Ознайомлення дітей з правилами пожежної безпеки

Про матеріал
Ще досить часто трапляються випадки, коли від дитячих пустощів з вогнем, від порушення елементарних протипожежних правил виника-ють пожежі. Причинами їх виникнення є недостатній рівень агітаційно-масової роботи серед дітей із запобігання пожеж, недосконале вивчення правил пожежної безпеки, залишення дітей без догляду дорослих. З метою запобігання пожеж проводиться масова роз’яснювальна робота з дотримання правил пожежної безпеки на підприємствах, установах, лікувальних, культурно-освітніх та навчальних закладах.
Перегляд файлу

                       Консультація

1427098053_000.png

          Ознайомлення дітей з правилами пожежної безпеки

Ще досить часто трапляються випадки, коли від дитячих пустощів з вогнем, від порушення елементарних протипожежних правил виника-ють пожежі. Причинами їх виникнення є недостатній рівень агітаційно-масової роботи серед дітей із запобігання пожеж, недосконале вивчення правил пожежної безпеки, залишення дітей без догляду дорослих. З метою запобігання пожеж проводиться масова роз’яснювальна робота з дотримання правил пожежної безпеки на підприємствах, установах, лікувальних, культурно-освітніх та навчальних закладах.

Розпочинати цю роботу потрібно вже з молодшого дошкільного віку. Молодшим дошкільнятам слід дати уявлення про вогонь і небезпеку користування ним. Вони повинні засвоїти, що сірники не можна брати в руки і запалювати їх.

У середній групі діти повинні знати, яку користь дає вогонь і якої шкоди він може завдати при неправильному користуванні ним.

Дітей слід ознайомити з тим, що джерелом вогню можуть бути запалений сірник, запалений папір, електрична лампочка або газова плита. Якщо праску або електроплиту вчасно не вимкнути, вони нагріваються і від них можуть загорітися предмети і приміщення. Праску треба ставити на вогнетривку підставку, а після закінчення пра-сування вимикати її з розетки. Ознайомити дітей з призначенням сірників. Сірники зберігаються у коробці. Якщо вийняти сірник з коробки і потерти голівкою збоку по коробці, то виникає вогонь. Сірники потрібні людям. Ними користуються дорослі на кухні під час приготування їжі, для спалювання сухого листя. Вогонь від сірників при недбалому користуванні може спричинити пожежу. Діти не повинні користуватися сірниками, це небезпечно. Не можна використовувати сірники в грі.

Дітей старшого дошкільного віку необхідно познайомити з ознаками пожежі та засобами гасіння. Під час виникнення пожежі в домашніх умовах вогонь гасять вогнегасниками, водою, піском, великими ковдрами. Для гасіння пожежі використовують спеціальні машини, які називаються пожежними. Ці машини пофарбовані в червоний колір з білими смугами, вони мають сигнальну синю мигалку і сирену. Коли на вулиці з’являється така машина, люди знають, що вона поспішає гасити пожежу. На пожежній машині їде бойова обслуга. Найголовніший у ній - командир відділення. Усі бійці обслуги - пожежники - швидко і беззаперечно виконують його накази.

Вихователь ознайомлює дітей з професією пожежників, їхніми трудовими буднями. Під час пожежі пожежники гасять вогонь, рятують людей, майно. Вони спритні і сміливі. Якщо пожежа виникає на верхніх поверхах багатоповерхового будинку, пожежник сміливо і швидко піднімається по пожежній драбині і, не боячись вогню, проникає в охоплене полум’ям приміщення. Пожежники працюють у спеціальних протигазах, бо під час пожежі з’являється багато диму й отруйних газів, що утруднює дихання. Можна знайомити дітей з героями-пожежниками, показати їхні портрети, розповісти про героїчні вчинки при гасінні пожежі. Діти повинні пам’ятати номер виклику пожежної охорони "01", користуватися ним лише в разі необхідності. Познайомити дітей з правилами експлуатації побутових приладів (телевізор, праска, плитка, холодильник, електролампа) і засобами боротьби з пожежею, що знаходяться у приміщенні дошкільного закладу.

Діти старшого дошкільного віку повинні засвоїти правила пожежної безпеки. Категорично забороняється:

     гратися сірниками, запалювати папір або інші предмети;

     без догляду дорослих запалювати вогнища із сухого листя, сміття, різні відходи з горючих матеріалів;

     вигрібати вугілля під час горіння його в печі;

     при відсутності дорослих вмикати електроприлади;

     класти іграшки та інші речі на запалені плити або ввімкнуті еле-ктроприлади;

     запалювати легкозаймисті речовини і перевіряти можливості їх загоряння.

Дітей старшого дошкільного віку слід ознайомити з правилами поведінки під час виникнення пожежі.

Якщо пожежа виникла у приміщенні, не треба ховатися; якщо пожежа виникла в домашніх умовах і вогонь невеликий, потрібно швидко залити його водою, накрити ковдрою або засипати піском; якщо у при-міщенні з’явилося багато диму, слід пробиватися до виходу поповзом; якщо у приміщенні є менші діти, треба негайно вивести їх на вулицю; не гаючи часу, повідомити про пожежу когось із сусідів або інших дорослих; якщо під час пожежі немає нікого з дорослих, дитина повинна сама вміти викликати пожежну команду: набрати номер "01" та повідомити місце пожежі

(назвати своє ім’я, прізвище, вулицю, номер будинку і квартири або іншого об’єкта).

Ознайомлення дітей з правилами пожежної безпеки проводиться на заняттях з теми "Ознайомлення дітей з довкіллям".

Наводимо систему занять:

     розглядання сірників та бесіда про вогонь;

     розглядання пожежної машини, бесіда про неї;

     екскурсія-огляд телевізора (холодильника, електроплити);

     розповідь вихователя з теми: "Вогонь добрий, вогонь злий". Читання вірша С.Маршака "Пожежа", бесіда за його змістом;

     екскурсія-огляд протипожежного куточка в дошкільному закла-ді;

     перегляд діафільму "Пожежа" ("Небезпечні  ігри");

     ознайомлення з портретами героїв-пожежників. Розповідь вихователя.

     Читання твору С.Маршака "Розповідь про невідомого героя";

     екскурсія до пожежної частини;

     зустріч із пожежником. Бесіда-розповідь про працю пожежників;

     читання уривків з оповідання Б.Житкова "Що я бачив" та Л.Толстого "Пожежні собаки";

     завершальна бесіда "Правила пожежної безпеки". Крім того, в повсякденному житті з дітьми розглядають

картинки, плакати, ілюстрації, показують кінофільми і відеофільми "Запобігли великій пожежі", "Машини на нашій вулиці", "Казка про неслухняне козенятко", "Пожежа"; проводять цільові прогулянки до по-жежної частини, спостереження за пожежними машинами.

У вільний час з дітьми старшої групи організовують сюжетно-рольову гру                                                                   "Ми — пожежники". На заняттях з образотворчого мистец-тва та у вільний час діти малюють за змістом спостережень, екскурсій-оглядів та за творами відомих дитячих письменників.

Наводимо зразки конспектів занять для дітей старшої групи.

Тема: «Вогонь добрий, вогонь злий».

Мета: пояснити дітям причини виникнення пожежі. Акцентувати увагу на користі вогню та великій шкоді, якої він може завдати. Ознайо-млення з елементарними правилами протипожежної безпеки.

Словник: вогонь, сірник, пожежа, вогнегасник.

Матеріал: ілюстрації до теми.

План заняття:

1.Вихователь проводить бесіду про вогонь. Для чого людині вогонь? Коли вогонь називають ворогом? Чому виникає пожежа? Хто винен у виникненні пожежі? Якої шкоди завдає вогонь? Що треба робити, щоб не трапилось біди?

2.Ознайомлення з плитою. Екскурсія до харчоблоку. Ознайомлення з правилами користування електроприладами (пральна машина, комп’ютер, телевізор, праска, електроплита тощо). Складання розпові-дей (оповідань, казок) про дитячі пустощі із сірниками.

3.Розв’язування проблемних ситуацій, спрямованих на вироблення правил поведінки під час пожежі.

