«Добре тим, хто вміє дружити”
Мета : узагальнити та розширити знання дітей про дружбу, вчити дітей бачити, розуміти, оцінювати почуття і вчинки інших, розвивати у дітей здатність до співпереживання, бажання прийти один одному на допомогу в складній ситуації, розвивати соціальні почуття, закріплювати вміння брати участь у спільній грі, формування моральних якостей учнів: вміння дружити, берегти дружбу, спілкуватися в колективі, виховувати дружні взаємини доброзичливості, поваги один до одного.
Обладнання: інтерактивна дошка, презентація, малюнок Незнайка, пісня «Від посмішки» В. Шаїнського, стрічка, окуляри, скринька, шаблони сонечок, кольорові олівці. Хід уроку
І. Вступна частина
1.Привітання. (Діти стають в «коло дружби»)
-Діти, давайте встанемо в коло і посміхнемося один одному.
-Доброго ранку, сонечко ясне, Доброго ранку, земле прекрасна, Доброго ранку, дерева квітучі,
Доброго ранку, квіти пахучі,
Доброго ранку , птахи галасливі, Доброго ранку, діти щасливі!
-Прийміть такий вираз обличчя, яке повинно бути у дружелюбно налаштованого людини. Потисніть по-дружньому руки один одному.
Стали дружно всі у в коло,
Посміхнемось всім навколо. Міцно за руки візьмемося,
Ще раз всім тут посміхнемось.
2. Розминка «Мій настрій»
- Який у вас настрій? Якщо хороший, то руки в сторони, якщо сумне, то долоньки разом. Я рахую 1-2-3, настрій покажи. Молодці! Я дуже рада, що у вас гарний настрій.
ІІ. Основна частина
-Коли я сьогодні йшла на роботу, то біля школи зустріла Незнайку. Він сидів на ґанку і плакав. Я його запитала: «Чому ти плачеш Незнайко?» А він сказав, що з ним ніхто не хоче дружити і він взагалі не знає, що таке дружба. Я запросила його до нас в клас, щоб Незнайко дізнався, що таке дружба.
1.Бесіда на тему «Що таке дружба».
-Діти, а ви знаєте, що таке дружба? (Відповіді дітей.) У кожному з нас є маленьке сонце - доброта і дружба. Дружба дає нам багато радості, їй потрібна доброта, ввічливість, щастя, радість.
Добра людина - це той, хто любить людей і допомагає їм. Людина - творець добра.
Добрі вчинки потрібні в казці, потрібні нам в житті.
Так дійсно, дружба - це коли двоє людей і більше, спілкуються, довіряють один одному. Діти, хто ж такий справжній друг? (Відповіді дітей. Педагог допомагає узагальнити відповіді дітей.)
Отже справжній друг не залишить в біді, підтримає, не свариться, ділиться іграшками, допомагає один одному, радіє успіху і звичайно поважає. А що таке повага? (Відповіді дітей) Ви маєте рацію, повагу - це вміння вислухати, підтримати.
-Ви багато назвали і що таке дружба, і хто такий друг. Зараз подивимося, чи знаєте ви, якими якостями повинен володіти справжній друг.
2.Гра «Будь уважним»
-Будьте уважні. Якщо ви вважаєте, що відповідь правильна - плесніть в долоні, якщо неправильна - тупніть ногою. Чи готові?
-Справжній друг… - уважний
- турботливий
- боягузливий
- чуйний
- вміє зберігати секрети
- жадібний
- відданий - привітний
- терплячий.
-Молодці, ви впоралися і тепер знаєте якими якостями володіє справжній друг.
3. Гра «Стрічка добрих слів»
-А зараз покажемо Незнайкові, які ми дружні. (Діти сідають на килим.)
-Хто з вас любить слухати що-небудь приємне на свою адресу? (Відповіді дітей) -А хто любить і вміє говорити приємні слова своїм друзям?
-У мене є «стрічка дружби», яку я передам …. Він передає стрічку своєму другові, супроводжуючи рух добрим побажанням або компліментом, і так далі по черзі.(Турботливий, уважний, сильний, надійний, вірний, веселий, вихований, сміливий, чуйний, відважний, щирий, справедливий, чесний, красивий і т.д).
(Діти виконують завдання.)
-А тепер подивіться, що стрічка добрих слів нас усіх об’єднала. Який у вас зараз
настрій (відповіді дітей)
4. Гра «Дізнайся по голосу»
-За рік ви стали дружніми, а щоб перевірити, чи впізнаєте ви голос друга, ми пограємо в гру.
Ведучий встає до дітей спиною. Діти спочатку стають півколом, кажуть слова, міняючись місцями:
Ти моє ім’я вгадай,
Хто тебе покликав відгадай.
Діти по черзі, домовляючись, звуть по імені. Якщо ведучий вгадав, змінюється з тим, хто покликав і гра триває. Гра триває кілька разів.
5.Вправа «Секрети дружби».
-Діти, а ви знаєте секрети дружби? Давайте їх розгадаємо і розповімо Незнайкові. Перший секрет дружби.
-Хочете дізнатися перший секрет дружби? Тоді слухайте пісеньку.
(Звучить пісня «Від посмішки» В. Шаїнського.)
-Скажіть мені, будь ласка, так з чого починається дружба? Правильно з посмішки.
-Подивіться як швидко, легко і просто ви розгадали перший секрет. Скажіть, а з якою людиною приємніше спілкуватися, у якої похмуре або зле обличчя або з тією, яка посміхається?
-Правильно. Тому давайте посміхатися один одному. Отже, ви розгадали перший секрет. Як називається цей секрет? -Правильно, посмішка.
Другий секрет дружби.
(Показ картинки двох дітей, один з яких допомагає один одному.) -Як ви думаєте, ті, хто зображений, на цих картинках є друзями?
-А чому ви так вирішили? Правильно, друзі повинні допомагати один одному. -Ось і ще один секрет дружби розгадали. Як назвемо цей секрет?
Правильно, допомога.
Третій секрет дружби.
-Запам’ятайте, діти, обман і бійка можуть зруйнувати дружбу. Тому друзі по відношенню один до одного завжди повинні бути чесними і доброзичливими. Ви розгадали 3 секрет дружби.
- Молодці. Ви точно не обманите й не кинете свого друга одного і допоможете йому.
ІІІ. Динамічна пауза «Ми малята - кращі всіх».
Дружно разом піднялись.
Вліво, вправо подивились.
Потім хутко повернулись,
Всім навколо посміхнулись, Поплескали у долоні І побігали, як поні.
Хай лунає дружній сміх Ми малята - кращі всіх.
ІV. Робота за темою уроку
6. Читання вірша «Про друга» Анатолія Костецького.
Твій друг тобі віддасть усе :
І свій квиток на карусель, І цвях, і ґудзик, і літак,
Та не за щось – а просто так.
І збільшуване скельце, Найкраще у дворі,
Твій друг зі щирим серцем Тобі віддасть – бери !
І ти нічого не жалій – Ніколи і нітрохи !
І навіть м′яч футбольний свій
Віддай, як друг попросить.
І посміхнеться друг тобі – Аж схочеться співати.
І ти подумаєш тоді :
«Як гарно – дарувати !..» - Чого навчає вірш ?
( Нічого не жалій для друзів. Справжній друг віддасть усе просто так, не за щось. Роби для товариша все від щирого серця. ).
7. Гра «Мирилки»
-Діти, скажіть, друзі сваряться? (Відповіді дітей) Так, буває іноді. Але кому подобається перебувати в сварці? Що потрібно зробити друзям, що б вже не бути в сварці? А як миряться? А ви вмієте миритися? Давайте покажемо як?
Дай скоріш мізинчик свій, Зачепи його за мій.
Мізин-мізин-мізинець -
Помирив нас, молодець!
8. Гра «Хто його друг»
-А чи любите ви мультфільми? Зараз пограємо гру: «Хто його друг» 1. Дівчинка Маша і ...
2. Вінні-Пух і ...
3. Хлопчик на ім'я Малюк і ...
4. Кумедний бурундук Чіп і ...
5. Добра Білосніжка і ...
6. Кумедний Вінні-Пух і ...
7. Зелений крокодил Гена і ...
9. Гра «Чарівні окуляри».
-Подивіться, що це ? ( Скринька.) Звідки вона з’явилась?
- Так, це диво – скринька. А що ж у ній ? Подивіться, будь ласка, що це ?
- Це , діти, непрості окуляри, а чарівні . Вони нам пропонують назвати ласкаво імена ваших однокласників, які сидять з вами поруч. Я почну перша називати ваші імена, а потім ви.
-Я побачила, що у нашому класі є багато дітей, які дружать між собою, тягнуться один за одним, переживають за невдачі і радіють успіхам.
10. Гра «Це мій кращий друг і я!»
-Зараз пограємо в гру «Це мій кращий друг і я!» Якщо відповідь про вас, Промовляєм хором враз:
«Це мій кращий друг і я» Якщо ні-то мовчимо і тихенько сидимо.
А тепер давайте грати – треба вам відповідати.
Рано – вранці хто піднявся?
А хто сонечку всміхався?
Хто свого друга ображає, обманює та обзиває ?
Хто веселий і бадьорий кожен день іде до школи?
Хто з вас працею своєю прикрашає дім і клас?
Хто приходить зранку в клас із запізненням на час?
Хто уміє берегти ручки, зошити й книжки?
А хто граючи в футбол, навмисно, у вікно заб’є нам гол?
Хто веселу вдачу має і усім допомагає?
- Відповіли ви чудово. Про людину, котра має вірних і надійних друзів кажуть, що вона щаслива.
V. Підсумок уроку.
1.Вправа «Промінчики дружби».
-А зараз я вам дам сонечка, на яких ви розфарбуєте промінчики дружби і утворимо з них коло дружби.
2. Вірш
Дружба, дружба над усе.
Дружба радість нам несе.
Дружба всім нам дорога.
Дружба жити помага.
Якщо друг у тебе є, Життя радісним стає.
Разом можна все зробити.
Тож без друга не прожити.
(Мультфільм про дружбу).
КЗО «Верхньодніпровський навчально – реабілітаційний центр» ДОР
Вчитель -дефектолог:
Боровська С.М.
м. Верхньодніпровськ
2019 р