Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів с. Гораймівка
( засідання педагогічної ради)
Калькова Н.П.
2021р.
Освіта, яка не вчить жити успішно в сучасному світі,
не має ніякої цінності. Кожен із нас приходить у життя
із природженою здатністю жити щасливо і успішно.
А ми повинні збагатити цю здатність знаннями і навичками,
які б допомогли нам реалізувати її якомога ефективніше.
Р. Т. Кіосакі
Мета: вироблення позитивної мотивації діяльності педагогічного колективу з вивчення та впровадження технологій компетентнісного навчання; ознайомлення з досвідом реалізації компетентнісного підходу.
Завдання:
Категорія учасників: члени педагогічного колективу.
Тривалість - 2 години.
Ведучий. Відколи існує школа, існує одвічна проблема: чому вчити і як вчити?
У різні часи існували різні підходи до цього питання.
Для сучасного світу характерні стрімкі зміни, бурхливий розвиток інформаційного простору, що ставить нові вимоги перед вчителем і школою. Вже крилатими стали слова: «Дитина повинна мати не добре наповнену, а добре впорядковану голову».
Чому вчити і як вчити сучасних дітей?
Ми запрошуємо вас до розмови про один із сучасних підходів до навчально-виховної діяльності: компетентнісний підхід. Запрошуємо вас до участі в педагогічній раді , тема якої – «Як навчати учнів на засадах компетентнісного підходу ».
Гаслом нашого заняття є слова відомого педагога Р. Кіосакі : «Освіта, яка не вчить жити успішно в сучасному світі, не має ніякої цінності. Кожен із нас приходить у життя із природженою здатністю жити щасливо і успішно. А ми повинні збагатити цю здатність знаннями і навичками, які б допомогли нам реалізувати її якомога ефективніше».
Наші діти вчать багато теорії. Вивчають 10 років математику, а запитати випускника, скільки треба шпалер на оцю кімнату, більшість матимуть труднощі з обрахунками. Зміст освіти та її методика мають бути наближені до практики. Менше теорії, а більше практичного застосування в житті. Якщо ви подивитесь на клас, під час уроку 20% учнів активно працюють, ще 30% за цим активно спостерігають, але не виявляють активності, ще 30% спостерігають пасивно, а ще 20 % – майже бездіяльні. Виходить так, що вчитель 45 хвилин активно веде урок, а діти – просто спостерігачі. Це треба змінити. Якщо б ці 45 хвилин кожна дитина була в активному пошуку, то ефективність уроку була б набагато вищою. Тому постать вчителя є надзвичайно важливою. Учитель повинен не просто провести урок – 45 хвилин, а реалізувати його разом з учнями.
Тому сьогодні ми будемо не просто байдужими спостерігачами на педагогічній раді, а будемо її активними учасниками. Адже форма проведення педради – квест. Якщо ви втомилися від повсякденних буднів, робочих днів, хочеться нових емоцій, вражень, ласкаво просимо в реальну гру квест. Це захоплива, цікава, нестандартна гра, яка подарує купу позитивних емоцій, і можливо розкриє ваші приховані таланти. Основні функції гри – це рішення головоломок і різних завдань, що вимагають від гравця розумових зусиль, аналізу, швидкості прийняття рішень, і швидких дій у відповідь.
Тож бажаємо усім успіху! Отож, пропоную розділитися на три команди за допомогою технології « Світлофор»
Станція №1. " Пізнай компетентність за описом "
Кожній команді дається по три картки з описами компетентностей
Картка 1
Уміння усно і письмово висловлювати й тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди (через слухання, говоріння, читання, письмо, застосування мультимедійних засобів). Здатність реагувати мовними засобами на повний спектр соціальних і культурних явищ – у навчанні, на роботі, вдома, у вільний час. Усвідомлення ролі ефективного спілкування.
(Спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами).
Картка 2
Наукове розуміння природи і сучасних технологій, а також здатність застосовувати його в практичній діяльності. Уміння застосовувати науковий метод, спостерігати, аналізувати, формулювати гіпотези, збирати дані, проводити експерименти, аналізувати результати.
(Основні компетентності у природничих науках і технологіях).
Картка3
Упевнене та водночас критичне застосування інформаційно- комунікаційних технологій (ІКТ) для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією на роботі, в публічному просторі та приватному спілкуванні. Інформаційна й медіа-грамотність, основи програмування, алгоритмічне мислення, робота з базами даних, нави-чки безпеки в інтернеті та кібербезпеці. Розуміння етики роботи з інформацією (авторське право, інтелектуальна власність тощо).
(Інформаційно-цифрова компетентність)
Картка4
Здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових вмінь і навичок, організації навчального процесу (власного і колективного), зокрема через ефективне керування ресурсами та інформаційними потоками, вміння визначати навчальні цілі та способи їх досягнення, вибудовувати свою освітньо-професійну траєкторію, оцінювати власні результати навчання, навчатися впродовж життя.
(Уміння вчитися впродовж життя).
Картка5
Уміння належно розуміти висловлене іноземною мовою, усно і письмово висловлювати і тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди (через слухання, говоріння, читання і письмо) у широкому діапазоні соціальних і культурних контекстів. Уміння посередницької діяльності та міжкультурного спілкування.
(Спілкування іноземними мовами).
Картка 6
Культура логічного і алгоритмічного мислення. Уміння застосовувати математичні (числові та геометричні) методи для вирішення прикладних зав- дань у різних сферах діяльності. Здатність до розуміння і використання простих математичних моделей. Уміння будувати такі моделі для вирішення проблем
(Математична компетентність).
Картка 7
Уміння генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя з метою підвищення як власного соціального статусу та добробуту, так і розвитку суспільства і держави. Вміння раціонально вести себе як споживач, ефективно використовувати індивідуальні заощадження, приймати доцільні рішення у сфері зайнятості, фінансів тощо.
(Ініціативність і підприємливість).
Картка 8
Здатність розуміти твори мистецтва, формувати власні мистецькі смаки, самостійно виражати ідеї, досвід та почуття за допомогою мистецтва. Ця компетентність передбачає глибоке розуміння власної національної ідентичності як підґрунтя відкритого ставлення та поваги до розмаїття культурного вираження інших.
(Загальнокультурна компетентність )
Картка 9
Уміння розумно та раціонально користуватися природними ресурсами в рамках сталого розвитку, усвідомлення ролі навколишнього середо- вища для життя і здоров’я людини, здатність і бажання дотримуватися здорового способу життя.
(Екологічна грамотність і здорове життя).
Станція №2. "Український алфавіт"
Згадай український алфавіт. Кожна літера стоїть під визначеним порядковим номером. Це допоможе вам розгадати зашифрований вислів .
.
19 22 3 12 23 1 –
22 15 1 21 2;
20 21 1 27 33 –
15 16 32 28
6 19
18 31 19 4 19.
Відповідь: Освіта – скарб; праця – ключ до нього .
Станція №3. «Сторітеллінг»
Ведучий .
Сторітеллінг – технологія створення історії та передачі за її допомогою необхідної інформації з метою впливу на емоційну, мотиваційну, когнітивну сфери слухача.
У перекладі з англійської story означає історія, а telling – розповідати. Отже, сторітеллінг – це розповідь історій.
Гадаю, що ви погодитеся: вміння говорити, формулювати власні думки – необхідні життєві навички для кожної людини. На сьогодні володіння інформацією, її обробка, вміння чітко передавати почуття, аргументувати свою позицію –головні задачі, які стоять перед освітою.
Мова – це складний психологічний процес, який неможливо оцінювати, розвивати окремо від мислення або сприймання. Розповідь історій – процес емоційний, захоплюючий, який добре запам’ятовується. Отже, сторітеллінг як вигадка казок, історій добре підходить для формування усного мовлення учнів.
Сторітеллінгом зацікавлені і педагоги, і психологи у всьому світі, оскільки пояснення матеріалу у формі розповіді історій розвиває в учнів уяву, логіку та підвищує рівень культурної освіти. Історії дозволяють розповісти про те, як приймаються рішення та будуються стосунки. Через обмін історіями, вибудовуючи емоційні зв’язки, учні та вчителі створюють правильні й більш якісні взаємостосунки.
Основні функції сторітеллінгу
1. Мотиваційна. Це спосіб переконання учнів, який дає змогу надихнути їх на прояв ініціативи в навчальному процесі.
2. Об’єднуюча. Історії є інструментом розвитку дружніх, колективних міжособистісних стосунків у класі, групі.
3. Комунікативна. Історії здатні підвищити ефективність спілкування на різних рівнях.
4. Інструмент впливу. Дозволяє не директивно впливати на учнів та формувати в них суспільно корисні переконання.
5. Утилітарна. Один із найпростіших способів донести до інших зміст завдання або проекту.
Сучасне підростаюче покоління спілкується, переважно, у віртуальному світі. Тому реальне спілкування стає мистецтвом, якому потрібно навчати знову. Для цього чудово підходить метод «сторітеллінгу».
Сторітеллінг – це творча розповідь. На відміну від фактичної розповіді (переказу, опису по пам’яті), яка ґрунтується на роботі сприймання, пам’яті, відтворювальної уяви, в основі творчих розповідей лежить робота творчої уяви. Обов’язковими компонентами такої розповіді мають бути самостійно створені дитиною нові образи, ситуації, дії. При цьому учні використовують свій набутий досвід, знання, але по-новому комбінують їх.
Сторітеллінг в навчанні
Ви коли-небудь замислювалися, чому ми так швидко і надовго запам'ятовуємо сюжети фільмів, книг або телешоу, але при цьому вивчення лекції чи підручника часто перетворюється на справжні тортури? Сьогодні перед багатьма постає актуальне питання, як залучити слухача в процес навчання настільки, щоб він виніс максимум корисного для себе? Як зацікавити і утримати його увагу?
Давайте проведемо невеликий експеримент: як вам буде цікавіше дізнатися про появу сендвіча?
Варіант 1. Сендвіч — це англійський різновид бутерброда. Складається з 2-х або більше скибочок хліба (булки) і одного або декількох шарів м'ясної начинки (або будь-який інший). Оксфордський словник датує перше вживання терміна «сендвіч» по відношенню до їжі 1762 роком. |
Варіант 2. Відомий британський політик, аристократ Джон Монтегю, IV граф Сендвіч, дуже любив проводити час за картковими іграми. Одного разу, під час чергової гри в Крібедж, яка тривала вже кілька годин, він не знайшов часу перекусити і наказав слузі принести йому їжу між двома скибочками хліба. Його друзям дуже сподобався варіант прийому їжі без відриву від гри, і вони теж замовили хліб «по-сендвічскі». |
Що ми бачимо? Звичайно, перший варіант більш схожий на серйозне пояснення, ніж другий. Однак, якщо через декілька днів вас попросити згадати визначення, швидше за все, це не вдасться. А прочитавши історію, описану в другому варіанті, ви напевно запам'ятаєте її і, може не кожен раз, але будете згадувати графа в процесі приготування сендвіча. А якби вона була представлена у вигляді «нудної» витяги із Вікіпедії або сірої презентації, ніяких емоцій і тим більше запам'ятовуючого ефекту ви б не отримали.
Завдання: прочитайте запропоноване інформаційне повідомлення із Вікіпедії та створіть із нього цікаву історію.
Компетéнтність — досвід, обізнання та знання.
Компетентність у перекладі з латинської competentia означає коло питань, у яких людина добре обізнана, має знання та досвід.
Компетентність також визначається як набута у процесі навчання інтегрована здатність особистості, яка складається із знань, досвіду, цінностей і ставлення, що можуть цілісно реалізовуватися на практиці.
Станція №4. "Відповідність"
Встановіть відповідність між ключовими компетентностями учнів за Новим Державним стандартом із відомими у світі людьми.
1. Софія Ковалевська
2. Жак-Ів Кусто
3. Альберт Енштейн
4. Грушевський Михайло
5. Білл Гейтс
6. Леся Українка
7. Чарлз Дарвін
8. Стів Джобс
9. Ада Роговцева
10. Шаталов Віктор Федорович
11. Вільям Шекспір
Відповіді:
1 – 6 2 – 11 3 – 1 4 – 7 5 – 10 6 – 2 7 – 8 8 – 3 9 – 4 10 – 9 11 – 5
Станція №5. "Сплануй і поділись"
Науковці Інституту педагогіки НАПН України дослідили багатогранність і суперечність формування та оцінювання компетентностей учнів загальноосвітніх навчальних закладів. А також розробили методичну систему навчання з предметів природничо-математичного циклу на засадах компетентнісного підходу.
У структурі компетентності виокремлено такі компоненти:
Компетентність є особистісною якістю. Не всі компоненти, з яких вона складається , вчитель може повноцінно виявити й оцінити під час освітнього процесу. Адже оцінюванню підлягають результати навчання. А не сформованість компетентностей. Тож слід спрямувати освітній процес так , аби формувати в учнів ключові й предметні компетентності та при цьому оцінювати й корегувати цей освітній процес.
Науковці Інституту педагогіки НАПН України запропонували структурувати очікувані результати навчання за трьома компонентами компетентності – знаннєвим, діяльнісним і ціннісним.
Отже , пропоную командам скласти календарно-тематичний план, враховуючи компетентнісний підхід на 3 пункти за зразком.
1 команда – уроків зарубіжної літератури у 6 класі;
2 команда – уроків української мови у 5 класі;
3 команда – уроків інтегрованого курсу « я досліджую світ» у 3 класі
Зразок таблиці
№ |
Тема уроку |
Поняття, введені вперше, і поняття, які розвиваються |
Складові компетентності учня |
||
Знаннєвий |
Діяльнісний |
Ціннісний |
|||
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
Презентація команд.
Станція №6 "Символ року"
У китайському календарі кожен рік має три важливих характеристики: тварину, стихію і колір. 2021 рік є роком Білого Металевого Бика. Він посідає друге місце в китайському зодіаку. 2021 рік Бика почнеться 12 лютого і закінчиться 31 січня 2022 року.
Пропоную такі завдання:
1 команда – створити символ 2021 року у техніці «Орігамі» ;
2 команда – створити гороскоп на 2021 рік педагогічним пацівникам;
3 команда – створити гороскоп на 2021 рік здобувачам освіти.
Ведучий Завершити засідання педради хочу притчею про Майстра, епіграфом до якої є такі слова: « Кожний, хто вміє згуртувати навколо себе людей із різними характерами, різними інтересами й може привести до успіху – справжній Майстер…»
Притча
Якось увечері зібралися разом музичні інструменти: скрипка, саксофон, труба, сопілка й контрабас. І виникла між ними суперечка – хто краще за всіх грає. Кожний інструмент почав виводити свою мелодію, показувати свою майстерність. Але виходила не музика, а жахливі звуки. Що більше старався кожен із них, то незрозумілішою й потворнішою виходила мелодія. Але з’явилася людина й одним помахом руки зупинила ці звуки, сказавши: « Друзі, мелодія – це одне ціле. Нехай кожний прислухається до іншого, і ви побачите, що вийде». Людина знову змахнула рукою, і спочатку несміливо, а потім усе краще залунала мелодія, у якій було чути смуток скрипки, ліричність саксофона, оптимізм труби, ніжність сопілки й величність контрабаса.
Інструменти грали, стежачи за помахами рук людини. А мелодія все звучала і звучала, поєднуючи виконавців і слухачів у єдине ціле.
Як важливо, щоб оркестром хтось диригував. Досягнення гармонії можливе лише тоді, коли всі об’єднані однією метою й спрямовані єдиною волею в єдиному пориві…
Такими Майстрами, шановні вчителі, є Ви, а інструментами – Ваші учні. Ми з Вами, хочемо того чи ні, є вчителями нового століття і всі будемо працювати, щоб навчання стало радістю й задоволенням для кожної дитини, щоб шкільне життя, в якому беруть участь учні й вчителі, досягло гармонії. Хороші вчителі створюють хороших учнів, і в майбутньому, я вірю, учні нашої школи стануть цілісними особистостями, патріотами з активною життєвою позицією, інноваторами, здатними змінювати навколишній світ.
Проект рішення засідання педагогічної ради
1. Учителям-предметникам:
1) Опрацювати вимоги державних програм щодо формування ключових компетентностей учнів з навчальних дисциплін.
До _________року
2) розробити й розв’язувати з учнями практико орієнтовані, комбіновані та компетентнісно орієнтовані завдання.які є однією з умов формування компетентностей учнів.
Протягом _______ навчального року
3) Створювати педагогічні ситуації спілкування на уроках для розвитку ініціативи та самостійності, критичного мислення.
Протягом ________навчального року
2. Керівникам методичних об’єднань скласти рекомендації для вчителів «Як розробити й використовувати компетентнісно орієнтовані завдання».
До_______ року
3. Практичному психологу ________ здійснювати діагностичну та корекційну роботу з формування ключових компетентностей учнів.
Протягом ______ навчального року