"Педагогічний аналіз уроку"

Про матеріал

Педагогічний аналіз уроку.

Пасивний і ситуативний рівні.

Активний і творчий рівні.

Перегляд файлу

ПЕДАГОГІЧНИЙ АНАЛІЗ УРОКУ

 

 

ПАСИВНИЙ РІВЕНЬ

СИТУАТИВНИЙ РІВЕНЬ

ПАРАМЕТРИ СПОСТЕРЕЖЕННЯ

Створення пізнавальної атмосфери уроку

  •     Не прослідковується змістовна логіка уроку.
  •     Темп уроку невисокий.
  •     Учитель «прив’язаний» до конспекту, не імпровізує.
  •     Атмосфера не сприяє активній навчальній роботі.
  •   Окремі фрагменти уроку виділяються своєю націленістю, ефективністю.
  •   Темп заняття неоднорідний: то напружений, то розслаблюючий.
  • Навчальна атмосфера нестабільна, часто залежить від настрою вчителя, від епізодів, що виникають на уроці.

 

Використані методи навчання

  •     На уроці переважають пояснювальні і репродуктивні методи, засновані на сприйнятті й відтворенні інформації.
  •     Урок проходить у режимі трансляції, що не вимагає зусиль з боку вчителя й учнів.
  •   Педагог спирається на пояснювальні, репродуктивні, інструктивно-практичні методи.
  • Учитель віддає перевагу традиційним методам, уникає введення нових технологій навчання.

 

Організація діяльності учнів

  •     Діяльність учнів має монотонний характер (читання, переказ, запис тощо)
  •     Учні пасивні, уникають індивідуальних ініціативних дій у пізнавальній діяльності.
  •   Активність учнів епізодична (на окремих етапах уроку).
  •   Учні орієнтуються у звичній навчальній ситуації, але з недовірою ставляться до всього нового.
  • Учні віддають перевагу формам діяльності, які не потребують особливих (інтелектуальних, вольових) зусиль.

 

Навчальна взаємодія вчителя й учнів

  •     Відсутній діалог з учителем: учні дають односкладові відповіді чи відмовляються відповідати.
  •     Учитель не зацікавлений у навчальному співробітництві з учнями, взаємодія заснована на дисциплінарних ролях.
  •   Учні слабо мотивовані на навчальну взаємодію.
  •   Спільна діяльність проходить тільки під патронажем педагога.
  •   Слабо розвинуті вміння спільної пошукової діяльності.
  • У діалог з учителем вступають тільки сильні учні.

 

Мова педагога і її значення на уроці

  •     Монологи вчителя не відрізняються образністю, багатством прикладів.
  •     Запитання мають репродуктивний характер.
  •     Мовна діяльність не виконує основної комунікативної функції.
  •   Педагог «зациклений» на звичному тексті.
  •   Монологи часто нелогічні, мають стихійний характер.
  • Іноді мовна діяльність педагога придушує ініціативу учнів.

 

Виховуючий бік заняття

  •     Учитель не ставить перед собою і перед учнями цілей, які виховують.
  •     Не використовує виховні можливості уроку.
  •     Не бере до уваги естетику побуту.
  •     Не загострює увагу на культурі взаємин.
  •   Учитель визначає основні цілі й вирішує їх тільки на окремих етапах уроку.
  • Немає системи педагогічних вимог до порядку на робочих місцях, культури спілкування тощо.

 

Контроль і корекція діяльності

  •     Контролююча функція не виконується в системі.
  •     У педагога не сформовані чіткі критерії оцінки ЗУН учнів.
  •     Відповіді учнів не коментуються
  •     Контроль формальний, а не змістовний.
  •   Учитель концентрує контрольні функції на окремих етапах уроку.
  • Корекція навчального процесу здійснюється за рахунок експлуатації часу, а не пошуку нового рішення проблеми.

 

Результативність заняття

  •     Досліджуваний матеріал не засвоєний більшістю учнів.
  •     Школярі не придбали або не закріпили нові знання, уміння і навички.
  •     Заняття слабо впливає на виховання учнів.
  •   Матеріал засвоєний фрагментарно і/або тільки окремою групою учнів.
  •   На занятті закріплювалися в основному знання, уміння і навички,  які вже були в учнів.
  • Потенціал, що виховує, реалізований не повною мірою.

ПЕДАГОГІЧНИЙ АНАЛІЗ УРОКУ

 

АКТИВНИ РІВЕНЬ

ТВОРЧИЙ РІВЕНЬ

Створення пізнавальної атмосфери уроку

  •   Урок проходить в оптимальному темпі, етапи логічно зв’язані один з одним.
  •   Розмаїтість видів навчальної роботи забезпечує стабільність навчально-пізнавальної атмосфери.
  •   Відпрацьовані форми навчальної роботи дають змогу заощаджувати час для введення нестандартних навчальних ситуацій
  •   Урок (чи велика його частина) проходить на високому емоційному й інтелектуальному підйомі.
  • У результаті народжується почуття задоволення від спільної роботи, бажання повторити успіх.

Використані методи навчання

  •   Учитель володіє пояснювальними, репродуктивними, інструктивно-практичними, продуктивно-практичними, пояснювально-спонукальними, частково-пошуковими методами навчання, які застосовуються адекватно змісту.
  •   Різними методами стимулюється пошукова діяльність школярів.
  •   Педагог не забуває про методи, які мотивують процес пізнання.
  • Уміло застосовуються методи самоорганізації пізнавальної роботи учнів.

Організація діяльності учнів

  •   Активність учнів адекватна запитам навчального процесу.
  •   Учні готові до проблемних ситуацій, оскільки впевнені в спрямовуючій допомозі вчителя.
  •   Різноманітні завдання забезпечують зайнятість усіх школярів з урахуванням здібностей.
  •   Діяльність має розвиваючий характер (у комунікативній, творчій, пізнавальній сферах).
  • Учні приймають творчі й проблемні ситуації уроку, що свідчить про ступінь довіри між педагогом і вихованцями.

Навчальна взаємодія вчителя й учнів

  •   Почувається відпрацьованість системи навчальних дій між учителем і учнями.
  •   Учні охоче вступають у діалог.
  •   Практично виключений дисциплінарний вплив на дітей.
  •   Учнями визнається й приймається активна, ініціююча позиція вчителя.
  •   Педагог заохочує ініціативу учнів, створює умови для емоційної відкритості, довіри.
  • Учителем і учнями спільно створюються можливості для самореалізації особистості.

Мова педагога і її значення на уроці

  •   Педагог вільно володіє матеріалом уроку, подає його в науковій і доступній для засвоєння формі.
  •   Мова виразна, багата, формулювання запитань спонукають до навчального діалогу.
  •   Мова виступає як один з організуючих початків продуктивного уроку.
  •   Мова вчителя збагачує навчальний матеріал.
  •   У монологах педагог продумано використовує паузи, риторичні і проблемні запитання, створює емоційні кульмінації.
  • Емоційно-інтелектуальна насиченість мови підтримує пізнавальну активність учнів, спонукає до творчості.

Виховуючий бік заняття

  •   Учитель уміло вибудовує тему уроку у виховному ключі.
  •   Учнями і педагогом вироблені норми взаємин, що надихають на продуктивну роботу.
  •   Засвоюються знання і відповідні поведінкові навички, необхідні учням для успішної соціалізації в суспільстві.
  •   Учитель (манера поводження, мова, професійні уміння) є позитивним прикладом для наслідування.
  •   Учні без нагадувань учителя прагнуть до оптимальної організації зовнішнього і внутрішнього простору навчання.
  • Виробляється ціннісне відношення педагога до вихованців і навпаки.

Контроль і корекція діяльності

  •   Контроль і корекція  здійснюється на всіх етапах уроку.
  •   Відповідям учнів дається коротка характеристика, оцінка узгоджується.
  •   Навчальний процес коректується в залежності від ситуації; педагог готовий до розмаїтості в подачі і закріпленні матеріалу.
  •   У системі контролюється і ненав’язливо коректується діяльність учнів.
  •   Учні володіють навичками само- і взаємоконтролю.
  • Передача контрольних функцій від педагога до учнів свідчить про взаємну довіру, засновану на об’єктивності, знанні критеріїв оцінок, навичках самоаналізу.

Результативність заняття

  •   Основний матеріал засвоєний учнями в обсязі, достатньому для первинного засвоєння.
  •   Учні засвоювали застосування ЗУНів у нових ситуаціях.
  •   Закріплено позитивний виховуючий ефект заняття як у змісті, так і у формі організації уроку.
  •   Матеріал уроку засвоєний усіма, закріплений з опорою на продуктивні ЗУНи, дана перспектива подальшого навчання.
  •   Учні одержали стимул до самостійної пізнавальної діяльності.
  • Високий ефект уроку, який виховує (від прийняття моральних норм та обов’язків до прагнення і розуміння інших і себе).

ГРАФІЧНИЙ АНАЛІЗ УРОКІВ

 

Параметри спостереження

Дата, місце проведення уроку

 

21.09.05

5 клас

Укр. мова

22.10.05

6

Укр.мова

15.11.05

5

Укр. літ

23.12.05

7

Укр. мова

1

Створення пізнавальної атмосфери уроку

1

2

3

2

2

Методи навчання

1

2

2

2

3

Організація діяльності учнів

2

2

3

3

4

Навчальна взаємодія учителя та учнів

2

2

2

3

5

Мова педагога та її значення на уроці

2

3

3

4

6

Виховуючи сторона заняття

2

3

3

3

7

Контроль і корекція знань учнів

1

2

2

2

8

Результативність заняття

2

2

3

3

9

Разом

1,6

2,2

2,6

2,7

 

 

doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
1 квітня 2023
Переглядів
3411
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку