри. Значення досягнень відомих спортсменів на Олімпійських іграх та інших змаганнях для самовдосконалення. |
|
2. Змістова лінія «Ігрова та змагальна діяльність учнів» |
|
Виконує рухові дії у рухливих іграх під час занять у школі та дозвілля |
грає у рухливі, народні ігри та бере участь в естафетах [4 ФІО 2-1.3-1]; вигадує рухливі ігри для використання прогулянок, екскурсій, відпочинку, задовольняючи потребу в руховій та ігровій діяльностях [4 ФІО 2-1.3-2]; активно вболіває за результат команди, підбадьорює себе та однокласників [4 ФІО 2-1.3-3]; співпереживає за результат команди та максимально себе виявляє під час гри [4 ФІО 2-1.3-4] |
Ефективно взаємодіє з однолітками для досягнення спільних командних цілей під час рухової діяльності |
розрізняє індивідуальні та командні види спорту, добирає необхідний спортивний інвентар [4 ФІО 2-3.1-1]; добирає вправи, відповідні до індивідуальних та командних видів спорту [4 ФІО 2-3.1-2]; виконує ведення, передачі, кидки та удари по м’ячу, відповідно до виду спорту [4 ФІО 2-3.1-3]; бере участь в обговоренні та ухваленні спільних рішень на користь команди [4 ФІО 2-3.1-4]; бере участь у спортивних іграх за спрощеними правилами [4 ФІО 2-3.1-5] |
Дотримується правил чесної гри під час рухової діяльності; прагне вигравати, не засмучується через поразку і сприймає її гідно |
пояснює значення правил чесної гри для особистих та командних досягнень [4 ФІО 2-3.3-1]; бере відповідальність за результат команди під час естафет, ігор [4 ФІО 2- 3.3-2]; розв’язує конфлікти, якщо вони виникають під час проведення естафет чи спортивної гри [4 ФІО 2-3.3-3]; доводить важливість співпраці, спілкування та взаємодії на прикладах досягнення спільних командних цілей [4 ФІО 2- 3.3-4]; аналізує свої сильні сторони й обирає відповідні ролі [4 ФІО 2-3.3-5]; дотримується правил проведення рухливих ігор та естафет на уроках та під час самостійних занять [4 ФІО 2-3.3-6]; регулює власні емоції під час естафет та рухливих ігор, розуміючи, що емоції – частина задоволення від рухової активності [4 ФІО 2-3.3-7]; співпереживає за досягнення команди [4 ФІО 2-3.3-8]; |
|
на прикладі життєписів відомих спортсменів пояснює, що їх веде до успіху і як долати невдачі [4 ФІО 2-3.3-9]; пояснює символи та ідеали Олімпійського руху [4 ФІО 2-3.3- 10] |
Пропонований зміст Рухливі ігри, народні ігри для активного відпочинку. Елементи спортивних ігор Вправи з баскетбольним м’ячем: тримання баскетбольного м’яча; передачі м’яча; ловіння м’яча; передачі м’яча в ціль і ловіння його після відскоку від підлоги; ведення м’яча на місці та під час ходьби; ловіння і передачі м’яча двома руками від грудей на місці та в русі; ловіння і передачі м’яча однією рукою від плеча; кидки м’яча у кошик з близьких дистанцій, двобічна гра баскетбол за спрощеними правилами. Вправи з футбольним м’ячем – удари внутрішньою та середньою частиною підйому по нерухомому м’ячу у вертикальну ціль та горизонтальну ціль, ведення м’яча вивченими способами між стійок, з обведенням стійок; вкидання м’яча в ноги партнерові/ партнерці з місця; ведення м’яча вивченими способами по прямій, по колу; удари вивченими способами на точність; двобічна гра у футбол за спрощеними правилами. Елементи гандболу – ловіння м’яча двома руками; передачі м’яча однією рукою на місці; кидок м’яча зігнутою рукою зверху; ведення м’яча правою і лівою рукою. Основи знань з фізичної культури Поняття про індивідуальні та командні види спорту та важливість дотримання правил чесної гри. Значення народних, рухливих ігор, забав, елементів народних свят та обрядів для формування особистої фізичної культури. Символи та ідеали олімпійського руху, ознайомлення із життєвим шляхом відомих спортсменів. |
|
3. Змістова лінія «Піклування про стан здоров’я та безпеку» |
|
Володіє елементами самоконтролю у процесі виконання фізичних вправ |
аналізує вплив фізичного навантаження на власний організм [4 ФІО 3-2.1- 1]; добирає із запропонованих засобів для розвитку фізичні якості ті, які на його / її думку є найбільш корисними [4 ФІО 3-2.1-2]; пояснює значення різних видів загартування для організму людини та виховання сили волі; переконує в позитивному впливі загартовування та фізичного навантаження на стан здоров’я [4 ФІО 3-2.1-3] |
Регулює інтенсивність навантаження (швидкість, тривалість, послідовність виконання фізичних вправ) відповідно до визначених завдань |
застосовує елементарні способи регулювання фізичного навантаження (швидкість, тривалість, послідовність виконання фізичних вправ) [4 ФІО 3- 2.3-1]; регулює фізичні навантаження під час занять у школі та самостійних занять [4 ФІО 3-2.3-2] |
Аналізує вплив позитивних та негативних факторів на стан здоров’я людини; оцінює своє самопочуття за частотою серцевих скорочень та частотою дихання |
вимірює пульс собі і друзям, аналізуючи вплив фізичних навантажень на організм [4 ФІО 3-2.2-1]; виконує спеціальні вправи для формування правильної постави, запобігання плоскостопості, профілактики захворювань дихальної системи та органів зору [4 ФІО 3-2.2- 2] |
Дотримується правил безпеки під час рухової діяльності в закладі загальної середньої освіти та поза його межами, пояснює значення цих правил та їх наслідки |
перевіряє спеціальний інвентар та обладнання перед виконанням фізичних вправ [4 ФІО 3-3.2-1]; пояснює значення правил проведення гри для безпеки власної та інших [4 ФІО 3-3.2-2]; дбає про власну безпеку та безпеку однокласників під час фізкультурної діяльності [4 ФІО 3-3.2-3]; застерігає інших від небезпечної поведінки [4 ФІО 3-3.2-4]; дотримується санітарно-гігієнічних вимог у процесі фізкультурно- оздоровчої діяльності [4 ФІО 3-3.2-5] |
Пропонований зміст Загальнорозвивальні вправи: вправи для м’язів шиї: нахили та повороти голови; для м’язів верхніх кінцівок: згинання та розгинання рук, пружинні рухи, нахили з різних вихідних положень, для м’язів нижніх кінцівок: присіди, напівприсіди, випади, стрибки. Загальнорозвивальні вправи на формування постави: вправи з предметами: з гімнастичними палицями, м’ячами, скакалкою, мішечками піску на голові під час ходьби; вправи біля гімнастичної стінки, вертикальної осі, біля дзеркала. Вправи для попередження плоскостопості: ходьба, біг на пальцях, ходьба перекатами з п’яти на пальці, стрибки; ходьба по дрібних предметах, біг, піднімання на пальці, стрибки; ходьба по природному інвентарю (каштани, жолуді, горіхи, тощо). Вправи на релаксацію. Дихальні вправи. Вправи для профілактики захворювань органів зору. Основи знань з фізичної культури Елементарні способи регулювання фізичного навантаження. Самоконтроль за показниками частоти серцевих скорочень. Позитивні та негативні чинники, що впливають на стан здоров’я. Роль різних видів загартовування для власного здоров’я. Значення правил проведення гри для безпеки власної та інших. Санітарно-гігієнічні вимоги для проведення занять та спортивного одягу. |
Генеральний директор директорату дошкільної, шкільної, позашкільної
та інклюзивної освіти Олег ЄРЕСЬКО