Папка "обдаровані діти"

Про матеріал
Папка створена для роботи з обдарованими дітьми ( РОБОТА в МАН, ПОГЛИБЛЕНЕ ВИВЧЕННЯ ІСТОРІЇ ТА ПРАВОЗНАВСТВА).В папці вміщені матеріали( вступ,мета, завдання, поради батькам, анкетування, картка дитини, програма для дітей створена вчителем).
Перегляд файлу

 

 

РОДНИКІВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА I-III СТУПЕНІВ ІМЕНІ Т. Г. ШЕВЧЕНКА

УМАНСЬКОЇ РАЙДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ

 

ЗАТВЕРДЖУЮ

ДИРЕКТОР ШКОЛИ

О.І.СЛУПІЦЬКА __________

ПОГОДЖУЮ

ЗАСТУПНИК ДИРЕКТОРА З Н.Р.

Н.Ф. БЕВЗ_______________

https://image.jimcdn.com/app/cms/image/transf/dimension=258x10000:format=jpg/path/s55a2e1206e9c39be/image/icd7f6ac2f9f29883/version/1449604882/image.jpg

Шкільна  програма

 

https://image.jimcdn.com/app/cms/image/transf/dimension=540x10000:format=jpg/path/s55a2e1206e9c39be/image/i201d6abbcb28b56b/version/1449604833/image.jpg

 

 

 

 

ВСТУП

        Програма «Обдарована дитина» спрямована на формування інтелектуального потенціалу школярів шляхом створення оптимальних умов для виявлення , надання підтримки й розвитку творчого потенціалу, самореалізації, постійного самовдосконалення  та  особистісного  розвитку  обдарованих дітей школи.

Програма створена для реалізації Законів України «Про освіту»,  «Про загальну середню освіту»( зі змінами), «Про внесення  змін до законодавчих актів з питань загальної середньої та дошкільної освіти щодо організації  навчально-виховного процесу», « Про позашкільну освіту», Державної національної програми «Освіта», „Про молодіжні та дитячі громадські організації”, „Про охорону дитинства” ; на виконання Указів Президента України від 30.09.2010 р. № 926/2010 «Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні», від 30.09.2010 р. № 927 «Про заходи щодо розвитку системи виявлення та підтримки обдарованих і талановитих дітей та молоді», постанови Кабінету Міністрів України від 03.02.2010 р. № 88 «Про удосконалення роботи з обдарованими дітьми», Програми Родниківської ЗОШ I- III ступенів ім. Т.Г. Шевченка Уманської районної ради «Шлях до олімпу».

Підсумком роботи над програмою повинне стати формування й удосконалення  системи роботи з  обдарованими дітьми, відпрацьовування педагогічних технологій по їхньому виявленню, розвитку та підтримці.

Розвиток школи неможливий без внесення в його діяльність нових ідей, підтримки творчої атмосфери, вдосконалення організаційно – управлінських основ. Тому включення в реалізацію  цільової програми  «Обдаровані діти» супроводжується пошуком нових організаційних форм по виявленню дітей, що мають яскраво виражені творчі здібності , нових педагогічних технологій по розвитку дитячої обдарованості; удосконалюванням системи цільового керування цією роботою

 

Мета програми:

• підтримка обдарованої дитини шляхом створення умов для її творчого, інтелектуального, духовного розвитку;

• забезпечення можливостей для навчання здібної, обдарованої, талановитої дитини;

• залучення талановитих дітей до систематичної пошукової, науково-дослідницької роботи;

• впровадження нових технологій навчання;

• виховання активної, самостійної, ініціативної особистості, яка здатна жити, розвиватися в світі, що постійно змінюється.

 

Завдання Програми:

• Створення механізмів державно-громадського регулювання якості освіти в школі шляхом чіткої координації діяльності органів управління освітою та громадського інституту школи.

• Створення системи стимулювання інтелектуально та творчо обдарованих дітей, педагогічних працівників, які їх навчають;

• Формування емоційно-почуттєвої сфери;

• Формування індивідуальності, розвиток творчого потенціалу школяра

створення сприятливих умов для пошуку, підтримки та розвитку обдарованих дітей і молоді.

• Підтримка дітей і молоді з особливими потребами.

• Формування в учнів навичок здорового способу життя, розвиток дитячого  спорту і туризму.

• Навчання та виховання обдарованих дітей.

• Створення умов для розвитку обдарувань учнів відповідно до їх нахилів, інтересів, здібностей;

• Впровадження нових освітніх технологій  в роботі з обдарованими дітьми;

• Сприяння розвитку пізнавальних інтересів у дітей, ознайомлення з науковими вивченнями навколишнього світу через удосконалення науково – дослідницької діяльності;

• Створення середовища для формування життєво - компетентної створення системи цілеспрямованого виявлення , підтримки, розвитку, особистості; 

 

 

Розвиток індивідуальних здібностей і обдарованості дітей, забезпечення умов їхньої самореалізації є одним із завдань  педагогічних працівників школи , яке потребує конкретної розробки практичних заходів.

На шкільному рівні  вчителі та класні керівники повинні:

 

• визначити мету, створити план  і режим роботи школяра, забезпечити циклічність, тривалість навчання згідно з віковими та індивідуальними особливостями обдарованої дитини;

• забезпечити наукову насиченість змісту освіти відповідно де можливостей, нахилів, інтересів та потреб обдарованого учня;

• розробити і впровадити індивідуально-розвивальні стратегії та форми організації навчально-виховного процесу, різнорівневі програми;

• модернізувати методи, засоби навчання, віднайти нові дидактичні технології, спрямовані на активізацію пізнавально-творчий потенцій обдарованих дітей;

• стимулювати постійний самоаналіз та самоосвітню діяльність учня;

• сприяти психолого-педагогічній освіті батьків обдарованих дітей;

• створювати умови для отримання додаткової освіти в позашкільних закладах з певного напряму обдарованості.

 

          Функції вчителів:

• організація та проведення занять;

• моніторинг результативності занять з обдарованими дітьми;

• організація індивідуальної роботи;

• підготовка учнів до конкурсів, оглядів;

• контроль за рівнем знань та виконанням програм;

• узагальнення та систематизація матеріалів та результатів роботи;

• підготовка матеріалів, методичних рекомендацій з організації

роботи з обдарованими дітьми.

 

                Поради батькам, які виховують обдаровану дитину

Найперше - потрібно любити свою дитину. Приймати дитину такою, якою вона є, беручи участь у її розвитку, підтримуючи, а не нав'язуючи свої інтереси, давати дитині можливість вибору. Для розвитку творчого потенціалу, як показали дослідження, необхідна не лише адекватна оцінка сил дитини, але трішки завищена, зазнайкою вона не виросте, зате у неї буде запас сил та впевненість при невдачах, до яких треба готувати змалку.

Батьки повинні бути прикладом, адже дитина свідомо переймає вашу манеру говорити, ходити, працювати, відповідальності за доручену справу. Кожен батько повинен пам'ятати правило: "Не зашкодь!" Адже обдарована дитина більш чутлива, ранима, тому потрібно давати вільний час для того, щоб побути дитині на самоті, поміркувати, пофантазувати. За допомогою тренінгів дати їй можливість глибоко зрозуміти себе та інших. Дорослі часто батьки повинні радитися із психологом щодо виховання обдарованої дитини.

Батьки повинні завжди пам'ятати, що для обдарованої дитини творчість є життєвою необхідністю. Тому дитину потрібно готувати до спостережливості, наполегливості, формувати вміння доводити почату справу до кінця, працелюбність, вимогливість до  себе, задоволення від процесу творчості, терпляче ставлення до критики, впевненості при невизначеності, гордості і почуття власної гідності, чулість до аналізу моральних проблем.

Батьки також повинні усвідомлювати, що надзвичайно велика роль у процесі формування особистості обдарованої дитини належить волі. Вольові риси є стрижневими рисами характеру, адже за наявності мети, яку особистість досягає в житті, долаючи перешкоди, є цілеспрямовуючим життя. Цілеспрямовані люди знаходять своє щастя в житті, вони вміють поставити перед собою чітку, реальну мету. Прагнення досягти своєї цілі робить людину рішучою та наполегливою. І. Павлов стверджував, що у вольової людини труднощі лише збільшують бажання реалізувати свою мрію. Вони вміють стримати себе, володіють терпінням, витримкою, вміють контролювати свої почуття за наявності перешкод. Ініціативність і творчість поєднані з наполегливістю, рішучістю та витримкою, допомагають обдарованим дітям самореалізуватися.

Отже, батьки покликані допомогти дитині відкрити її життєве покликання, реалізувати себе, як особистість. Вони не мають права втратити обдаровану дитину, бо, втрачаючи талант, обдарування, здібність, вони втрачають майбутнє. Тому батьки повинні бути терплячими, безмежно вірити в дитину, тоді ця дитина виросте хорошою творчою людиною.

 

ПЕРЕЛІК ОСНОВНИХ ЗАХОДІВ ЩОДО ПЛАНУВАННЯ РОБОТИ З ПІДРОСТАЮЧОЮ МОЛОДЮ

  1. Створити інформаційні банки даних «Обдарованість».
  2. Удосконалити структуру учнівських наукових товариств.
  3. Організація відкритого захисту власних проектів із організації роботи з обдарованими дітьми.
  4. Проведення учнівських науково - практичних конференцій, конкурсів.
  5. Організація і проведення предметних олімпіад.
  6. Розробка авторських програм, спецкурсів у системі факультативних занять із врахуванням здібностей обдарованої дитини.
  7. Підготовка до друку методичних вказівок розроблених вчителями, які працюють з обдарованими дітьми.
  8. Здійснення моніторингу стану здоров’я дітей.
  9. Забезпечення психолого – педагогічної допомоги батькам обдарованих дітей.
  10. Організація роботи з виявлення професійних нахилів обдарованих дітей 9- 11 класів.
  11. Обговорення проблем організації роботи з обдарованими дітьми і визнання подальших перспектив на педраді, науковому зібранні.
  12. Розробка пам’яток, алгоритмів для обдарованих дітей методик самостійної дослідницької діяльності.
  13.  Створення в навчальних кабінетах картотеки матеріалів підвищеного рівня складності.
  14. Організація творчих звітів вчителів, які працюють з обдарованими дітьми.

 

ПЛАН РОБОТИ ЗІ ЗДІБНИМИ ТА ОБДАРОВАНИМИ УЧНЯМИ

 

ВЕРЕСЕНЬ

 

Назва заходу

Відповідальні

1

Діагностичні контрольні роботи з базових дисциплін.

Учитель Л.М. Бусуйок

2

Діагностування та анкетування, виявлення обдарованих дітей. Поповнення банку даних «Обдарованість»

Учитель Л.М. Бусуйок

3

Робота з батьками здібних та обдарованих учнів( індивідуальні бесіди, анкетування, рекомендації)

Адміністрація, викладачі, психолог.

4

Визначення керівників секцій МАН

Заступник директора з НР.

Н.Ф. Бевз

5

Організація роботи секцій МАН ( визначення дня, часу проведення занять та тем дослідницьких робіт).

Заступник директора з НР.

Н.Ф. Бевз. Учитель Л.М. Бусуйок.

 

 

 

 

 

 

ЖОВТЕНЬ

 

Назва заходу

Відповідальні

1

Розробка навчальних програм для індивідуальних і  групових занять з обдарованими дітьми.

Заступник директора з НР. Н. Ф. Бевз. Учитель Л.М. Бусуйок.

2

Перший етап предметних олімпіад та їх аналіз.

Учитель Л. М. Бусуйок

3

Вироблення принципів у розвитку творчих здібностей учнів.

Підготовка учнів до районного етапу олімпіад.

Адміністрація

 

Учитель Л. М. Бусуйок

4

Індивідуально – групові заняття з переможцями олімпіад.

Учитель Л. М. Бусуйок

5

Організаційне засідання секції МАН

Голови метод комісій

 

ЛИСТОПАД

 

Назва заходу

Відповідальні

1

Підготовка учнів до районного етапу олімпіад.

Учитель Л. М. Бусуйок

2

Участь у районному етапі олімпіад

Учитель Л. М. Бусуйок

3

Підготовка до захисту робіт МАН

Учитель Л. М. Бусуйок

4

Підготовка до написання контрольної роботи з історії по захисту МАН.

Учитель Л. М. Бусуйок

5

Провести конкурс захист творчих та науково – дослідних  робіт по секціях

Члени журі, керівник МАН

 

ГРУДЕНЬ

 

1

Назва заходу

Відповідальні

2

Аналіз підсумків районного етапу предметних олімпіад конкурсів.

Адміністрація

3

Круглий стіл для учнів «Вивчення методичних рекомендацій щодо написання та захисту науково – дослідних робіт»

Учитель Л. М. Бусуйок

4

Інструктивно – методична нарада керівників наукових робіт щодо оформлення учнівських наукових робіт ознайомлення з положенням про конкурс – захист науково – дослідницьких робіт учнів.

Заступник директора  з Н.Р. Н. Ф. Бевз.

Учитель Л. М. Бусуйок

5

Участь в районному етапі захисту науково – дослідних робіт

 

Керівники МАН

 

СІЧЕНЬ

 

1

Назва заходу

Відповідальні

2

Підготовка учнів до обласних етапів учнівських олімпіад, захисту МАН, взяття участі у районних, обласних конкурсах, проектах.

Учитель Л. М. Бусуйок

3

Тренінг «Особливості навчання і виховання обдарованих дітей»

Практичний психолог, соціальний педагог

4

Декада правових знань згідно плану.

Підготовка учнів.

Учитель права Л. М. Бусуйок

5

Індивідуальні заняття з обдарованими учнями. Підготовка до ДПА. ЗНО.

Учитель Л. М. Бусуйок

6

Робота над творчими проектами.

Учитель Л. М. Бусуйок

 

ЛЮТИЙ

 

 

Назва заходу

Відповідальні

1

Про перспективу роботи із здібними учнями.

Заступник директора з Н.Р. Н. Ф. Бевз.

2

Засідання членів МАН

Учитель Л. М. Бусуйок

3

Опрацювання статей, наукових праць, робота над МАН.

Учитель Л. М. Бусуйок

4

Підготовка учнів до ДПА,ЗНО.

Учитель Л. М. Бусуйок

5

Розвязання з учнями історичних задач.

Учитель Л. М. Бусуйок

 

 

 

 

 

БЕРЕЗЕНЬ

 

Назва заходу

Відповідальні

1

Робота з учнями на канікули

Учитель історії Л. М. Бусуйок

2

Аналізувати творчі здобутки учнів їх участь у конкурсах змаганнях, наукових проектах. 

Учитель історії Л. М. Бусуйок

3

Інтелектуальні змагання між обдарованими дітьми

Учитель історії Л. М. Бусуйок

4

Підготовка учнів до ДПА,ЗНО.

Учитель історії Л. М. Бусуйок.

 

 

КВІТЕНЬ

 

Назва заходу

Відповідальні

1

Підготовка звіту зі здібними й обдарованими учнями.

Учитель історії Л. М. Бусуйок.

2

Аналіз результатів підсумкового моніторингу якості знань з базових дисциплін.

Учитель історії Л. М. Бусуйок.

3

Підготовка учнів до ДПА,ЗНО.

Учитель історії Л. М. Бусуйок.

 

ТРАВЕНЬ

Назва заходу

Відповідальні

1

Перспективи планування роботи зі здібними та обдарованими учнями

Заступник директора з навчальної роботи Н.Ф. Бевз.

Учитель історії Л.М. Бусуйок.

2

Підбиття підсумків з обдарованими учнями (діаграми схеми).

Учитель історії Л.М. Бусуйок.

3

Інтелектуальні змагання між обдарованими учнями.

Учитель історії Л.М. Бусуйок.

4

Підготовка учнів до ДПА.

Учитель історії Л.М. Бусуйок.

ЧЕРВЕНЬ

 

Назва заходу

Відповідальні

1

Навчальна практика. Захист дослідницьких проектів  серед обдарованих учнів.

Учитель історії Л.М. Бусуйок.

2

Оздоровлення творчо – учнівської молоді у літніх таборах.

Адміністрація

3

Проводити надалі відстеження щодо навчання учнів – переможців олімпіад, конкурсів, турнірів, науковців.

Заступник директора з навчальної роботи Н.Ф. Бевз.

 

 

4

Вивчати досвід з обдарованими дітьми шкіл району та області.

Адміністрація. Учителі предметники.

5

Залучати обдарованих дітей до навчання у заочних курсах при ВНЗ

Адміністрація

 

МЕТОДИЧНИЙ ПОРАДНИК УЧИТЕЛЯ

 

ОСОБЛИВОСТІ РОБОТИ З ОБДАРОВАНИМИ УЧНЯМИ

  https://naurok.com.ua/uploads/files/2183/2460/2462_html/images/2460.019.pngЗ НАРОДЖЕННЯМ КОЖНОЇ ЛЮДИНИ

В СВІТ ВНОСИТЬСЯ ЩОСЬ НОВЕ, ЧОГО ЩЕ НЕ БУЛО ЩОСЬ ПЕРВОЗДАННЕ І НЕПОВТОРНЕ. ОБОВЯЗОК КОЖНОГО ЗНАТИ І НЕ ЗАБУВАТИ, ЩО ВІН У СВІТІ ЄДИНИЙ У СВОЇЙ ЯКОСТІ, ЩО ЩЕ НІКОЛИ НЕ ЗЯВИТЬСЯ ХТОСЬ ТАКИЙ, ЯК ВІН АДЖЕ АБИ БУВ ТАКИЙ ЖЕ, ЯК ВІН ТО НЕ БУЛО Б НЕОБХІДНОСТІ В НЬОМУ САМОМУ.

 

МАРТІН БУБЕР 

 

 Обдарованість дитини….Що це таке? Можливо - це своєрідна іскра Божа, яку треба відшукати в її душі і допомогти не тільки не згаснути, а спалахнути полумям. Здібні талановиті люди в будь – якому суспільстві є його «локомотивом». Саме їхніми інтелектуальними зусиллями забезпечується прогрес суспільства, плодами якого користуються всі. Тому часто кожен педагог запитує себе, як знайти та визначити  обдарованість? Визначення обдарованості надзвичайно важливе – від цього залежить кого і на підставі яких критеріїв ми відбираємо чи за якими програмами і як навчаємо. Від розуміння суті обдарованості прямо залежить на які особливості учнів педагог звертатиме увагу.

Завдання школи – підтримувати учня і розвивати його здібності, підготувати грунт, щоб ці здібності було реалізовано. Виявлення обдарованих дітей повинне розпочинатися в початковій школі на основі спостереження ,вивчення психологічних особливостей мовлення, памяті, логічного мислення.

 

ЯКИМИ Є ОБДАРОВАНІ ДІТИ?

 

  1. Мають вищі інтелектуальні здібності в порівнянні з іншими, потяг до навчання, творчі можливості.
  2. Мають активну пізнавальну потребу, що домінує.
  3. Відчувають радість від здобуття знань, розумової праці.

 

https://naurok.com.ua/uploads/files/2183/2460/2462_html/images/2460.020.png КАТЕГОРІЇ ОБДАРОВАНИХ ДІТЕЙ

  1. Діти з незвичайно загальним розумовим рівнем розумового розвитку( такі діти найчастіше зустрічаються в дошкільному й молодшому шкільному віці).
  2. Діти з ознаками спеціальної розумової обдарованості у певній галузі науки (підлітковий вік).
  3. Учні які через якісь причини не досягають успіхів у навчанні, але мають яскраву пізнавальну активність, неабиякі розумові резерви(старший шкільний вік).

У навчальній діяльності робота грунтується на диференційованому підході, що сприяє розширенню й поглибленню освітнього простору предмета.

 

МЕТА РОБОТИ З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ – виявлення таких дітей та створення умов для їх оптимального розвитку.

 

ЗАВДАННЯ РОБОТИ З РБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ:

 

Розвиток цілісної картини світу в уявленнях дитини.

Розвиток творчого, критичного, абстрактного –логічного мислення, здатностей розвязувати проблеми.

Розвиток здатності самостійно навчатися та здійснювати дослідницьку роботу.

 

Розвиток здатностей до самопізнання й саморозуміння формування позитивної «Я –концепції».

 

ПРИНЦИПИ ЗА ЯКИМИ БУДУЄТЬСЯ РОБОТА З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ.

 

1.Орієнтація на змагання актуалізація лідерських можливостей учнів.

2.Орієнтація на потреби дитини.

3.Розширення кола інтересів.

4.Домінування розвивальних можливостей над інформаційною насиченістю.

5.Ускладнення змісту навчальної діяльності.

 

ЯКИМ ПОВИНЕН БУТИ ВЧИТЕЛЬ У РОБОТІ З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ?

  1. Талановитим здатним до творчої експериментальної діяльності.
  2. Професійно - грамотним.
  3. Інтелігентним, моральним.
  4. Володіти сучасними педагогічними технологіями.
  5. Мати позитивну «Я -  концепцію».
  6. Цілеспрямованим, наполегливим, вимогливим.

ЩО ПОВИНЕН УМІТИ УЧИТЕЛЬ У РОБОТІ З ОБДАРОВАНИМИ УЧНЯМИ? 

  1. Збагачувати навчальні програми тобто оновлювати й розширювати зміст навчання.
  2. Працювати диференційовано, здійснювати індивідуальний підхід і консультувати учнів.
  3. Стимулювати пізнавальні здібності учнів.
  4. Аналізувати навчально – виховну діяльність свою та групи.
  5. Добирати та готувати матеріал для колективних та творчих груп.

 

НАПРЯМКИ РОБОТИ УЧИТЕЛЯ З ОБДАРОВАНИМИ УЧНЯМИ

 

  1. На уроках індивідуальна диференційована робота.
  2. Гурткова робота з предмета.
  3. Позакласні заходи в межах предметних тижнів.
  4. Виховні заходи
  5. Участь в олімпіадах.
  6. Участь у захисті науково – дослідних робіт.
  7. Участь у конкурсах різного рівня.

 

ЕТАПИ РОБОТИ З ОБДАРОВАНИМИ УЧНЯМИ

 

  1. ПІДГОТОВЧИЙ
  • Виявлення обдарованих учнів
  • Складання діагностичних карт
  • Розроблення нормативних документів, навчальних програм роботи з обдарованими учнями.
  1. ОСНОВНИЙ (ПРАКТИЧНИЙ).
  • Упровадження інтерактивних методів навчання( проблемно – дослідницьких, проектних, модульних),що розвивають у учнів творче й дослідницьке мислення).
  • Активна участь у інтелектуальних і творчих конкурсах.
  1. УЗАГАЛЬНЕННЯ
  • Аналіз досягнутих результатів
  • Співвідношення результатів реалізації програми з поставленою метою й завданнями.
  • Визначення перспектив і шляхів подальшої роботи з обдарованими учнями.

 

ФОРМИ РОБОТИ УЧИТЕЛЯ ПРЕДМЕТНИКА З ОБДАРОВАНИМИ УЧНЯМИ

  1. Розв’язання нестандартних завдань на уроках та у позаурочний час.
  2. Індивідуальна і диференційована робота.
  3. Ділові ігри, інтерактивні методи навчання.
  4. Участь у конкурсах різних рівнів.
  5. Участь у предметних олімпіадах.
  6. Участь у захисті науково – дослідних робіт МАН.

 

 

 

 

№ п/п 

                                            Твердження

Так

Ні

1.

Як правило, я легко пристосовуюсь до людей, ідей і умов

 

 

2.

Мені подобається розв'язувати типові, стандартні задачі

 

 

3.

Мені здається, що я з більшим бажанням створював би чи конструював нове, ніж поліпшував чи удосконалював старе

 

 

4.

У більшості випадків я дію самостійно, без допомоги та підказок друзів чи старших

 

 

5.

Звичайно я обачливий, коли маю справу з колективом

 

 

6.

Ніколи не намагаюся змінити взаємостосунки з товаришами 

 

 

7.

Нерідко я стримувався від висування ідей, пропозицій, хоча мав їх

 

 

8.

Мені часто вдається знайти нестандартні, оригінальні розв'язки задач

 

 

9.

Мені подобається, коли відбувається швидка зміна різних видів діяльності 

 

 

10.

Для мене характерне прагнення реалізувати одночасно кілька ідей, вирішувати разом кілька проблем

 

 

11.

Нерідко я вступаю в суперечку з ровесниками або старшими

 

 

12.

Як правило, я легко згоджуюсь і підкоряюсь колективній думці

 

 

13.

У мене часто виникають оригінальні ідеї

 

 

14.

Мені подобається виконувати роботу за розробленим планом, схемою, інструкцією

 

 

15.

Я завжди охоче поширюю, пропагую нові ідеї 

 

 

16.

Я буду виконувати роботу по-новому, хоча знаю, що мене можуть не зрозуміти товариші, старші

 

 

17. 

Я звичайно працюю без суттєвих змін, відхилень від рекомендацій, що дають учителі, батьки 

 

 

18. 

Мені нерідко доводилось виправдовувати свої дії інструкціями, правилами, рекомендаціями, авторитетами  

 

 

19.

Мені подобається виконувати завдання дослідницького характеру

 

 

20.

Я завжди відстоюю свою точку зору

 

 

 

Тест

визначення ступеня сформованості творчих здібностей

 

Для визначення рівня сформованості творчих здібностей потрібно уважно прочитати наведені нижче пункти і проти кожного з них поставити слово "так", якщо твердження збігається з думкою про себе, або "ні", якщо не збігається. 

 

Інструкція з обробки даних анкетування: номери запитань анкети записуються у вигляді двох стовпчиків

У першому стовпчику за кожну відповідь "так" ставиться два бали, у другому 2 бали ставляться за відповідь "ні". Результати додаються. Ступінь сформованості творчих здібностей визначається так: 

3          1           11           12 

5          2           13           14 

8          4           15           17 

9          6           16           18 

10        7           19            20 

 

Якщо набрано від 

40 до 32 балів, то цей рівень дуже високий, 

32-26 - високий, 

26-12 - середній, 

2-6 - низький, 

6-0 - дуже низький.

 

 

 

 

Анкета щодо визначення здібностей учнів

(за методикою американських вчених Хаана та Кафа)

Мета: виявлення спеціальних здібностей.

Вік: діти різного віку

Анкета призначена для вчителя. Вона складається з VIII блоків кожен з яких визначає певні здібності:

І.  Інтелектуальні здібності.

ІІ. Художні здібності.

          ІІІ. Музичний талант.

          IV. Здібності до занять науковою працею.

          V.  Літературна обдарованість.

          VI.  Артистичний талант.

          VII. Технічні здібності.

          VIII. Здібності до спорту.

Нижче перелічені вісім галузей, в яких людина може проявити свої таланти, і наведені їх характеристики. Дайте оцінку в балах (за п'ятибальною системою) кожній із зазначених характеристик. Якщо якась характеристика при­таманна вашій дитині в найвищому ступені, ставте 5 балів, якщо вона вища за середню - 4 і так далі. Оцінка 2 бали - найнижча.

Складіть бали за всіма характеристиками усередині ко­жної з восьми «галузей» таланта. Загальну кількість на­браних балів усередині однієї галузі (наприклад, «інтелектуальна здібність») поділіть на кількість питань (в цій галузі їх 12) і отримане число запишіть у зошит.

Середні результати за всіма галузями порівняйте поміж собою. Виділіть три-чотири найвищі показники. І, орієнту­ючись на них, намагайтеся створювати умови для розвитку помічених здібностей дитини.

 

І. Інтелектуальні здібності

1.  Ваша дитина набуває нових знань дуже швидко і все легко схоплює.

2. Має почуття «здорового глузду» і використовує знан­ня в практичних, повсякденних ситуаціях.

3.  Вміє розмірковувати, ясно мислить, не плутається в думках. Добре встановлює зв'язок між однією подією й іншою, між причиною і наслідком, розуміє недоказане, здогадується про те, що часто не висловлюється доросли­ми, але мається на увазі. Схоплює причини вчинків інших людей, мотиви їх поведінки.

4.  Швидко, без спеціального заучування, запам'ятовує прочитане або прослухане, не витрачає багато часу на по­вторення того, що треба запам'ятати.

5. Багато знає про такі події і проблеми, про які її одно­літки не знають і не здогадуються.

6. Багатий словниковий запас, використовує нові слова, легко виражає свою думку.

7.  Любить читати книги, які звичайно читають діти, старші від неї на рік-два.

8.  Розв'язує складні задачі, що потребують розумового зусилля.

9.  Задає дорослим дуже багато питань. Має різнобічні інтереси.

10.  Випереджає своїх однолітків у навчанні на рік-два. Часто сумує на уроках, тому що навчальний матеріал вже добре відомий з книг, журналів, розповідей дорослих.

11. Оригінальне мислить і пропонує несподівані відповіді, рішення.

12.  Ваша дитина спостережлива, сприйнятлива, швид­ко реагує на все нове й несподіване.

 

II. Художні здібності

1.  Малюнки і картини відрізняються різноманітністю сюжетів.

2.  Серйозно ставиться до творів мистецтва. Стає вдум­ливою і дуже серйозною, коли бачить гарну картину, не­звичну скульптуру, красиво і художньо виконану річ, слу­хає музику.

3. Оригінальна у виборі сюжету (в малюнку, творі, опису якоїсь події), створює оригінальні композиції (з квітів, малюнків, каміння, марок, листівок і т.ін.).

4.  Завжди готова використати якийсь новий матеріал для виготовлення іграшки, картини, малюнка, композиції, у створенні дитячих будиночків на ігровій площадці, в роботі ножицями, клеєм.

5. Коли має вільний час, із задоволенням малює, ліпить, створює композиції, які мають художнє призначення (при­краси для дому, одягу і т. ін.).

6.  Використовує малюнок або ліплення для того, щоб виразити свої почуття і настрій.

7.  Цікавиться творами мистецтва, створеними іншими людьми. Може дати свою власну оцінку і намагається відтворити те, що їй сподобалось в своєму власному ма­люнку або створеній іграшці, скульптурі.

8.  Любить працювати з клеєм, пластиліном, глиною для того, щоб зображувати події або речі в трьох вимірах і в просторі.

 

ІІІ. Музичний талант

1.  Відгукується дуже швидко й легко на ритм і мелодії.

2.  Гарно співає.

3.  У гру на інструменті, в пісню або танець вкладає багато енергії та почуттів.

4.  Любить музичні записи. Прагне піти на концерт чи туди, де можна слухати музику.

5.  Любить співати разом з іншими так, щоб виходило злагоджено і гарно.

6.  У співі або музиці виражає свої почуття, стан.

7.  Створює оригінальні, свої власні мелодії.

8.  Добре грає на якомусь інструменті.

 

IV. Здібності до занять науковою працею

1.  Висловлює думку ясно і точно (усно чи письмово).

2.  Читає книжки, статті, науково-популярні видання з випередженням своїх однолітків на рік-два.

3.  Має вищу за середню здібність у розумінні абстрак­тних понять, у встановленні узагальнень.

4.  Гарна «моторна» координація, особливо між зоро­вим сприйняттям і рукою (добре фіксує те, що бачить, і чітко записує те, що чує).

5. Після уроків любить читати науково-популярну літе­ратуру. Це їй завдає більше задоволення, ніж читання художньої літератури.

6. Не засмучується, якщо її проект чи задум не підтри­маний вчителем або батьками або якщо її «експеримент» не вдався.

7.  Намагається з'ясувати причини і сенс подій.

8.  Приділяє багато часу створенню власних «проектів» (конструюванню радіоприймача, побудові телескопа, летального апарата, збиранню колекції і т.ін.).

9.  Любить обговорювати наукові події, винаходи, час­то замислюється над цим.

 

V. Літературне обдарування

1. Може легко «побудувати» оповідання, починаючи від зав'язки сюжету і закінчуючи розв'язанням якогось кон­флікту,

2. Вигадує щось нове і незвичайне, коли розповідає про вже знайоме і відоме всім.

3.  Дотримується тільки необхідних деталей в оповідан­нях про події, відкидає все несуттєве, залишає головне, найбільш характерне.

4.  Вміє дотримуватися вибраного сюжету, не втрачає головну думку, коли про щось розповідає.

5.  Добирає в своїх оповіданнях такі слова, які добре передають емоційний стан героїв, їх переживання і по­чуття.

6. Вміє ввести в оповідання важливі для розуміння подій деталі,   про які йде мова (що зазвичай не вміють робити її однолітки), і в той же час не пропускає основної сюжет­ної лінії.

7.  Залюбки пише оповідання або вірші.

8.  Зображує в оповіданнях своїх героїв яскраво, передає їх почуття і настрої, характер.

 

VI. Артистичний талант

1. Легко входить в роль іншого персонажу, людини тощо.

2.  Цікавиться акторською грою.

3. Змінює тональність і передачу голосу, коли удає іншу . людину.

4.  Розуміє і зображує конфліктну ситуацію, коли має •* можливість розіграти якусь драматичну сценку.

5.  Передає почуття за допомогою міміки, жестів, рухів.

6. Намагається викликати емоційні реакції в інших лю­дях, коли про щось із захопленням розповідає.

7.З неймовірною легкістю драматизує, передає почут­тя й емоційні переживання.

8. Пластична і відкрита до всього нового, «не зацик­люється» на старому. Не любить вже випробувані варіан­ти, завжди перевіряє ідею, що виникла, і тільки після «ек­спериментальної» перевірки може від неї відмовитися.

 

VII. Технічні здібності

1.  Добре виконує усякі завдання з ручної праці.

2.  Цікавиться   механізмами і машинами.

3.  У світ її захоплень входить конструювання машин, приладів, моделей потягів, радіоприймачів.

4.  Може легко відремонтувати зіпсовані прилади, вико­ристати старі деталі для створення нових поробок, іграшок.

5.  Розуміє причини «примх» механізмів, любить загадкові поломки.

6.  Любить малювати кріплення механізмів.

7.  Читає журнали і статті про створення нових при­ладів і машин.          

 

VIII Спортивні здібності

1.  Енергійна. Складає враження дитини, яка потре­бує більшого об'єму фізичних рухів, щоб відчувати себе щасливою.

2. Любить брати участь у спортивних іграх і змаганнях.

3.  Постійно виграє в якій-небудь спортивній грі.

4.  Бігає швидше за всіх у класі.

5.  Рухається легко і граціозно, краще за інших, коор­динована в рухах.

6. Любить ходити в походи, грати на відкритих спортив­них майданчиках.

7.  Віддає перевагу у вільний час рухливим іграм (гра в хокей, баскетбол, футбол і т.д.).

ПРОБЛЕМИ ОБДАРОВАНИХ ДІТЕЙ

https://naurok.com.ua/uploads/files/2183/2460/2462_html/images/2460.023.png

 

Анкета «Виявлення проблем обдарованих дітей»

І. Проблеми у спілкуванні з однолітками

1.     Чи виникають у тебе непорозуміння з однолітками?

2.     Чи приймають  однокласники твої бажання, прохання, потреби?

3.     Чи є у тебе друзі в класі?

4.     Чи є у тебе друзі, старші за тебе?

5.     Чи доводилося тобі  виконувати домашнє завдання за своїх однокласників?

6.     Чи робили за тебе домашнє завдання твої однокласники?

7.     Чи є у класі ті,  які тобі, на твій погляд, заздрять?

8.     Чи є в школі ті, які тебе наслідують у чомусь?

9.     Чи бувало, що тебе ображали у класі?

10. Чи дружиш ти з однокласниками, які не встигають у навчанні?

ІІ. Проблеми у взаємовідносинах з учителями

11. Чи бували в тебе конфлікти з учителями?

12. Чи дорікали тобі вчителі, коли ти не виконував якесь завдання?

13. Чи виконуєш ти на уроках завдання підвищеної складності?

14. Чи вимагають від тебе вчителі більш високих знань, ніж від твоїх однокласників?

15. Чи виконуєш ти на уроках та вдома додаткові завдання?

16. Чи однакові оцінки ставлять учителі тобі та твоїм однокласникам за правильно виконане одне і теж завдання?

17. Чи на кожному уроці ти відповідаєш?

18. Тобі буває нецікаво на уроках?

19. Чи береш ти участь у конкурсах, змаганнях, олімпіадах?

ІІІ. Проблеми в стосунках з батьками

20. Чи є батьки для тебе друзями?

21. Чи вимагають від тебе батьки високих оцінок?

22. Чи надають тобі батьки свободу вибору?

23. Чи заохочують тебе батьки за гарні оцінки?

24. Чи схвалюють батьки твою самостійність?

25. Чи комфортно тобі вдома займатись своєю улюбленою справою?

26. Чи дорікають тобі батьки у випадку невдачі?

ІV. Особистісні проблеми обдарованої дитини

27. Якщо ти зазнаєш невдачі, чи думаєш тоді, що ти нічого не можеш і не вмієш?

28. Чи вважаєш себе винним, якщо в тебе щось не виходить?

29. Чи ображаєшся ти на зауваження  вчителів, батьків?

30. Чи бувало, що твоя думка була не схожа з думкою твоїх однолітків?

31. Чи завжди ти поводиш себе так, як того хочуть оточуючі?

32. Чи бувало, що ти ображався на друзів?

33. Де ти краще себе почуваєш: з друзями чи на самоті?

34. Чи вирішив ти, яку професію хочеш обрати?

Передбачається, що отримані результати нададуть змістовну інформацію про проблеми обдарованої дитини.

Зразок бланку анкети, що буде безпосередньо надано дитині:

Анкета

Прізвище, ім’я, по батькові _________________________________________

Вік_____________ Стать____________

1.      Чи виникають у тебе непорозуміння з однолітками?

_______________________________________________________________

2.      Чи приймають  однокласники твої бажання, прохання, потреби?

_______________________________________________________________

3.      Чи є у тебе друзі в класі?

_______________________________________________________________

4.      Чи є у тебе друзі, старші за тебе?

_______________________________________________________________

5.      Чи доводилося тобі  виконувати домашнє завдання за своїх однокласників?

_______________________________________________________________

6.      Чи робили за тебе домашнє завдання твої однокласники?

_______________________________________________________________

7.      Чи є у класі ті,  які тобі, на твій погляд, заздрять?

_______________________________________________________________

8.      Чи є в школі ті, які тебе наслідують у чомусь?

_______________________________________________________________

9.      Чи бувало, що тебе ображали у класі?

_______________________________________________________________

10.  Чи дружиш ти з однокласниками, які не встигають у навчанні?

_______________________________________________________________

11.  Чи бували в тебе конфлікти з учителями?

_______________________________________________________________

12.  Чи дорікали тобі вчителі, коли ти не виконував якесь завдання?

_______________________________________________________________

13.  Чи виконуєш ти на уроках завдання підвищеної складності?

_______________________________________________________________

14.  Чи вимагають від тебе вчителі більш високих знань, ніж від твоїх однокласників?

_______________________________________________________________

15.  Чи виконуєш ти на уроках та вдома додаткові завдання?

_______________________________________________________________

16.  Чи однакові оцінки ставлять учителі тобі та твоїм однокласникам за правильно виконане одне і теж завдання?

_______________________________________________________________

17.  Чи на кожному уроці ти відповідаєш?

______________________________________________________________

18.  Тобі буває нецікаво на уроках?

_______________________________________________________________

19.  Чи береш ти участь у конкурсах, змаганнях, олімпіадах?

_______________________________________________________________

20.  Чи є батьки для тебе друзями?

_______________________________________________________________

21.  Чи вимагають від тебе батьки високих оцінок?

_______________________________________________________________

22.  Чи надають тобі батьки свободу вибору?

_______________________________________________________________

23.  Чи заохочують тебе батьки за гарні оцінки?

_______________________________________________________________

24.  Чи схвалюють батьки твою самостійність?

_______________________________________________________________

25.  Чи комфортно тобі вдома займатись своєю улюбленою справою?

_______________________________________________________________

26.  Чи дорікають тобі батьки у випадку невдачі?

_______________________________________________________________

27.  Якщо ти зазнаєш невдачі, чи думаєш тоді, що ти нічного не можеш і не вмієш?

_______________________________________________________________

28.  Чи вважаєш себе винним, якщо в тебе щось не виходить?

_______________________________________________________________

29.  Чи ображаєшся ти на зауваження  вчителів, батьків?

______________________________________________________________

30.  Чи бувало, що твоя думка була не схожа з думкою твоїх однолітків?

_______________________________________________________________

31.  Чи завжди ти поводиш себе так, як того хочуть оточуючі?

_______________________________________________________________

32.  Чи бувало, що ти ображався на друзів?

_______________________________________________________________

33.  Де ти краще себе почуваєш: з друзями чи на самоті?

_______________________________________________________________

34.  Чи вирішив ти, яку професію хочеш обрати?

 

ОСНОВНІ НАПРЯМКИ ВИХОВАННЯ ОБДАРОВАНИХ ДІТЕЙ

https://naurok.com.ua/uploads/files/2183/2460/2462_html/images/2460.028.png              1. Формування особистості. Виховання творчої особистості, здатної до діяльності в новій ситуації, розвиток її обдарувань, талантів.

2. Розвиток інтелекту, памяті, мислення.

3. Розвиток творчості.

4.Виховання духовності, загальнолюдської моралі.

Ідеї добра правди, справедливості, совісті, людської гідності.

 

Індивідуальна картка обдарованого учня

І. ВІДОМОСТІ ПРО УЧНЯ:

1. ПІБ учня (повністю)

 

2. Дата народження

 

3. Клас

 

4. Домашня адреса

 

5. Контактні телефони/ email

 

ІІ. ВІДОМОСТІ ПРО РОДИНУ:

1. ПІБ батька, місце роботи, посада

 

 

 

2. ПІБ матері, місце роботи, посада

 

ІІІ. Напрямок розвитку здібностей

 

  • ІНТЕЛЕКТУАЛЬНІ ЗДІБНОСТІ
  • ХУДОЖНІ ЗДІБНОСТІ
  • МУЗИЧНІ ЗДІБНОСТІ
  • ЛІТЕРАТУРНІ ЗДІБНОСТІ
  • АРТИСТИЧНІ ЗДІБНОСТІ
  • ТЕХНІЧНІ ЗДІБНОСТІ
  • СПОРТИВНІ ЗДІБНОСТІ

ІІІ. РЕЗУЛЬТАТИ УЧАСТІ В КОНКУРСАХ, ТУРНІРАХ, ОЛІМПІАДАХ, ЗМАГАННЯХ:

 

 

 

 

п

. п

Рік

Участь олімпіадах,конкурсах

Результат

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПЛАН РОБОТИ УЧИТЕЛЯ ІСТОРІЇ З ОБДАРОВАНИМИ УЧНЯМИ

 

Пояснювальна записка

 

     Навчання історії спрямоване на реалізацію загальної мети базової загальної освіти, яка полягає в розвитку та соціалізації особистості учнів, формуванні їхньої національної самосвідомості, загальної культури, світоглядних орієнтирів, екологічного стилю мислення і поведінки, творчих здібностей, дослідницьких і життєзабезпечувальних навичок, здатності до саморозвитку й самонавчання в умовах глобальних змін і викликів.

    Випускник основної школи – це патріот України, який знає її історію; носій української культури, який поважає культуру інших народів; компетентний мовець, що вільно спілкується державною мовою, володіє також рідною (у разі відмінності) й однією чи кількома іноземними мовами, має бажання і здатність до самоосвіти, виявляє активність і відповідальність у громадському й особистому житті, здатний до підприємливості й ініціативності, має уявлення про світобудову, бережно ставиться до природи, безпечно й доцільно використовує досягнення науки і техніки, дотримується здорового способу життя.

 

Мета шкільної історичної освіти

 

Метою шкільної історичної освіти є: а) формування вільної особистості, яка визнає загальнолюдські та національні цінності й керується морально-етичними критеріями та почуттям громадянської відповідальності у власній поведінці; б) виховання засобами історії громадянської свідомості, зорієнтованої на патріотичне почуття приналежності до власної країни та до її спільних історичних, політичних і культурних цінностей, а також на демократичні пріоритети й злагоду в суспільстві; в) прищеплення толерантності й поваги до різних поглядів, релігій, звичаїв і культур, уміння знаходити порозуміння з іншими людьми задля досягнення суспільно значущих цілей.

Реалізація цієї мети здійснюється через розвиток основних складових історичної свідомості: а) накопичення знань про основні події, явища та процеси, їх давніші та сучасні інтерпретації; б) оволодіння способами розумових дій, необхідних для розуміння минулого, осягнення сучасного і прогнозування майбутнього, а саме: бачення зв’язку між історичними подіями та явищами (логічне мислення); уміння оцінювати їх під різними кутами зору (критичне мислення); знаходження нових аспектів змісту чи нових способів розв’язання проблем (творче мислення); співпереживання людям, що опинилися у вирі несприятливих історичних.

 

Пропедевтичний курс «Вступ до історії» (35 годин)

5 клас

Курс історії в 5 класі має пропедевтичний (вступний) характер. Головними завданнями курсу є: а) формування уявлень і початкових знань учнів про історію як галузь людських знань, як науку, що має свій предмет вивчення і свої методи дослідження; б) розвиток у школярів/школярок інтересу до предмета та мотивації до його вивчення як передумови до формування низки загальних (уміння вчитися впродовж життя, обізнаність і самовираження у сфері культури тощо) і предметних (хронологічна, просторова, інформаційна тощо) компетентностей; в) формування первинних уявлень про структуру і зміст історії України як передумови до реалізації засобами навчання наскрізних, міжпредметних і предметних змістових ліній (громадянська відповідальність, культурна свідомість тощо). Програма надає вчителеві широкі можливості для самостійного наповнення навчальної роботи змістом відповідно до національного та локального вимірів, залишає простір для самостійних дій щодо форм і методів навчальної роботи. За потреби вчитель /учителька може змінити порядок розділів програми, використовувати як пряму, так і зворотну хронологію, планувати вивчення інших (не тільки визначених у програмі) історичних осіб, подій, пам’яток з акцентом на історії України.

Структура курсу:

 

Вступ. ЩО ТАКЕ ІСТОРІЯ

Тема 1. ВІДЛІК ЧАСУ В ІСТОРІЇ

Тема 2. ДЕ ВІДБУВАЄТЬСЯ ІСТОРІЯ

Тема 3. ДЖЕРЕЛА ДО ВИВЧЕННЯ ІСТОРІЇ

Тема 4. ІСТОРІЯ УКРАЇНИ В ПАМ’ЯТКАХ

Тема 5. ДОСЛІДНИКИ ІСТОРІЇ

Тема 6. УСЕ МАЄ МИНУЛЕ

 

Вступ. ЩО ТАКЕ ІСТОРІЯ

Результати навчально-пізнавальної діяльності

Зміст навчально-пізнавальної діяльності

Розумію:

  •    значення термінів «історія» й «історик»;
  •    мотиви інтересу (звернення) людини до минулого;
  •    взаємопов’язаність минулого, теперішнього і майбутнього;
  •    завдання історії як шкільного предмета.

Умію:

  •    використовувати термін «історія» в різних значеннях (як оповідь, як досвід, як живу пам’ять про життя людей у минулому, як науку),робити дослідження історичного минулого людства.
  •    вправно користуватися, аналізувати підручник, джерела, додаткову літературу.

Що таке минуле, сучасне і майбутнє. Багатоманітність історії. Історія як наука та навчальний предмет. Історія України – складова європейської історії. Підручник з історії.

Додаткові джерела, література.

 

Тема 1. ВІДЛІК ЧАСУ В ІСТОРІЇ

Результати навчально-пізнавальної діяльності

Зміст навчально-пізнавальної діяльності

Знаю:

  •    назви і хронологічні межі періодів європейської історії за культурними епохами: Первісне суспільство, Античність, Середні віки, Новий час.

Розумію:

  •    відмінність між календарним та історичним часом;
  •    умовний характер прийнятих для вимірювання часу одиниць;
  •    поняття «історична хронологія», «ера», «період (епоха)», «тисячоліття», «століття», «хронологічна таблиця»;
  •    необхідність встановлення хронологічної послідовності подій;

Умію:

  •    співвіднести рік – століття – тисячоліття; визначати періоди історії.
  •    визначити тривалість історичної події;
  •    побудувати шкалу історичного часу і встановити за її допомогою хронологічну послідовність подій;
  •    створити і заповнити хронологічну, порівняльну таблицю.

Календарний та історичний час. Підрахунок історичного часу. Робота зі шкалою часу. Розв’язання історичних задач підвищеної складності. Культурні епохи європейської історії (Первісне суспільство, Античність, Середні віки, Новий час). Історія України на шкалі часу.

 

Орієнтовний перелік важливих фактів (явищ) історії України для роботи зі шкалою часу:

Київська держава (княжа Русь-Україна. ІХ–ХІІІ ст.); Королівство Руське (Галицько-Волинська держава. ХІІІ – середина ХІV ст.); Козацька республіка / Військо Запорозьке / Гетьманщина (середина ХVІ – ХVІІІ ст.); творення нової України, держава Україна (ХІХ–ХХ ст.).Поглиблене вивчення.

Події історії рідного краю:

  1. Час заснування села Війтівка
  2. Історія вулиць
  3. Стан розвитку села в 19 столітті.
  4. Архітектурні пам’ятки культури.
  5. Сучасний стан села

Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт:

  •    співвіднести рік – століття – тисячоліття;
  •    встановити тривалість історичної події;
  •    розмістити події на шкалі часу, у хронологічній таблиці;
  •    встановити хронологічну послідовність подій (за допомогою шкали часу, хронологічної таблиці);
  •    розв’язати історичну задачу на обчислення часу.

 

Тема 2. ДЕ ВІДБУВАЄТЬСЯ ІСТОРІЯ

Результати навчально-пізнавальної діяльності

Зміст навчально-пізнавальної діяльності

Знаю:

  •    як описати і показати на карті: а) кордони та столиці: Київської держави, Королівства Руського (Галицько-Волинської держави), Козацької республіки / Війська Запорозького / Гетьманщини, сучасної України; б) територіальні межі окремих історико-географічних регіонів України; в) територіальне розташування рідного міста/селища/села.

Розумію:

  •    територію як місце, де відбувалися (розгорталися в часі) історичні події;
  •    поняття «історична карта», «контурна карта»; «історико-географічний регіон», «державний кордон»;
  •    відмінність між географічною (фізичною) та історичною картами;
  •    як природні умови можуть впливати на життя людей (на прикладі окремих історико-географічних регіонів України);
  •    як історики визначають: а) територіальні межі (кордони) Київської держави, Королівства Руського (Галицько-Волинської держави), Козацької республіки / Війська Запорозького / Гетьманщини; б) історико-географічних регіонів України; в) межі населених пунктів (міст, селищ і сіл);
  •    як читати історичну карту за її легендою.

Умію:

  •    скласти розповідь за історичною картою;
  •    визначити географічне розташування й природні умови названих учителем історико-географічних регіонів;
  •    позначити і надписати на контурній карті названі вчителем історико-географічні регіони, територію рідного краю, рідне місто/селище/село.

Географічний та історичний простір. Робота з історичною картою( знати регіони, територію, обласні центри України на картах (мапах) упродовж історії. Територіальні межі (кордони) Київської держави, Королівства Руського (Галицько-Волинської держави), Козацької республіки / Війська Запорозького / Гетьманщини та їх зміни. Терени творення нової України. Держава Україна та її сусіди. Історико-географічні регіони України та їх особливості (Черкащина, Уманщина). Територіальне розташування та історичне походження рідної Умані, села Родниківка.

 

 

Історико-географічні регіони України для роботи з картою:

Середнє Подніпров’я, Чернігово-Сіверщина, Галичина, Волинь, Поділля, Буковина, Закарпаття, Донщина, Слобожанщина, Північне Причорномор’я, інші.

Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт:

  •    визначити просторове (територіальне) розташування історико-географічного регіону( Черкащина, Уманщина).
  •    охарактеризувати (за картою) природні умови для вказаних учителем історико-географічних регіонів;
  •    позначити і надписати на контурній карті вказані учителем історико-географічні регіони, територію рідного краю, рідне місто/селище/село.

Міжпредметні зв’язки: 5 клас. Природознавство. Розділ: Земля – планета Сонячної системи. Тема: Людина на планеті Земля (Учень /учениця  розуміє людину як частину природи. Зв’язок людини з природою. Зміни в природі, що виникають унаслідок природних чинників і діяльності людини). Поглибити вивчення. Дослідити.

 

Тема 3. ДЖЕРЕЛА ДО ВИВЧЕННЯ ІСТОРІЇ

Результати навчально-пізнавальної діяльності

Зміст навчально-пізнавальної діяльності

Знаю:

  •    різновиди історичних джерел (наводжу приклади);

Розумію:

  •    історичне джерело як усе те, що було створене в минулому людьми і збереглося;
  •    як історики довідуються про минулі часи на основі археологічних розкопок, писемних, речових і усних джерел та як працюють із джерелами;
  •    які способи для виявлення, дослідження і збереження історичних джерел використовують сучасні історики;
  •    відмінність між минулою дійсністю та джерельними відомостями про неї: як обставини життя, погляди і бажання людей можуть впливати на зміст історичних джерел;
  •    як і де зберігають історичні джерела (музей, архів, бібліотека, історико-архітектурний заповідник);
  •    поняття: а) «речове джерело», «археологія», «експонат»; б) «писемне джерело», «піктографічне (малюнкове) письмо», «ієрогліфічне письмо», «абеткове письмо», «літопис»; в) «усне джерело», «міф», «легенда», «прислів’я»; в) «музей», «архів».

Умію:

  •    розрізнити історичні джерела за видами;
  •    поставити запитання до змісту історичних джерел;
  •    визначити час і місцевість, де були створені вказані учителем джерела з історії України;
  •    розпізнати відомості про осіб і події та судження про них.

Історичні джерела та їх різновиди. Виявлення та збереження історичних джерел. Потреба залучення різних джерел для відображення повноти історії. Робота з історичними джерелами. Залучення різних джерел для достовірного відображення минулого. Критичне ставлення до джерельних відомостей. Місця, де зберігають історичні джерела.

 

 

Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт:

  •    згрупувати історичні джерела за різновидами, часом і територією створення;
  •    добрати інформацію про минуле з візуальних джерел (сімейного фотоальбому, зображень пам’яток історії рідного краю висловити враження (усно або письмово) від екскурсії до місцевого історичного (краєзнавчого) музею або архіву.

Міжпредметні зв’язки: 5 клас. Українська література. Розділ: Світ фантазії та мудрості. Тема: Міфи і легенди давніх українців. Народні перекази (Учень /учениця  розуміє роль і місце реального та фантастичного в житті, міфи як первісні уявлення про всесвіт і людину, реальні та фантастичні елементи людської поведінки); 5 клас. Українська мова. Розділ: Відомості із синтаксису та пунктуації. Тема: Речення, його граматична основа (Учень /учениця  складає твір-роздум за колективно складеним планом у художньому стилі (орієнтовні теми: «Чому необхідно знати історію свого народу», «Чого не можна купити за гроші»).

 

 

Тема 4. ІСТОРІЯ УКРАЇНИ В ПАМ’ЯТКАХ

Результати навчально-пізнавальної діяльності

Зміст навчально-пізнавальної діяльності

Знаю та аналізую події:

  •    988 р. – хрещення Русі;
  •    1253 р. – коронація Данила Галицького;
  •    1648 р. – початок визвольної війни українського народу під проводом Богдана Хмельницького. Утворення Української козацької держави;
  •    1917–1921 рр. – Українська революція. Формування національної державності;
  •    1932–1933 рр. – Голодомор як геноцид українського народу;
  •    1939–1945 рр. – трагедії й звитяги українського народу в роки Другої світової війни;
  •    24 серпня 1991 р. – Акт проголошення незалежності України;
  •    28 серпня 1996 р. – ухвалення Конституції України;
  •    2013–2014 рр. – Революція Гідності.

Розумію:

  •    пам’ятку історії як скарб, гордість і надбання народу;
  •    поняття «історична пам’ять», «пам’ятка історії», «пам’ятник», «права людини і громадянина», «конституція»;
  •    як і навіщо турбуватися про пам’ятки історії рідного краю.

Умію:

  •    розпізнати історичні пам’ятки і пам’ятники;
  •    описати пам’ятку історії;
  •    показати на карті місцевість, де розташовані вказані вчителем пам’ятки історії України; визначити епоху, в яку вони виникли;
  •    відшукати (у бібліотеці, за допомогою електронних ресурсів) і впорядкувати (поставити запитання, скласти план) інформацію про пам’ятки і пам’ятники, що встановлені в Україні, у рідному краї;
  •    розповісти про події, життєвий шлях осіб, яким зведено пам’ятники;
  •    розпізнати символічний зміст пам’ятників.

Пам’ятки історії як джерело історико-культурної інформації. Пам’ятник як витвір мистецтва для увічнення пам’яті про подію або особу. Робота з візуальними і писемними джерелами, які зберігають пам’ять про історію України: а) княжа Русь-Україна: Володимир і Данило Галицький; б) козацька Україна: Богдан Хмельницький; в) новітня Україна: на шляху до державної незалежності (Українська революція, Голодомор, Друга світова війна, проголошення незалежності України, ухвалення Конституції України, Революція Гідності).

 

 

 

 

Орієнтовний перелік пам’яток і пам’ятників України для навчальної роботи з обдарованими дітьми:

пам’ятники Володимиру Великому і княгині Ользі (м. Київ), Софійський собор (м. Київ), пам’ятник королеві Данилу (м. Львів), резиденція Богдана Хмельницького (м. Чигирин), пам’ятник Богдану Хмельницькому (м. Київ), ханський палац (м. Бахчисарай), пам’ятник Михайлові Грушевському (м. Київ), пам’ятник Героям Крут (Чернігівська обл.), Меморіал воїнам УГА (Личаківський цвинтар у Львові), Національний музей «Меморіал пам’яті жертв Голодомору в Україні» (м. Київ), меморіальний простір у Бабиному Яру (м. Київ), монумент «Батьківщина-мати» і Національний музей історії України у Другій світовій війні (м. Київ), монумент Незалежності (м. Київ), Меморіал Героям Небесної Сотні (м. Київ).

Пам’ятки історії й пам’ятники Уманщини

азва

Рік встановлення

Розташування

Фото

Короткі відомості

Військовим частинам
пам'ятник

 

По вулиці Праці на Лисій Горі

 

Встановлено на честь військових частин та з'єднань, які брали участь у звільненні міста Умані в 1943 році

Гонті і Залізняку

пам`ятник

2015[1]

поруч з заводом «Мегометр»

 

Встановлено на честь очільників Коліївщини

Вічний вогонь
меморіальний комплекс

 

Біля старого корпусу УДПУ

Умань 1.JPG

Складається з обеліску, «вічного вогню» та кам'яної плити з написами загиблих у ВВВ; в 2010 році ліворуч встановлено кам'яну зірку з плитами, де вказано прізвища героїв Радянського Союзу Уманського району

Воїнам-афганцям
пам'ятний знак

 

По вулиці Незалежності

 

Встановлено в 1992 році на честь воїнів, які загинули в радянсько-афганській війні

Воїнам ВВВ
меморіальний комплекс

 

По вулиці Київській

 

Складається з пам'ятного знаку, встановленого на честь невідомих воїнів, які загинули в роки ВВВ, їхньої братської могили з надгробком та каплички

Воїнам ВВВ
надгробки

 

Міщанське кладовище

 

Встановлено на братських могилах воїнів, які загинули в роки ВВВ

Воїнам ВВВ
надгробки

 

Новоміщанське кладовище

 

Встановлено на братських могилах воїнів, які загинули в роки ВВВ

Воїнам ВВВ
надгробок

 

Новоуманське кладовище

 

Встановлено на братській могилі воїнів, які загинули в роки ВВВ

Волконському С. Г. та декабристам
пам'ятний знак

 

Біля центрального стадіону

 

Встановлено на честь Волконського Сергія Григоровича та декабристів

Газеті «Іскра»
пам'ятник

 

Біля музею діячів літератури та мистецтва

 

Встановлено на честь підпільного друку газети «Іскра» в місті Умані

Героям Чорнобиля
пам'ятний знак

 

Біля УГПК

Умань 9.JPG

Встановлено на честь героїв Чорнобильської катастрофи

Глібку Ю. К., вихованцям УУЗС та воїнам ВВВ
меморіальний комплекс

 

По вулиці Глібка, на території УНУС

 

Складається з могили та погруддя Героя Радянського Союзу Глібка Юрія Кіпріановича, пам'ятного знаку загиблим вихованцям УУЗС та братської могили воїнів, загиблим у ВВВ

Демуцькому П. Д.
пам'ятна табличка

 

На фасаді Уманського музичного училища

 

Встановлено на честь українського композитора та диригента Демуцького Порфирія Даниловича

Котовському Г. І.
пам'ятна табличка

 

На фасаді музею культури та побуту Уманщини

 

Встановлено на честь перебування в будинку Котовського Григорія Івановича

Литвинову В. Н.
надгробок

 

В сквері Котовського

Умань 8.JPG

Встановлено на могилі чекіста, зоркома Литвинова В. Н.

Льотчикам ВВВ
надгробок

 

Міщанське кладовище

 

Встановлено на братській могилі льотчиків, які загинули в роки ВВВ

Міліціонерам ВВВ
надгробок

 

На території Уманської відділку МВС України

 

Встановлено на братській могилі загиблих міліціонерів в роки ВВВ

Мічуріну І. В.
погруддя

 

На території УНУС

 

Встановлено на честь вченого-біолога Мічуріна Івана Володимировича

На честь встановлення радянської влади в Умані
пам'ятний знак

 

Біля міської та районної ради

 

Встановлено на честь встановлення радянської влади в місті Умані

На честь 240 річниці повстання 1768 року
пам'ятна табличка

 

На фасаді Водяного млина

 

Встановлено на честь 240-ої річниці національно-визвольного повстання 1768 року

Піонтковському О. А.
пам'ятна табличка

 

На фасаді Уманського РАГСу

 

Встановлено на честь більшовика, борця за становлення радянської влади в місті Умані Піонтковського Олексія Августовича

Піонтковському О. А. та Урбайлісу І. Ю.
надгробок

 

Біля старого корпусу УДПУ

Умань 2.JPG

Встановлено на братській могилі більшовиків, борців за становлення Радянської влади в Умані О. А. Піонтковського та І. Ю. Урбайліса.

Пірогову М. І.
погруддя

 

Біля міської поліклініки

 

Встановлено на честь хірурга Пірогова Миколи Івановича

Сільському господарству
пам'ятник

 

Біля УПАЛ

 

Встановлено на честь механізації сільського господарства

Смірнову К. О.
пам'ятний знак

 

По вулиці Смірнова на Новій Умані

 

Встановлено на честь Героя Радянського Союзу Смірнова Костянтина Олексійовича

Сомову О. П.
надгробок

 

Новоміщанське кладовище

 

Встановлено на могилі керівника підпільної групи в місті УманіСомова Олександра Петровича

Спілці комуністичної молоді
пам'ятна табличка

 

На фасаді Василіянського монастиря

 

Встановлено на честь перших організаційних зборів Спілки комуністичної молоді міста Умані

Студентам і викладачам УТМСГ
пам'ятний знак

 

На території УАТК

 

Встановлено на честь студентів та викладачів УТМСГ, загиблим в роки ВВВ

Танкістам
пам'ятник

 

На площі Перемоги

Victory square in Uman (2).JPG

Встановлено на честь танкістів, які брали участь у звільненні міста Умані

Тімірязєву К. А.
погруддя

 

На території УНУС

 

Встановлено на честь вченого-біолога Тімірязєва Климента Аркадійовича

Уманському ревкому
пам'ятна табличка

 

На фасаді Василіянського монастиря

 

Встановлено на честь утворення Уманського ревкому

Учасникам підпільних груп
пам'ятний знак

 

На фасаді старого корпусу УДПУ

 

Встановлено на честь учасників підпільно-патріотичних груп в місті Умані

Черняховському І. Д.
погруддя

1947

У сквері Черняховського

 

Встановлено на честь радянського військового діяча, генерала армії двічі Героя Радянського Союзу Івана Даниловича Черняховського в 1947 році. Автор — відомий радянський скульптор Є. Вучетич.

Шевченку Т. Г.
пам'ятник

1981

у сквері по вулиці Незалежності над Осташівським ставом

 

Пам'ятник Тарасові Григоровичу Шевченку було урочисто відкрито у чергові «Шевченківські дати» 9 березня 1981 року. Автори монумента  народний художник України скульптор О. П. Скобликов і лауреат Державної премії УРСР архітектор А. Ф. Ігнащенко[2].

Героям за визволення Радянської Батьківщини
надгробок

 

На території продуктової бази по вулиці Залізняка

 

Встановлено Героям, що боролись за визволення Радянської Батьківщини 1941–1945 років.

Загиблим євреям уманщини
надгробок

 

Біля військових частин за гаражним кооперативом «Дачний»

 

Встановлено 25000-ам вбитих Уманських євреїв восени 1941 року.

Братська могила
пам'ятний знак

 

По вул. Енергетичній, напроти «Шансу»

 

Встановлено на честь радянських військовополоненних, які загинули в 1941–1942 рр..

Пам'ятник жертвам репресій
пам'ятник, меморіал

 

По пров. Залізняка, територія католицького кладовища

 

Встановлено на честь річниці геноциду українського народу, які загинули в 1932–1933 рр..

 

Замки Черкащини

  • Черкаський
  • Чигиринський
    Звенигородський
  • Корсунський

Палаци Черкащини

Парки Черкащини

 

Фортеці Черкащини

Хотинська фортеця ( дослідити).

 

Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт:

  •    згрупувати пам’ятки історії за періодами та історико-географічними регіонами, дослідити.
  •    прочитати символіку пам’ятників історичним подіям і особам
  •    розповісти усно про відвідану пам’ятку історії або пам’ятник, установлений у рідному краї
  •    проаналізувати витяги з правових пам’яток України (зокрема Конституції України) та поміркувати про їхню роль у захисті прав людини і громадянина.
  •    Визначити період існування історичних памяток.

Міжпредметні зв’язки: 5 клас. Образотворче мистецтво. Розділ: Види образотворчого мистецтва. Тема: Декоративно-прикладне мистецтво (Учень /учениця  висловлює судження про твори декоративно-прикладного мистецтва та скульптури, усвідомлює їх значення у формуванні та збереженні національної спадщини України та світу, усвідомлює роль і значення скульптури, декоративно-прикладного мистецтва в житті людей); 5 клас. Образотворче мистецтво. Розділ: Скульптура. Тема: Декоративно-прикладне мистецтво (Учень /учениця  усвідомлює значення збереження національної спадщини України та світу, усвідомлює роль і значення скульптури, декоративно-прикладного мистецтва в житті людей); 5 клас. Музичне мистецтво. Розділ: Види музичного мистецтва. Тема: Музика як вид мистецтва. Народна музика (Учень /учениця  наводить приклади значення музики в житті, зокрема в побуті, медіа-просторі; усвідомлює українську культурну ідентичність, виявляє шану до мистецького надбання українського народу і гордість за нього); 5 клас. Мистецтво. Розділ: Види мистецтва. Тема: Народне і професійне мистецтво (Учень /учениця  виявляє емоційно-ціннісне ставлення до народного і професійного мистецтв, висловлює судження про загальнолюдські, естетичні та художні цінності, транслятором яких є мистецтво, пропагує національну культуру через власну та художньо-творчу діяльність).

 

Тема 5. ДОСЛІДНИКИ ІСТОРІЇ

Результати навчально-пізнавальної діяльності

Зміст навчально-пізнавальної діяльності

Знаю:

  •    Імена, біографія руських і козацьких літописців, назви їхніх праць;
  •    імена українських істориків та назви головних їхніх досліджень.

Розумію:

  •    значення для людини пам’яті про власне минуле, минуле родини, народу;
  •    взаємопов’язаність історичних подій;
  •    правила, якими керуються історики в дослідницькій роботі;
  •    поняття «історичний факт», «історична особа», «історичний образ», «історичне дослідження».
  •    Вміти наводити приклади

Умію:

  •    відрізнити науково-популярний історичний текст від художнього;
  •    підготувати повідомлення про історичний факт, спираючись на відомості з кількох джерел, статей.
  •    зіставити вибрані події з історії родини, рідного краю та України;
  •    пояснити своє ставлення до історичних фактів і осіб, подій власного життя.
  •    Вміти розвязувати проблемні ситуації.

Головні цілі пізнання минулого. Фах історика. Що таке історичний факт, історична особа, історичне дослідження. Історичні праці про Україну та їхні автори: а) руські літописи. «Повість минулих літ» літописця Нестора; б) козацькі літописи. Літопис Самійла Величка; в) історичні праці ХІХ – початку ХХ ст. «Історія України-Руси» Михайла Грушевського.

Дослідження з історії рідного

Історія походження назв  вилиць

Наукове і мистецьке осмислення минулого. Художні твори про минуле України « Життя українців у творах Т. Г. Шевченка»

 

Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт:

  •    підготувати дослідження з історії своєї родини, використовуючи відомості з різних доступних джерел;
  •    зіставити й пов’язати вибрані факти з історії України, рідного краю і своєї родини;
  •    представити повідомлення з історії родини, підготувати презентацію родового дерева.

Міжпредметні зв’язки: 5 клас. Українська література. Розділ: Історичне минуле нашого народу. Тема: Літописні оповіді (Учень /учениця  знає про історичну і літературну пам’ятку «Повість минулих літ» та значення давнього літописання для нащадків); 5 клас. Українська мова. Розділ: Пряма мова. Діалог. Тема: Пряма мова. Діалог (Учень /учениця  складає тексти, використовуючи речення з прямою мовою, діалогом, із висловленнями відомих людей, крилатими висловами для докладної, точної й виразної передачі почутого й прочитаного).

 

Тема 6. УСЕ МАЄ МИНУЛЕ

Результати навчально-пізнавальної діяльності

Зміст навчально-пізнавальної діяльності

Знаю та аналізую:

  •    1632 р. – утворення Києво-Могилянської колегії;
  •    1661 р. – заснування Львівського університету;
  •    1805 р. – відкриття Харківського університету;
  •    1834 р. – відкриття Київського університету (університету Святого Володимира);
  •    1896 р. – перші сучасні Олімпійські ігри;
  •    1960-і роки – початок комп’ютеризації.

Розумію:

  •    господарство (економіку) як виробництво необхідних для життя і розвитку суспільства речей і послуг, обмін ними, їх розподіл і використання;
  •    причини підвищення ролі міст у господарському й культурному житті суспільств;
  •    освіту, як спосіб включення людини в суспільство відповідно до її здібностей і зусиль, а науку й мистецтво – як способи пізнання й відображення людиною світу й життя;
  •    гру як спосіб набуття досвіду, поняття «натуральне господарство», «ринкове господарство», «місто», «епідемія», «університет», «дозвілля».

Умію:

  •    розпізнати явні зміни, яких упродовж історії зазнало життя в місті й селі;
  •    робити порівняльну характеристику міста і села

 

  •    розпізнати явні зміни, які відбулися в історії у сфері освіти й науки;
  •    встановити окремі причини зростання тривалості життя людей упродовж останніх століть;
  •    висловити припущення про характер занять людей у майбутньому.

Праця і господарство: колись і сьогодні. Традиційні заняття українців. Від натурального до ринкового господарства. Застосування досягнень науки й техніки у виробництві та його наслідки. Місто та село. Заняття та умови життя населення в українських містах і селах у минулому і тепер. Наука та освіта. Школи й університети на українських теренах. Зростання ролі розумової праці. Турбота про здоров’я. Медицина. Аптеки. Спорт. Як колись проводили вільний час.

Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт:

  •    підготувати  міні-проект одяг людини  минулого й сьогодення скласти розповідь про родинні традиції та свята та підготувати презентацію.

Міжпредметні зв’язки: 5 клас. Інформатика. Розділ: Мережеві технології та Інтернет. Тема: Пошук відомостей у мережі Інтернет. Безпечне користування Інтернетом (Учень /учениця  критично оцінює відомості, отримані з мережі Інтернет); 5 клас. Англійська мова. Теми: Я, моя родина, мої друзі. Подорож. Рідне місто/село.


КАЛЕНДАРНЕ ПЛАНУВАННЯ ДЛЯ РОБОТИ З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ

ТЕМА УРОКУ

ПРИМІТКИ

1

Що таке історія

 

2

Київська держава (княжа Русь-Україна. ІХ–ХІІІ ст.

 

 

 

3

Королівство Руське (Галицько-Волинська держава. ХІІІ – середина ХІV ст.);

 

4

Козацька республіка / Військо Запорозьке / Гетьманщина (середина ХVІ – ХVІІІ ст.);

 

5

Творення нової України, держава Україна (ХІХ–ХХ ст.).

 

6

Події історії рідного краю:

1. Час заснування села Війтівка

2. Історія вулиць

3. Стан розвитку села в 19 столітті.

 

 

7

1. Архітектурні пам’ятки культури.

2. Сучасний стан села.

 

8

Де відбувається історія .

 

9

Джерела до вивчення історії.

 

10

Пам’ятки історії й пам’ятники Уманщини.

 

 

11

Замки Черкащини

 

12

Фортеці Черкащини

 

13

Національний  дендрологічний парк «Софіївка»

 

 

14

Практичне заняття представлення повідомлення з історії родини.

Підготувати презентацію родового дерева.

 

15

Підготувати презентацію родового дерева

 

16

Києво-Могилянської колегія;

 

 

17

Заснування Львівського університету.

 

18

Відкриття Харківського університету

 

19

Відкриття Київського університету (університету Святого Володимира)

 

20

Перші сучасні Олімпійські ігри

 

21

Комп’ютеризація

 

22

Праця і господарство

 

23

Традиційні заняття українців.

 

24

Від натурального до ринкового господарства.

 

25

Застосування досягнень науки й техніки у виробництві та його наслідки.

 

26

Заняття та умови життя населення в українських містах і селах у минулому і тепер.

 

27

Наука та освіта.

 

28

Школи й університети на українських теренах.

 

29

Зростання ролі розумової праці.

 

30

Турбота про здоров’я. Медицина. Аптеки. Спорт.

 

31

Практичне заняття підготувати  міні-проект «Одяг людини  минулого й сьогодення».

 

32 -33

Практичне заняття скласти розповідь про родинні традиції та свята» та підготувати презентацію.

 

34

Діагностична контрольна робота

 

35

Урок повторення вивченого ( вікторина).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КАЛЕНДАРНЕ ПЛАНУВАННЯ ДЛЯ РОБОТИ З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ на 6 - А клас

ТЕМА УРОКУ

ПРИМІТКИ

1

Дослідити періодизацію історії людства:

Антропологічну, археологічну, історичну.

 

2

Дослідити та проаналізувати більш детально « кам’яний вік», «бронзовий вік», «залізний вік»

 

3

Дослідити та проаналізувати «первісні часи», «античність», «антропологія», «археологія».

 

4

Розвязання історичних задач, відлік часу в історії. Лічба.

 

5

Дослідити стоянки первісних людей на території  України.

 

6

Дослідити трипільську культуру на території Черкащини

 

7

Релігійні вірування

 

8

Розвязання історичних задач підвищеної складності

 

9

Міфологія та писемність  давньоєгипетської цивілізації

 

10

Закони Хаммурапі

 

11

Великі піраміди їх значення в історії

 

12

Епос пор Гільгамеша.

 

13

Історія Карфагену.

 

14

Робота з термінами, які належать до Стародавньої цивілізації Азії, Африки

 

15

Дослідити Греко – перські війни

 

16

Демократія в Афінах за часів Перікла

 

17

Памятки культури Давньої Греції

 

18

Пам’ятки культури Скіфії та Риму

 

19

Військова експансія Риму

 

20

Римське право

 

21

Кризові явища в Римській імперії

 

22

Велике переселення народів

 

23

Витоки словянських народів

 

24

Анти на теренах України

 

25

Особистість в історії О. Македонський його походи.

 

26

Життя мешканців античних полісів

 

27

Олімпійські ігри

 

28

Памятки культури Давньої Греції

 

29

Зникнення стародавніх цивілізацій

 

30

Середземноморський культурний простір

 

31

Європейська цивілізація

 

32 -33

Ісламська цивілізація. Культура

 

34

Індійська та китайська цивілізація

 

35

Культура Індії та Китаю

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 6
Оцінки та відгуки
  1. Басенко Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Данилюк Олена Іллівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Головко Марія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Мудрицька Оксана Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Кухтін Юлія Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Журавель Олена Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 3 відгука
docx
Додано
29 березня 2019
Переглядів
17282
Оцінка розробки
5.0 (6 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку