![]() |
У кризових ситуаціях базова інформація про принципи надання екстреної психологічної допомоги може виявитися дуже важливою.
Як пишуть автори буклету «Перша психологічна допомога при катастрофах, нещасних випадках і в кризах» Ян Харслунд, Герд- Рагніт Блох Торсен, Егіл Вальденстрем, під час гострої фази для ефективної психологічної допомоги потерпілому необхідно врахувати декілька найважливіших факторів.
Перша психологічна допомога.
Якщо хто-небудь може бути корисним під час гострої фази і надавати першу психологічну допомогу після катастрофи або події, необхідно, щоб надав допомогу. Був настільки ґрунтовно підготовлений і зорієнтований, наскільки це тільки можливо.
Перше, що він повинен зробити - це зібрати необхідну інформацію про подію, його інтенсивність та історії.
Це означає, що він повинен знати число жертв, які ушкодження були нанесені і чи були фатальні наслідки.
До того ж він повинен оцінити, які ресурси необхідні для подальшої роботи.
Перша психологічна допомога.
Це важливо з двох причин – людина, яка надає допомогу повинна бути досить психологічно підготовленою людиною.
Ця людина, повинна вміти найбільш ефективно організувати, інформувати і надавати першу психологічну допомогу.
Розуміння постраждалим того, що надає допомогу людина, яка має повну обізнаність і загальне розуміння ситуації потерпілого, вселяють в потерпілого почуття безпеки, що дуже важливо.
Вирішальним моментом є також і те, що той хто надає допомогу постійно отримує останню інформацію.
Обізнаність дозволяє здійснювати самоконтроль і одночасно повертати контроль тим, хто пережив подія.
Перша психологічна допомога.
Той, хто надає допомогу повинен:
• бути підготовленим;
• бути зорієнтованим;
• мати загальну готовність;
• відповідати сучасним вимогам.
Той, хто надає допомогу повинен бути живим, зацікавленим, прямим і легко доступним для постраждалих.
Він повинен забезпечувати самоконтроль і активність постраждалих, і з самого початку намагатися допомогти так, щоб до постраждалих прийшло відчуття самоконтролю і володіння ситуацією, демонструвати, що можливо проявити природну поведінку і таким чином запобігати пасивність і безпорадність.
Той, хто надає допомогу також повинен бути готовим до вирішення практичних проблем в критичній ситуації.
Природна поведінка
бути живим;
бути зацікавленим;
бути практичним;
бути прямим;
бути доступним
Той, хто надає допомогу повинен бути БЛИЗЬКО:
душевної близькості - турбота - контакти
БЛИЗЬКО означає, що надає допомогу присутній і проводить необхідне фізичне обстеження, забезпечує гаряче питво, вовняні ковдри і т.д.
Той, хто надає допомогу повинен вміти поговорити з постраждалими і заспокоїти їх, по можливості забезпечивши тактильний контакт.
Необхідність людського фізичного контакту може бути велика, і під час хаотичної фази. Це може допомогти людині зібратися і знову взяти все під контроль. Міцні обійми одночасно - заспокоює і пропонує безпеку.
Може бути необхідним захистити потерпілого від нового стресу, наприклад, від нав'язливості засобів масової інформації. Крім того, важливо дати потерпілому час і проявити особистий інтерес.
Той, хто надає допомогу повинен бути БЛИЗЬКО: душевної близькості - турбота - контакти
Той, хто надає допомогу повинен бути співчутливим прояву емоцій і замішання. Під час цієї фази то, що надає допомогу робить, може мати більшу значимість по своїй чисто практичну природу, ніж те, що говориться, тому що сприйняття слів і вербальної інформації може бути значно знижено.
Слова часто вже не розуміються постраждалими, тоді як турбота завжди дійде за адресою. У цій ситуації тон голосу, що виражає спокій і розуміння, набагато важливіше, ніж слова, які говоряться.
Може виникнути велика потреба бути разом з членами сім'ї, коханими і близькими друзями. Це важливо організувати так, щоб всі потреби постраждалих були б задоволені.
Буде корисно, якщо ви збережете сім'ю і організуєте очну зустріч. Велику важливість представляє почуття товариськості з тими, хто виявився в цій же ситуації, це також є фактором забезпечення постраждалого душевної близькістю, турботою і контактом.
Той, хто надає допомогу повинен бути БЛИЗЬКО
забезпечити душевну близькість; забезпечити турботу; забезпечити контакт.
Люди по-різному реагують, перебуваючи в стані стресу, і ми повинні прийняти це.
Ми повинні дати їм зрозуміти, що їх реакції не є ненормальними, це нормальні реакції в ненормальну ситуацію. З підтримкою і проникливістю, але без перебільшеною симпатії, який надає допомогу повинен визнавати різноманітні емоції, коли вони виражаються.
Ви повинні намагатися висловлювати адекватний оптимізм, який не повинен зводитися до поверхневого «все буде добре».
Ніколи не намагайтеся зменшити те, що трапилося.
У той же час, в певних ситуаціях слід уникати висловлювати поспішний оптимізм.
У кризових ситуаціях їх учасники сприймають все, як позбавлене сенсу, наприклад, в разі несподіваної або непередбаченої смерті дітей або молодих людей.
Можуть виникнути гнів і агресія. Якщо навіть все це розуміється і приймається, подібне не повинно заохочуватися, оскільки може згодом пригнічувати інші психічні процеси. Слід уникати і пошуку «цапів відбувайлів».
Всі емоційні реакції є нормальними, навіть якщо вони хворобливі і лякають. Найважливіше в цій фазі - дати людині час і бути активним слухачем. Таке ставлення демонструє прийняття природності і нормальності емоційних реакцій.
Дане відношення має виражати важливість емоційного розвантаження і небажаність придушення почуттів або відмови від їх прояви.
прийняти людину;
приймати почуття;
вселяти надію; зберігати розумну частку оптимізму
У гострій фазі, під час катастрофи або події, можливе виникнення порушеної поведінки, яке може поставити в глухий кут, як самої людини, так і групи людей.
У певних ситуаціях підгрупи можуть чинити тиск на інших членів групи, які намагаються знайти шляхи вирішення кризи.
Особливо небезпечною формою «групового мислення» є колективне заперечення. У гострій ситуації це може сприяти переростанню кризи в катастрофу. Люди можуть повністю заперечувати існуючу небезпеку, піддаватися паніці або проявляти надмірну агресію.
Це може отримати великий розмах і привести до хаосу і паніки. Подібна поведінка має бути припинено рішучим, енергійним і чесним лідером, який демонструє розуміння загальної ситуації і тримає її під контролем.
Важливо поквапитися і використовувати з цією метою людські ресурси. Необхідною може виявитися встановлення певних фізичних обмежень.
У більшості випадків бажана мета досягається легким дотиком до схвильованому людині і спокійним розмовою з ним, але при нагоді може бути необхідним заспокоїти такі реакції за допомогою транквілізаторів.
У рідкісних випадках гострі емоційні реакції стають такими інтенсивними, що у людини трапляється психічний зрив у формі психозу. Це відбувається при сильних стресах або серед особливо вразливих людей.
Подібні гострі психози майже завжди мають коротку тривалість і тривають від кількох годин до кількох днів. Реакції можуть бути схожими з симптомами серйозних психічних захворювань і включати в себе манії, галюцинації і дезорієнтацію.
У людини можуть виникнути нав'язливі уявлення про те, що його переслідують, хочуть отруїти або хтось хоче розправитися з ним.
Або йому може представитися, що нічого не сталося, ніхто не помер, все це - непорозуміння і на цьому він наполягатиме під час гострої фази. У потерпілого можуть виникнути галюцинації, бачення або він може чути голоси, які, ймовірно, пов'язані з усім, що сталося під час катастрофи.
Може трапитися, що людина не повністю розуміє, що сталося, де він і що відбувається. При важкому стані слід почати раннє, адекватне і активне лікування, спрямоване на усунення гострих реакцій і протидія можливим подальшим негативним наслідкам.
бути точним (акуратним);
бути ефективним;
бути доброзичливим; встановлювати певні обмеження.
Використання транквілізаторів і алкоголю часто тільки загострює проблеми. Використовуючи транквілізатори, ми вимикаємо наш психічний апарат, який повинен брати участь в обробці події.
Слід серйозно застерегти від їх використання. Транквілізатори рекомендуються тільки для погашення крайніх реакцій, що виникають при психічних розладах, тривожному або небезпечній поведінці.
При серйозному порушенні сну, через кілька днів після кризи, іноді необхідно виписати снодійне ліки на короткий період часу, від декількох днів до тижня.
При вкрай сильних реакціях на горі, коли людина перебуває в глибокій депресії, як виняток можуть бути рекомендовані антидепресанти.
Однак прописувати їх слід не під час гострої фази, а пізніше.
Перша психологічна допомога.