Перформанс. Музика бароко. Й.С.Бах. Г.Ф.Гендель

Про матеріал
Позакласний захід з мистецтва, англійської та німецької мови, присвячений пам'яті видатних композиторів епохи бароко Й.С.Баха та Г.Генделя. Захід покликаний сприяти поглибленню інтересу до вивчення шкільних предметів: мистецтва, німецької та англійської мов, зарубіжної літератури тощо під час участі в перформансі.
Перегляд файлу

Музика бароко. Й.С.Бах. Г.Ф.Гендель

 

Над справжнім мистецтвом не владні ні війни ні тління

 

Перформенс

 

Мета: дати можливість виявити  творчі здібності учасникам перформансу, долучаючи до роботи в групах, сприяти поглибленню інтересу до вивчення шкільних предметів: мистецтва, німецької та англійської мов, літератури тощо під час участі в перформансі.

Учасники:

1.Ведучі – перформери (1 – україномовний, 2 – німецькомовний, 3 - англомовний)

2. Актори – 4

3. Біографи -5

4. Мистецтвознавці - 5

5.Читці віршів – 4

6. Музичні критики - 5

7. Співаки  6

7. Група реагування 3

 

При вході до класу учні об’єднуються в групи: акторів, біографів, мистецтвознавців, читців, музичних критиків, співаків, групи реагування, отримуючи картку з певним значком. Групи виконують певні завдання, виступають по ходу перформенсу за знаком перформера 1. Група реагування виводить ПОПС-формулу з теми перформенсу.

 

Відеофрагмент зі спектаклю «Вечеря в чотири руки»

 

Перформер 1: Сьогодні ми присвячуємо наш перформенс пам’яті двох геніальних німецьких композиторів, що народились з різницею лише в один місяць майже 340 років тому – Йоганну Себастьяну Баху та Георгу Фрідріху Генделю.

 

Звучить Токата і фуга d-moll BWV-565 (початок)

 

Перформер 1:(на фоні мелодії) Якби можна було почути сучасне місто так, як з вертольоту ми бачимо його – внизу, в геометричній красі та цільності, якби місто раптом зазвучало, як оркестр, - мабуть, музика його була б схожа на музику Баха. На його органні прелюдії та фуги в їх математичних бездоганних розрахунках та глибині почуттів.

 

 

 

Перформер 2:  Wie modern ist diese Musik! Seltsam! Als Bach sie doch schrieb, war die Welt ganz anders. Dann fuhren viele Menschen mit den Pferden, schossen mit den Musketen … . Das Leben verging langsam und schläfrig wie eine Kutsche aus Leipzig nach Hamburg.

 

На фоні Хоральної прелюдії фа-мінор Й.С.Баха

Фрагмент вистави

 

Автор 1. (біля портрета Баха) Крізь два століття з портрета дивиться на нас Йоганн Себастьян Бах. Перука з буклями. Чорний камзол. Біла хустинка на шиї. Вперте, вольове підборіддя піджате. Міцно стиснуті губи. Ніби він готовий до випробувань долі.

 

Автор 2.… В останній рік свого життя, передчуваючи повну сліпоту і сам уже не в силах писати, 65-річний Йоганн Себастьян Бах диктував хоральні обробки своєму зятю Йоганну Себастьяну Альтниколю. Якось Альтниколь розповів Баху:

 

Альтниколь. (тримає в руках книгу, потім її відкриває) На днях бачив я курйозну книгу Йоганна Готліба Бідермана, ректора із Фрейбурга. Цей ревнитель науки ополчається проти музичної освіти. Послухайте, дорогий батьку, що він стверджує: «Заняття музикою шкодять наукам, найдурніші суб’єкти в школі, зазвичай, ті, хто захоплюються музикою. Чи може музика виразити дух наш так, як теологія чи божественні науки? Ні, вона лише відволікає від пізнання бога і людини. Її значення припинилося, і сама вона…»

 

Автор 1. Бах перебив у гніві:

 

Бах: Досить! Балачки глухого! Гарного прочухана заслуговує цей учений бовдур. Прочистити б йому вуха і зробити їх придатними для музики. Я відповів би йому сам, якби не темрява навкруги… Але ми відповімо йому музикою…

 

Автор 2. Альтниколь посміхнувся іронічно:

 

Альтниколь. О, дорогий батьку, глухих кантатами не переробиш!

 

Автор 1. Але Бах ставав усе більш нетерпимим.

 

Бах: Усе моє життя пройшло серед глухих. Глухі величності і високості, глухі магістрати і консисторії, глухі міста і князівства – можна збожеволіти. Глухий світ, в який я прийшов, нічого не маючи, окрім пристрасті роду Бахів до музики…

 

 

Перформер 1: (біля зображення прадіда і батька Баха) Славний рід Бахів! Усі його представники, очевидно, в дар від самої природи отримали любов до музики та музичний талант. І, починаючи з прабатька роду Фейта Баха, протягом семи поколінь присвячували своє життя музиці.

 

Перформер 2: Orgelspieler, Flötisten, Kapellmeister, Kantören, Hofkomponisten, also, der unermüdliche musikalische Laden von Bach wurde mit der Geburt von Johann Sebastian im Jahre 1685 gekrönt.

 

Відео про Й.С.Баха.

 

Біограф 1(запалює свічу, підходить до зображення «Нової церкви» в Арнштадті) Годинами він не залишав зачиненого на засув храму. Без перуки і камзола, коротко підстрижений, в сорочці і жилеті, в черевиках, зручних для роботи, Себастьян нагадував більше майстрового, ніж статечного церковного органіста.

 

Біограф 2 Der Orgel war wunderbar. Der junge Musiker beherrschte erfolgreich die Kunst des meisterhaften Spieles. Er übte und suchte neue Kombinationen des Fingerspieles, die manchmal den existierten Regeln widersprachen. Johann Sebastian trainierte auch seine Füße, damit er mit Leichtigkeit die Pedale während des Musikspieles trat. Von Zeit zu Zeit spielte aber der Musiker die Melodie ohne Händeteilnahme im schnellen Tempo, mit anwachsender Stärke. Dabei bewunderte er laute Töne, die die Dämmerungen des Tempels ausfüllten.

 

Біограф 3 І знову він вводив в дію пальці рук, легко сковзаючи ними по клавішаx мануалів. Запалював свічі; вони коштували дорого, і Себастьян задовольнявся часто однією-двома. Полум’я свічок, не долаючи сутінків, відкидало величезну неспокійну тінь музиканта в просторі, який заповнювався густими звуками труб.


Звучить Пассакалья c-moll BWV 582 (початок).

 

Біограф 4(на фоні мелодії) Manchmal betritt der Klostervorsteher die Kirche. Er setzte sich so, um den Orgelspieler zu sehen. Während des Gottesdienstes hörte er befriedigende Melodien. In jenen Minuten stieß der Orgel solche Töne aus, die für die Kirche ungewöhnlich waren. Es wäre unbesorgt für den Klostervorsteher, wenn der Orgelspieler gehorsam gewesen sei. Dann könnte man solche Werke hören, die mit der Zeit kanonisiert waren. Die Eingebung, die jemandem den Gehorsam verweigert, kann der Versuchung erliegen und das friedliche Leben der Pfarrer erschweren.

 

Біограф 5 Але цей органіст із впертим підборіддям, з відкритим поглядом, упевнений у своєму ремеслі все ж руйнує звичнi уявлення про церковну музику.

Пастор залишає храм, а за стінами зачиненої церкви ще клубочуться глухі і пристрасні звуки…

 

Звучить Пассакалья c-moll BWV 582 (продовження).

