РОДНИКІВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА I-III СТУПЕНІВ ІМЕНІ Т. Г. ШЕВЧЕНКА
УМАНСЬКОЇ РАЙДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ
ЗАТВЕРДЖУЮ
ДИРЕКТОР ШКОЛИ
О.І.СЛУПІЦЬКА __________
ПОГОДЖУЮ
ЗАСТУПНИК ДИРЕКТОРА З Н.Р.
Н.Ф. БЕВЗ_______________
Шкільна програма
ВСТУП
Програма «Обдарована дитина» спрямована на формування інтелектуального потенціалу школярів шляхом створення оптимальних умов для виявлення , надання підтримки й розвитку творчого потенціалу, самореалізації, постійного самовдосконалення та особистісного розвитку обдарованих дітей школи.
Програма створена для реалізації Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту»( зі змінами), «Про внесення змін до законодавчих актів з питань загальної середньої та дошкільної освіти щодо організації навчально-виховного процесу», « Про позашкільну освіту», Державної національної програми «Освіта», „Про молодіжні та дитячі громадські організації”, „Про охорону дитинства” ; на виконання Указів Президента України від 30.09.2010 р. № 926/2010 «Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні», від 30.09.2010 р. № 927 «Про заходи щодо розвитку системи виявлення та підтримки обдарованих і талановитих дітей та молоді», постанови Кабінету Міністрів України від 03.02.2010 р. № 88 «Про удосконалення роботи з обдарованими дітьми», Програми Родниківської ЗОШ I- III ступенів ім. Т.Г. Шевченка Уманської районної ради «Шлях до олімпу».
Підсумком роботи над програмою повинне стати формування й удосконалення системи роботи з обдарованими дітьми, відпрацьовування педагогічних технологій по їхньому виявленню, розвитку та підтримці.
Розвиток школи неможливий без внесення в його діяльність нових ідей, підтримки творчої атмосфери, вдосконалення організаційно – управлінських основ. Тому включення в реалізацію цільової програми «Обдаровані діти» супроводжується пошуком нових організаційних форм по виявленню дітей, що мають яскраво виражені творчі здібності , нових педагогічних технологій по розвитку дитячої обдарованості; удосконалюванням системи цільового керування цією роботою
Мета програми:
• підтримка обдарованої дитини шляхом створення умов для її творчого, інтелектуального, духовного розвитку;
• забезпечення можливостей для навчання здібної, обдарованої, талановитої дитини;
• залучення талановитих дітей до систематичної пошукової, науково-дослідницької роботи;
• впровадження нових технологій навчання;
• виховання активної, самостійної, ініціативної особистості, яка здатна жити, розвиватися в світі, що постійно змінюється.
Завдання Програми:
• Створення механізмів державно-громадського регулювання якості освіти в школі шляхом чіткої координації діяльності органів управління освітою та громадського інституту школи.
• Створення системи стимулювання інтелектуально та творчо обдарованих дітей, педагогічних працівників, які їх навчають;
• Формування емоційно-почуттєвої сфери;
• Формування індивідуальності, розвиток творчого потенціалу школяра
створення сприятливих умов для пошуку, підтримки та розвитку обдарованих дітей і молоді.
• Підтримка дітей і молоді з особливими потребами.
• Формування в учнів навичок здорового способу життя, розвиток дитячого спорту і туризму.
• Навчання та виховання обдарованих дітей.
• Створення умов для розвитку обдарувань учнів відповідно до їх нахилів, інтересів, здібностей;
• Впровадження нових освітніх технологій в роботі з обдарованими дітьми;
• Сприяння розвитку пізнавальних інтересів у дітей, ознайомлення з науковими вивченнями навколишнього світу через удосконалення науково – дослідницької діяльності;
• Створення середовища для формування життєво - компетентної створення системи цілеспрямованого виявлення , підтримки, розвитку, особистості;
Розвиток індивідуальних здібностей і обдарованості дітей, забезпечення умов їхньої самореалізації є одним із завдань педагогічних працівників школи , яке потребує конкретної розробки практичних заходів.
На шкільному рівні вчителі та класні керівники повинні:
• визначити мету, створити план і режим роботи школяра, забезпечити циклічність, тривалість навчання згідно з віковими та індивідуальними особливостями обдарованої дитини;
• забезпечити наукову насиченість змісту освіти відповідно де можливостей, нахилів, інтересів та потреб обдарованого учня;
• розробити і впровадити індивідуально-розвивальні стратегії та форми організації навчально-виховного процесу, різнорівневі програми;
• модернізувати методи, засоби навчання, віднайти нові дидактичні технології, спрямовані на активізацію пізнавально-творчий потенцій обдарованих дітей;
• стимулювати постійний самоаналіз та самоосвітню діяльність учня;
• сприяти психолого-педагогічній освіті батьків обдарованих дітей;
• створювати умови для отримання додаткової освіти в позашкільних закладах з певного напряму обдарованості.
Функції вчителів:
• організація та проведення занять;
• моніторинг результативності занять з обдарованими дітьми;
• організація індивідуальної роботи;
• підготовка учнів до конкурсів, оглядів;
• контроль за рівнем знань та виконанням програм;
• узагальнення та систематизація матеріалів та результатів роботи;
• підготовка матеріалів, методичних рекомендацій з організації
роботи з обдарованими дітьми.
Поради батькам, які виховують обдаровану дитину
Найперше - потрібно любити свою дитину. Приймати дитину такою, якою вона є, беручи участь у її розвитку, підтримуючи, а не нав'язуючи свої інтереси, давати дитині можливість вибору. Для розвитку творчого потенціалу, як показали дослідження, необхідна не лише адекватна оцінка сил дитини, але трішки завищена, зазнайкою вона не виросте, зате у неї буде запас сил та впевненість при невдачах, до яких треба готувати змалку.
Батьки повинні бути прикладом, адже дитина свідомо переймає вашу манеру говорити, ходити, працювати, відповідальності за доручену справу. Кожен батько повинен пам'ятати правило: "Не зашкодь!" Адже обдарована дитина більш чутлива, ранима, тому потрібно давати вільний час для того, щоб побути дитині на самоті, поміркувати, пофантазувати. За допомогою тренінгів дати їй можливість глибоко зрозуміти себе та інших. Дорослі часто батьки повинні радитися із психологом щодо виховання обдарованої дитини.
Батьки повинні завжди пам'ятати, що для обдарованої дитини творчість є життєвою необхідністю. Тому дитину потрібно готувати до спостережливості, наполегливості, формувати вміння доводити почату справу до кінця, працелюбність, вимогливість до себе, задоволення від процесу творчості, терпляче ставлення до критики, впевненості при невизначеності, гордості і почуття власної гідності, чулість до аналізу моральних проблем.
Батьки також повинні усвідомлювати, що надзвичайно велика роль у процесі формування особистості обдарованої дитини належить волі. Вольові риси є стрижневими рисами характеру, адже за наявності мети, яку особистість досягає в житті, долаючи перешкоди, є цілеспрямовуючим життя. Цілеспрямовані люди знаходять своє щастя в житті, вони вміють поставити перед собою чітку, реальну мету. Прагнення досягти своєї цілі робить людину рішучою та наполегливою. І. Павлов стверджував, що у вольової людини труднощі лише збільшують бажання реалізувати свою мрію. Вони вміють стримати себе, володіють терпінням, витримкою, вміють контролювати свої почуття за наявності перешкод. Ініціативність і творчість поєднані з наполегливістю, рішучістю та витримкою, допомагають обдарованим дітям самореалізуватися.
Отже, батьки покликані допомогти дитині відкрити її життєве покликання, реалізувати себе, як особистість. Вони не мають права втратити обдаровану дитину, бо, втрачаючи талант, обдарування, здібність, вони втрачають майбутнє. Тому батьки повинні бути терплячими, безмежно вірити в дитину, тоді ця дитина виросте хорошою творчою людиною.
ПЕРЕЛІК ОСНОВНИХ ЗАХОДІВ ЩОДО ПЛАНУВАННЯ РОБОТИ З ПІДРОСТАЮЧОЮ МОЛОДЮ
ПЛАН РОБОТИ ЗІ ЗДІБНИМИ ТА ОБДАРОВАНИМИ УЧНЯМИ
ВЕРЕСЕНЬ
№ |
Назва заходу |
Відповідальні |
1 |
Діагностичні контрольні роботи з базових дисциплін. |
Учитель Л.М. Бусуйок |
2 |
Діагностування та анкетування, виявлення обдарованих дітей. Поповнення банку даних «Обдарованість» |
Учитель Л.М. Бусуйок |
3 |
Робота з батьками здібних та обдарованих учнів( індивідуальні бесіди, анкетування, рекомендації) |
Адміністрація, викладачі, психолог. |
4 |
Визначення керівників секцій МАН |
Заступник директора з НР. Н.Ф. Бевз |
5 |
Організація роботи секцій МАН ( визначення дня, часу проведення занять та тем дослідницьких робіт). |
Заступник директора з НР. Н.Ф. Бевз. Учитель Л.М. Бусуйок. |
ЖОВТЕНЬ
№ |
Назва заходу |
Відповідальні |
1 |
Розробка навчальних програм для індивідуальних і групових занять з обдарованими дітьми. |
Заступник директора з НР. Н. Ф. Бевз. Учитель Л.М. Бусуйок. |
2 |
Перший етап предметних олімпіад та їх аналіз. |
Учитель Л. М. Бусуйок |
3 |
Вироблення принципів у розвитку творчих здібностей учнів. Підготовка учнів до районного етапу олімпіад. |
Адміністрація
Учитель Л. М. Бусуйок |
4 |
Індивідуально – групові заняття з переможцями олімпіад. |
Учитель Л. М. Бусуйок |
5 |
Організаційне засідання секції МАН |
Голови метод комісій |
ЛИСТОПАД
№ |
Назва заходу |
Відповідальні |
1 |
Підготовка учнів до районного етапу олімпіад. |
Учитель Л. М. Бусуйок |
2 |
Участь у районному етапі олімпіад |
Учитель Л. М. Бусуйок |
3 |
Підготовка до захисту робіт МАН |
Учитель Л. М. Бусуйок |
4 |
Підготовка до написання контрольної роботи з історії по захисту МАН. |
Учитель Л. М. Бусуйок |
5 |
Провести конкурс захист творчих та науково – дослідних робіт по секціях |
Члени журі, керівник МАН |
ГРУДЕНЬ
№ 1 |
Назва заходу |
Відповідальні |
2 |
Аналіз підсумків районного етапу предметних олімпіад конкурсів. |
Адміністрація |
3 |
Круглий стіл для учнів «Вивчення методичних рекомендацій щодо написання та захисту науково – дослідних робіт» |
Учитель Л. М. Бусуйок |
4 |
Інструктивно – методична нарада керівників наукових робіт щодо оформлення учнівських наукових робіт ознайомлення з положенням про конкурс – захист науково – дослідницьких робіт учнів. |
Заступник директора з Н.Р. Н. Ф. Бевз. Учитель Л. М. Бусуйок |
5 |
Участь в районному етапі захисту науково – дослідних робіт
|
Керівники МАН |
СІЧЕНЬ
№ 1 |
Назва заходу |
Відповідальні |
2 |
Підготовка учнів до обласних етапів учнівських олімпіад, захисту МАН, взяття участі у районних, обласних конкурсах, проектах. |
Учитель Л. М. Бусуйок |
3 |
Тренінг «Особливості навчання і виховання обдарованих дітей» |
Практичний психолог, соціальний педагог |
4 |
Декада правових знань згідно плану. Підготовка учнів. |
Учитель права Л. М. Бусуйок |
5 |
Індивідуальні заняття з обдарованими учнями. Підготовка до ДПА. ЗНО. |
Учитель Л. М. Бусуйок |
6 |
Робота над творчими проектами. |
Учитель Л. М. Бусуйок |
ЛЮТИЙ
№ |
Назва заходу |
Відповідальні |
1 |
Про перспективу роботи із здібними учнями. |
Заступник директора з Н.Р. Н. Ф. Бевз. |
2 |
Засідання членів МАН |
Учитель Л. М. Бусуйок |
3 |
Опрацювання статей, наукових праць, робота над МАН. |
Учитель Л. М. Бусуйок |
4 |
Підготовка учнів до ДПА,ЗНО. |
Учитель Л. М. Бусуйок |
5 |
Розв’язання з учнями історичних задач. |
Учитель Л. М. Бусуйок |
БЕРЕЗЕНЬ
№ |
Назва заходу |
Відповідальні |
1 |
Робота з учнями на канікули |
Учитель історії Л. М. Бусуйок |
2 |
Аналізувати творчі здобутки учнів їх участь у конкурсах змаганнях, наукових проектах. |
Учитель історії Л. М. Бусуйок |
3 |
Інтелектуальні змагання між обдарованими дітьми |
Учитель історії Л. М. Бусуйок |
4 |
Підготовка учнів до ДПА,ЗНО. |
Учитель історії Л. М. Бусуйок. |
КВІТЕНЬ
№ |
Назва заходу |
Відповідальні |
1 |
Підготовка звіту зі здібними й обдарованими учнями. |
Учитель історії Л. М. Бусуйок. |
2 |
Аналіз результатів підсумкового моніторингу якості знань з базових дисциплін. |
Учитель історії Л. М. Бусуйок. |
3 |
Підготовка учнів до ДПА,ЗНО. |
Учитель історії Л. М. Бусуйок. |
ТРАВЕНЬ
№ |
Назва заходу |
Відповідальні |
1 |
Перспективи планування роботи зі здібними та обдарованими учнями |
Заступник директора з навчальної роботи Н.Ф. Бевз. Учитель історії Л.М. Бусуйок. |
2 |
Підбиття підсумків з обдарованими учнями (діаграми схеми). |
Учитель історії Л.М. Бусуйок. |
3 |
Інтелектуальні змагання між обдарованими учнями. |
Учитель історії Л.М. Бусуйок. |
4 |
Підготовка учнів до ДПА. |
Учитель історії Л.М. Бусуйок. |
ЧЕРВЕНЬ
№ |
Назва заходу |
Відповідальні |
1 |
Навчальна практика. Захист дослідницьких проектів серед обдарованих учнів. |
Учитель історії Л.М. Бусуйок. |
2 |
Оздоровлення творчо – учнівської молоді у літніх таборах. |
Адміністрація |
3 |
Проводити надалі відстеження щодо навчання учнів – переможців олімпіад, конкурсів, турнірів, науковців. |
Заступник директора з навчальної роботи Н.Ф. Бевз.
