«Природа – це не те, що ми отримали у спадок від предків, а те, що ми взяли в борг у наших нащадків»
Рабіндранат Тагор (індійський письменник)
Інтегрований урок
з природознавства, математики та трудового навчання у 3-му класі.
Ольга Жабська, вчителька початкових класів,НВК «ЗОШ Іст.-ДНЗ№11 «Журавонька»,м.Суми
Багата в нас природа, неповторна її краса. Щоб вона приносила нам радість, щоб багатства її множилися для майбутніх поколінь, треба оберігати її, дбати про неї. За все, що є в нашій країні: багаті надра корисних копалин, рослинний і тваринний світ, гори і вода, кожен з нас від дитини до людини похилого віку відповідає за його збереження і розумне використання.Розкрити значення корисних копалин, засобами дослідів та практичної діяльності пропонує автор в ході інтегрованого уроку.
Тема. «Шукачі скарбів»
Ознайомлення з корисними копалинами рідного краю.Додавання і віднімання в межах тисячі. Створення об’ ємної композиції з піску в техніці «Санд».
Мета: познайомити з корисними копалинами рідного краю; розвивати спостережливість, уміння порівнювати, класифікувати; виховувати почуття гордості за багатство рідного краю, бажання економно використовувати корисні копалини.
Обладнання: мультимедійна презентація, ноутбуки або смартфони, мікрофон, колекції корисних копалин, ілюстрації, обладнання для дослідів, презентація, мультимедійна дошка, фізична карта Сумської області. «Генератор QR-кодів». Скляний посуд, пісок 7 кольорів, шкала успіху,сигнальні фішки,
Хід уроку
I.Організація класу.(1-2хв)
Привітання
Любі діти, у наш клас
Завітали люди щирі
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром!
Створення позитивної психологічної атмосфери
Діти в нас сьогодні ще один незвичайний урок. Незвичайність його в тому, що поєднав він у собі природознавство, математику та трудове навчання.
Бути уважним
Співпрацювати в групі
Аналізувати
Доповнювати
Приймати участь у диспутах
Висловлювати свою думку
Поважати думку товаришів.
Отже, щоб наш урок був цікавий, повчальний ви повинні відповідати цим критеріям.
Ну що ж а зараз дізнаємося яка погода чекає на нас сьогодні.
Виступи дітей
Нашій вчительці і присутнім гостям синоптична лабораторія бажає: нехай проблеми та незгоди не роблять вам в житті погоди.
Але це, звичайно, жартівливий прогноз.
2-га учениця
-А насправді сьогодні на території Сумської області спостерігається така погода (температура, вітер, опади).
Температура повітря -
Вітер -
Опади –
Біля дошки учень за допомогою інтерактивної дошки та інтернету коментує прогноз погоди.
ІІІ.Перевірка домашнього завдання( 5 -6 хв)
Отже як бачите погода сьогодні сприятлива. Тому час перевірити як ви засвоїли матеріал на попередніх уроках з теми « Корисні копалини»
Пропоную вам вашу улюблену гру «Дебати»
Для цієї гри у учнів є сигнальні картки – (Згодна . Хочу доповнити. Я думаю по іншому.)
Узагальнюючи наші знання, пропоную вам скласти схему
«Корисні копалини»за допомогою прийому«Кластер»
За допомогою інтерактивної дошки учні складають схему « Корисні копалини»
Молодці діти, ви гарно засвоїли матеріал з теми « Корисні копалини» час переходити до теми нашого уроку.
ІVПовідомлення теми і мети уроку.(2хв)
- Тему сьогоднішнього уроку дізнаєтеся, якщо розшифруєте слова за допомогою QR-коду .
РИСКОНІ ЛИПАНИКО ГОНОРІД ЮКРА
Працюємо в групах.
- Молодці, ви правильно розшифрували тему нашого уроку. Сьогодні на уроці ми ознайомимося з корисними копалинами нашого краю.
Ми продовжуємо вивчати природу своєї незалежної держави України, свого краю, в якому ми живемо. Багата вона чи бідна, красива, чи екологічно занедбана, але кожен повинен її знати, любити і шанувати. Саме на наших уроках ми доводимо важливість і необхідність вивчення природи України.
V. Ознайомлення з корисними копалинами своєї місцевості (10хв)
Робота з фізичною картою Сумської області
Перед вами карта корисних копалин нашого краю. Але щоб дізнатися,якими родовищами багата наша Сумщина,вам потрібно виконати завдання і знайти ключ від скриньки зі скарбами.
Оберіть керівника вашої групи.
В кожної групи приклади з зашифрованою корисною копалиною
Математичні обчислення:
1 групи
300+200=
200+400=
250+200=
300+300=
400+150=
570 |
500 |
450 |
600 |
600 |
550 |
70 |
580 |
800 |
230 |
900 |
А |
П |
С |
О |
І |
К |
Т |
Б |
З |
Н |
Ш |
2 групи
400+200=
100+400=
250+200=
350+350=
100+400=
570 |
500 |
500 |
600 |
760 |
450 |
700 |
580 |
800 |
230 |
900 |
С |
Г |
А |
Н |
Р |
Ф |
Т |
Б |
П |
К |
Ш |
3групи
300+400=
500+400=
250+350=
300+100=
570 |
500 |
490 |
900 |
600 |
400 |
700 |
580 |
800 |
230 |
909 |
С |
Г |
А |
О |
Р |
Ф |
Т |
Б |
П |
К |
Ш |
4 групи
300+200=
200+400=
250+300=
500+300=
500 |
100 |
490 |
550 |
60 |
600 |
700 |
580 |
800 |
230 |
900 |
С |
Г |
А |
Л |
Р |
І |
Т |
Б |
Ь |
К |
Ш |
5групи
300+200=
200+400=
450+350=
570 |
500 |
600 |
680 |
600 |
550 |
700 |
580 |
800 |
230 |
900 |
С |
Г |
А |
Н |
Р |
І |
Т |
Б |
З |
К |
Ш |
6 групи
300+500=
200+400=
250+250=
350+450=
400+300=
50+50=
570 |
200 |
100 |
680 |
600 |
500 |
700 |
580 |
300 |
800 |
900 |
С |
Г |
А |
Н |
Р |
Е |
Д |
Б |
П |
К |
Й |
Розв’язавши приклади ви знайдете в таблиці назву корисної копалини.
А так як ми працюємо в лабораторії, ваше завдання дослідити в якій місцевості вона знаходиться.
На це завдання у вас 3 хвилини. Секунданти слідкуйте за часом.
Учні розв’язують приклади знаходять за допомогою кода зашифровану корисну копалину і відшукують її на карті Сумщини та записують на аркушах паперу.
Презентація результатів.
VІ. Осмислення учнями знань(2 хв)
Мозкова атака
Ми заслухали всі групи. А зараз перед тим як ми підведемо підсумок нашого дослідження пропоную послухати повідомлення представників груп про запаси корисних копалин нашого краю .
1 група « Науковці»
Надра Сумської області містять різноманітні корисні копалини. Більшість із них належать до категорії паливних (горючих) та нерудних: нафта, газ, вугілля, торф, фосфорити, крейда, кухонна й калійна солі, гіпс, вапняк та багато інших.
2 група «Геологи»
На Сумщині в надрах землі знаходяться 20 видів корисних копалин. Найважливіші – нафта,природний газ, торф, буре вугілля, кам’яна сіль, сірка, крейда, гіпс, різні види глини.
3 група « Географи»
Розвідано 38 родовищ нафти і газового конденсату, запаси яких становлять 49 мільйонів тон. Нафта і газ стоять на першому місці у списку продукції, з якою Сумська область виходить на загальнодержавний ринок.
4 група « Досдідники»
Всього в області на обліку знаходиться 373 родовища різноманітних корисних копалин ,з яких 134 родовища використовуються.
5 група « Промисловці»
Сумська область на 100% забезпечена будівельними матеріалами – гіпс, каміння будівельне, глина, піски, цементна сировина, крейда, вапно.
6 група « Екологи»
Запаси корисних копалин обмежені.
При надмірному видобуванні вони можуть вичерпатися і тоді може статися так, що закриються фабрики і заводи, зупиниться транспорт, не буде чим опалювати будинки. Тому корисні копалини треба витрачати бережно і економно.
Робота у дослідницьких групах.
А зараз я пропоную попрацювати над дослідами, тобто застосувати свої знання на практиці . У кожної групи є корисна копалина.
Отримавши картки-інструкції за допомогою яких дослідите властивості корисних копалин. Результати досліджень занесете в таблицю.
Картка-інструкція
Назва корисної копалини |
До якого виду відноситься
|
Властивості |
Як використовується людиною |
|
|
|
|
|
|
|
|
Кожна група, звітуючи про проведену роботу, заносить результати у таблицю.
Отже що є спільного в усіх корисних копалин?
Чим відрізняються?
Ми з вами ознайомились з основними корисними копалинами рідного краю і знаємо, що в житті людини вони відіграють велике значення. Тому кожен з нас від дитини до людини похилого віку відповідає за його збереження і розумне використання.
Поставте на числовій прямій свою позначку в тому місці, яке, на ваш погляд, відображає рівень ваших знань про корисні копалини.
А зараз я пропоную вам попрацювати з корисною копалиною, запасів якої найбільше в нашому краї. Що це ви дізнаєтесь відгадавши загадку.
Буває жовтого і білого кольору.
Добувають відкритим способом.
Сипучий .
Вірно пісок. А де його використовують?
А ще з піску роблять різні красиві картини та об’ємні композиції. Ось погляньте яку красу можна зробити з піску. І сьогодні я пропоную нам також попробувати створити об’ємну композицію «Веселка»
А що таке веселка?
Техніка за допомогою якої ми будемо працювати називається Санд.
Знайдіть в інтернеті що означає це слово.
Учні за допомогою планшетів в інтернеті знаходять значення слова «Санд плей» з англійської означає пісочна гра.
Інструкція зі створення композиції.
VІІ. Дослідницько-творча діяльність учнів.
Виготовлення « Веселки» технікою «Санд»
Учитель демонструє готовий виріб і знайомить з технологічною карткою його створення. Аналізують порядок дій під час виготовлення веселки.
Учні працюють відповідно технологічної картки.
По закінчені демонструють свої вироби.
VIІІ. Підсумок уроку(2хв)
Рефлексія
Вправа « Мікрофон»
Орієнтовний зміст речень
Сьогодні на уроці
Був (була) уважним
Співпрацював(ла) в групі
Аналізував (ла)
Доповнював (ла)
Приймав участь у диспутах
Висловлював свою думку
Поважав думку товаришів
Я довідалась …
Мені сподобалось…
Я тепер знаю
Урок я завершую з … настроєм
А тепер я хочу послухати керівників груп. Оцініть роботу своїх колег. За критеріями , які перед вами
Можна і я спробую доповнити ? Дякую .
VІІ. Домашнє завдання.(2 хв)
1. Творча робота
Ви знаєте , що корисні копалини з часом вичерпуються . Запропонуйте шляхи збереження корисних копалин.
Дякую вам за плідну працю. Час роботи в лабораторії вичерпано.