Виходять мистецтвознавці

 

Мистецтвознавець1: Слухачам нашого часу важко повірити в те, що більша частина програм концертів Баха складається із творів юного композитора. Концертний зал заповнюється звуками органа; стоустий інструмент висловлює величаві думки, які полонять слух, серце, свідомість. Поволі в уяві створюється образ неодмінно «старого Баха», знайомого нам за відомими портретами, у перуці, в строгому камзолі; уявляється образ музиканта тяжкої долі, багатодітного батька, втомленого від боротьби із церковною та бюргерсько-чиновницькою рутиною. Яке ж буває здивування, коли по нотографічному довіднику слухач дізнається про те, що більшість цих знаменитих творів написано у віці від 23 до 30 років!

 

Звучить Токата і фуга d-moll BWV-565 (фрагмент)

 

Мистецтвознавець 2: (на фоні цієї ж мелодії) Чи не найпопулярніший органний твір юності Баха – Токата і фуга ре мінор. У цьому творі двадцятичотирьохлітнього Себастьяна Баха, як у зернах, як у макромоделі, приховуються безмежні можливості всієї його органної творчості.

 

Мистецтвознавець 3: Починається токата із схвильованого вигуку. Пауза. Знову вигук. Ще один. Зал захоплюється шквалом звуків, насичених густими, низькими голосами. Це не епіграф. Це розгорнуте програмне висловлювання. Воно вражає своїм вольовим поривом, несподівано залишає на мить у глибокій тиші, а потім захоплює мелодійною мовою. По-молодому бунтівна, в темпі токатного руху, ця мова артистично стримується голосами басів.

 

Мистецтвознавець 4: Після паузи – фуга. Витончені і ліричні голоси сприймаються як довірче зізнання. Фуга не протиставить себе токаті. У розвитку теми і розробці її також відчувається цілеспрямованість молодих сил. Протест бунтаря чи напір сил творення? Одну з цих або якусь іншу інтерпретацію запропонує залу виконавець. А, можливо, він захопить нас блиском артистичної віртуозності, і це немало!

 

 Звучить Арія Й.С.Баха

 

Мистецтвознавець 5: (на фоні цієї ж мелодії) У сучасну біографію Баха владно втручається тема: музика великого композитора і сприйняття її слухачами. Історики мистецтв відносять творчість Баха до могутнього стилістичного напрямку ХVІІ – початку ХVІІІ ст. – бароко. У творах геніального композитора часто проступають характерні барокові риси: монументальність, патетика; для них характерні зіставлення за контрастом, вражає динаміка; декоративність композицій поєднується з проявами глибоких емоцій.

Мистецтвознавець 1: Головною ознакою музичного бароко була поліфонія – одночасне звучання декількох мелодійно змістовних голосів, що робило музику багатоплановою, багатотемною, просторово глибокою. Бах був художником і мислителем поліфонії, удосконалення якої у всіх жанрах музики – найголовніше його художнє завдання.

  

Мистецтвознавець 2: Розуміння прекрасного в поліфонічних творах часто виявляється для немузикантів складною справою: слухачу потрібно відчути і осмислити зміст кожного із голосів, вникнути в логіку їх співвідношення. Тому шукаються асоціативні шляхи, які допомагають слухачам, які не володіють досвідом аналізу музичних форм, увійти в глибину бахівських образів.

  

Мистецтвознавець 3: Дослідники творчості Баха красу його органних творів часто порівнюють з красою архітектурних споруд. Музику Баха називають “текучою архітектурою”. Що ж, і справді, слухаючи органні твори видатного композитора, ми часто уявляємо урочистий середньовічний собор із стрілчастою аркою, здійнятою високо в небо.

 Мистецтвознавець 4: Альберта Ейнштейна музика Баха також приваблювала своєю архітектонікою. Але піднесена увись, вона асоціювалася у вченого не лише з архітектурним образом собору, але і з стрункою логікою математичних конструкцій.

Мистецтвознавець 5: А втім, у кожного слухача – свої знахідки серця та інтелекту в час звучання органних творів Баха. Звуки органа викликають абстрактні поетичні картини. Вивергаються лавини, здіймається полум’я, ведуть спір небожителі, бореться добро зі злом, пристрастями наповнюється земля, співають хори, сповідається серце. Вписуються в бахівський музичний всесвіт прояви самого життя в його вічному русі. І володіє над усім досконалість розміреності.

Звучить Арія альта з "Пристрастей по Матфею"

Перформер 1: Справжній інтерес до творчості Йоганна Себастьяна Баха виник лише у ХІХ столітті. Це відбулося після виконання в 1829 році в Берліні "Пристрастей по Матфею", влаштованого Ф. Мендельсоном-Бартольді. У 1850 році було організовано "Бахівське товариство", серед основних завдань якого знаходження та друк всіх рукописів композитора.

 

Перформер 2: Die Menschheit musste das ganze Jahrhundert erleben, um Freude, Weisheit und den Kummer von Johann Sebastian Bach zu erkennen.

 

Звучить органна хоральна прелюдія фа-мінор

 

Виходять читці

Читець 1:  Прості собі пальці, що знають і сапу і лахи,
Легенько торкаються серця солодким тремтінням.
І вечір весняний заповнює музика Баха.
Над справжнім мистецтвом не владні ні війни ні тління.

Читець 2:  В його біографії – мало ефектних деталей,
Хоч завжди нелегко творити велике з простого.
Він вмів без розпусних розваг і крикливих печалей
Будити у ближньому совість і вести до Бога.

Читець 3:  Щоб кожен міг йти на вершини надії святої,
Очистивши душу від бруду і страху сльозою,
Життя будувати на камені Божого Слова.

Читець4:   І віру, пронісши крізь бурі відважно і ніжно
В служінні державі й домашнім, містечку і ближнім,
Красу кожноденно творити на Славу Христову.

 

Звучить Гімн Чемпіонів Г.Генделя

 

Перформер 1: Цю музику знає все людство. Той гімн, що звучить перед найбільшими змаганнями – «від нотки до нотки» музика Генделя з невеликим аранжуванням. Він звучить одразу на трьох мовах, як видно зі слів гімну, хоча з самого початку - це біблійний текст: «Садок-Священик». Це - кращі команди (нім. та фр). Головна подія (англ.) Чемпіони (нім.) Найкращі (нім.) Великі команди (фр.) Чемпіони (англ.)

 

Перформер 2: Sadok ist Priester, der den Zaren David zum Zarenreich gesegnet hat. Das Ereignis, das in der Bibel beschrieben worden war, wurde zum Textgrund der Musik des deutschen Komponisten Georg Friedrich Händel, welcher Altersgenosse von Bach war. Georg war nur einen Monat älter. Dieses Musikwerk schrieb Händel noch 1727 zu Ehren der Krönung des englischen Königs Georg III. Und der Bibeltext selbst wurde seit 973 während jeder Krönung der englischen Könige ausgenutzt.

 

Перформер 1: А через 250 років велична музика Генделя, засновника жанру ораторії в музиці, злегка аранжирована, стала Гімном ліги чемпіонів УЄФА. Текст став іншим, а ось музика залишилась.

 

Перформер 3: The music  of George Frideric Handel is sounded not only before the football matches. We hear it in many films such as “Borgia”, “Agent English”, “The Breakfast at Pluto”, “Young Victoria”. This music was sounded during the wedding of the Prince of Wales and Kate Middlton. During the previous weddings you could listen to the same music. And Danish princes are married with this music too. Handel’s music is sounded with the biblical text at coronation and wedding ceremonies, with a new multilingual text – before   football matches. Just like a music. 

 

Звучить Гімн Чемпіонів Г.Генделя

 

Музичний критик 1:  Гендель і Бах – такі різні. А чи є це протистояння: Гендель – Бах? Історично, на перший погляд, – так. Два титани музики, обидва народилися в одній країні (Німеччина). Обидва народилися в один рік – 1685 (а ще і Доменiко Скарлатті!). Обидва осліпли до кінця життя. І навіть операції на очax вони зробили у одного хірурга. І обидва – невдало.

 

Музичний критик 2: Aber Händel wurde nur in Deutschland geboren. Einige Zeit lebte er in Italien, später zog er nach London zu. Dort wurde Georg Friedrich Händel Staatsangehöriger der Britischen Krone. Er gilt als englisch-deutscher Komponist. Johann Sebastian Bach lebte doch das ganze Leben in seinem Heimatland Deutschland. Händel hatte keine Kinder. In der Familie von Bach wurden 20 Kinder geboren.  

 

Музичний критик 3: Гендель  підтримував прекрасні стосунки з великими світу сього, він не був чужий мирської метушні. Бах  частенько отримував нарікання від властей. Гендель був вельми забезпеченою людиною. Баху було важко підтримувати матеріальне благополуччя. Гендель був одночасно імпресаріо-композитор-виконавець. Бах був скромним церковним кантором (у тривалі Лейпцігські роки життя). Але протиставляти кардинально цих двох великих людей все ж можна лише умовно. Музика Баха – на граничній, вищій грані духовної величі людини.

 

Музичний критик 4:  But Handel’s music is powerful, might, sappy, variegated, spiritual. The music of George Handel looks like the gigantic frescoes with the heroic storyline. And his music is German either English, or even Italian. All the three of these countries could claim to be his native land. Through Handel is the subject of proud for Germans and English.

 

Музичний критик 5: Як писав Бернард Шоу: «Для англійців Гендель – не просто композитор, але об'єкт культу. Скажу більше – релігійного культу! Коли під час виконання «Месії» хор починає співати «Аллілуйя», всі встають, як у церкві. Англійські протестанти переживають ці хвилини майже так само, як якби споглядали піднімання чаші зі святими дарами».

 

Звучить «Аллілуйя» з «Месії» Генделя

 

Музичний критик 6: But Handel’s music is not only German or English. It is the music of all languages. Still Handel and Bach are so different. It is interesting that one of the Oscars of the famous director Stanley Kubrick is the Oscar for music. Music choice for the film was serious and to-the-point. One of the main “musical lines” of the film is Handel’s “Sarabande”. Inexorable and inevitable fate – Kubrick found such musical realization of this timeless theme. 

 

Звучить «Сарабанда» Генделя

 

 

Виступ Групи реагування на фоні музики

 

Протягом перформенсу складали ПОПС-формулу: чотири пропозиції стосовно музики бароко: Й.С.Баха та Г.Ф.Генделя, що відображають наступні чотири моменти:  П – позиція, О - обґрунтування (або пояснення), П – приклад, С - судження (або наслідок) – українською, німецькою та англійською мовами.

Перша з пропозицій (позиція) має починатися зі слів: «Я вважаю, що ...».

Друга пропозиція (обґрунтування, пояснення своєї позиції) починається зі слів: «Тому що ...».

Третя пропозиція (орієнтована на вміння довести правоту своєї позиції на практиці) починається зі слів: «Я можу це довести на прикладі ...».

І, нарешті, четверте висловлювання (судження, наслідок, висновки) починається зі слів: «Виходячи з цього, я роблю висновок про те, що ...».

 

Виступ співаків з піснею «Побачити бароко»

 

Перформер 1: Сьогодні ми присвятили час зустрічі з прекрасною музикою епохи бароко, музикою, яку по праву можна вважати перлиною світової культури, шедевром світової музичної класики.

 

Перформер 2: Also, wir möchten allen Anwesenden wünschen, dass die Musik immer in euren Herzen lebt!

 

Перформер 3:  And although they say that when guns talk the music is silent. Let the art of majestic Bach and Handel live forever and give joy and pleasure of communicating with beautiful!

 

 

Звучить Жарт із Сюїти №2 BWV -517

1

 

docx
Пов’язані теми
Мистецтво, 8 клас, Сценарії
Додано
4 лютого
Переглядів
104
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку