Тема: Освоєння космосу
Мета: визначити місце та роль людини у Всесвіті та космічних дослідженнях; продовжити розвивати вміння та навички працювати з додатковою літературою, аналізувати, вибирати головне, робити висновки, розвивати уявлення про навколишній світ; формувати науковий світогляд; виховувати повагу до розвитку людських знань, прагнення вивчати і підкорювати далекий космос, виховувати гордість та інтерес до історії досліджень космосу та дбайливе ставлення до природи
Земля – це колиска розуму, але не можна вічно жити в колисці.
І. Системно – узагальнюючий модуль (30 хв.)
І. Організаційний момент
До нас завітала гостя незвичайна. А хто вона, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку.
Нічне небо прикрашають,
мерехтять вони, палають.
Безліч складено казок
про красунь нічних – … (зірок)
(Учні отримують зірки)
2. Актуалізація опорних знань
а) бліц – опитування
- Де живе наша гостя?
- Як називають весь навколишній світ, нескінчений у просторі і часі? (Всесвіт)
- Які небесні тіла вам вже відомі?
- Як називають науку, яка вивчає Всесвіт, його будову, розвиток? (Астрономія)
- А чим зірки відрізняються від планет?
- Який колір за температурою має зоря Сонце? (Жовтий)
- Чи може людина потрапити на поверхню зорі? Чому?
- Чи світяться зорі вдень? Тоді чому їх не видно?
б) гра «Розпродаж у космосі»
в) розгадування кросворду
3. Словникова робота
Корпус – остов, основа чого-небудь.
Ілюмінатор – вікно, яке герметично закривається.
Стабілізатор – прилад для надання стійкості.
4. Практична робота учнів
https://moreidey.ru/den-kosmonavtiki/origami-raketa.htm
ІІ. Системно – узагальнюючий етап (30 хв.)
1. Мотивація навчальної діяльності учнів
Відео за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=e83fjUuBSvc
Людина – розумна істота. Людський розум створив нові технології, що дозволили вийти далеко за межі Землі і почати опановувати космічний простір. Здійснені висадки людей на Місяць.
Людство хоче знати про ознаки життя на інших планетах, адже серед теорій про походження життя на Землі є й теорія занесення життя з Космосу. В деяких місцях нашої планети знайдено малюнки, зроблені первісними людьми. На них деякі племена малюють зоряне небо, яке можна побачити лише з космосу.
2. Сприйняття та засвоєння учнями нового навчального матеріалу.
а) розповідь вчителя
Люди давно мріяли потрапити в небо. Таке прагнення відображене в багатьох фантастичних творах.
У ХІХ і ХХ ст. вчені різних країн вивчали можливість здійснення космічних польотів. Значний внесок в розробці питань позаземних польотів належить російському вченому – Костянтину Едуардовичу Ціолковському (1857-19350), його називають піонером космонавтики. Саме він розробив основу сучасної ракетно – космічної техніки. Великий внесок у галузь космонавтики вніс уродженець Полтавщини – Юрій Кондратюк (1897-1941).
У рамках Міжнародного Геофізичного Року 4 жовтня1957 року в 22 год 28 хв з космодрому Байконур був запущений перший в світі штучний супутник Землі. Цей день був проголошеним початком космічної ери.
12 квітня 1961 року космічний корабель «Восток» здійснив політ у космос з людиною на борту. Це був перший космонавт – Юрій Олексійович Гагарін. За 108 хвилин корабель здійснив повний оберт навколо Землі.
В 1965 році був здійснений перший вихід людини у відкритий космічний простір. Цей вихід здійснив пілот – космонавт Олексій Леонов. Ці полоти були здійснені за допомогою ракет, яких сконструював конструктор – Сергій Корольов (1906 -1966).
20 липня 1969 року командир американського космічного корабля «Аполлон – 11» Ніл Армстронг повільно опустився на Місяць. Командир корабля та астронавт Едвін Олдрін уперше ступили на поверхню Місяця у районі Моря Спокою. З липня 1969 року по грудень 1972 року американці здійснили 6 посадок на Місяць.
