« Дитина за своєю природою – допитливий, дослідник, відкривач світу. Так нехай перед нею відкривається чудовий світ у живих фарбах, яскравих і тремтливих звуках, у казці та грі, у власній творчості, в красі, що надихає її серце,в прагненні робити добро людям ». В. Сухомлинський.
Виховна цінність іграшки полягає в тому, що вона сприяє формуванню самостійності, творчої діяльності дітей. Під час гри дошкільник розвивається, пізнає світ, наслідує і засвоює соціальний досвід. Іграшка є засобом передавання культурного досвіду народу від покоління до покоління.
Отже, іграшка – це не лише предмет гри, вона дуже багато може розповісти про історію своєї країни, про звичаї і традиції народу, про традиційний одяг наших предків та їх спосіб життя. З іграшкою пов'язано багато легенд і казок, вона вчить дитину, як правильно поводити себе, і навпаки – як не варто себе вести.
Українській народній іграшці відведено важливе місце у виховному процесі сучасних дошкільних закладів, бо вона має велике значення у всебічному вихованні дітей дошкільного віку. Використання народної іграшки в процесі патріотичного виховання допомагає дитині виявити себе у творчій справі та підштовхує її до активного і самостійного пошуку, допомагає зберегти національні українські традиції, а через іграшки навчити цього і дитину.
Збагачувати знання дітей про різні види української народної іграшки, розширювати знання дітей, пов’язані з культурою, ремеслом, побутом українців у минулі часи, викликати бажання емоційно сприймати народну іграшку, розвивати чутливість до гармонії, кольору, форми народної іграшки можно завдяки ДИДАКТИЧНИМ ІГРАМ.
Отже, народна іграшка дає дитині те, чого не може дати сучасна іграшка. Виховує цікавість до народних звичаїв та традицій. Існуючи поряд, вони доповнюють одна одну. Іграшка – це засіб виховання дитини, зрештою, ідеологія. Без неї патріотів не виростити. Не буде патріотів – не буде Держави.
Дидактична гра «Іграшки чудові»
Опис посібника Дерев’яна дошка з поличками, на яких виставляють відповідні символи в певній послідовності (матеріал виготовлення іграшки: дерев’яний брусок, кусок глини, лоза, кусок тіста, тканина); кольорові прямокутники, відповідно до кольорової палітри народної іграшки; елементи орнаменту розпис народної іграшки; площинні зображення виробів української народної іграшки (або іграшка – народна).
Мета – результат:
Хід гри:
Вихователь виставляє на першу поличку яворівський свищик. Розглядають з
дітьми іграшку - як вона називається, з чого виготовлена?
На другу поличку - виставляє прямокутники - жовтого, зеленого, червоного
кольорів.
Тепер уважно розглядають розпис - в цілому та розбиває на окремі елементи, тобто
колка складається з великого кола, а в середині нього маленьке коло, вербівка - це
каплеподібні листочки з’єднані почергово з двох сторін , тонка та грубіша лінії,
звертають увагу на крапочки різного розміру.
На третю поличку - елементи притаманні розпису яворівської іграшки- свищика -
коло маленьке, коло велике, каплеподібні пелюстки, крапочки різних розмірів.
На четверту поличку - площинне зображення свищика-півника.
Після перегляду яворівського півника-свищика, вихователь пропонує розглянути
Косівську народну керамічну іграшку:
За попередньою схемою розглядають косівську іграшку. Вихователь стимулює
дошкільників самостійно розбирати, розглядати, розкладати на полички відповідні
символи.
Варіанти гри:
Дидактична гра «Збери народну іграшку»
Даний посібник можна використовувати в безпосередньо-освітньої діяльності, в індивідуальній роботі з дітьми і в самостійній діяльності дітей.
Мета: Підвищувати інтерес дітей до отримання знань про народну іграшку.
Розвивати розумові та творчі здібності, зв'язну мову вихованців, закріпити знання дітей про народну іграшку; з чого її виготовили. В грі можуть приймати участь двоє та більше дітей.
Матеріал: кубики із зображенням народної іграшки
Дидактична гра-пазли «Склади картинку»
Пазли – це цікава розвиваюча і навчальна гра, яка вимагає посидючості, акуратності, терпіння і уважності. Збираючи картину, дитина пізнає зв’язки між частиною і цілим, розвиває логічне мислення і дрібну моторику рук.
Мета: Формувати цілісний образ предмета складаючи ціле з частин. Закріпити поняття назв-узагальнень народних іграшок «дерев’яні», «глиняні», «нитяні», «мотанки», «трав’яні».
Матеріал: Предметні картинки розрізані на 6 частин
ВСЬОГО НАЙКРАЩОГО!