Клас: 5
Тема. Оздоблення виробів із фанери та ДВП.
Мета: навчити учнів виготовляти вироби, ознайомити з процесом оздоблення; розвивати фантазію та творче мислення учнів; виховувати організованість та самостійність у роботі та культуру праці.
Обладнання: лінійка, кутник, олівець, зразки виробів учнів.
Структура уроку:
Створення учнями власного орнаменту для оздоблення виробу згідно обраного способу.
Хід уроку:
Вітання з учнями, перевірка відсутніх, визначення чергових.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Актуалізація опорних знань учнів
Учитель демонструє учням вироби, оздоблені різною технікою: художнім контурним випалюванням, випилюванням, аплікацією соломкою, петриківським розписом, яворівським та іншими видами різьблення, та пропонує порівняти їх із виробами, які учні виготовили на попередніх уроках. Під час аналізу доцільно поставити такі запитання.
ІІІ.Оголошення, подавання теми та очікуваних навчальних результатів
Оголошується тема, мета уроку. Тема написана на дошці.
1) Нас оточує безліч потрібних речей. Усі вони не виникають самі по собі або за помахом чарівної палички, їх виготовили з певних матеріалів люди.
Для виготовлення виробів необхідні знаряддя праці, які допомагають полегшити працю людини, зробити її продуктивною.
На послідуючих заняттях ми будемо оздоблювати вироби з фанери, деталі яких повинні бути плоскими. З цих деталей ми зберемо об’ємну конструкцію виробу. Фанера має тонкі стінки, тому з'єднувати деталі необхідно переважно за допомогою шипів та клею. Виготовлення шипів та вушок потребує точного розмічання та пильної уваги під час їх виготовлення. При цьому шипи краще робити трішки більшими – їх потім підпилюють безпосередньо під час складання. Така технологія дає міцні з’єднання деталей. Фанера має багатошарову будову і шари можуть роз'єднуватися, тому між отворами має залишатися фанера не менше 3-5 мм.
Але перш ніж ми розпочнемо виготовлення наших виробів, давайте познайомимося з видами оздоблення.
Вироби з деревини та фанери, можна оздобити за допомогою різноманітних технік та інструментів. Ми з вами на наших уроках будемо використовувати такі види оздоблення як різьблення, випалювання, розпис.
Різьблення поділяється на плоске, рельєфне, ажурне й об'ємне. Найпоширенішим є плоске різьблення, його роблять одним ножем або кількома різцями.
Для виробів з фанери найчастіше використовують ажурне різьблення. Воно є практично прорізним різьбленням, коли все тло вирізують, висвердлюють і випилюють
Вирізні фігури виконують так. На заготовку переносять контури малюнка й випилюють зайву деревину, наприклад, виготовляють розетку, який-небудь птаха, тварина і т.д. Ці фігури застосовують для обробки будинків, ковзана даху, стін, дверей, воріт, огороджень. Фігури вирізують глухими або ажурними - прорізними, з гострими крайкам або завальними.
Випалювання (інша назва цієї техніки — пірографія) виконується за допомогою розпеченого до певної температури металевого стержня або металевої нитки, які залишають на поверхні деревини слід або знак певної форми. Художнє випалювання нині стало визнаною технікою оздоблення виробів. Випалювання застосовується для декорування дитячих іграшок і елементів народної дерев'яної архітектури. Розрізняють два способи випалювання — розжареними металевими штампиками, із відбитків яких складають різноманітні орнаменти, і електрописаком, що дає чіткий контурний малюнок.
У шкільних майстернях для цього використовують спеціальний прилад — електричний випалювач. Він належить до нагрівальних електричних інструментів, у його корпус вмонтовано нагрівальну спіраль, від якої нагрівається металевий стержень, що закінчується загостреною частиною — пером, яким на дерев'яній поверхні випалюють різні узори.
Розпис на дереві — зручна й оригінальна техніка орнаментування виробів. Технічно вона мало чим відрізняється від розпису на інших матеріалах. Орнамент наносять пензлями із білячої шерсті на поверхню виробу гуашшю, аквареллю.
Після висихання нанесеної на поверхню фарби її покривають 2-3 шарами лаку.
При обробці деревини часто прагнуть використовувати її природну текстуру. Особливо це стосується таких цінних порід деревини, як дуб, горіх, червоне дерево тощо. їх, як правило, піддають обробці лаками. Вироби ж, виготовлені з менш привабливих м'яких порід деревини, зазвичай спочатку покривають фарбами, а вже потім лаками. Лакова плівка не тільки зберігає природну текстуру деревини, але й охороняє її від забруднення, значно подовжує термін використання виробу.
Проводжу інструктаж до практичної роботи, наголошую на дотриманні правил техніки безпеки при виконанні технологічних операції.
Створення учнями власного орнаменту для оздоблення виробу згідно обраного способу.
Підведення підсумку уроку, виставлення оцінок. Мотивація.
Як домашнє завдання можна запропонувати учням закінчити розробку власного варіанта оздоблення виробу.