Вивчення виховного середовища школи шляхом побудови векторної моделі освітнього середовища.
Нова школа простір освітніх можливостей Міністр освіти і науки України наголосила, що зараз відомство усвідомлює, які випускники потрібні країні.«Це має бути цілісна особистість, патріот та інноватор, бо інноваційне мислення потрібне не лише архітектору, науковцю чи інженеру. Інноваційне мислення треба, щоб вирішувати життєві проблеми і не боятися їх, щоб іти до викликів, розкладати проблему на маленькі частини і спокійно її долати » Лілія Гриневич
Освітнє (виховне) середовище може бути віднесено до одного з чотирьох основних типів, виділених Янушем Корчакомдогматичне освітнє середовище, що сприяє розвитку пасивності й залежності дитини;кар'єрне освітнє середовище, що сприяє розвитку активності, але й водночас залежності дитини;безтурботне освітнє середовище, що сприяє вільному розвитку, але й одночасно зумовлює формування пасивності дитини;творче освітнє середовище, що сприяє вільному розвитку активної дитини. Березень 2017 рік
1. Зазвичай я йду до школи:з гарним настроєм 28 ос.;без особливого ентузіазму 4 ос.;важко відповісти 5 ос.;по-різному 2 ос. 2. У школі я:люблю спілкуватися з колегами 33 ос.;уникаю спілкування 6 ос. 3. Під час ділового спілкування я:доброзичливий і довірливий 33 ос.;поблажливий 4 ос.;не можу відповісти 2 ос. 4. Успіх кожного мого колеги викликає в мене:радість 34ос.;повагу 2 ос.;нездорову реакцію 1 ос.;не знаю 3 ос. Березень 2017 рік
5. Я зустрічаю нового члена колективу:доброзичливо й щиро 32 ос.;по-різному 6 ос.з настороженістю 1 ос.6. Якщо на роботі трапляються неприємності, я:шукаю причини в собі 13 ос.;шукаю причини в інших 3 ос.;намагаюся відразу розв'язати проблему 23 ос. 7. Коли я спілкуюся з заступником директора з НВР то почуваюся:розкуто і природно 24 ос.;скуто і напружено 11 ос.;по-різному 4 ос. 8. Запрошення до директора викликає в мене:професійний інтерес 19ос.;почуття тривоги і занепокоєння 16ос.;не відповіли 4 ос. Березень 2017 рік
9. Поява серед нас директора викликає в мене:радість 22 ос.;занепокоєння 13ос.;не відповіли 4 ос.10. Як правило, критичні зауваження колегам я висловлюю:відкрито 15ос.;обговорюю у вузькому колі 15 ос.вважаю, що мене це не стосується 7 ос.;залежить від ситуації 1 ос.;не відповів 1 ос. 11. У колективі я :розповідаю про свої успіхи 22 ос.;гадаю, що краще все тримати у собі 15 ос.;залежить від обставин 1 ос.;розповідаю не все 1 ос.;колись розповідала,зараз ні (плітки,заздрість) 1 ос. Березень 2017 рік
12. Скільки років ви працюєте в школі:понад 10 років 16 ос.;4-10 років 8 ос.;2-3 роки 2 ос.;1 рік 3 ос. 13. На моєму самопочутті негативно позначаються:перевтома, підвищений тиск;недоброзичливі батьки, їхня байдужість до виконання д/з дітьми;підвищена відповідальність;конфліктність в колективі, відносини між колегами;навколишнє середовище, стреси, невдачі в учнів;постійні зміни в програмах та невідповідність матеріалу підручників, що забирає багато часу на підготовку до уроків;заздрість, недоброзичливість колег. Березень 2017 рік
Активність. Воля. Залежність. Пасивність. Повний спектр можливих векторних моделей освітнього середовища. Кар’єрне середовище залежної активностіТипове кар’єрне середовище. Кар’єрне середовище активної активностіТворче середовище вільної активностіТворче середовище активної активностіТипове творче середовище. Безтурботне середовище пасивної воліТипове безтурботне середовище. Безтурботне середовище вільної активностіДогматичне середовище залежної пасивностіТипове догматичне середовище. Догматичне середовище пасивної залежності
Педрада. Вивчення виховного середовища школи. Заступник директора з ВР Гончар Л. О. Краматорська ЗОШ І-ІІІ ступенів № 25 з профільним навчанням. Березень 2017 рік. Кар'єрне виховне середовище. Творче виховне середовище. Безтурботне виховне середовище. Догматичне виховне середовище. Активність. Залежність. Воля. Пасивність
Векторне моделювання виховного середовища. Визначаємо шкалиметодика векторного моделювання виховного середовища припускає побудову системи координат, що складається з двох осей: «воля —залежність» і «активність — пасивність (див. рис. 1). Для побудови в цій системі координат вектора, що відповідає тому чи іншому типу виховного середовища, необхідно на основі аналізу даного середовища відповісти на шість діагностичних питань. Три питання спрямовані на визначення в даному середовищі можливостей для вільного розвитку дитини і три питання — на визначення існування можливостей для розвитку її активності. Відповідь на кожне питання дозволяє відзначити на відповідній шкалі («активності», «пасивності», «волі» чи «залежності») один пункт.«Активність» розуміється в даному випадку як наявність таких властивостей, як ініціативність, прагнення до чого-небудь, завзятість у цьому прагненні, боротьба особистості за свої інтереси, відстоювання цих інтересів і т. ін.; відповідно «пасивність» — як відсутність цих властивостей. Іншими словами, полюс «пасивності» на даній шкалі може розглядатися як «нульова активність».«Воля» пов'язується тут з незалежністю суджень і вчинків, волею вибору, самостійністю і т. ін.; нарешті, «залежність» розуміється як пристосовництво, підкореність чужій волі, особиста відповідальність і т. ін. Березень 2017 рік