Критичне мислення – це процес аналізу, здатність людини чітко виділити проблему, яку необхідно розв'язати; самостійно знайти, обробити і проаналізувати інформацію; логічно побудувати думки, щоб переконати інших; мислити мобільно і бути відкритим до сприйняття думок інших, принциповим у відстоюванні своєї позиції. Що таке критичне мислення?
Технологія “Критичного мислення” зорієнтована не лише на співпрацю вчителя й учня, діяльнісну участь самого учня, а також на створення комфортних умов, які знімають психологічну напругу. Працюючи за нею, учень реалізує свої потреби й можливості, вчиться вирішувати свої проблеми самостійно, а також навчається способам оцінки своєї власної діяльності. Суть технології: ненав’язливість, відсутність категоричності та авторитарності з боку вчителя, надання учневі можливості пізнати себе у процесі отримання знань.
Критичне мислення – це самостійне мислення, в якому початковим етапом є інформація. Вона починається із запитання, будується на базі ствердження. Ця технологія дає можливість визначати і ставити особливу мету підтримати активність на уроці, викликати продуктивну дискусію, сприяє тому, щоб учні самостійно могли будувати і ставити запитання, допомагає висловлювати власну думку, підтримує мотивацію до читання, повагу до думки іншого.
Основна частина або осмислення{93296810-A885-4 BE3-A3 E7-6 D5 BEEA58 F35}порівнюють свої очікування з тим, що їм реально пропонують вчити;експериментують, пробують зробити на практиці те, чому вчаться;виділяють головне, осмислюють теоретичні ідеї, концепції;переглядають свої очікування і висловлюють нові;роблять умовиводи про матеріал;аналізують отриманий досвід;відстежують хід власних думок;пов'язують зміст уроку з особистим досвідом;відпрацьовують вміння і стратегії мислення.
{F5 AB1 C69-6 EDB-4 FF4-983 F-18 BD219 EF322}Виклик. Осмислення. Рефлексія. Асоціативний кущ. Щоденник подвійних нотаток Павутинка дискусіїГора сподівань. Діаграма Венна. Рафт. Читання з передбаченням. Карта персонажів. Сенкан. КубуванняІнсерт (читання з позначками)Есе«ЗХД»Ментальна карта. Твір-пʼятихвилинка. Кошик ідей. Фішбоун Рюкзак Розминка “Кросворд”Шість капелюхів. Ракурс вирішує все. Розминка “Закінчи речення”Дискусійна сітка Алверманна. Мікрофон. Елементи технології критичного мислення на уроках української мови та літератури
Для чого потрібно розвивати критичне мислення? Що воно дає людині:- відчуття свободи власної волі;можливість знаходити та сприймати певні важливі істини для себе; учитися відрізняти добро від зла;уміння сумніватися;- глибоке розуміння себе, своїх цінностей та потреб;сміливість приймати рішення; не стати об’єктом маніпуляцій і сліпим знаряддям у чиїхось руках;- здатність протистояти інформаційному тису – не брати на віру все, що читаєш, а перевіряти аналізувати та приймати зважені рішення; - розширення горизонтів (бачення світу стає ширшим, глибшим, цікавішим);- врівноваженість та спокій;- толерантність до думок іншого.
Метод «ПРЕС». Використовується на будь-якому етапі уроку. Навчає учнів висловлювати думки з дискусійного питання. При цьому діти добирають правильні арґументи та фактичний матеріал. Доведи, що твір «Енеїда» – бурлескно-травестійна поема Я вважаю, що … Так є, тому що … Наприклад, … Отже, я вважаю …
Склади пазли. Віднови сюжетний ланцюжок І-ІІ частини. Початок подорожіВ СициліїПожежа на флотіПоминки по батьковіГостюва-ння в Дідони. Відповідь. Частина І. Початок подорожі Енея. Гостювання в Дідони. Частина II. В Сицилії. Поминки по батькові Енея Анхізу. Пожежа (горить троянський флот).
Твір з опорою на піраміду Мрії здійснюються Кульбабка.(1) Маленька, ніжна.(2) Живе на галявинці.(3) Дуже мріяла подорожувати світом.(4) Попросила всіх тварин допомогти їй.(5) Звернулася до сил природи по допомогу. (6) Насіння квітки розніс вітер по всьому світу.(7) Використовуючи комунікативно-ситуативні завдання, на цьому невеличкому творі можна дослідити сюжетні елементи (Українська мова). Можна запропонувати поширити речення використовуючи, епітети, метафори, порівняння (Українська література). Можна поширити, вживаючи дієприкметникові та дієприслівникові звороти (Українська мова).
КОЛА ВЕННА — СТРАТЕГІЯ ДЛЯ НАВЧАННЯ УЧНІВ ПОРІВНЯННЯ, ЗНАХОДЖЕННЯ СПІЛЬНИХ РИС, МОВНИХ ЯВИЩ, ОЗНАК В ОБРАЗАХ ЛІТЕРАТУРНИХ ГЕРОЇВ, ТВОРЧОСТІ ПИСЬМЕННИКІВ ТОЩО. ДІАГРАМА ВЕННА СКЛАДАЄТЬСЯ З ДВОХ (АБО БІЛЬШЕ) КІЛ, ЩО ПЕРЕТИНАЮТЬСЯ. У ДІЛЯНКИ, ОБМЕЖЕНІ КОЛАМИ, ЗАПИСУЮТЬ ПЕРЕЛІК РИС, ЯКІ РІЗНЯТЬ ДВА ПОНЯТТЯ, У ДІЛЯНКУ, ДЕ КОЛА ПЕРЕТИНАЮТЬСЯ, ОПИСУЮТЬ СПІЛЬНІ РИСИ Й ОЗНАКИ ДВОХ ПОНЯТЬ.
Форма сенкану: 1-й рядок – тема (іменник); 2-й рядок – опис (прикметник); 3-й рядок – дія (дієслово), пов'язане з темою; 4-й рядок – ставлення (фраза), почуття з приводу обговорюваного; 5-й рядок – перефразування сутності (синоніми, узагальнення, підсумок). Методика «Сенкан» (п’ятиряддя) Сенкан – це вірш, який складається з п'яти рядків. Він синтезує інформацію і факти у стисле висловлювання, яке описує, віддзеркалює тему.
ДИКТАНТ «ЗНАЙДИ ПОМИЛКУ» У деяких твердженнях є помилки. Знайдіть їх та виправте.1. Чи є Василь головним героєм повісті? - Ні (Головна героїня - Маруся)2. Чи постригся Василь у ченці через кохання до Марусі? - Ні (Його змусили до цього обставини)3. Чи померла Маруся від нещасливого кохання? - Так4. Чи відбувається дія повісті в місті? - Ні (Дія відбувається в селі)5. Чи є в повісті елементи гумору? - Ні (Повість має сумний характер)6. Чи є в повісті опис української природи? - Так (Природа відіграє важливу роль у творі)7. Чи є в повісті соціальні проблеми? - Так (Торкається тем соціальної нерівності, кріпацтва)8. Чи є в повісті елементи фантастики? - Ні (Повість реалістична)9. Чи одружилася Маруся з Василем? - Ні10. Чи є в повісті опис українських звичаїв та обрядів? - Так
ДИКТАНТ «ЗНАЙДИ ПОМИЛКУ» Більш складні питання:1. Чи можна вважати Марусю трагічною фігурою? - Так2. Чи є в повісті елементи фольклору? - Так (Наприклад, використання прислів’їв та приказок)3. Чи є в повісті критика суспільства? - Так (Автор критикує кріпацтво та соціальну несправедливість)4. Чи можна вважати повість "Маруся" першим українським романом? - Ні (Вона класифікується як повість)5. Чи є в повісті елементи психологізму? - Так (Автор досить глибоко розкриває внутрішній світ героїні)
Есе Есе – це спосіб розповісти про світ через себе і про себе з допомогою світу (А. Ельяшевис) Есе як метод формування критичного мислення полягає у написанні тексту в довільному стилі. Це дозволяє: глибше зануритись у проблему й власний внутрішній світ під час її розв'язання. Написання есе відбувається за таким алгоритмом: Збирання інформації за проблемою. Аналіз інформації. Виявлення власної точки зору. Викладення власної точки зору. Есе може бути абсолютно вільним чи аргументованим. Може бути необмеженим у часі чи займати від 5 до 20 хвилин. Найчастіше на уроках критичного мислення есе використовується для підбиття підсумків уроку або як результат дискусії чи диспуту. Есе можна використовувати не тільки на уроках з різних предметів, але і як домашнє завдання, а також на особистіснозорієнтованих виховних годинах.
Підсумок. Використання цих та інших прийомів створює можливості для формування в учнів навичок критичного мислення, які пов’язані з умінням добувати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел, а також викладати результати її аналізу в стислій формі. Звичайно ж, це не всі прийоми, методи, види й форми робіт, які можна використовувати. Але хочеться сподіватися, що хтось знайде для себе щось нове, цікаве. Хтось відкриє для себе технологію критичного мислення.