|
4 |
Вивчати досвід з обдарованими дітьми шкіл району та області. |
Адміністрація. Учителі предметники. |
5 |
Залучати обдарованих дітей до навчання у заочних курсах при ВНЗ |
Адміністрація |
МЕТОДИЧНИЙ ПОРАДНИК УЧИТЕЛЯ
ОСОБЛИВОСТІ РОБОТИ З ОБДАРОВАНИМИ УЧНЯМИ
З НАРОДЖЕННЯМ КОЖНОЇ ЛЮДИНИ
В СВІТ ВНОСИТЬСЯ ЩОСЬ НОВЕ, ЧОГО ЩЕ НЕ БУЛО ЩОСЬ ПЕРВОЗДАННЕ І НЕПОВТОРНЕ. ОБОВЯЗОК КОЖНОГО ЗНАТИ І НЕ ЗАБУВАТИ, ЩО ВІН У СВІТІ ЄДИНИЙ У СВОЇЙ ЯКОСТІ, ЩО ЩЕ НІКОЛИ НЕ ЗЯВИТЬСЯ ХТОСЬ ТАКИЙ, ЯК ВІН АДЖЕ АБИ БУВ ТАКИЙ ЖЕ, ЯК ВІН ТО НЕ БУЛО Б НЕОБХІДНОСТІ В НЬОМУ САМОМУ.
МАРТІН БУБЕР
Обдарованість дитини….Що це таке? Можливо - це своєрідна іскра Божа, яку треба відшукати в її душі і допомогти не тільки не згаснути, а спалахнути полум’ям. Здібні талановиті люди в будь – якому суспільстві є його «локомотивом». Саме їхніми інтелектуальними зусиллями забезпечується прогрес суспільства, плодами якого користуються всі. Тому часто кожен педагог запитує себе, як знайти та визначити обдарованість? Визначення обдарованості надзвичайно важливе – від цього залежить кого і на підставі яких критеріїв ми відбираємо чи за якими програмами і як навчаємо. Від розуміння суті обдарованості прямо залежить на які особливості учнів педагог звертатиме увагу.
Завдання школи – підтримувати учня і розвивати його здібності, підготувати грунт, щоб ці здібності було реалізовано. Виявлення обдарованих дітей повинне розпочинатися в початковій школі на основі спостереження ,вивчення психологічних особливостей мовлення, пам’яті, логічного мислення.
ЯКИМИ Є ОБДАРОВАНІ ДІТИ?
КАТЕГОРІЇ ОБДАРОВАНИХ ДІТЕЙ
У навчальній діяльності робота грунтується на диференційованому підході, що сприяє розширенню й поглибленню освітнього простору предмета.
МЕТА РОБОТИ З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ – виявлення таких дітей та створення умов для їх оптимального розвитку.
ЗАВДАННЯ РОБОТИ З РБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ:
Розвиток цілісної картини світу в уявленнях дитини.
Розвиток творчого, критичного, абстрактного –логічного мислення, здатностей розв’язувати проблеми.
Розвиток здатності самостійно навчатися та здійснювати дослідницьку роботу.
Розвиток здатностей до самопізнання й саморозуміння формування позитивної «Я –концепції».
ПРИНЦИПИ ЗА ЯКИМИ БУДУЄТЬСЯ РОБОТА З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ.
1.Орієнтація на змагання актуалізація лідерських можливостей учнів.
2.Орієнтація на потреби дитини.
3.Розширення кола інтересів.
4.Домінування розвивальних можливостей над інформаційною насиченістю.
5.Ускладнення змісту навчальної діяльності.
ЯКИМ ПОВИНЕН БУТИ ВЧИТЕЛЬ У РОБОТІ З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ?
ЩО ПОВИНЕН УМІТИ УЧИТЕЛЬ У РОБОТІ З ОБДАРОВАНИМИ УЧНЯМИ?
НАПРЯМКИ РОБОТИ УЧИТЕЛЯ З ОБДАРОВАНИМИ УЧНЯМИ
ЕТАПИ РОБОТИ З ОБДАРОВАНИМИ УЧНЯМИ
ФОРМИ РОБОТИ УЧИТЕЛЯ ПРЕДМЕТНИКА З ОБДАРОВАНИМИ УЧНЯМИ
№ п/п |
Твердження |
Так |
Ні |
1. |
Як правило, я легко пристосовуюсь до людей, ідей і умов |
|
|
2. |
Мені подобається розв'язувати типові, стандартні задачі |
|
|
3. |
Мені здається, що я з більшим бажанням створював би чи конструював нове, ніж поліпшував чи удосконалював старе |
|
|
4. |
У більшості випадків я дію самостійно, без допомоги та підказок друзів чи старших |
|
|
5. |
Звичайно я обачливий, коли маю справу з колективом |
|
|
6. |
Ніколи не намагаюся змінити взаємостосунки з товаришами |
|
|
7. |
Нерідко я стримувався від висування ідей, пропозицій, хоча мав їх |
|
|
8. |
Мені часто вдається знайти нестандартні, оригінальні розв'язки задач |
|
|
9. |
Мені подобається, коли відбувається швидка зміна різних видів діяльності |
|
|
10. |
Для мене характерне прагнення реалізувати одночасно кілька ідей, вирішувати разом кілька проблем |
|
|
11. |
Нерідко я вступаю в суперечку з ровесниками або старшими |
|
|
12. |
Як правило, я легко згоджуюсь і підкоряюсь колективній думці |
|
|
13. |
У мене часто виникають оригінальні ідеї |
|
|
14. |
Мені подобається виконувати роботу за розробленим планом, схемою, інструкцією |
|
|
15. |
Я завжди охоче поширюю, пропагую нові ідеї |
|
|
16. |
Я буду виконувати роботу по-новому, хоча знаю, що мене можуть не зрозуміти товариші, старші |
|
|
17. |
Я звичайно працюю без суттєвих змін, відхилень від рекомендацій, що дають учителі, батьки |
|
|
18. |
Мені нерідко доводилось виправдовувати свої дії інструкціями, правилами, рекомендаціями, авторитетами |
|
|
19. |
Мені подобається виконувати завдання дослідницького характеру |
|
|
20. |
Я завжди відстоюю свою точку зору |
|
|
Тест
визначення ступеня сформованості творчих здібностей
Для визначення рівня сформованості творчих здібностей потрібно уважно прочитати наведені нижче пункти і проти кожного з них поставити слово "так", якщо твердження збігається з думкою про себе, або "ні", якщо не збігається.
Інструкція з обробки даних анкетування: номери запитань анкети записуються у вигляді двох стовпчиків
У першому стовпчику за кожну відповідь "так" ставиться два бали, у другому 2 бали ставляться за відповідь "ні". Результати додаються. Ступінь сформованості творчих здібностей визначається так:
3 1 11 12
5 2 13 14
8 4 15 17
9 6 16 18
10 7 19 20
Якщо набрано від
40 до 32 балів, то цей рівень дуже високий,
32-26 - високий,
26-12 - середній,
2-6 - низький,
6-0 - дуже низький.
Анкета щодо визначення здібностей учнів
(за методикою американських вчених Хаана та Кафа)
Мета: виявлення спеціальних здібностей.
Вік: діти різного віку
Анкета призначена для вчителя. Вона складається з VIII блоків кожен з яких визначає певні здібності:
І. Інтелектуальні здібності.
ІІ. Художні здібності.
ІІІ. Музичний талант.
IV. Здібності до занять науковою працею.
V. Літературна обдарованість.
VI. Артистичний талант.
VII. Технічні здібності.
VIII. Здібності до спорту.
Нижче перелічені вісім галузей, в яких людина може проявити свої таланти, і наведені їх характеристики. Дайте оцінку в балах (за п'ятибальною системою) кожній із зазначених характеристик. Якщо якась характеристика притаманна вашій дитині в найвищому ступені, ставте 5 балів, якщо вона вища за середню - 4 і так далі. Оцінка 2 бали - найнижча.
Складіть бали за всіма характеристиками усередині кожної з восьми «галузей» таланта. Загальну кількість набраних балів усередині однієї галузі (наприклад, «інтелектуальна здібність») поділіть на кількість питань (в цій галузі їх 12) і отримане число запишіть у зошит.
Середні результати за всіма галузями порівняйте поміж собою. Виділіть три-чотири найвищі показники. І, орієнтуючись на них, намагайтеся створювати умови для розвитку помічених здібностей дитини.
І. Інтелектуальні здібності
1. Ваша дитина набуває нових знань дуже швидко і все легко схоплює.
2. Має почуття «здорового глузду» і використовує знання в практичних, повсякденних ситуаціях.
3. Вміє розмірковувати, ясно мислить, не плутається в думках. Добре встановлює зв'язок між однією подією й іншою, між причиною і наслідком, розуміє недоказане, здогадується про те, що часто не висловлюється дорослими, але мається на увазі. Схоплює причини вчинків інших людей, мотиви їх поведінки.
4. Швидко, без спеціального заучування, запам'ятовує прочитане або прослухане, не витрачає багато часу на повторення того, що треба запам'ятати.
5. Багато знає про такі події і проблеми, про які її однолітки не знають і не здогадуються.
6. Багатий словниковий запас, використовує нові слова, легко виражає свою думку.
7. Любить читати книги, які звичайно читають діти, старші від неї на рік-два.
8. Розв'язує складні задачі, що потребують розумового зусилля.
9. Задає дорослим дуже багато питань. Має різнобічні інтереси.
10. Випереджає своїх однолітків у навчанні на рік-два. Часто сумує на уроках, тому що навчальний матеріал вже добре відомий з книг, журналів, розповідей дорослих.
11. Оригінальне мислить і пропонує несподівані відповіді, рішення.
12. Ваша дитина спостережлива, сприйнятлива, швидко реагує на все нове й несподіване.
II. Художні здібності
1. Малюнки і картини відрізняються різноманітністю сюжетів.
2. Серйозно ставиться до творів мистецтва. Стає вдумливою і дуже серйозною, коли бачить гарну картину, незвичну скульптуру, красиво і художньо виконану річ, слухає музику.
3. Оригінальна у виборі сюжету (в малюнку, творі, опису якоїсь події), створює оригінальні композиції (з квітів, малюнків, каміння, марок, листівок і т.ін.).
4. Завжди готова використати якийсь новий матеріал для виготовлення іграшки, картини, малюнка, композиції, у створенні дитячих будиночків на ігровій площадці, в роботі ножицями, клеєм.
5. Коли має вільний час, із задоволенням малює, ліпить, створює композиції, які мають художнє призначення (прикраси для дому, одягу і т. ін.).
6. Використовує малюнок або ліплення для того, щоб виразити свої почуття і настрій.
7. Цікавиться творами мистецтва, створеними іншими людьми. Може дати свою власну оцінку і намагається відтворити те, що їй сподобалось в своєму власному малюнку або створеній іграшці, скульптурі.
8. Любить працювати з клеєм, пластиліном, глиною для того, щоб зображувати події або речі в трьох вимірах і в просторі.
ІІІ. Музичний талант
1. Відгукується дуже швидко й легко на ритм і мелодії.
2. Гарно співає.
3. У гру на інструменті, в пісню або танець вкладає багато енергії та почуттів.
4. Любить музичні записи. Прагне піти на концерт чи туди, де можна слухати музику.
5. Любить співати разом з іншими так, щоб виходило злагоджено і гарно.
6. У співі або музиці виражає свої почуття, стан.
7. Створює оригінальні, свої власні мелодії.
8. Добре грає на якомусь інструменті.
IV. Здібності до занять науковою працею
1. Висловлює думку ясно і точно (усно чи письмово).
2. Читає книжки, статті, науково-популярні видання з випередженням своїх однолітків на рік-два.
3. Має вищу за середню здібність у розумінні абстрактних понять, у встановленні узагальнень.
4. Гарна «моторна» координація, особливо між зоровим сприйняттям і рукою (добре фіксує те, що бачить, і чітко записує те, що чує).
5. Після уроків любить читати науково-популярну літературу. Це їй завдає більше задоволення, ніж читання художньої літератури.
6. Не засмучується, якщо її проект чи задум не підтриманий вчителем або батьками або якщо її «експеримент» не вдався.
7. Намагається з'ясувати причини і сенс подій.
8. Приділяє багато часу створенню власних «проектів» (конструюванню радіоприймача, побудові телескопа, летального апарата, збиранню колекції і т.ін.).
9. Любить обговорювати наукові події, винаходи, часто замислюється над цим.
V. Літературне обдарування
1. Може легко «побудувати» оповідання, починаючи від зав'язки сюжету і закінчуючи розв'язанням якогось конфлікту,
2. Вигадує щось нове і незвичайне, коли розповідає про вже знайоме і відоме всім.
3. Дотримується тільки необхідних деталей в оповіданнях про події, відкидає все несуттєве, залишає головне, найбільш характерне.
4. Вміє дотримуватися вибраного сюжету, не втрачає головну думку, коли про щось розповідає.
5. Добирає в своїх оповіданнях такі слова, які добре передають емоційний стан героїв, їх переживання і почуття.
6. Вміє ввести в оповідання важливі для розуміння подій деталі, про які йде мова (що зазвичай не вміють робити її однолітки), і в той же час не пропускає основної сюжетної лінії.
7. Залюбки пише оповідання або вірші.
8. Зображує в оповіданнях своїх героїв яскраво, передає їх почуття і настрої, характер.
VI. Артистичний талант
1. Легко входить в роль іншого персонажу, людини тощо.
2. Цікавиться акторською грою.
3. Змінює тональність і передачу голосу, коли удає іншу . людину.
4. Розуміє і зображує конфліктну ситуацію, коли має •* можливість розіграти якусь драматичну сценку.
5. Передає почуття за допомогою міміки, жестів, рухів.
6. Намагається викликати емоційні реакції в інших людях, коли про щось із захопленням розповідає.
7.З неймовірною легкістю драматизує, передає почуття й емоційні переживання.
8. Пластична і відкрита до всього нового, «не зациклюється» на старому. Не любить вже випробувані варіанти, завжди перевіряє ідею, що виникла, і тільки після «експериментальної» перевірки може від неї відмовитися.
VII. Технічні здібності
1. Добре виконує усякі завдання з ручної праці.
2. Цікавиться механізмами і машинами.
3. У світ її захоплень входить конструювання машин, приладів, моделей потягів, радіоприймачів.
4. Може легко відремонтувати зіпсовані прилади, використати старі деталі для створення нових поробок, іграшок.
5. Розуміє причини «примх» механізмів, любить загадкові поломки.
6. Любить малювати кріплення механізмів.
7. Читає журнали і статті про створення нових приладів і машин.
VIII Спортивні здібності
1. Енергійна. Складає враження дитини, яка потребує більшого об'єму фізичних рухів, щоб відчувати себе щасливою.
2. Любить брати участь у спортивних іграх і змаганнях.
3. Постійно виграє в якій-небудь спортивній грі.
4. Бігає швидше за всіх у класі.
5. Рухається легко і граціозно, краще за інших, координована в рухах.
6. Любить ходити в походи, грати на відкритих спортивних майданчиках.
7. Віддає перевагу у вільний час рухливим іграм (гра в хокей, баскетбол, футбол і т.д.).
ПРОБЛЕМИ ОБДАРОВАНИХ ДІТЕЙ
Анкета «Виявлення проблем обдарованих дітей»
І. Проблеми у спілкуванні з однолітками
1. Чи виникають у тебе непорозуміння з однолітками?
2. Чи приймають однокласники твої бажання, прохання, потреби?
3. Чи є у тебе друзі в класі?
4. Чи є у тебе друзі, старші за тебе?
5. Чи доводилося тобі виконувати домашнє завдання за своїх однокласників?
6. Чи робили за тебе домашнє завдання твої однокласники?
7. Чи є у класі ті, які тобі, на твій погляд, заздрять?
8. Чи є в школі ті, які тебе наслідують у чомусь?
9. Чи бувало, що тебе ображали у класі?
10. Чи дружиш ти з однокласниками, які не встигають у навчанні?
ІІ. Проблеми у взаємовідносинах з учителями
11. Чи бували в тебе конфлікти з учителями?
12. Чи дорікали тобі вчителі, коли ти не виконував якесь завдання?
13. Чи виконуєш ти на уроках завдання підвищеної складності?
14. Чи вимагають від тебе вчителі більш високих знань, ніж від твоїх однокласників?
15. Чи виконуєш ти на уроках та вдома додаткові завдання?
16. Чи однакові оцінки ставлять учителі тобі та твоїм однокласникам за правильно виконане одне і теж завдання?
17. Чи на кожному уроці ти відповідаєш?
18. Тобі буває нецікаво на уроках?
19. Чи береш ти участь у конкурсах, змаганнях, олімпіадах?
ІІІ. Проблеми в стосунках з батьками
20. Чи є батьки для тебе друзями?
21. Чи вимагають від тебе батьки високих оцінок?
22. Чи надають тобі батьки свободу вибору?
23. Чи заохочують тебе батьки за гарні оцінки?
24. Чи схвалюють батьки твою самостійність?
25. Чи комфортно тобі вдома займатись своєю улюбленою справою?
26. Чи дорікають тобі батьки у випадку невдачі?
ІV. Особистісні проблеми обдарованої дитини
27. Якщо ти зазнаєш невдачі, чи думаєш тоді, що ти нічого не можеш і не вмієш?
28. Чи вважаєш себе винним, якщо в тебе щось не виходить?
29. Чи ображаєшся ти на зауваження вчителів, батьків?
30. Чи бувало, що твоя думка була не схожа з думкою твоїх однолітків?
31. Чи завжди ти поводиш себе так, як того хочуть оточуючі?
32. Чи бувало, що ти ображався на друзів?
33. Де ти краще себе почуваєш: з друзями чи на самоті?
34. Чи вирішив ти, яку професію хочеш обрати?
Передбачається, що отримані результати нададуть змістовну інформацію про проблеми обдарованої дитини.
Зразок бланку анкети, що буде безпосередньо надано дитині:
Анкета
Прізвище, ім’я, по батькові _________________________________________
Вік_____________ Стать____________
1. Чи виникають у тебе непорозуміння з однолітками?
_______________________________________________________________
2. Чи приймають однокласники твої бажання, прохання, потреби?
_______________________________________________________________
3. Чи є у тебе друзі в класі?
_______________________________________________________________
4. Чи є у тебе друзі, старші за тебе?
_______________________________________________________________
5. Чи доводилося тобі виконувати домашнє завдання за своїх однокласників?
_______________________________________________________________
6. Чи робили за тебе домашнє завдання твої однокласники?
_______________________________________________________________
7. Чи є у класі ті, які тобі, на твій погляд, заздрять?
_______________________________________________________________
8. Чи є в школі ті, які тебе наслідують у чомусь?
_______________________________________________________________
9. Чи бувало, що тебе ображали у класі?
_______________________________________________________________
10. Чи дружиш ти з однокласниками, які не встигають у навчанні?
_______________________________________________________________
11. Чи бували в тебе конфлікти з учителями?
_______________________________________________________________
12. Чи дорікали тобі вчителі, коли ти не виконував якесь завдання?
_______________________________________________________________
13. Чи виконуєш ти на уроках завдання підвищеної складності?
_______________________________________________________________
14. Чи вимагають від тебе вчителі більш високих знань, ніж від твоїх однокласників?
_______________________________________________________________
15. Чи виконуєш ти на уроках та вдома додаткові завдання?
_______________________________________________________________
16. Чи однакові оцінки ставлять учителі тобі та твоїм однокласникам за правильно виконане одне і теж завдання?
_______________________________________________________________
17. Чи на кожному уроці ти відповідаєш?
______________________________________________________________
18. Тобі буває нецікаво на уроках?
_______________________________________________________________
19. Чи береш ти участь у конкурсах, змаганнях, олімпіадах?
_______________________________________________________________
20. Чи є батьки для тебе друзями?
_______________________________________________________________
21. Чи вимагають від тебе батьки високих оцінок?
_______________________________________________________________
22. Чи надають тобі батьки свободу вибору?
_______________________________________________________________
23. Чи заохочують тебе батьки за гарні оцінки?
_______________________________________________________________
24. Чи схвалюють батьки твою самостійність?
_______________________________________________________________
25. Чи комфортно тобі вдома займатись своєю улюбленою справою?
_______________________________________________________________
26. Чи дорікають тобі батьки у випадку невдачі?
_______________________________________________________________
27. Якщо ти зазнаєш невдачі, чи думаєш тоді, що ти нічного не можеш і не вмієш?
_______________________________________________________________
28. Чи вважаєш себе винним, якщо в тебе щось не виходить?
_______________________________________________________________
29. Чи ображаєшся ти на зауваження вчителів, батьків?
______________________________________________________________
30. Чи бувало, що твоя думка була не схожа з думкою твоїх однолітків?
_______________________________________________________________
31. Чи завжди ти поводиш себе так, як того хочуть оточуючі?
_______________________________________________________________
32. Чи бувало, що ти ображався на друзів?
_______________________________________________________________
33. Де ти краще себе почуваєш: з друзями чи на самоті?
_______________________________________________________________
34. Чи вирішив ти, яку професію хочеш обрати?
ОСНОВНІ НАПРЯМКИ ВИХОВАННЯ ОБДАРОВАНИХ ДІТЕЙ
1. Формування особистості. Виховання творчої особистості, здатної до діяльності в новій ситуації, розвиток її обдарувань, талантів.
2. Розвиток інтелекту, пам’яті, мислення.
3. Розвиток творчості.
4.Виховання духовності, загальнолюдської моралі.
Ідеї добра правди, справедливості, совісті, людської гідності.
Індивідуальна картка обдарованого учня
І. ВІДОМОСТІ ПРО УЧНЯ: |
|
1. ПІБ учня (повністю) |
|
2. Дата народження |
|
3. Клас |
|
4. Домашня адреса |
|
5. Контактні телефони/ email |
|
ІІ. ВІДОМОСТІ ПРО РОДИНУ: |
|
1. ПІБ батька, місце роботи, посада |
|
|
|
2. ПІБ матері, місце роботи, посада |
|
ІІІ. Напрямок розвитку здібностей |
|
|
|
ІІІ. РЕЗУЛЬТАТИ УЧАСТІ В КОНКУРСАХ, ТУРНІРАХ, ОЛІМПІАДАХ, ЗМАГАННЯХ: |
№
п . п |
Рік |
Участь олімпіадах,конкурсах |
Результат
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ПЛАН РОБОТИ УЧИТЕЛЯ ІСТОРІЇ З ОБДАРОВАНИМИ УЧНЯМИ
Пояснювальна записка
Навчання історії спрямоване на реалізацію загальної мети базової загальної освіти, яка полягає в розвитку та соціалізації особистості учнів, формуванні їхньої національної самосвідомості, загальної культури, світоглядних орієнтирів, екологічного стилю мислення і поведінки, творчих здібностей, дослідницьких і життєзабезпечувальних навичок, здатності до саморозвитку й самонавчання в умовах глобальних змін і викликів.
Випускник основної школи – це патріот України, який знає її історію; носій української культури, який поважає культуру інших народів; компетентний мовець, що вільно спілкується державною мовою, володіє також рідною (у разі відмінності) й однією чи кількома іноземними мовами, має бажання і здатність до самоосвіти, виявляє активність і відповідальність у громадському й особистому житті, здатний до підприємливості й ініціативності, має уявлення про світобудову, бережно ставиться до природи, безпечно й доцільно використовує досягнення науки і техніки, дотримується здорового способу життя.
Мета шкільної історичної освіти
Метою шкільної історичної освіти є: а) формування вільної особистості, яка визнає загальнолюдські та національні цінності й керується морально-етичними критеріями та почуттям громадянської відповідальності у власній поведінці; б) виховання засобами історії громадянської свідомості, зорієнтованої на патріотичне почуття приналежності до власної країни та до її спільних історичних, політичних і культурних цінностей, а також на демократичні пріоритети й злагоду в суспільстві; в) прищеплення толерантності й поваги до різних поглядів, релігій, звичаїв і культур, уміння знаходити порозуміння з іншими людьми задля досягнення суспільно значущих цілей.
Реалізація цієї мети здійснюється через розвиток основних складових історичної свідомості: а) накопичення знань про основні події, явища та процеси, їх давніші та сучасні інтерпретації; б) оволодіння способами розумових дій, необхідних для розуміння минулого, осягнення сучасного і прогнозування майбутнього, а саме: бачення зв’язку між історичними подіями та явищами (логічне мислення); уміння оцінювати їх під різними кутами зору (критичне мислення); знаходження нових аспектів змісту чи нових способів розв’язання проблем (творче мислення); співпереживання людям, що опинилися у вирі несприятливих історичних.
Пропедевтичний курс «Вступ до історії» (35 годин)
5 клас
Курс історії в 5 класі має пропедевтичний (вступний) характер. Головними завданнями курсу є: а) формування уявлень і початкових знань учнів про історію як галузь людських знань, як науку, що має свій предмет вивчення і свої методи дослідження; б) розвиток у школярів/школярок інтересу до предмета та мотивації до його вивчення як передумови до формування низки загальних (уміння вчитися впродовж життя, обізнаність і самовираження у сфері культури тощо) і предметних (хронологічна, просторова, інформаційна тощо) компетентностей; в) формування первинних уявлень про структуру і зміст історії України як передумови до реалізації засобами навчання наскрізних, міжпредметних і предметних змістових ліній (громадянська відповідальність, культурна свідомість тощо). Програма надає вчителеві широкі можливості для самостійного наповнення навчальної роботи змістом відповідно до національного та локального вимірів, залишає простір для самостійних дій щодо форм і методів навчальної роботи. За потреби вчитель /учителька може змінити порядок розділів програми, використовувати як пряму, так і зворотну хронологію, планувати вивчення інших (не тільки визначених у програмі) історичних осіб, подій, пам’яток з акцентом на історії України.
Структура курсу:
Вступ. ЩО ТАКЕ ІСТОРІЯ
Тема 1. ВІДЛІК ЧАСУ В ІСТОРІЇ
Тема 2. ДЕ ВІДБУВАЄТЬСЯ ІСТОРІЯ
Тема 3. ДЖЕРЕЛА ДО ВИВЧЕННЯ ІСТОРІЇ
Тема 4. ІСТОРІЯ УКРАЇНИ В ПАМ’ЯТКАХ
Тема 5. ДОСЛІДНИКИ ІСТОРІЇ
Тема 6. УСЕ МАЄ МИНУЛЕ
Вступ. ЩО ТАКЕ ІСТОРІЯ
Результати навчально-пізнавальної діяльності |
Зміст навчально-пізнавальної діяльності |
Розумію:
Умію:
|
Що таке минуле, сучасне і майбутнє. Багатоманітність історії. Історія як наука та навчальний предмет. Історія України – складова європейської історії. Підручник з історії. Додаткові джерела, література. |
Тема 1. ВІДЛІК ЧАСУ В ІСТОРІЇ
Результати навчально-пізнавальної діяльності |
Зміст навчально-пізнавальної діяльності |
Знаю:
Розумію:
Умію:
|
Календарний та історичний час. Підрахунок історичного часу. Робота зі шкалою часу. Розв’язання історичних задач підвищеної складності. Культурні епохи європейської історії (Первісне суспільство, Античність, Середні віки, Новий час). Історія України на шкалі часу.
|
Орієнтовний перелік важливих фактів (явищ) історії України для роботи зі шкалою часу: Київська держава (княжа Русь-Україна. ІХ–ХІІІ ст.); Королівство Руське (Галицько-Волинська держава. ХІІІ – середина ХІV ст.); Козацька республіка / Військо Запорозьке / Гетьманщина (середина ХVІ – ХVІІІ ст.); творення нової України, держава Україна (ХІХ–ХХ ст.).Поглиблене вивчення. Події історії рідного краю:
Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт:
|
Тема 2. ДЕ ВІДБУВАЄТЬСЯ ІСТОРІЯ
Тема 3. ДЖЕРЕЛА ДО ВИВЧЕННЯ ІСТОРІЇ
Результати навчально-пізнавальної діяльності |
Зміст навчально-пізнавальної діяльності |
Знаю:
Розумію:
Умію:
|
Історичні джерела та їх різновиди. Виявлення та збереження історичних джерел. Потреба залучення різних джерел для відображення повноти історії. Робота з історичними джерелами. Залучення різних джерел для достовірного відображення минулого. Критичне ставлення до джерельних відомостей. Місця, де зберігають історичні джерела.
|
Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт:
|
|
Міжпредметні зв’язки: 5 клас. Українська література. Розділ: Світ фантазії та мудрості. Тема: Міфи і легенди давніх українців. Народні перекази (Учень /учениця розуміє роль і місце реального та фантастичного в житті, міфи як первісні уявлення про всесвіт і людину, реальні та фантастичні елементи людської поведінки); 5 клас. Українська мова. Розділ: Відомості із синтаксису та пунктуації. Тема: Речення, його граматична основа (Учень /учениця складає твір-роздум за колективно складеним планом у художньому стилі (орієнтовні теми: «Чому необхідно знати історію свого народу», «Чого не можна купити за гроші»). |
Тема 4. ІСТОРІЯ УКРАЇНИ В ПАМ’ЯТКАХ
Результати навчально-пізнавальної діяльності |
Зміст навчально-пізнавальної діяльності |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Знаю та аналізую події:
Розумію:
Умію:
|
Пам’ятки історії як джерело історико-культурної інформації. Пам’ятник як витвір мистецтва для увічнення пам’яті про подію або особу. Робота з візуальними і писемними джерелами, які зберігають пам’ять про історію України: а) княжа Русь-Україна: Володимир і Данило Галицький; б) козацька Україна: Богдан Хмельницький; в) новітня Україна: на шляху до державної незалежності (Українська революція, Голодомор, Друга світова війна, проголошення незалежності України, ухвалення Конституції України, Революція Гідності).
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Орієнтовний перелік пам’яток і пам’ятників України для навчальної роботи з обдарованими дітьми: пам’ятники Володимиру Великому і княгині Ользі (м. Київ), Софійський собор (м. Київ), пам’ятник королеві Данилу (м. Львів), резиденція Богдана Хмельницького (м. Чигирин), пам’ятник Богдану Хмельницькому (м. Київ), ханський палац (м. Бахчисарай), пам’ятник Михайлові Грушевському (м. Київ), пам’ятник Героям Крут (Чернігівська обл.), Меморіал воїнам УГА (Личаківський цвинтар у Львові), Національний музей «Меморіал пам’яті жертв Голодомору в Україні» (м. Київ), меморіальний простір у Бабиному Яру (м. Київ), монумент «Батьківщина-мати» і Національний музей історії України у Другій світовій війні (м. Київ), монумент Незалежності (м. Київ), Меморіал Героям Небесної Сотні (м. Київ). Пам’ятки історії й пам’ятники Уманщини
Замки Черкащини
Палаци Черкащини Парки Черкащини
Фортеці Черкащини Хотинська фортеця ( дослідити).
Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Міжпредметні зв’язки: 5 клас. Образотворче мистецтво. Розділ: Види образотворчого мистецтва. Тема: Декоративно-прикладне мистецтво (Учень /учениця висловлює судження про твори декоративно-прикладного мистецтва та скульптури, усвідомлює їх значення у формуванні та збереженні національної спадщини України та світу, усвідомлює роль і значення скульптури, декоративно-прикладного мистецтва в житті людей); 5 клас. Образотворче мистецтво. Розділ: Скульптура. Тема: Декоративно-прикладне мистецтво (Учень /учениця усвідомлює значення збереження національної спадщини України та світу, усвідомлює роль і значення скульптури, декоративно-прикладного мистецтва в житті людей); 5 клас. Музичне мистецтво. Розділ: Види музичного мистецтва. Тема: Музика як вид мистецтва. Народна музика (Учень /учениця наводить приклади значення музики в житті, зокрема в побуті, медіа-просторі; усвідомлює українську культурну ідентичність, виявляє шану до мистецького надбання українського народу і гордість за нього); 5 клас. Мистецтво. Розділ: Види мистецтва. Тема: Народне і професійне мистецтво (Учень /учениця виявляє емоційно-ціннісне ставлення до народного і професійного мистецтв, висловлює судження про загальнолюдські, естетичні та художні цінності, транслятором яких є мистецтво, пропагує національну культуру через власну та художньо-творчу діяльність). |
Тема 5. ДОСЛІДНИКИ ІСТОРІЇ
Тема 6. УСЕ МАЄ МИНУЛЕ
КАЛЕНДАРНЕ ПЛАНУВАННЯ ДЛЯ РОБОТИ З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ
№ |
ТЕМА УРОКУ |
ПРИМІТКИ |
1 |
Що таке історія |
|
2 |
Київська держава (княжа Русь-Україна. ІХ–ХІІІ ст.
|
|
3 |
Королівство Руське (Галицько-Волинська держава. ХІІІ – середина ХІV ст.); |
|
4 |
Козацька республіка / Військо Запорозьке / Гетьманщина (середина ХVІ – ХVІІІ ст.); |
|
5 |
Творення нової України, держава Україна (ХІХ–ХХ ст.). |
|
6 |
Події історії рідного краю: 1. Час заснування села Війтівка 2. Історія вулиць 3. Стан розвитку села в 19 столітті.
|
|
7 |
1. Архітектурні пам’ятки культури. 2. Сучасний стан села. |
|
8 |
Де відбувається історія . |
|
9 |
Джерела до вивчення історії. |
|
10 |
Пам’ятки історії й пам’ятники Уманщини.
|
|
11 |
Замки Черкащини |
|
12 |
Фортеці Черкащини |
|
13 |
Національний дендрологічний парк «Софіївка»
|
|
14 |
Практичне заняття представлення повідомлення з історії родини. Підготувати презентацію родового дерева. |
|
15 |
Підготувати презентацію родового дерева |
|
16 |
Києво-Могилянської колегія;
|
|
17 |
Заснування Львівського університету. |
|
18 |
Відкриття Харківського університету |
|
19 |
Відкриття Київського університету (університету Святого Володимира) |
|
20 |
Перші сучасні Олімпійські ігри |
|
21 |
Комп’ютеризація |
|
22 |
Праця і господарство |
|
23 |
Традиційні заняття українців. |
|
24 |
Від натурального до ринкового господарства. |
|
25 |
Застосування досягнень науки й техніки у виробництві та його наслідки. |
|
26 |
Заняття та умови життя населення в українських містах і селах у минулому і тепер. |
|
27 |
Наука та освіта. |
|
28 |
Школи й університети на українських теренах. |
|
29 |
Зростання ролі розумової праці. |
|
30 |
Турбота про здоров’я. Медицина. Аптеки. Спорт. |
|
31 |
Практичне заняття підготувати міні-проект «Одяг людини минулого й сьогодення». |
|
32 -33 |
Практичне заняття скласти розповідь про родинні традиції та свята» та підготувати презентацію. |
|
34 |
Діагностична контрольна робота |
|
35 |
Урок повторення вивченого ( вікторина). |
|
КАЛЕНДАРНЕ ПЛАНУВАННЯ ДЛЯ РОБОТИ З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ на 6 - А клас
№ |
ТЕМА УРОКУ |
ПРИМІТКИ |
1 |
Дослідити періодизацію історії людства: Антропологічну, археологічну, історичну. |
|
2 |
Дослідити та проаналізувати більш детально « кам’яний вік», «бронзовий вік», «залізний вік» |
|
3 |
Дослідити та проаналізувати «первісні часи», «античність», «антропологія», «археологія». |
|
4 |
Розв’язання історичних задач, відлік часу в історії. Лічба. |
|
5 |
Дослідити стоянки первісних людей на території України. |
|
6 |
Дослідити трипільську культуру на території Черкащини |
|
7 |
Релігійні вірування |
|
8 |
Розв’язання історичних задач підвищеної складності |
|
9 |
Міфологія та писемність давньоєгипетської цивілізації |
|
10 |
Закони Хаммурапі |
|
11 |
Великі піраміди їх значення в історії |
|
12 |
Епос пор Гільгамеша. |
|
13 |
Історія Карфагену. |
|
14 |
Робота з термінами, які належать до Стародавньої цивілізації Азії, Африки |
|
15 |
Дослідити Греко – перські війни |
|
16 |
Демократія в Афінах за часів Перікла |
|
17 |
Пам’ятки культури Давньої Греції |
|
18 |
Пам’ятки культури Скіфії та Риму |
|
19 |
Військова експансія Риму |
|
20 |
Римське право |
|
21 |
Кризові явища в Римській імперії |
|
22 |
Велике переселення народів |
|
23 |
Витоки слов’янських народів |
|
24 |
Анти на теренах України |
|
25 |
Особистість в історії О. Македонський його походи. |
|
26 |
Життя мешканців античних полісів |
|
27 |
Олімпійські ігри |
|
28 |
Пам’ятки культури Давньої Греції |
|
29 |
Зникнення стародавніх цивілізацій |
|
30 |
Середземноморський культурний простір |
|
31 |
Європейська цивілізація |
|
32 -33 |
Ісламська цивілізація. Культура |
|
34 |
Індійська та китайська цивілізація |
|
35 |
Культура Індії та Китаю |
|
1