ПЕДРАДА. "Розвиток критичного мислення на уроках української мови та літератури

Про матеріал
Використовуючи технологію "Критичне мислення" на уроках української мови та літератури, учитель розвиває особистість учня у першу чергу при безпосередньому вивченні мови й літератури, у результаті чого відбувається формування комунікативної компетенції, що забезпечує комфортні умови для пізнавальної діяльності й самовдосконалення.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

ПЕДРАДА Розвиток критичного мислення на уроках української мови та літератури

Номер слайду 2

Фундаментальна мета сучасної освіти полягає не в наданні учням інформації, а в тому, щоб розвивати в них критичний спосіб мислення. Джон Дьюї, американський філософ, психолог та реформатор освіти

Номер слайду 3

Критичне мислення – це процес аналізу, здатність людини чітко виділити проблему, яку необхідно розв'язати; самостійно знайти, обробити і проаналізувати інформацію; логічно побудувати думки, щоб переконати інших; мислити мобільно і бути відкритим до сприйняття думок інших, принциповим у відстоюванні своєї позиції. Що таке критичне мислення?

Номер слайду 4

Технологія “Критичного мислення” зорієнтована не лише на співпрацю вчителя й учня, діяльнісну участь самого учня, а також на створення комфортних умов, які знімають психологічну напругу. Працюючи за нею, учень реалізує свої потреби й можливості, вчиться вирішувати свої проблеми самостійно, а також навчається способам оцінки своєї власної діяльності. Суть технології: ненав’язливість, відсутність категоричності та авторитарності з боку вчителя, надання учневі можливості пізнати себе у процесі отримання знань.

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Критичне мислення – це самостійне мислення, в якому початковим етапом є інформація. Вона починається із запитання, будується на базі ствердження. Ця технологія дає можливість визначати і ставити особливу мету підтримати активність на уроці, викликати продуктивну дискусію, сприяє тому, щоб учні самостійно могли будувати і ставити запитання, допомагає висловлювати власну думку, підтримує мотивацію до читання, повагу до думки іншого.

Номер слайду 8

Етапи уроку. Осмислення, основна частина. Виклик,актуалізація. Рефлексія, заключна частина

Номер слайду 9

Вступна частина або виклик{7 DF18680-E054-41 AD-8 BC1-D1 AEF772440 D}освіжають раніше набуті знання, уявлення та вміння;проводять інвентаризацію цих знань (у тому числі, помилок);зосереджують увагу на темі;створюють контекст для сприйняття нових ідей.

Номер слайду 10

Основна частина або осмислення{93296810-A885-4 BE3-A3 E7-6 D5 BEEA58 F35}порівнюють свої очікування з тим, що їм реально пропонують вчити;експериментують, пробують зробити на практиці те, чому вчаться;виділяють головне, осмислюють теоретичні ідеї, концепції;переглядають свої очікування і висловлюють нові;роблять умовиводи про матеріал;аналізують отриманий досвід;відстежують хід власних думок;пов'язують зміст уроку з особистим досвідом;відпрацьовують вміння і стратегії мислення.

Номер слайду 11

Заключна частина або рефлексія{21 E4 AEA4-8 DFA-4 A89-87 EB-49 C32662 AFE0}узагальнюють основні ідеї;інтерпретують ці ідеї;обмінюються думками;висловлюють особисте ставлення;апробовують ці ідеї;оцінюють набуті знання;ставлять перед собою додаткові запитання.

Номер слайду 12

{F5 AB1 C69-6 EDB-4 FF4-983 F-18 BD219 EF322}Виклик. Осмислення. Рефлексія. Асоціативний кущ. Щоденник подвійних нотаток Павутинка дискусіїГора сподівань. Діаграма Венна. Рафт. Читання з передбаченням. Карта персонажів. Сенкан. КубуванняІнсерт (читання з позначками)Есе«ЗХД»Ментальна карта. Твір-пʼятихвилинка. Кошик ідей. Фішбоун Рюкзак Розминка “Кросворд”Шість капелюхів. Ракурс вирішує все. Розминка “Закінчи речення”Дискусійна сітка Алверманна. Мікрофон. Елементи технології критичного мислення на уроках української мови та літератури

Номер слайду 13

Для чого потрібно розвивати критичне мислення? Що воно дає людині:- відчуття свободи власної волі;можливість знаходити та сприймати певні важливі істини для себе; учитися відрізняти добро від зла;уміння сумніватися;- глибоке розуміння себе, своїх цінностей та потреб;сміливість приймати рішення; не стати об’єктом маніпуляцій і сліпим знаряддям у чиїхось руках;- здатність протистояти інформаційному тису – не брати на віру все, що читаєш, а перевіряти аналізувати та приймати зважені рішення; - розширення горизонтів (бачення світу стає ширшим, глибшим, цікавішим);- врівноваженість та спокій;- толерантність до думок іншого.

Номер слайду 14

Методика «Ґронування» Стратегія «Асоціативний кущ» Правила, яких слід дотримуватися Правила складання асоціативного куща

Номер слайду 15

Асоціативний кущ

Номер слайду 16

Поет. Опікун благородних закладів Дипломат. Канцелярист Драматург Учитель. Військовий командир ҐронуванняІ. П. Котляревський

Номер слайду 17

Інформаційне ґроно до образу. Марусі (повість "Маруся" Гр. Квітки-Основ'яненка)слухняна, привітна працьовитаввічлива, поважає батьківбогобоязливачесна, покірнашляхетна, чуйнадушевно вразливакрасуня. МАРУСЯ

Номер слайду 18

Метод «ПРЕС». Використовується на будь-якому етапі уроку. Навчає учнів висловлювати думки з дискусійного питання. При цьому діти добирають правильні арґументи та фактичний матеріал. Доведи, що твір «Енеїда» – бурлескно-травестійна поема Я вважаю, що … Так є, тому що … Наприклад, … Отже, я вважаю …

Номер слайду 19

Склади пазли. Віднови сюжетний ланцюжок І-ІІ частини. Початок подорожіВ СициліїПожежа на флотіПоминки по батьковіГостюва-ння в Дідони. Відповідь. Частина І. Початок подорожі Енея. Гостювання в Дідони. Частина II. В Сицилії. Поминки по батькові Енея Анхізу. Пожежа (горить троянський флот).

Номер слайду 20

Твір з опорою на піраміду Цей твір має обмеження, кожен новий рядок додає лише одне слово. Фактично це обмеження спонукає учнів підбирати найбільш вдалі слова, продумувати зміст того, про що будеш говорити. Може бути й дзеркальна піраміда. Алгоритм твору з опорою на піраміду:

Номер слайду 21

Твір з опорою на піраміду Мрії здійснюються Кульбабка.(1) Маленька, ніжна.(2) Живе на галявинці.(3) Дуже мріяла подорожувати світом.(4) Попросила всіх тварин допомогти їй.(5) Звернулася до сил природи по допомогу. (6) Насіння квітки розніс вітер по всьому світу.(7) Використовуючи комунікативно-ситуативні завдання, на цьому невеличкому творі можна дослідити сюжетні елементи (Українська мова). Можна запропонувати поширити речення використовуючи, епітети, метафори, порівняння (Українська література). Можна поширити, вживаючи дієприкметникові та дієприслівникові звороти (Українська мова).

Номер слайду 22

ВИКОРИСТАННЯтехнології “Діаграма Ейлера Венна”

Номер слайду 23

КОЛА ВЕННА — СТРАТЕГІЯ ДЛЯ НАВЧАННЯ УЧНІВ ПОРІВНЯННЯ, ЗНАХОДЖЕННЯ СПІЛЬНИХ РИС, МОВНИХ ЯВИЩ, ОЗНАК В ОБРАЗАХ ЛІТЕРАТУРНИХ ГЕРОЇВ, ТВОРЧОСТІ ПИСЬМЕННИКІВ ТОЩО. ДІАГРАМА ВЕННА СКЛАДАЄТЬСЯ З ДВОХ (АБО БІЛЬШЕ) КІЛ, ЩО ПЕРЕТИНАЮТЬСЯ. У ДІЛЯНКИ, ОБМЕЖЕНІ КОЛАМИ, ЗАПИСУЮТЬ ПЕРЕЛІК РИС, ЯКІ РІЗНЯТЬ ДВА ПОНЯТТЯ, У ДІЛЯНКУ, ДЕ КОЛА ПЕРЕТИНАЮТЬСЯ, ОПИСУЮТЬ СПІЛЬНІ РИСИ Й ОЗНАКИ ДВОХ ПОНЯТЬ.

Номер слайду 24

Складне речення ССР СПРЧАСТИНИ РІВНОПРАВНІПОЄДНАНІ СУРЯДНИМИ СПОЛУЧНИКАМИ2 І БІЛЬШЕ ЧАСТИНЧАСТИНИ ЗАЛЕЖНІПОЄДНАНІ ПІДРЯДНИМИ СПОЛУЧНИКАМИ АБО СПОЛУЧНИМИ СЛОВАМИ

Номер слайду 25

Номер слайду 26

Толя. Федько. Діаграма Венна. В. Винниченко “Федько - халамидник”з сім’ї друкарячеснийгордийтовариськийрозбишакапанський синтендітнийрозбещенийбрехливийчерствийперсонажі одного твору, ровесники

Номер слайду 27

І. КОТЛЯРЕВСЬКИЙ “НАТАЛКА ПОЛТАВКА” Петро Микола. СИРОТИСЕЛЯНИБІДНІПРАЦЬОВИТІМОЛОДІСЕРЙОЗНИЙВІДПОВІДАЛЬНИЙКОХАНИЙНЕРІШУЧИЙЗДАТНИЙ НА САМОПОЖЕРТВУВЕСЕЛИЙНАПОЛЕГЛИВИЙРІШУЧИЙДРУЖЕЛЮБНИЙ ГОТОВИЙ ПРИЙТИ НА ДОПОМОГУ

Номер слайду 28

Форма сенкану: 1-й рядок – тема (іменник); 2-й рядок – опис (прикметник); 3-й рядок – дія (дієслово), пов'язане з темою; 4-й рядок – ставлення (фраза), почуття з приводу обговорюваного; 5-й рядок – перефразування сутності (синоніми, узагальнення, підсумок). Методика «Сенкан» (п’ятиряддя) Сенкан – це вірш, який складається з п'яти рядків. Він синтезує інформацію і факти у стисле висловлювання, яке описує, віддзеркалює тему.

Номер слайду 29

Повість "Маруся" Квітки-Основ'яненка. Сенкан Василь (іменник) Молодий, закоханий (два прикметники) Мріє, працює, кохає (три дієслова) Працьовитий хлопець, що шукає щастя (фраза) Козак (іменник, що характеризує)

Номер слайду 30

ДИКТАНТ «ЗНАЙДИ ПОМИЛКУ» У деяких твердженнях є помилки. Знайдіть їх та виправте.1. Чи є Василь головним героєм повісті? - Ні (Головна героїня - Маруся)2. Чи постригся Василь у ченці через кохання до Марусі? - Ні (Його змусили до цього обставини)3. Чи померла Маруся від нещасливого кохання? - Так4. Чи відбувається дія повісті в місті? - Ні (Дія відбувається в селі)5. Чи є в повісті елементи гумору? - Ні (Повість має сумний характер)6. Чи є в повісті опис української природи? - Так (Природа відіграє важливу роль у творі)7. Чи є в повісті соціальні проблеми? - Так (Торкається тем соціальної нерівності, кріпацтва)8. Чи є в повісті елементи фантастики? - Ні (Повість реалістична)9. Чи одружилася Маруся з Василем? - Ні10. Чи є в повісті опис українських звичаїв та обрядів? - Так

Номер слайду 31

ДИКТАНТ «ЗНАЙДИ ПОМИЛКУ» Більш складні питання:1. Чи можна вважати Марусю трагічною фігурою? - Так2. Чи є в повісті елементи фольклору? - Так (Наприклад, використання прислів’їв та приказок)3. Чи є в повісті критика суспільства? - Так (Автор критикує кріпацтво та соціальну несправедливість)4. Чи можна вважати повість "Маруся" першим українським романом? - Ні (Вона класифікується як повість)5. Чи є в повісті елементи психологізму? - Так (Автор досить глибоко розкриває внутрішній світ героїні)

Номер слайду 32

Знаю – хочу дізнатися – дізнався {F5 AB1 C69-6 EDB-4 FF4-983 F-18 BD219 EF322}знаю хочу дізнатися дізнався

Номер слайду 33

Щоденник подвійних нотаток{00 A15 C55-8517-42 AA-B614-E9 B94910 E393}Цитата з твору. Коментар* Учні ділять сторінку зошита навпіл;* Учні читають та занотовують;* Учні діляться своїми коментарями.

Номер слайду 34

Есе Есе – це спосіб розповісти про світ через себе і про себе з допомогою світу (А. Ельяшевис) Есе як метод формування критичного мислення полягає у написанні тексту в довільному стилі. Це дозволяє: глибше зануритись у проблему й власний внутрішній світ під час її розв'язання. Написання есе відбувається за таким алгоритмом: Збирання інформації за проблемою. Аналіз інформації. Виявлення власної точки зору. Викладення власної точки зору. Есе може бути абсолютно вільним чи аргументованим. Може бути необмеженим у часі чи займати від 5 до 20 хвилин. Найчастіше на уроках критичного мислення есе використовується для підбиття підсумків уроку або як результат дискусії чи диспуту. Есе можна використовувати не тільки на уроках з різних предметів, але і як домашнє завдання, а також на особистіснозорієнтованих виховних годинах.

Номер слайду 35

Підсумок. Використання цих та інших прийомів створює можливості для формування в учнів навичок критичного мислення, які пов’язані з умінням добувати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел, а також викладати результати її аналізу в стислій формі. Звичайно ж, це не всі прийоми, методи, види й форми робіт, які можна використовувати. Але хочеться сподіватися, що хтось знайде для себе щось нове, цікаве. Хтось відкриє для себе технологію критичного мислення.

pptx
Додано
9 січня
Переглядів
1
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку