Тема. Перевіряємо додавання і віднімання. Розв'язуємо складені задачі.
Мета: актуалізувати розуміння взаємозв'язку додавання й віднімання; ознайомити зі способом перевірки правильності виконання віднімання; формувати вміння виконувати перевірку додавання й віднімання, розв'язувати різними способами складені задачі, розвивати логічне мислення та критичне.
Обладнання: картки для парної та групової роботи, ілюстративний та роздатковий матеріал.
Тип уроку: комбінований урок.
Освітні галузі: математична.
Хід урок
І. Вступна частина.
1. Організація класу ( слайд 2, 3)
Звучить пісня Н. Май «Вчимося рахувати». Діти, співаючи та танцюючи під музику, піднімають собі настрій.
Так, математика – складна наука для нас.
Але , щоб у небі політати
І щоб гроші рахувати,
Продавати й купувати
Треба добре її знати.
2. Девіз уроку (слайд 4)
ІІ. Удосконалення обчислювальних навичок.
Не можна рухатись вперед, не повторивши те, що вивчили раніше.
Запишіть у порожніх клітинках числа, що є сумою розрядних доданків до поданого числа.
Взаємоперевірка.
3. Обчислення значення виразів. Гра «Хто швидше?» (завдання на картках). Робота в групах.
Учні по колу передають картку із завданням. Переможець та група, яка найшвидше і без помилок розв'яже всі вирази.
20+30 , 50 - 10 , 40 + 3 , 43 + 5, 48 - 14 , 34 +30, 64 - 40, 24 - 4 , 20+80
70 – 20, 50+10 , 60 + 5 , 65 -11, 54 + 21, 75 - 40, 35+12, 47+3, 50+50
Каліграфічна хвилинка ( слайд 5)
— У каліграфічній хвилинці пропишіть число, що позначає дату сьогоднішнього дня. А яке число було вчора? Завтра буде? Через 10 днів? Який рік зустрічатиме людство?
ІІ. Основна частина.
1. Актуалізація взаємозв'язку арифметичних дій додавання й віднімання.
1) Уточнення знання учнями правила взаємозв'язку додавання та віднімання (с. 59, № 1). ( слайд7, 8 )
2) Вправа «Скринька прикладів».
Учень бере зі скриньки приклад на додавання, розв'язує його, а потім складає два приклади на віднімання.
2.Ознайомлення зі способом перевірки дії віднімання (с. 59, №3)
(слайд 9)
— Що означає від числа а відняти число b? (Це означає знайти таке число, яке у сумі з від'ємником дає зменшуване.)
Завдання № 3 виконують з коментованим письмом ( слайд 12, 13, 14).
(13 - 7 — означає знайти таке число, що у сумі з числом 7 дає число 13. Таке число 6: 6 + 7 = 13.)
— Отже, якщо при додаванні до значення різниці від'ємника ми одержимо зменшуване, то це свідчить про правильність виконання дії віднімання. Як перевірити дію віднімання?
3. Первинне закріплення способу перевірки дії віднімання.
1) Обчислення прикладів з перевіркою. Робота в парах (с. 59, № 4) (слайд 10 )
— Обчисліть значення різниць та виконайте перевірку (слайд 11).
Фізкультхвилинка (слайд 12)
( Діти під пісню DZIDZIO « Я міліонер», радісно виконують танцювальні рухи, уявляючи себе власниками скарбу).
4. Формування вміння розв'язувати задачі (с. 59, № 5)
1) Формування вміння перевіряти розв'язання простої задачі.
• Задача 5.1 (слайди 13,14,15,16,17)
Прочитайте. Перекажіть задачу.
Додаткова інформація про акулу. Відмітьте, будь ласка, чи чули ви такі цікавинки?
+Я це знав
- Я це не знав
? Це мене здивувало
! Я хотів би дізнатися про це детальніше.
Назвіть умову. Повторіть запитання. Розбийте задачу на дві прості. Розв'яжіть ці задачі. Перевірте їхнє розв'язання
ІІІ. Заключна частина
Підніміть долоньку зеленого кольору, якщо все було зрозуміло на уроці.
Якщо не все вдалося або було важко, підніміть долоньку червоного кольору. Із цих долоньок викладемо на дошці ялинку.