Типові конфліктні ситуації підлітків з батьками та іншими дорослими.
Номер слайду 2
Конфлікт — протидіюче змагання сторін з різноспрямованими інтересами. Відносини між батьками і дітьми багато в чому визначаються стилем виховання, який вибирають дорослі, щоб впливати на своїх нащадків. Вибір цей зумовлюється особистим досвідом батьків, їх знайомством з педагогічними доктринами і просто власним розумінням.
Номер слайду 3
Проте який би стиль виховання не обрали б батьки в спілкуванні зі своїми дітьми, рано чи пізно він прийде в суперечність з потребами, установками і запитами дитини. Звідси висновок — зіткнення і конфлікти представників старшого і молодшого поколінь в сім’ї майже неминучі.
Номер слайду 4
Одним із найпоширеніших видів сімейних конфліктів є конфлікти між батьками і дітьми. Навіть у благополучних сім’ях у більш ніж третині випадків відзначаються конфліктні взаємини дітей з обома батьками. В основі конфліктів між батьками і дітьми, як правило, є психолого-педагогічні чинники, які впливають на взаємодію батьків і дітей.
Номер слайду 5
1. Тип внутрішньосімейних відносин. Визначають гармонійний і дисгармонійний типи сімейних відносин. У гармонійній сім’ї встановлюється відносна рівновага, що виявляється у формуванні психологічних ролей кожного члена сім’ї, сімейного «Ми», здатності членів сім’ї вирішувати суперечності. Дисгармонія сім’ї проявляється у негативному характері подружніх відносин, що виражається у конфліктній взаємодії подружжя. Рівень психологічної напруги в такій сім’ї має тенденцію до наростання, призводячи до невротичних реакцій її членів, виникнення відчуття постійного неспокою у дітей.
Номер слайду 6
2. Деструктивність сімейного виховання. Виокремлюють певні риси деструктивних типів виховання; розбіжності членів сім’ї з питань виховання; суперечність, непослідовність, неадекватність дій батьків щодо дитини; опіка і заборони в багатьох сферах життя дітей; підвищені вимоги до дітей, часте застосування погроз і покарань.
Номер слайду 7
3. Вікова криза дітей, яка є перехідним періодом від одного етапу дитячого розвитку до іншого. У критичні періоди діти стають неслухняними, капризними, дратівливими. Вони часто вступають у конфлікти з оточуючими, особливо з батьками. У них виникає негативне ставлення до раніше виконуваних вимог аж до упертості.
Номер слайду 8
4. Особистісний чинник Серед особистісних якостей батьків, що призводять до конфліктів із дітьми, виокремлюють консервативний спосіб мислення, прихильність до застарілих правил поведінки і шкідливих звичок (вживання алкоголю та ін.), авторитарність та ортодоксальність переконань і ін. Серед особистісних якостей дітей називають низьку успішність, порушення правил поведінки, ігнорування рекомендацій і вказівок батьків, а також неслухняність, упертість, егоїзм і егоцентризм, самовпевненість, лінощі та ін.
Номер слайду 9
На думку психологів конструктивній поведінці батьків у конфліктах з дітьми може сприяти наступне:— завжди пам’ятати про індивідуальність дитини;— враховувати, що кожна нова ситуація вимагає нового рішення;— намагатися зрозуміти вимоги дитини;— пам’ятати, що для змін потрібен час;— протиріччя сприймати як фактори нормального розвитку;— виявляти сталість стосовно дитини;— частіше пропонувати вибір з декількох альтернатив;— схвалювати різні варіанти конструктивної поведінки;— спільно шукати вихід шляхом зміни в ситуації;— обмежено застосовувати покарання, дотримуючись справедливості;— дати дитині можливості відчути неминучість негативних наслідків;— логічно роз’ясняти можливості негативних наслідків;— розширювати діапазон моральних, а не матеріальних заохочень.