Урок "Людина і Всесвіт"

Про матеріал
Урок допоможе розвивати в учнів уміння порівнювати та створювати просторові уявлення про розміри небесних тіл, відстані між ними,їх взаємне розташування .
Перегляд файлу

 

      

Тема: Людина і Всесвіт. Астрономія – наука, що вивчає Всесвіт. Методи та засоби астрономічних досліджень.

Мета: формувати в учнів уявлення про Всесвіт.

Знаннєвий компонент

ознайомити учнів зі складовими Всесвіту;

 Діяльнісний компонент

розвивати в учнів уміння порівнювати та створювати просторові уявлен­ня: про розміри небесних тіл, відстані між ними, взаємне розміщення тіл;

Ціннісний компонент

здійснювати формування наукового світогляду.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Основні поняття і терміни: Всесвіт, небесні тіла, астрономія, зорі, планети, астероїди, комети, метеорити, обсерваторії, телескопи, Сонячна система.

Методи і методичні прийоми: словесний (бесіда (підготовча, пояснювальна, контрольно-перевірна), розповідь, робота з підручником), наочний (демонстрація наочності), практичний (виконання завдань у робочому зошиті).

Обладнання: фотографії (дослідників космосу, міжпланетної автоматичної станції, штучних супутників Землі, ділянки поверхні Місяця, вигляду Земної кулі з космічного простору), картини, малюнки із зображенням небесних тіл, карти та атласи зоряного неба, прилади для вивчення Всесвіту, таблиця із зображенням польоту космічного корабля навколо Землі, портрети М. Коперника, Г. Галілея, підручник, робочий зошит.

Хід уроку

1. Організаційний момент.

2. Мотивація навчальної діяльності (бесіда).

 Повідомлення теми, мети та завдань уроку.

1. Підготовча бесіда. Які ви знаєте тіла природи? Назвіть кілька тіл неживої природи. Чим відрізняються тіла живої природи (наприклад, береза, липа, воро­на, риба, білка) від тіл неживої природи? Наведіть приклади явищ природи.

 Чи є тілами природи Сонце, Земля, Місяць, зорі? До якої частини природи

вони належать? Чому? Які тіла називають небесними? Що таке галактика? Чому

стали можливими космічні польоти? На ці та багато інших запитань допоможе

знайти відповіді сьогоднішній урок.

План (записано на дошці)

  1. Всесвіт та його будова.
  2. Небесні тіла.
  3. Галактика.

3. Сприйняття і первинне осмислення нового матеріалу.

1. Розповідь з елементами бесіди. Що ж таке Всесвіт? Всесвіт — це весь безмежний простір і все те, що його заповнює: небесні тіла (зірки, планети, мете­ори, комети тощо), газ, пил. Сьогодні відомо, що неозброєним оком на всій небес­ній сфері можна побачити близько 4000 об'єктів. Небесні тіла та космічні явища вивчає наука, що має назву «астрономія» (від грецького «астрон» — зоря, «номос» — закон) {термінологічна робота).

 Нині вчені досліджують небесні тіла і явища за допомогою різноманітних телескопів (світлових, радіотелескопів та інших сучасних приладів) у обсер­ваторіях —спорудах для спостережень за небесними тілами. Найдавнішою вважають обсерваторію кам'яного віку Стоунхендж, приладами для якої були кам'яні плити. (Демонстрування зображень небесних тіл, телеско­пів, обсерваторій).

Замислюючись над будовою Всесвіту, давні учені вважали, що Сонце, Місяць і тисячі небесних тіл прикріплені до «небесної тверді». Вона обер­тається навколо Землі, що є центром Всесвіту. Декілька століть тому було зроблено два відкриття, які змінили уявлення людей про будову Всесвіту. Перше відкриття — Земля обертається навколо Сонця, разом із Землею навколо Сонця обертаються небесні тіла — планети (польський астроном Миколай Коперник). Друге—у середині XVII століття італійський учений Галілео Галілей, спостерігаючи у телескоп власної конструкції планету Юпітер, виявив чотири невеликих небесних тіла, що оберталися навколо неї. (Демонстрування портретів М. Коперника і Г. Галілея). Відкриття Коперника та Галілея дали змогу людству зробити важливий крок до розуміння будови частини позаземного простору, яка називається Сонячною системою. Сонце і небесні тіла, що рухаються навколо нього, утворюють Сонячну систему. До її складу входять вісім  великих планет: Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун  — та їхні супутники, велика кількість малих планет (астероїдів), а також ко­мети, метеорити (термінологічна робота). Як ви думаєте, що знаходиться за межами Сонячної системи? Всесвіт «заселений» безліччю зоряних скупчень, які називають галактика­ми. Наша Сонячна система розташована в Галактиці, яку називають Молочний шлях,в Украні-Чумацьким Шляхом. Положення Сонячної системи в Галактиці точно визначити важко, проте вчені вважають, що вона розміщена у зовнішній частині одного з велетенських рукавів Чумацького Шляху.

2. Виконання завдань у робочих зошитах. Записування нових термінів, їх значення, робота над орфограмами, семантикою, етимологією.

3. Фізкультхвилинка.

4. Розповідь з демонструванням фотографій дослідників космосу, бесіда. Можливість здійснення космічних польотів обґрунтував Костянтин Ціолковський (1857 - 1935). Він запропонував схеми космічних кораблів, пояснив доціль­ність створення в навколоземному просторі проміжних станцій для польотів на інші тіла Сонячної системи. Також багато важливих ідей у галузі космонавтики висловив Юрій Кондратюк (1897 - 1941), уродженець Полтавщини.

 Чому більшість тіл, що є на Землі перебувають на поверхні, а не рухають­ся у повітрі? Існування земного тяжіння зумовлює притягування до себе всіх тіл. Проте якщо тілу надати швидкості близько 8 км/с, то він не впаде на Земну поверхню, а обертатиметься навколо Землі, тобто перетвориться на її штучний супутник. Таку швидкість називають першою космічною швидкістю. Рухаю­чись із другою космічною швидкістю (близько 11 км/с), тіло долає силу тяжіння Землі і стає супутником Сонця — штучною планетою.

 Знання про космічні швидкості дали змогу запустити штучний супутник Зем­лі. Вперше це сталося 4 жовтня 1957 р., і з цієї знаменної дати почалося освоєння космосу. Станція «Луна-2» 14 вересня 1959 р. вперше досягла поверхні Місяця. Ці польоти були здійснені на ракетах, сконструйованих під керівництвом Сергія Корольова (1906-1966), який народився і навчався в Україні. Нині кількість запуще­них космічних апаратів досягла кількох тисяч. Демонстрування фотографій між­планетної автоматичної станції, штучних супутників Землі, ділянки поверхні Місяця, вигляду Земної кулі з космічного простору.

 Чи ви знаєте, для чого людина досліджує Всесвіт? Космічні апарати, які перебувають у космосі, стежать за погодою, фотографують ділянки Земної по­верхні, слугують для телевізійного і телефонного зв'язку, використовуються для вивчення природних ресурсів Землі.

Чи ви знаєте, хто з людей вперше полетів у космос? Вперше в космос кора­бель з людиною на борту піднявся 12 квітня 1961 р. Цією людиною яка першою побачила Землю з космосу, був Юрій Гагарін (1934-1968). Перший вихід у космічний простір здійснив 1965 р. пілот-космонавт Олексій Леонов. А 16 липня 1969 р. американські астронавти на космічному кораблі «Аполлон-11» вперше виса­дилися безпосередньо на поверхню Місяця. Першим космонавтом незалежної України став Леонід Каденюк, який піднявся на навколоземну орбіту в амери­канському космічному кораблі «Колумбія». Яких ви знаєте ще космонавтів? А космонавтів-жінок?

4. Узагальнення і систематизація знань.

А. Контрольно-перевірна бесіда. 

  1. Що таке Всесвіт?
  2. Назвіть науку, що вивчає Всесвіт.
  3. Що таке небесні тіла? Наведіть приклади.
  4. Які ви знаєте небесні тіла? Наведіть приклади.
  5. Хто вперше довів можливість здійснення космічних польотів?
  6. Яких учених, котрі зробили значний внесок у розвиток космонавтики, ви знаєте?
  7. Що таке космічна швидкість?
  8. Для чого людині досліджувати Всесвіт?

Б. Виконання завдань у робочому зошиті.

1. Дайте відповіді на запитання.

  1. Яка наука вивчає небесні тіла та космічні явища?
  2. Хто з українських учених досліджував космос?
  3. Що таке Всесвіт?

2. Підкресліть правильні твердження.

  1. В уявленнях давніх народів центром Всесвіту було Сонце.
  2. Тривалий час панівною була думка про те, що Земля плеската.
  3. Піфагор першим припустив, що Земля не плеската, а має форму кулі.
  4. М. Коперник створив нову модель Всесвіту, її центром є Сонце, навколо якого рухаються всі планети, обертаючись водночас навколо своїх осей. В. Робота учнів за індивідуальними картками. (Запитання для карток групую довільно).

Середній рівень

  1. Які два відкриття змінили уявлення людей про будову Всесвіту? (Пер­ше — відкриття Миколаєм Коперником того, що Земля обертається навколо Сонця, разом із Землею навколо Сонця обертаються й інші планети. Друге — відкриття Галілео Галілеєм того, що чотири невеликих небесних тіла обертаються навколо Юпітера).
  2.  Що називають другою космічною швидкістю? (Швидкість приблизно 11 км/с, при якій предмет, випущений з поверхні Землі, не впаде на неї, а оберта­тиметься навколо Сонця).
  3. Коли вперше людина потрапила в космос? (12 квітня 1961 року. Це був Юрій Гагарін).
  4. Які з названих одиниць виміру найчастіше використовуються в астрономії для вимірювання відстаней: а) кілометр; б) астрономічна одиниця; в) світловий рік?

Достатній рівень

1. Якщо випустити з гармати снаряд зі швидкістю 6 км/с, то чи стане він
супутником Землі? (Ні, він впаде на Землю, бо його швидкість менша за першу
космічну швидкість).

2. Чи може людина неозброєним оком вивчати Всесвіт? (Ні. Вивчення про­
водиться за допомогою спеціальних приладів — телескопів — і у спеціально
обладнаних спорудах — обсерваторіях).

Високий рівень

  1. Як ви вважаєте, чи має Всесвіт початок і кінець? (Він не має ні початку, ні кінця, він нескінченний).
  2. Яке практичне значення космічних досліджень? (За допомогою косміч­них приладів можна стежити за погодою, фотографувати ділянки Земної повер­хні, використовувати для телевізійного і телефонного зв'язку, для вивчення при­родних багатств Землі).

 

5. Підбиття підсумків уроку, аргументація оцінок.

6. Повідомлення домашнього завдання.

Опрацювати матеріал підручника, дати відповіді на поставлені у кінці тексту запитання, виконати завдання у робочому зошиті (за вибором учителя).

docx
Додано
7 січня 2022
Переглядів
2704
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку