Тема: Пароутворення і конденсація
Мета: Дидактична: закріпити знання учнів про зміну агрегатних станів речовини; сформувати уявлення про процеси випаровування та конденсації; з'ясувати, від чого залежить швидкість випаровування; формувати вміння учнів спостерігати фізичні явища та аналізувати факти під час спостережень явищ.
Розвивальна: сприяти активізації творчого мислення учнів, пробуджувати в них пізнавальний інтерес; формувати уміння висувати гіпотези, робити припущення та перевіряти їх .
Виховна: виховувати в учнів цілеспрямованість, вміння ставитися з повагою до висловлювань інших учнів та коректно висловлювати свою точку зору.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Учитель: Лимар Альона Василівна, учитель фізики ХЗОШ № 139
Тема: Пароутворення і конденсація
Мета: Дидактична: закріпити знання учнів про зміну агрегатних станів речовини; сформувати уявлення про процеси випаровування та конденсації; з’ясувати, від чого залежить швидкість випаровування; формувати вміння учнів спостерігати фізичні явища та аналізувати факти під час спостережень явищ.
Розвивальна: сприяти активізації творчого мислення учнів, пробуджувати в них пізнавальний інтерес; формувати уміння висувати гіпотези, робити припущення та перевіряти їх .
Виховна: виховувати в учнів цілеспрямованість, вміння ставитися з повагою до висловлювань інших учнів та коректно висловлювати свою точку зору.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Природа так про все подбала,
що всюди ти знаходиш,
чому вчитися.
Леонардо да Вінчі
Хід уроку
Організаційний етап
Привітання з учнями та представлення
Сьогоді ми будемо вивчати нову тему, опираючись на явища, що відбуваються навколо нас.
Мотивація діяльності учнів
Яка тварина має найбільші вуха? Навіщо слону великі вуха? Чому у африканського слона вуха набагато більші ніж у азіатського?
Чому собака висовує язика? А кішка ні?
Що робити, якщо під рукою немає холодильника, а ви хочете прохолодного напою?
Актуалізація опорних знань
Для того, щоб відповісти на ці питання, давайте дещо пригадаємо:
Вивчення нового матеріалу
(Схема «Агрегатні стани речовини», складається протягом уроку)
Підручник стор. 60 Пароутворення – це процес переходу речовини з рідкого стану в газоподібний
(Схема «Пароутворення, випаровування та кипіння»)
Намалюйте в зошитах посудину з рідиною та молекули цієї рідини у вигляді кульок. На якій відстані вони будуть розташовані одна від одної? (щільно притиснуті одна до одної). Це молекулярна модель рідини.
- Яким молекулам легше всього покинути рідину? Вкажіть стрілочками напрямок їх руху.
Висновок: рідину можуть покинути молекули, що знаходяться на поверхні, кінетична енергія яких більше потенційної енергії їх взаємодії із сусідніми молекулами.
А що утворюється над рідиною в результаті цього явища? (пара)
- Яке визначення можна дати випаровуванню?
Підручник стор. 60 Випаровування – процес пароутворення з вільної поверхні рідини
Молекули будь-якої рідини перебувають у безперервному хаотичному русі.
Тому випаровування рідин відбувається за будь-якої температури.
Температура рідини пов’язана із середньою кінетичною енергією руху її частинок. Однак окремі молекули рідини можуть мати таку кінетичну енергію, яка спроможна подолати сили міжмолекулярного притягання й покинути рідину. Вилітаючи назовні, ці молекули утворюють над рідиною пару. Утворення пари і є випаровуванням. При випаровуванні рідину залишають найбільш швидкі молекули. Середня кінетична енергія молекул, що залишилися, зменшується, а рідина охолоджується, що супроводжується поглинанням енергії.
Людина і деякі тварини використовують цю властивість випаровування для охолодження тіла. Ми потіємо, піт випаровується, знижуючи температуру шкіри та судин, що проходять крізь неї.
Ці знання можна застосовувати під час надання домедичної допомоги при підвищенні температури тіла. Температуру 38-38,5°С треба знижувати, якщо вона тримається 3-5 днів, або підвищується до 40-40,5°С.
З’ясуймо, від чого залежить швидкість випаровування. (Записати на дошці) Чотирьом учням було запропоновано провести вдома досліди. Зараз послухаємо, що у них вийшло.
Дослід 1. У дві однакові посудини налити однакову кількість води. Першу посудину поставити в прохолодне місце (підвіконня чи балкон), а другу – в тепле (на батарею). Наступного дня виміряти рівень води в кожній посудині. Зробити висновки.
Отже, гаряча вода випаровується швидше за холодну. (Записати на дошці )
Дослід 2. У склянку і велику тарілку налити однакову кількість води. Поставити в тепле місце (на батарею). Наступного дня виміряти об’єм води в кожній посудині. Зробити висновки.
Отже, чим більша площа вільної поверхні тим швидше випаровується рідина. (Записати на дошці). Чай п’ють з піали.
Дослід 3. В однакові склянки налити рівну кількість різних рідин: спирту, води, масла.
Поставити в тепле місце (на батарею). Наступного дня виміряти рівень води в кожній посудині. Зробити висновки.
Очевидно, що швидкість випаровування залежить від роду рідини.
Дослід 4. Дві однакові пластикові пляшки обрізати на різній висоті. У кожну з них налити однакову кількість води. Поставити в тепле місце (на батарею). Наступного дня виміряти рівень води в кожній посудині. Зробити висновки.
Дійсно, життєвий досвід показує, що швидкість випаровування залежить від руху повітря над нею. Молекули, що покинули рідину, продовжують хаотично рухатися, зіштовхуються одна з одною і можуть знову повернутися в рідину. А якщо є вітер, то він відносить молекули, що вилетіли, і не дає їм повернутися.
Цікавий факт. Якби молекули, що залишили рідину, зовсім не поверталися б до неї, то склянка води випаровувалася б за 4 хвилини. Чаювати довелося б дуже швидко.
На дошці:
Швидкість випаровування залежить від:
Як найкраще сушити випрану білизну? А довге волосся? (діти складають правила)
Повернемося до нашої схеми. Розглянемо зворотній процес.
Підручник стор. 63 Конденсація – це процес переходу речовини з газоподібного стану в рідкий.
Випаровування й конденсація завжди відбуваються одночасно, і «підсумковий результат» залежить від того, який із цих процесів триває з більшою швидкістю. Якщо «перемагає» випаровування, то рідина перетворюється в пару: висихають калюжі, мокрі речі й т. ін. Якщо ж «перемагає» конденсація, то пара перетворюється в рідину: випадає роса, сухі речі відволожуються. Процес конденсації супроводжується виділенням енергії.
Процес конденсації води в природі ми спостерігаємо щодня. Чи то це крапельки роси на листках (водяна пара накопичується в повітрі вдень, а вранці, охолоджуючись, конденсується), чи то це туман (удень відбувається інтенсивне випаровування з поверхні водойм, а ввечері насичене водяними парами повітря внаслідок охолодження конденсується). Конденсація може відбуватися й тоді, коли пара не стикається з рідиною. Саме конденсацією, наприклад, пояснюється утворення хмар: молекули водяної пари, піднімаючись над поверхнею Землі, у більш холодних шарах атмосфери групуються в дрібні крапельки води, скупчення яких і являють собою хмари.
Повернемося до схеми. А може бути процес, коли речовина переходить з твердого стану в газоподібний. Сублімація — перехід речовини із твердого стану в газоподібний, оминаючи рідку фазу. Обернений процес називається десублімація. Сублімація характерна, наприклад, для елементарного йоду. Добре піддається сублімації лід, що визначило широке застосування даного процесу як одного із способів сушіння.
Фізкультхвилинка
Пальчикова гімнастика
Закріплення нового матеріалу
Вийшовши в жаркий день з річки, ви відчуваєте прохолоду. Це відчуття посилюється у вітряну погоду. Поясніть, чому це відбувається?
Що охолоне швидше за однакових умов: жирний суп або чай? Поясніть, чому?
Нам часто доводиться прати і сушити білизну. У яку погоду це найкраще робити? Що необхідно, щоб білизна швидше висохла?
Чому температура води у відкритих водоймах в літню пору майже завжди нижче температури навколишнього повітря?
Тестування
Взаємоперевірка
Домашнє завдання
§13 Вивчити означення. Впр 13(1-6) письмово
Додаткове
Виготовити холодильник, який працює без споживання електроенергії, та дослідити його роботу
.
Підсумки
Відповіді учнів на запитання:
Яка тварина має найбільші вуха? Навіщо слону великі вуха? Чому у африканського слона вуха набагато більші ніж у азіатського?
Чому собака висовує язика? А кішка ні?
Що робити, якщо під рукою немає холодильника? А ви хочете прохолодного напою?
(При поїздці в потязі влітку дуже просто отримати з теплої води достатньо холодну. Для цього пляшку з водою можна загорнути в сиру марлю і виставити у вікно рухомого поїзда. Через 15 - 20 хвилин вода буде достатньо холодною)
Виставляння оцінок.
Рефлексія
Сходинки до успіху