Космонавти можуть працювати на орбітальних станціях по кілька місяців і здійснювати надзвичайно важливі дослідження. Перший космонавт незалежної України Леонід Каденюк у 1997 р. 16 діб працював на такій станції разом із американськими космонавтами. Освоєння космосу збагачує науку новими знаннями про небесні тіла.
Хоча Леонід Каденюк далеко не перший українець, який побував в космосі. 17 українців побували в космосі у складі радянських екіпажів, а життя ще більше ніж десятьох радянських космонавтів певним чином пов’язане з Україною. Є українці за походженням і серед астронавтів НАСА, та й серед перших космічних туристів також.
Героям космічної ери, вершителям слави, чудес
У Всесвіт розчинено двері, розірвано пітьму небес …
Зазираючи в майбутнє, людство мріє про космічні міста, про постійно діючи бази на Місяці і Марсі, про подорожі до найближчих зірок, до інших галактик.
б) Віртуальний 3-D тур Національним музеєм космонавтики
ІІІ. Контрольно – рефлексивний етап (30 хв.)
1. Закріплення матеріалу
а) робота з підручником
- Які прилади розробили стародавні вчені для дослідження неба?
- Назвіть винахід італійця Галілео Галілея.
- Назвіть сучасні прилади для дослідження небесних тіл з космосу.
- Якого видатного вченого називають піонером космонавтики?
- Яка людина здійснила першу навколосвітню подорож за 108 хвилин?
- Про яких видатних конструкторів ви дізналися на уроці?
- Хто першими досягли поверхні Місяця?
- Назвіть першого космонавта самостійної України?
б) гра «Відшукайте прізвища відомих дослідників Всесвіту».
Г А Г А Р І Н К
У Х А Н О П Ж О
Ш Ї Л Й Л Л Н П
К Ю І В Д Ч М Е
І Т Л Ж Р О Т Р
Ф З Е Л І С О Н
М И Й Е Н К Д И
Я К А Д Е Н Ю К
в) гра «Логіка»
1. 23 лютого, 21 березня, 23 вересня, 22 грудня. (23 лютого)
2. Меркурій, Юпітер, Венера, Марс. (Юпітер)
3. Місячне затемнення, остання чверть, повнолуння, новолуння. (Місячне затемнення)
4. Океан бурь, Море дощів, Тихий океан, Море якості. (Тихий океан)
5. Риби, Телець, Козерог, Кассіопея. (Кассіопея)
Звідкіля у нас на небі
Риби, близнюки, ведмеді?
Лебідь розправляє пір’я.
Це все зоряні _ _ _ _ _ _ .(Сузір’я)
- Що таке сузір’я?
- Скільки їх на карті зоряного неба?
г) Загадки
У нього – козячі роги і зіркові дороги. (Козеріг)
Цей мисливець все більше на зорі полює, він знак Зодіаку, він друг Водолію. (Стрілець)
Він жалить хвостом, оцей знак зодіаку, він ідеально підходить до Рака. (Скорпіон.)
Вівця, здавалося б, і все,- а астроном в зірках пасе. (Овен)
В шиби літеру змінили – знак зодіаку утворили. Шиби- (Риби)
У речі для сидіння ми букву забираєм і знак зодіаку ми тепер маєм. Стілець-(Тілець).
Що то за диво – і знак зодіаку, і маси мірило. (Терези)
Що за штука – то сузір’я, то дуже хижий звір я?… (Лев)
Якщо вона таки дівчина, й серед зірок буде по чину (Діва)
Живе у воді Зодіаку цей знак, Не Водолій він, не Риба, а….. (Рак)
Оці брати єдинородні в космічній плавають безодні (Близнята)
2. Підсумок
Підберіть фразеологізм, відповідний вашому сприйняттю уроку:
Чув краєм вуха
Ворушив мізками
Рахував ворон
Натхненно слухав
Лід рушив
Був на сьомому небі
Бив байдики
Ловив ґав
Комар носа не підточить.
На зірочках діти показують свій стан після уроку.
- Давайте тепер із наших зірочок складемо своє сузір’я і дамо йому назву.
3. Домашнє завдання
Прочитати §22
Переглянути відео про результати досліджень українських вчених за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=RYmy4JeXe_M