4.Використання народної мудрості про сірник. Читання художніх творів з цієї теми.

5.Сюжетно-рольова гра "Сім’я". Ознайомлення з пам’яткою "Безпечна поведінка".

Тема « Пожежа».

Мета: дати елементарні відомості про протипожежний захист та боротьбу з вогнем.

Словник: гурт, погорілець, пожежа, "червоний півень". Матеріал: ілюстрації відповідно до теми. План заняття:

1.Читання фрагментів із книги Т.Кінько, М.Кінько "Наш номер 01".

2.Бесіда за змістом твору про те, як колись боролися з вогнем.

3.Ігрова ситуація "Під час пожежі".

4.Інсценізація уривків із книги.

Тема. « Моделювання ситуативних навичок».

Мета: навчити дітей правил протипожежної безпеки.

Словник: протипожежний щит, багор, пожежа, вогонь, опіки.

Матеріал: атрибути та костюми козенят, кози, ведмедя, лисиці, зайця, олівці, папір.

Підготовча робота. Виставка ілюстрацій із питань протипожежної безпеки. Діти заходять у кімнату, розглядають виставку ілюстрацій і картин на протипожежну тематику. Мати-коза запрошує малюків у гості. Проводиться інсценізація казки Т.Коломієць "Козенята і вогонь" або Л.Хоміної "Пригода в осінньому лісі".

 Ознайомлення дітей з правилами дорожнього Руху.

Знайомити дітей з правилами дорожнього руху слід уже в молодшому дошкільному віці. Попереднє ознайомлення з транспортом починається уже в першій молодшій групі. Діти повинні навчитися розрізняти і правильно називати вантажні машини, частини автомобіля (кабіна, колеса, кузов, вікна, двері). З цією метою проводять два заняття: на першому - знайомство дітей з вантажною машиною, на другому - з автобусом. Закріплюють знання дітей про транспорт на цільових прогулянках та в дидактичних іграх "Автомобілі", "У гості до ляльок", "Червоний і зелений".

У другій молодшій групі програма вимагає вчити дітей розрізняти проїжджу частину дороги і тротуар; розуміти значення червоного і зе-леного сигналів світлофора для пішоходів і машин. З цією метою прово-дять цільові прогулянки по вулиці з теми: "Знайомство з вулицею" (один раз у квартал). Під час цільових прогулянок діти дізнаються про те, що вулиця поділяється на мостову (бруківку) і тротуар. По мостовій їздить транспорт, по тротуарах ходять люди. Тротуар вищий - це зроблено для того, щоб машини не наїжджали на нього.

Під час прогулянок слід звернути увагу дітей на рух людей по тротуарах, показати місця переходу, знаки переходу, світлофор.

На заняттях з ознайомлення дітей з довкіллям діти розглядають вантажний і легковий автомобілі, їх будову, призначення, спостерігають за роботою світлофора, проводять дидактичні та рухливі ігри ("Світло-фор", "Вулиця", "Червоний і зелений", "Знайди свій колір").

Наприклад: « Спостереження за світлофором».

Програмний зміст: познайомити дітей з роботою світлофора; зна-ти, що переходити вулицю можна лише на зелене світло.

Словник: світлофор, перехід, бруківка, тротуар, червоний, жов-тий, зелений.

Хід заняття. Заняття починається у груповій кімнаті. Діти пригадують, що вони бачили на вулиці під час прогулянки. Вихователь повідомляє тему заняття, правила поведінки на вулиці.

Діти підходять до "Переходу", де працює світлофор. Стають так, щоб не заважати перехожим. Загадка: "Підморгне зеленим оком - ми йдемо, підморгне червоним оком -стоїмо" (Світлофор). Бесіда за запитаннями: Для чого потрібний світлофор? Якого кольору вогники засвіт-люються на світлофорі? Що означає червоний (зелений, жовтий) вогник? Чому не можна переходити вулицю на червоне світло? Діти спостеріга-ють за роботою світлофора та рухом людей на переході. Узагальнювальна розповідь вихователя.

Дітей середньої групи продовжують ознайомлювати з правилами дорожнього руху, роботою світлофора, правилами поведінки пішоходів на вулиці (додержуватися правого боку, переходити дорогу лише на переході при зеленому світлі світлофора). Як і в молодшій групі, проводять цільові прогулянки по вулиці, спостереження за рухом транспорту, пішоходів на вулиці, роботою світлофора. Знайомлять з роботою водіїв автобуса, тролейбуса, трамвая, порівнюють ці види транспорту між собою.

Дітей старшої групи вчать правил дорожнього руху, вправляють їх у додержанні цих правил: ходити тільки по тротуарах і пішохідних доріжках; триматися правого боку, правильно переходити вулицю на переходах, йти на зелене світло або за сигналом регулювальника; при червоному й жовтому світлі стояти, не гратися на проїжджій частині вулиці. Вихователь ознайомлює дітей з працею регулювальника, дорожніми знаками (пішохідне перехрестя, роздоріжжя, пункт харчування, телефон, місце стоянки, пункт медичної до-помоги, поворот, проїзду немає), вчить орієнтуватись у них.

У старшій групі пропонується така система роботи з ознайомлення дітей з правилами дорожнього руху.

Екскурсія по вулиці: ознайомлення дітей з дорожніми знаками, закріплення знань про правила дорожнього руху, роботу світлофора, поведінку пішоходів (дві екскурсії) .

Спостереження за роботою міліціонера-регулювальника; ознайом-лення дітей з цією професією. Бесіда за картинами "Вулиці міста", "Вулиці села". Складання розповідей. Вулиця - це ряд будинків з одного і з другого боку, між ними проходить дорога. Вулиць багато. Вони поділяються на дві частини: широку — для машин (бруківку) і вузьку (тро-туар) - для людей. Ходити по тротуарах безпечно.

Бесіда про вулицю (з використанням картин, плакатів): пригадати попередні екскурсії, закріпити знання про те, що людей, які ходять по вулицях і переходять їх, називають пішоходами. Для того щоб правильно переходити вулицю, треба знати правила руху пішоходів.

Місце, де можна переходити вулицю, називається переходом. Перехід для пішоходів позначається білими лініями. На стовпчиках є стрілка з написаною вказівкою "Перехід". На вулиці (там, де їдуть машини) дітям грати забороняється.

Розглядання плакатів, картин про правила дорожнього руху та бесіда за їх змістом. Читання художніх творів, бесіда за їх змістом.

Наводимо приклад заняття з ознайомлення дітей з правилами до-рожнього руху в старшій групі.

Тема « Засоби пересування. Розглядання дорожніх знаків, бесіда про них».

Програмний зміст: уточнити знання дітей про різні засоби пересу-вання та правила дорожнього руху. Ознайомити з дорожніми знаками. Виховувати обережність, уважність під час переходу вулиці, повагу до праці міліціонера-регулювальника.

Словник: дорожні знаки, регулювальник, світлофор, перехрестя.

Матеріал: дорожні знаки, картина "Міліціонер-регулювальник" (альбом Л.Мусякіної, В.Черняковбї "Ким бути?"), загадки, вірш Р.Скучайте "Світлофор", атрибути до гри.

Хід заняття. Вступна бесіда: Вихователь нагадує дітям, де вони були вчора на прогулянці. Як слід переходити вулицю? Коли можна пе-реходити вулицю? Де їде транспорт? Де ходять пішоходи? Як називається це місце на дорозі? Розглядання картини "Міліціонер-регулювальник", бесіда за змістом, загадування загадок. Ознайомлення з дорожніми знаками. Читання віршів.

Дидактична гра "Правила дорожнього руху". Влаштовується вулиця, бруківка, тротуар; вибираються пішоходи, міліціонер-регулювальник, розміщуються світлофор і дорожні знаки. За сигналом вихователя діти переходять вулицю; їдуть машини, міліціонер регулює рух.

На заняттях з образотворчої діяльності дошкільнята малюють вулицю міста. На занятті з конструювання вони виготовляють світлофор із кольорового паперу.

 

docx
Додано
11 жовтня 2021
Переглядів
1994
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку