ПЕДАГОГІЧНІ ОРІЄНТИРИ ВИХОВНОЇ РОБОТИ
у 2023/2024 навчальному році
Методичні рекомендації для заступників директорів з навчально-виховної роботи, класних керівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти
Підготувала СВІТЛАНА ЮРЧЕНКО, методист Навчально-методичного центру
професійно-технічної освіти у Волинській області
Орієнтир 1: російсько-українська війна, виклики та виховна робота…………………с.1
Орієнтир 2: Мета, цільові напрямки, завдання виховної роботи, смислові орієнтири формування українця в умовах російсько-української війни………………………….с.2
Орієнтир 3: Планування виховної роботи відповідно до викликів російськоукраїнської війни та безпекових умов, структура плану виховної роботи закладу освіти, класного керівника…...…………………………………………………………..с.4
Орієнтир 4: Зміст виховної роботи в умовах російсько-української війни за розділами
плану виховної роботи.…………………………………………………………………...с.6
Орієнтир 5: Перший урок навчального року в умовах російсько-української війни,
вимоги, зміст…..................................................................................................................с.14
Орієнтир 6: Новий календар державних свят, пам’ятних дат, скорботних днів
визначає російсько-українська війна……………………………………………….......с.17
ОРІЄНТИР 1:
російсько-українська війна, виклики та виховна робота
Із широкомасштабним вторгненням 24 лютого 2022 року росії в Україну розпочався третій період війни - відкрита збройна агресія російської федерації проти України, як незалежної, суверенної, європейської держави. російсько-українська війна спричинила певні виклики для України, українського народу, серед яких:
1) російсько-українська війна є екзистенційною війною двох просторів – українського простору свободи і російського простору рабства. російський агресор хоче зробити українську націю безідентичною, знищити все українське, а українців поглинути як етнос, силоміць асимілювати, не згодних вбити.
2) російсько-українська війна спричинила ризики в усіх сферах життєдіяльності українців, вплинула і впливає на соціальний і психоемоційний стан кожного, спричиняє деструктивний вплив на формування та розвиток молодого покоління.
В умовах цих викликів виховна робота набуває іншого змістового наповнення, потребує інших підходів до виховання та формування особистості, посилення певних змістово-смислових напрямків, має відповідати основним засадам державної політики у сфері української національної та громадянської ідентичності, стає складовою забезпечення національної безпеки України.
Нормативні документи про виклики та загрози національній безпеці України: Закон України «Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності» від 13 грудня 2022 року № 2834-ІХ.
Лист Міністерства освіти і науки України «Розширений коментар до Історичної періодизації широкомасштабного вторгнення російської федерації в Україну (грудень
2021 - кінець 2022 року)» від 17 січня 2023 року № 4/113-23.
ОРІЄНТИР 2:
Мета, цільові напрямки, завдання виховної роботи, смислові орієнтири формування особистості українця в умовах російсько-української війни
Мета виховної роботи в умовах російсько-української війни:
Формування особистості українця, який усвідомлює свою належність до української нації, свій політико-правовий зв’язок з Україною, українським народом, громадянським суспільством, усвідомлює свою відповідальність за розвиток успішної
України.
Цільові напрямки виховної роботи в умовах російсько-української війни:
1. Забезпечення безпекової складової фізичного, психічного, соціального, духовного здоров’я і благополуччя особистості здобувача освіти.
2. Утвердження української національної та громадянської ідентичності як базової основи єдності в українському суспільстві.
3. Формування особистості українця-переможця, який діє на основі національних та європейських цінностей.
Завдання виховної роботи в умовах російсько-української війни:
1. Надання базових знань з основ безпеки та формування поведінки правильних безпекових дій в умовах війни, навчання правилам збереження здоров’я і життя свого та оточуючих в разі бойових дій, ракетних обстрілів, техногенних і екокатастроф, хімічної атаки.
2. Формування моделей правильної поведінки в різних ситуаціях в різних сферах життя суспільства.
3. Надання педагогічної пітримки, забезпечення психолого-педагогічного супроводу емоційно-вразливих категорій осіб.
4. Сприяння адаптації та емоційно-психологічної підтримки тимчасово внутрішньо переміщеним особам.
5. Формування рис, якостей «українця-переможця» у війні російської федерації проти України:
-оборонно-патріотична свідомість, моральна та громадянська стійкість, сила волі, твердість духу;
- стійкість до впливів пропаганди країни агресора, запобігання поширенню недостовірної інформації, віра в перемогу, підтримання власного емоційного ресурсу;
- здатність і вміння протистояти стресу, тривозі, почуттю небезпеки, впливу негативних емоцій;
- співчуття, милосердя, допомога, підтримка, волонтерство, усвідомлення себе громадянином України, своєї належності до української нації.
Смислові орієнтири формування особистості в умовах російсько-української війни:
1. Повага до державних символів, державної мови, суспільно-державних цінностей.
2. Виховання української національної пам’яті як основи української національної ідентичності (геноцидні практики тоталітарних властей, формування українського пантеону Героїв, використання українського національного історичного календаря тощо).
3. Повага до Збройних сил України, усіх причетних до справи захисту Вітчизни, вдячності їм. Співчуття до людей, скалічених війною, до родичів тих, хто загинув на війні, тих, хто втратив житло, був змушений його покинути. Глибока пошана до ветеранів війни, формування традицій вшанування світлої пам’яті полеглих в боротьбі за Україну.
4. Оволодіння навичками соціальної комунікації, конструктивного лідерства, міжособистісних відносин, культури спілкування та праці, виконання соціальних ролей, правил життя в громаді, поваги до законів, прав, свобод, виконання обов’язків; євроінтеграційна обізнаність та комунікація; толерантне ставлення до цінностей, переконань інших культур.
5. Піклування про фізичне, психічне, ментальне, емоційне, духовне здоров’я, здоровий спосіб життя, безпека життєдіяльності, медіаграмотність.
6. Турбота про довкілля, дбайливе ставлення до природних ресурсів, прояв участі у збереженні.
Нормативні документи про організацію виховної роботи в умовах війни:
Закон України «Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності» від 13 грудня 2022 року № 2834-ІХ.
Концепція національно-патріотичного виховання в системі освіти України, затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 06 червня 2022 року № 527.
Розпорядження Кабінету Міністрів України «Про схвалення Стратегії комунікації з питань європейської інтеграції України на період до 2026 року» від 09 грудня 2022 року № 1155-р.
Розпорядження Волинської обласної державної адміністрації «Про затвердження плану заходів щодо реалізації у Волинській області Стратегії комунікації з питань євроатлантичної інтеграції України на період до 2025 року» від 11 лютого 2022 року № 74.
Лист Навчально-методичного центру професійно-технічної освіти у Волинській області «Методичні рекомендації щодо організації виховної роботи у закладах професійної (професійно-технічної) освіти в умовах воєнного стану» від 14 квітня 2022 року № 73
ОРІЄНТИР 3:
Планування виховної роботи відповідно до викликів російсько-української війни та безпекових умов,
структура плану виховної роботи закладу освіти, класного керівника
Планування виховної роботи має задовольняти запит держави на формування особистості в умовах війни з врахуванням викликів російської війни проти України та ризиків для життя і життєдіяльності української нації.
Законом України «Про освіту» педагогу надано академічну свободу під час провадження педагогічної діяльності.
План виховної роботи закладу освіти унормовано Положенням про організацію навчально-виробничого процесу у професійно-технічних навчальних закладах, в якому сказано:
-організація діяльності педагогічного колективу здійснюється відповідно до плану роботи ПТНЗ на навчальний рік;
-план роботи на навчальний рік визначає основні напрями діяльності ПТНЗ і проблеми, над якими працюватиме колектив у поточному навчальному році, включає розділи:
«Вступ» - дається стислий аналіз результатів і проблем навчально-виховної діяльності.
«Організаційні заходи» - плануються основні заходи щодо організаційного забезпечення діяльності ПТНЗ, у тому числі з ознайомлення та вивчення контингенту учнів, слухачів нового набору тощо.
«Виховна робота» - плануються заходи, спрямовані на поєднання навчання з національно-патріотичним вихованням, впровадженням принципів загальнолюдської моралі і духовності, розвитком творчих здібностей, талантів та забезпеченням соціального захисту учнів, слухачів.
«Фізична підготовка» - плануються заходи, спрямовані на забезпечення та розвиток фізичного здоров'я, комплексного підходу до формування гармонійних якостей особистості, вдосконалення фізичної та психологічної підготовки учнів до активного життя і професійної діяльності.
«Контроль за організацією навчально-виховного процесу» - плануються заходи щодо здійснення контролю за станом навчально-виховної роботи (Положення про організацію навчально-виробничого процесу у професійно-технічних навчальних закладах, пункт 2.1).
Планування роботи класного керівника унормовано Орієнтовним положенням про організацію виховної роботи в професійно-технічних навчальних закладах Міністерства освіти і науки України, Положенням про класного керівника навчального закладу системи загальної середньої освіти, в яких зазначено:
- класний керівник зобов'язаний вести документацію, пов'язану з виконанням повноважень класного керівника (класні журнали, особові справи, плани роботи), складає план роботи з учнівським колективом у формі, визначеній адміністрацією закладу освіти, у своїй діяльності співпрацює з викладачами, майстрами виробничого навчання, практичним психологом, медичними працівниками, органами учнівського самоврядування, батьками та іншими учасниками навчально-виховного процесу з виконання завдань навчання та виховання, соціального захисту вихованців (Положення про класного керівника, пункт 2.4, пункт 2.6, пункт 2.7);
- діяльність класного керівника здійснюється на підставі плану виховної роботи, розробленого на навчальний семестр згідно із річним планом професійнотехнічного навчального закладу; план повинен бути конкретним, чітким, оперативним (Орієнтовне положення про організацію виховної роботи в професійнотехнічних навчальних закладах, пункт 2.10).
Орієнтовна структура плану виховної роботи класного керівника.
Зміст виховної роботи має відповідати вимогам та завданням Закону України «Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності». Тому, керуючись вимогами цього Закону, пропонується наступна орієнтовна структура та розділи плану виховної роботи класного керівника:
1. Вступ: аналіз виховної роботи за минулий навчальний рік, цілі та завдання на поточний навчальний рік.
2. Організаційні заходи.
3. Формування навичок безпеки життєдіяльності, психологічна підтримка та допомога, індивідуальна робота.
4. Формування української національної та громадянської ідентичності:
а) національно-патріотичне та громадянське виховання
б) духовно-моральне виховання
в) військово-патріотичне виховання
г) євроінтеграційне виховання
д) екологічне виховання
е) сімейне виховання
є) громадянська освіта
5. Профілактика шкідливих звичок та девіантної поведінки.
6. Соціальний захист учасників освітнього процесу.
7. Робота з батьками.
План має бути чітким, конкретним, направлений на досягнення визначених цілей та окреслених завдань, спланований на основі психолого-педагогічного діагностування учнівської групи, особистості здобувача освіти.
Нормативні документи про планування виховної роботи:
Закон України «Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності» від 13 грудня 2022 року № 2834-ІХ.
Наказ Міністерства освіти і науки України «Про затвердження Положення про організацію навчально-виробничого процесу у професійно-технічних навчальних закладах» № 419 від 30 травня 2006 року (Із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства освіти і науки № 731 від 05 серпня 2008 року, № 1019 від 10 листопада 2008 року, № 746 від 10 липня 2015 року).
Наказ Міністерства освіти і науки України «Про затвердження Положення про класного керівника навчального закладу системи загальної середньої освіти» № 434 від 06 вересня 2000 року (Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки № 489 від 29 червня 2006 року).
Наказ Міністерства освіти і науки України «Про затвердження Орієнтовного положення про організацію проведення виховної роботи в професійно-технічних навчальних закладах Міністерства освіти і науки України» № 257 від 16 квітня 2002 року.
ОРІЄНТИР 4:
Зміст виховної роботи в умовах російсько-української війни за розділами плану виховної роботи
РОЗДІЛ 1: «Вступ: аналіз виховної роботи за минулий навчальний рік, цілі та завдання на поточний навчальний рік».
Подається стислий аналіз результатів виконання виховних завдань та наявних проблем виховної діяльності за минулий навчальний рік, визначаються цілі та завдання виховної діяльності на поточний навчальний рік.
При плануванні цілей слід дотримуватися ієрархії цілей:
- стратегічні цілі формуються на рівні замовлення суспільства, викладені у законодавчо-нормативних документах;
- етапні цілі формуються на рівні етапів навчання (навчальний рік, семестр), діагностуються методом спостереження, опитування, анкетування щодо рівня вихованості та сформованості цінностей і якостей;
- оперативні цілі формуються з врахуванням індивідуальних особливостей здобувачів освіти методом психолого-педагогічного діагностування.
Цілі та завдання повинні бути направлені на виховання, формування, розвиток
(свідомість, почуття, поведінка вихованця).
РОЗДІЛ 2: «Організаційні заходи».
Плануються заходи щодо організаційного забезпечення діяльності учнівської групи, розвитку учнівського самоврядування: ознайомлення та вивчення контингенту, соціальний паспорт, учнівські збори, вибори активу, розподіл ролей, години спілкування тощо.
РОЗДІЛ 3: «Формування навичок безпеки життєдіяльності, психологічна підтримка та допомога, індивідуальна робота».
Завдання І. Змістом виховної роботи мають бути:
- базові знання з основ безпеки та формування поведінки правильних безпекових дій в умовах війни, воєнного стану, навчання правилам збереження здоров’я, життя свого, оточуючих в разі бойових дій;
- надання психологічної підтримки, забезпечення психолого-педагогічного супроводу емоційно-вразливих категорій осіб;
- сприяння адаптації та емоційно-психологічної підтримки тимчасово внутрішньо переміщеним особам;
- забезпечення індивідуальної траєкторії розвитку здобувачів освіти, здійснення індивідуального виховного впливу.
Завдання ІІ. Надати учасникам освітнього процесу знання:
1). Про правила поведінки в умовах війни, дії режиму воєнного стану:
- воєнний стан, заборони, обмеження, законодавча відповідальність;
- «тривожна валіза», що покласти;
- правила спілкування у соціальних мережах в умовах війни;
- як діяти під час сигналу «повітряна тривога», в умовах хімічної атаки, радіаційного викиду, при обстрілах, виявленні підозрілих осіб, підозрілих предметів, вибухонебезпечних предметів;
- домашня медична аптечка, домедична допомога. Нормативний документ про надання знань з основ безпеки:
Лист Навчально-методичного центру професійно-технічної освіти у Волинській області «Методичні рекомендації щодо організації виховної роботи у закладах професійної (професійно-технічної) освіти в умовах воєнного стану» від 14 квітня 2022 року № 73.
2). Про недопущення участі у наданні інформації ворогу про військові позиції ЗСУ:
- кримінальна відповідальність за надання ворогу інформації про військові позиції Збройних сил України, покарання до осіб від 16 років, у окремих випадках відповідальність передбачена з 14 років.
- інформувати батьків про їх відповідальність за дії дітей. Нормативний документ про недопущення надання інформації ворогу:
Лист Міністерства освіти і науки України «Щодо недопущення участі неповнолітніх у наданні інформації ворогу про військові позицій Збройних сил України» від 12 квітня 2022 року № 1/4068-22.
3). Про запобігання та протидії домашньому насильству:
- що таке домашнє насильство, відповідальність за вчинення домашнього насильства (ст.173,2 Кодекс України про адміністративні правопорушення, ст.126,1 Кримінальний кодекс України);
- як протидіяти домашньому насильству, реагувати на факти та випадки домашнього насильства;
- куди звертатися у випадках домашнього насильства, контактні телефони Національної поліції 102, Урядового контактного центру 15-47, безоплатної правової допомоги 0-800-213-103, національної «гарячої лінії» з питань запобігання домашнього насильства, торгівлею людьми та гендерної дискримінації 0-800-500-335 або 116-123 з мобільного.
Забезпечити соціально-психологічним супроводом здобувачів освіти, чиї сім’ї перебувають у складних життєвих обставинах. Нормативний документ про протидію домашньому насильству:
Лист Міністерства освіти і науки України «Про запобігання та протидію домашньому насильству в умовах воєнного стану в Україні» від 30 травня 2022 року
№ 1/5735-22.
4). Про запобігання торгівлі людьми:
- що таке торгівля людьми, з якою метою вчиняється, кримінальна
відповідальність за злочин вчинення;
- як не стати жертвою торговців людьми;
- ризики торгівлі людьми для різних форм експлуатації (сексуальна, трудова, примусове жебрацтво, примусова злочинність, видалення органів, незаконне усиновлення, сурогатне материнство) за кордоном та всередині країни через
військову агресію росії;
- ризики реагування на фальшиві пропозиції роботи;
- практичні заходи щодо формування навичок безпечної поведінки під час подорожі, перебування у новому місті;
- толерантне ставлення до потерпілих від торгівлі людьми, повага до прав та основних свобод людини;
- контакти Національної гарячої лінії з протидії торгівлі людьми та консультування мігрантів за телефонами 527; 0-800-505-501; за кордоном за електронною адресою 527.hotline@gmail.com; Національної дитячої «гарячої лінії» за телефоном 0-800-500-225 або 116-111 з мобільного; Національної «гарячої» лінії з попередження насильства, торгівлі людьми та гендерної дискримінації 0-800-500-335 або 116-123 з мобільного; громадських організацій, які надають послуги щодо захисту внутрішньо-переміщених осіб та постраждалих внаслідок збройної агресії росії. Нормативні документи про запобігання торгівлі людьми:
Лист Міністерства освіти і науки України «Щодо запобігання торгівлі людьми в умовах воєнної агресії» від 25 березня 2022 року № 1/3663-22.
Лист Міністерства освіти і науки України «Рекомендації щодо усунення ризиків торгівлі людьми у зв’язку з війною в Україні та гуманітарною кризою» від 14 червня 2022 року № 1/6355-22.
5). Про запобігання та протидію сексуальному насильству:
- ризики сексуального насильства під час збройної агресії російської федерації на території України;
- сексуальне насильство – воєнний злочин, порушення законів та звичаїв війни;
- відповідальність за сексуальне насильство як порушення норм міжнародного права;
- алгоритм дій фіксування злочину для притягнення винних до
відповідальності;
- адреси звертання до уповноважених органів влади за медичною допомогою до медичного закладу 103; повідомлення про злочин до Національної поліції 102, Генеральної прокуратури 0-800-507-001, Урядової гарячої лінії 15-47;
- звернення за допомогою до практичного психолога чи соціального педагога закладу освіти для надання соціально-психологічної підтримки постраждалим від війни і насильства. Нормативний документ про запобігання та протидії сексуальному насильству:
Лист Міністерства освіти і науки України «Щодо запобігання та протидії сексуальному насильству, пов’язаному зі збройною агресією російської федерації на території України» від 22 червня 2022 року № 1/6885-22.
6). Про протидію булінгу:
- гарантовані права на свободу, особисту недоторканість, захист гідності кожному за ст. 10 Закону України «Про охорону дитинства»;
- булінг (цькування), типові ознаки;
- механізм звернення в разі булінгу;
- контактна інформація про педагогічних працівників закладу освіти, до яких, відповідно до посадових обов’язків, можна звернутися для оперативного вирішення питань про збереження життя, здоров’я, захисту прав;
- номери телефонів Урядової гарячої лінії з попередження домашнього насильства 15-47; Національної дитячої «гарячої» лінії 0-800-500-225 або 116-111 для дзвінків з мобільного.
Нормативні документи про булінг:
Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» від 18 грудня 2018 № 2657-VIII.
Наказ Міністерства освіти і науки України «Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти» від 28 грудня 2019 № 1646.
Лист Міністерства освіти і науки «Рекомендації для закладів освіти щодо застосування норм Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» від 18 грудня 2018 року № 2657-VIII» від 29 січня 2019 року № 1/11-881.
7). Про безпеку в Інтернеті:
- правила безпечної поведінки в інтернеті;
- правила спілкування та взаємодії в інтернеті.
- мережевий етикет, відповідальність за власні дії в мережевому просторі. Нормативний документ про безпеку в Інтернеті:
Лист Міністерства освіти і науки «Інструктивно-методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу та викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2022/2023 навчальному році» від 19 серпня 2022 року № 1/9530-22
8). Про медіаграмотність:
- життєво необхідні навички медіаграмотності, критичного мислення;
- навички аналізу медійної інформації, пошуку інформації в інтернеті, перевірки правдивості медійних наукових повідомлень, аналізу медійних повідомлень з огляду на їх цілі, техніку виконання, емоційний вплив, маніпулятивність, переконливість;
- методи маніпулювання думкою;
- способи розвінчання фейків та маніпуляцій, переконання аудиторій;
- як перевіряти надійність наукових джерел, достовірність статистичних досліджень, коректність аргументації;
- як перевіряти інформацію, розпізнавати фейки, маніпуляції, аналізувати різні точки зору;
- вміння критично ставитись до інформації, здатності до формулювання і обґрунтування власної думки. Нормативний документ про медіаграмотність:
Лист Міністерства освіти і науки «Інструктивно-методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу та викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2022/2023 навчальному році» від 19 серпня 2022 року № 1/9530-22
Завдання ІІІ. Забезпечити психологічний супровід учасників освітнього процесу: - захист прав та інтересів здобувачів освіти, надання психологічної та соціально-педагогічної підтримки всім учасникам освітнього процесу відповідно до цілей та завдань системи освіти;
- контакти гарячих ліній організацій для отримання психологічної підтримки при сильному емоційному потрясінні, стресі, відчутті небезпеки;
- майбутнє успішне життя: планування, отримання радості від життя, допомога тим, хто поруч;
- розбудова власного добробуту фізичного, емоційного, соціального, духовного та добробуту навколо себе. Нормативний документ про психологічний супровід:
Лист Міністерства освіти і науки України «Про забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні» від 29 березня 2022 року №1/3737-22.
РОЗДІЛ 4: «Формування української національної та громадянської ідентичності»
Змістом виховної роботи з різних напрямків виховання мають бути знання, практична участь, вияв позиції, відповідальність. Форми роботи різні – традиційні та нетрадиційні, активні та інтерактивні, практичні та діяльнісно-практичні.
Підрозділ 1. Національно-патріотичне та громадянське виховання:
Змістом виховної роботи мають бути питання:
- Державні символи, Конституція України, закони України – знання; повага; - державна мова – розуміння національної цінності, важливості як атрибут національної ідентичності та становлення держави;
- суспільно-державні (національні) цінності України: соборність, самобутність, воля, гідність – розуміння значення і важливості як консолідуючих чинників утвердження національної та громадянської ідентичності; популяризація;
- боротьба українського народу за самовизначення і творення власної держави, етапи державотворення – знання; популяризація;
- борці за незалежність і територіальну цілісність України – знання; вшанування;
- українці, досягнення яких увійшли до світової історії – знання; популяризація;
- видатні особистості українського державотворення, ветерани України, герої, які полягли в боротьбі за захист незалежності та територіальної цілісності України – знання; популяризація; формування традицій вшанування пам’яті загиблих;
- культурна спадщина, культурні цінності України – вивчення; бережне ставлення; популяризація.
Нормативні документи про національно-патріотичне, громадянське виховання:
Закон України «Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності» від 13 грудня 2022 року № 2834-ІХ (стаття 4.1, стаття 4.2, стаття 9.3, стаття 9.4).
Наказ Міністерства освіти і науки України «Про деякі питання національнопатріотичного виховання в закладах освіти України та визнання таким, що втратив чинність наказ Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 року № 641» від 06 червня 2022 року № 527
Лист Міністерства освіти і науки України «Про деякі питання національнопатріотичного виховання в закладах освіти України» від 10.06.2022 року №1/6267-22. Лист Міністерства освіти і науки України «Про виконання Указу Президента України від 16.03.2022 № 143/2022» від 16 березня 2022 року №1/3472-22. Лист Офісу Президента України від 04 травня 2022 року № 41-01/441
Лист Офісу Президента України від 17 серпня 2023 року № 41-01/1341
Підрозділ 2. Духовно-моральне виховання:
Змістом виховної роботи мають бути питання:
- україномовний культурний продукт – знання, що це, для чого; ознайомлення, вивчення; пропагування, популяризація;
- культурна спадщина та культурні цінності України – популяризація; збереження;
- лідерські компетентності - формування;
- психологічна та духовна стійкість, проактивна життєва позиція, громадянська відповідальність – знати для чого, чому важливо формувати;
- ціннісні засади та етичні стандарти професійної діяльності - сумлінне ставлення до виконання своїх обов’язків; запобігання корупції та зловживанню повноваженнями; важливість для побудови нової України; - вчитися українськості – що це, для чого; важливість; прояв;
- риси, що роблять українців нацією переможців – чому важливо. Нормативні документи про духовно-моральне виховання:
Закон України «Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності» від 13 грудня 2022 року № 2834-ІХ (стаття 9.5).
Підрозділ 3. Військово-патріотичне виховання:
Змістом виховної роботи мають бути питання:
-готовність до виконання конституційного обов’язку захисту України – знання; практичні вміння;
- військова служба - популяризація;
- безпека і оборона України – важливість; чинники успіху; готовність до оборони України;
- участь в державних, регіональних, місцевих програмах, проєктах, заходах, військово-патріотичних іграх. Нормативні документи про військово-патріотичне виховання:
Закон України «Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності» від 13 грудня 2022 року № 2834-ІХ (стаття 4.7, стаття 10).
Підрозділ 4. Євроінтеграційне виховання:
Змістом виховної роботи мають бути питання:
- державна політика у сфері євроінтеграції – знання; підтримка; комунікаційна робота (диспути, конкурси, інформаційні марафони, проєкти); популяризація; - співробітництво Україна-Європейський Союз-НАТО – знання; важливість для України; кроки дій. Нормативні документи про євроінтеграцію:
Закон України «Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності» від 13 грудня 2022 року № 2834-ІХ.
Розпорядження голови обласної державної адміністрації «План заходів щодо реалізації у Волинській області Стратегії комунікації з питань євроатлантичної інтеграції України на період до 2025 року» від 11.02.2022 року № 74.
Розпорядження Кабінету Міністрів України «Про схвалення Стратегії комунікації з питань європейської інтеграції України на період до 2026 року» від 9 грудня 2022 року № 1155-р.
Підрозділ 5. Екологічне виховання:
Змістом виховної роботи мають бути питання:
- довкілля, природні ресурси держави – знання; важливість для життя; ставлення; участь в збереженні. Нормативний документ:
Закон України «Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності» від 13 грудня 2022 року № 2834-ІХ (стаття 9.5.6).
Підрозділ 6. Сімейне виховання:
Змістом виховної роботи мають бути питання:
- сім’я та сімейні цінності – знання; розуміння; важливість; - відповідальне батьківство – що це, для чого; формування. Нормативний документ:
Закон України «Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності» від 13 грудня 2022 року № 2834-ІХ (стаття 9.5.2).
Підрозділ 7. Громадянська освіта:
Змістом виховної роботи мають бути питання:
- засади функціонування держави – знання; розуміння; прояв поваги;
- Конституція України, закони України – знання; повага до прав людини, духовних цінностей; виконання обов’язків; механізм захисту своїх прав; - активне та відповідальне громадянство – що це; участь в проєктах.
Нормативні документи про громадянську освіту:
Закон України «Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності» від 13 грудня 2022 року № 2834-ІХ (стаття 11).
РОЗДІЛ 5: «Профілактика шкідливих звичок та девіантної поведінки» Змістом виховної роботи мають бути питання:
- здоровий спосіб життя – важливість; популяризація:
- відповідальне ставлення до свого здоров’я – знання; участь;
- навички безпеки життєдіяльності – знання; навчання; дотримання;
- негативна поведінка, злочинність – знання; розуміння шкідливості; прояв запобіганню; кримінальна відповідальність за вчинення протиправних дій;
- наркоманія, алкоголізм, психоактивні речовини, куріння – знання; розуміння шкідливості для здоров’я та ризиків для життя; прояв запобіганню; небезпека вирішення таким способом наявних проблем.
Надати підтримку та допомогу здобувачам освіти з емоційними (тривога, депресія тощо) і поведінковими розладами.
Сприяти створенню умов для позитивної взаємодії в учнівському середовищі, проведення змістовного дозвілля.
Нормативні документи про превентивні заходи:
Закон України «Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності» від 13 грудня 2022 року № 2834-ІХ (стаття 9.4.5, стаття 9.4.6).
Лист Міністерства освіти і науки України «Про здійснення превентивних заходів серед дітей та молоді в умовах воєнного стану в Україні» від 13 травня 2022 року№ 1/5119-22.
РОЗДІЛ 6: «Соціальний захист учасників освітнього процесу».
Плануються заходи щодо:
- соціального захисту дітей-сиріт, дітей з інвалідністю, дітей, які залишилися без піклування батьків, здобувачів освіти з малозабезпечених сімей, з числа осіб, які постраждали внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС;
- соціальної опіки, допомоги, супроводу соціально незахищених категорій молоді з метою подолання життєвих труднощів, підвищення їх соціального статусу.
РОЗДІЛ 7: «Робота з батьками».
Планується співпраця з батьками, педагогічна просвіта батьків, інформування про хід та результати навчання, виховання, розвитку вихованців.
ОРІЄНТИР 5: Перший урок 2023/2024 н.р. в умовах російсько-української війни, вимоги, зміст
Перший урок нового навчального року має бути присвячений незламності і стійкості української нації в кривавій боротьбі проти російського агресора за суверенність України, за українську державність, національну ідентичність, за існування українського народу, на знищення якого зорієнтований агресор. Урок має нести змістову і емоційну складову.
Вибір теми уроку.
При виборі теми уроку, сценарію його проведення, відповідно до Закону України «Про освіту» щодо принципів освітньої діяльності в частині академічної свободи педагогічних працівників, педагогові надається право самостійного вибору. Тому класні керівники, викладачі мають право самостійно обирати тему Першого уроку, проводити його за власним сценарієм.
Мета уроку має сприяти вихованню:
-почуття гордості й приналежності до незламного українського народу;
- пошани до загиблих героїв, вшанування їх світлої пам’яті;
- поваги до Збройних сил України й усіх причетних до справи захисту України і вдячності їм;
- співчуття до людей, скалічених війною;
- готовності до посильної участі у справі захисту суверенітету України та відновлення її територіальної цілісності, долучення до волонтерського руху, допомога армії.
Змістові лінії розмови на уроці:
1.Витоки незламності українського народу в російсько-українській війні. Україна гідно тримає удар і демонструє непересічні спроможності сил оборони та цивільного населення захищати державу, звільняти свою землю від окупантів.
2. російсько-українська війна стала війною за існування не лише держави, але й українського народу в цілому, є практичним втіленням імперської тоталітарної ідеології путінського режиму рашизму. Український народ опинився перед вибором: перемога або смерть.
3. Україна вистояла завдяки:
- героїзму Збройних сил України, Національної гвардії, прикордонників, формувань територіальної оборони, добровольчих формувань, які з перших хвилин ціною власних життів стримували натиск ворога, проявляючи героїзм - найвище виявлення самовідданості й мужності у виконанні громадянського обов'язку окремою особою, підрозділами, містами;
- єдності і здатності до згуртованості всього українського суспільства, що виявлялося в площинах: волонтерський рух (технічна, фінансова, медична, гуманітарна допомога військовим і цивільним); єдність політичних сил (здатність поставити загальнодержавні інтереси вище партійних, позбавлення політичного впливу проросійських сил); допомога і надання прихистку мешканцям з окупованих територій та місць бойових дій.
4. Війна має цивілізаційний вимір, позаяк йдеться про захист демократичних цінностей Західного світу, збереження встановленої після Другої світової війни системи міжнародного права й устрою Європи. Доктрина «русского міра» поставила під загрозу безпеку низки європейських держав. Демократичними країнами війна була сприйнята як війна проти демократії в цілому, що зумовило їх активну військову, фінансову, гуманітарну підтримку.
5. Героїчне історичне коріння української незламності, культура як транслятор незламності та консолідуюча складова (Державний Гімн України, сучасне звучання «Червоної Калини» з перших днів війни, сучасна творчість митців (Фортеця Бахмут) тощо.
6. Місце і роль України у формуванні сучасної геополітики, протидія кремлівським фейкам і дезінформації, спекуляціям, спробам спотворення історичних фактів, шантажу в питанні продовольчої безпеки світу. кремлівський режим спровокував розбалансування системи колективної безпеки на європейському континенті, створеної після Другої світової війни, спровокував несприятливі наслідки планетарного масштабу.
7. Єднання Українського народу навколо захисту своєї держави, незалежності та європейського вибору, феноменальна стійкість та сміливість українців, ефективна офіційна і народна дипломатія сприяють потужній підтримці України цивілізованим світом, ще яскравіше на контрастах підкреслюють справжню личину російського рашизму, васалів кремлівського режиму, від яких день за днем відвертається кожен, хто має гідність і самоповагу.
8. Сильна суверенна Україна – це людиноцентрична держава, у якій зацікавлений світ. Відстоюючи незалежність сьогодні, убезпечуємо народи Європи від можливих посягань з боку агресора, стверджуємо гідне місце України у сім'ї цивілізованих європейських держав.
9. Роль і місце кожного у наближенні Перемоги, долучення до волонтерського руху, допомоги армії.
Під час уроку обов’язково спланувати хвилину мовчання з вшанування пам’яті борців за незалежність України, українських воїнів, випускників закладів П(ПТ)О, які полягли в боротьбі за Україну, цивільних осіб, загиблих внаслідок агресивної війни, яку російська федерація розв’язала і веде проти України та Українського народу.
Орієнтовні теми першого уроку:
«Ми українці: честь і слава незламним»,
«Українці – нація сильних та нескорених»,
«Незалежність доводимо щодня»,
«Живе і буде жити Україна»,
«З Україною в серці»,
«Цінності свободи, волі, гідності в житті українців»,
«Джерела української звитяги»,
«Боротьба за українську державність»,
«Національний опір. Збройні сили України та громадянське суспільство в обороні держави»,
«В російсько-українській війні Україна стала щитом Європи»,
«Шлях до Перемоги»,
«Історія тих, хто не скорився»,
«Незламне прагнення до волі»,
«Незламність духу українського народу»,
«Український вибір – демократичні цінності», «Доля демократичного світу вирішується в Україні».
При підготовці до уроку можна скористатися:
1). Нормативно-правовими документами:
-Лист Офісу Президента України від 17 серпня 2023 року № 41-01/1341;
- Про проведення Першого уроку, лист Міністерства освіти і науки України від 28 серпня 2023 року № 1/12816-23
-Про проведення першого уроку у 2022/2023 навчальному році у закладах загальної середньої освіти, лист Міністерства освіти і науки України від 17 серпня
2022 року № 1/9445-22
2). Інформаційними матеріалами Українського інституту національної пам’яті, розміщені на сайті Міністерства освіти і науки України в розділі «Загальна середня освіта, методичні рекомендації» за покликанням: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/metodichni-rekomendaciyi
3) Сайтами:
«На урок» за покликанням:
https://naurok.com.ua/biblioteka/typ-7
«Ерудит.нет» за покликанням:
https://erudyt.net/vixovni-zaxodi/konspekti-do-1-veresnya
«Всеосвіта» за покликанням:
https://erudyt.net/vixovni-zaxodi/konspekti-do-1-veresnya/page/2
«Шкільне життя» за покликанням:
https://www.schoollife.org.ua/category/fajly/stsenariji/pershyj-urok/
ОРІЄНТИР 6:
Новий календар державних свят, пам’ятних дат, скорботних днів визначає російсько-українська війна
Назва |
Унормовано документом |
Щоденно о 9.00 годині 00 хвилин Загальнонаціональна хвилина мовчання за співвітчизниками, |
Указ Президента України «Про загальнонаціональну хвилину мовчання за загиблими внаслідок збройної агресії російської федерації проти України» |
загиблими внаслідок збройної агресії російської федерації проти України |
від 16 березня 2022 року №143/202
|
8 травня День пам’яті та перемоги над нацизмом у Другій світовій війні 1939-1945 років |
Закон України «Про День пам’яті та перемоги над нацизмом у Другій світовій війні 1939-1945 років» від 29 травня 2023 року № 3107-IX
|
9 травня День Європи |
Указ Президента України «Про День Європи» від 8 травня 2023 року № 266/2023
|
23 травня День Героїв України на честь українських борців за свободу і незалежність |
У 1941 році Другий Великий Збір Організації Українських Націоналістів постановив щороку 23 травня святкувати День Героїв |
4 червня День вшанування пам’яті дітей, які загинули внаслідок збройної агресії російської федерації проти України
|
Постанова Верховної Ради України «Про вшанування пам’яті дітей, які загинули внаслідок збройної агресії російської федерації проти України» від 1 червня 2021 року № 1490-IX
|
12 серпня День молоді |
Указ Президента України «Про День молоді» від 28 липня 2021 року № 333/2021
|
15 липня День Української Державності
|
Закон України «Про внесення змін до статті 73 Кодексу законів про працю України» від 14 липня 2023 року № 3258-ІХ
|
10 грудня День прав людини |
Указ Президента України «Про День прав людини» від 9 грудня 2022 року № 854/2022
|
1 жовтня День захисників і захисниць України |
Закон України «Про внесення змін до статті 73 Кодексу законів про працю України» від 14 липня 2023 року № 3258-ІХ
|
25 грудня Різдво Христове
|
Закон України «Про внесення змін до статті 73 Кодексу законів про працю України» від 14 липня 2023 року № 3258-ІХ
|