Мета: дати уявлення про ситуацію у Франції на початку XV ст., звернути увагу на зміни в характері Столітньої війни; створити загальний портрет Жанни д'Арк і її роль в ході війни; з'ясувати обставини закінчення Столітньої війни; розвивати уміння аналізувати фактичні матеріали, робити висновки; працювати з історичною картою; формувати власну думку; розглянути питання про роль особистості в історії, формувати власну думку про подвиг Жанни д'Арк; на прикладі Жанни д'Арк знайти відповіді на питання про сучасну мораль; виховувати почуття патріотизму на прикладі європейських народів.
Тема. Переломний момент в ході Столітньої війни
Мета: дати уявлення про ситуацію у Франції на початку XV ст., звернути увагу на зміни в характері Столітньої війни; створити загальний портрет Жанни д’Арк і її роль в ході війни; з’ясувати обставини закінчення Столітньої війни; розвивати уміння аналізувати фактичні матеріали, робити висновки; працювати з історичною картою; формувати власну думку; розглянути питання про роль особистості в історії, формувати власну думку про подвиг Жанни д’Арк; на прикладі Жанни д’Арк знайти відповіді на питання про сучасну мораль; виховувати почуття патріотизму на прикладі європейських народів.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Фокус уроку
Слово вчителя. Діти, одна дуже цікава людина, автор світового бестселера про школу та бізнес, американець японського походження Роберт Кійосакі вважає, що більшість вивчаючих у школі предметів – непотрібні, так як багаж знань самі по собі нічого не значать, якщо не уміти використовувати його в житті. Він вважає, що в наш важкий час, найдорожче, що може бути в людини – це розум, тобто правильно використати отримані знання, знайти з них практичну користь…
А тепер уявіть, що – щасливий володар тієї цінності, про яку говорив Р. Кійосакі, звичайно – це розум, що допомогло вас збагатіти й стати власником великого видавництва «Кліо».
Ви спеціалізуєтеся на видавництві дуже престижного журналу, розкриваючи різні теми про історію. Черговий випуск розкриває тему: «Переломний момент в ході Столітньої війни». Як досвідчені інтелектуали, турбуєтеся про якість свого журналу, ви збираєте читацьку конференцію і включаєте відкритий мікрофон.
Ваше завдання – з’ясувати, на які питання хочуть отримати відповідь читачі в майбутньому журналі, що їх турбує по цій темі?
(Діти висловлюють свої думки, які записуються на дошці).
Слово вчителя. Ну, що, давайте створимо наш журнал. Я склала план до цієї теми. Давайте зрівняємо.
План уроку
(План записують у зошит)
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
Вчитель. Для того, щоб створити журнал, потрібно зрозуміти хід подій - у нашому випадку – це Столітня війна та з’ясувати причини.
І. Рольова гра.
(Провести невелику рольову гру).
Вчитель. Про причини війни розкажуть її свідки.
ІІ. Гра «Відгадай подію»
По віршованому сюжету відгадайте битву.
Повстречался Эдуард
С Иоанном Добрым:
Разойтись он был бы рад –
Выкуп уже собран!
Отказался Иоанн
Со своим дофином –
Вот и угодил в капкан
Вместе с младшим сыном. (Битва при Пуатьє , 1356 р.)
ІІІ. Ланцюжок запитань.
Вчитель. Йшли роки, нові королі ставали на престолі. В Англії – Генріх V, в Франції – Карл VІ.
Ігноруючи його, билися за владу групи герцогів, його дядьки: герцог Орлеанський і його родич Арманьякі і герцог Бургундський.
Скориставшись ситуацією, англійський король очолює нову битву, яка закінчилась поразкою французів.
Герцог Бургундський відкрито стає на боці англійців.
Франції було нав’язане тяжку умову миру: об’єднати Англію і Францію, одружити Генріха V з дочкою Карла VІ і подальше коронування їх сина як короля Англії і Франції.
З часом майже одночасно померли королі Англії та Франції, і десятимісячний син Генріха V Генріх VІ став королем. Але дофін Карл VІІ, м’який і нерішучий, тим не менш, не згодився і оголосив себе королем…
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Мотивація.
У Ф. Тютчева є цікавий, на мій погляд, вірш, який має зміст спірного висловлювання. З цих причин я пропоную його помістити в наш журнал – як епіграф.
От жизни той, что бушевала здесь,
От крови той, что здесь рекой лилась,
Что уцелело, что дошло до нас?
Два-три кургана, видимых поднесь …
Да два-три дуба выросли на них,
Раскинувшись и широко, и смело.
Красуются, шумят, и нет им дела,
Чей прах, чью память роют корни их.
Природа знать не знает о былом,
Ей чужды наши призрачные годы,
И перед ней мы смутно сознаем
Себя самих – лишь грезою природы.
Поочередно всех своих детей,
Свершающих свой подвиг бесполезный,
Она равно приветствует своей
Всепоглощающей и миротворной бездной.
Вчитель. Я не знаю, як вас. А мене заділи строки про «Бесполезный подвиг». В усі часи були люди, які робили героїчні вчинки. Ці герої є, і будуть. Невже це дійсно не має сутності. І що можна вважати вчинком? Сьогодні ми поговоримо про молоду дівчину, яка вчинила героїчний подвиг. Чому вона пішла на війну?
В ті чорні для Франції дні можна було почути англійську і французьку мови: всі говорили про дівчину із легенди, яка врятувала Францію.
Давайте познайомимося з цією дівчиною поближче.
(Коротка біографія про Жанну д’Арк. Розповідає один учень )
Розповідає учень. Жанна з дитинства була дуже ніжною, вразливою, глибоко переживала за життя французького народу. Мрійлива дівчинка часту тікала гратися до лісу, уявляла зустріч з лісовими феями. Все частіше до неї почали приходити бачення, із яких вона зрозуміла, що вона не просто так прийшла в цей світ. Жанна вважала, що від неї залежить доля Франції, симпатизувала дофіну Карлу VІІ. І одного разу вона відправилась до дофіна. Її маршрут: м. Вокульор м. Шалон.
Хоча слуги Карла VІІ віднеслися до Жанни насторожено і влаштували їй перевірку, дівчина безпомилково впізнала короля і він дозволив їй поговорити і ним на одинці.
Вчитель. Як ви думаєте, про що могла бути ця розмова?
(Включається відповідний фрагмент відео фільму Люка Бесона «Жанну д’Арк» ).
Вчитель. Але все ж, яка була – Жанна д’Арк? Я пропоную вам попрацювати в малих групах і вирішити проблемні питання.
1-а група. «Хочу - можу» попрацювати з параграфом «Жанна д’Арк » та з’ясувати:
2-а група. «Хочу – не можу» попрацювати з параграфом на сторінці _______, з’ясувати :
3-я група. «Не хочу – не можу» попрацювати з підручником на сторінці ____, з’ясувати:
Вчитель. І так, Жанна попала в полон.
Зрадили.
Відбувся суд, на якому вона вела себе достойно.
Жана була спалена.
(Перегляд відео матеріалу про спалення Жанни д’Арк ).
V. Закріплення вивченого матеріалу .
Вчитель. Подивіться на питання записані на дошці. Чи дали ми відповідь на них?
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання
1