ТЕМА:Я ЛЮБЛЮ УКРАЇНУ!
Мета: виховання в учнів почуття патріотизму, національної гідності, любові та поваги до історії Батьківщини та рідного краю, поглиблювати знання учнів про Україну, про видатних українців; вшанування народних звичаїв та свят, формувати переконання у нетлінності духовних скарбів народу; розвиток пізнавальної активності учнів
Обладнання: картки для відповідей, ручки.
Вчитель.Дорогі діти! У нас сьогодні велике свято. Віднині розпочинається нова сторінка в вашому житті. Перша ланка шкільного життя позаду, а сьогодні ви – п'ятикласники! У вас будуть нові вчителі, нові кабінети, предмети – загалом вражень буде багато!
Давайте сьогоднішній день вважати Днем народження вашого класу.
А День народження – це завжди свято!
Пропоную розпочати наш перший урок державним гімном України…
(Звучить гімн України)
24 серпнямивідзначили 25 – урічницюсвоєїНезалежності,тому і перший урок наш має назву « Я люблю Україну». Я хочу щоб ці слова ви дуже часто промовляли в своєму житті.
Урок № 14
Тема : Скандинавія в добу Середньовіччя. Походи вікінгів та їхні завоювання.
Мета : сформувати в учнів уявлення про природно – кліматичні умови, спосіб життя, духовний світ вікінгів в середні віки, причини, напрямки та результати їхніх походів; розвивати вміння порівнювати скандинавські держави та висловлювати власну думку щодо значення їхніх походів, продовжувати розвивати навики роботи в групах, вміння узагальнювати опрацьований матеріал; виховувати повагу до минулого інших народів.
Обладнання: карта, підучник,історичні атласи та контурні карти,історичні та візуальні джерела, комп’ютер , проектор,уривок відеофільму « Воїни вікінги», роздатковий матеріал.
Основні дати та події:
• VIII-XI ст — епоха вікінгів.
• 793р. – перша згадка про норманів.
• 982 р. – відкриття Гренландії Еріком Рудим.
• 1000 р. — відкриття Північної Америки норманами.
Історичні постаті:
Ерік Рудий, Лейв Ерікссон, Альфред Великий, Кнуд Могутній, Вільгельм Завойовник.
Тип уроку : урок сприйняття та усвідомлення нового навчального матеріалу.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
Привітання. Перевірка настрою учнів за допомогою смайликів.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда за питаннями:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
1.Робота з історичним джерелом;
2. Прийом « Припущення»
Вчитель зачитує уривок історичного джерела із середньовічної хроніки:
«Раннім червневим ранком 793 р. ченці, що вийшли на берег багатого монастиря на острові Ліндісфарна, поблизу північно-східного узбережжя Англії, з тривогою стежили за флотилією, що наближалася. Понад десяток кораблів під смугастими повстяними вітрилами грізно насувалися на острів. Голови казкових чудовиськ на кормі кораблів хижо роззявляли пащі, виблискували, сяючи на сонці, щити, підвішені зовні уздовж бортів. Судна підійшли до самого берега, і сотня воїнів, здіймаючи галас та розмахуючи мечами, через мить опинилася серед переляканих беззбройних жителів. Крики жаху і стогони поранених сповнили повітря. Іноземці безжально прокладали собі дорогу до монастирських будівель, де сподівалися знайти багату здобич. Декілька годин опісля над островом запанувала тиша, яку порушував лише тріск догораючих споруд. Більшість ченців і жителів були убиті, дорогоцінні церковні прикраси, одяг і книги були перенесені на кораблі, туди ж зігнали купку людей, що залишилися живими, та худобу з навколишніх пасовиськ.»
Ви прослухали історичне джерело, роздивилися ілюстрації на дошці і певно вже здогадалися про що ми з вами сьогодні дізнаємося на уроці?
Відповідь учнів.
Правильно, молодці! Тема нашого уроку називається «Скандинавія в добу Середньовіччя. Походи вікінгів та їхні завоювання».
Проблемне питання: Чому початок ІХ- ХІІ ст. в історії Європи вважають добою норманів?
IV. Сприйняття та усвідомлення нового навчального матеріалу.
План
1.Природно – географічні умови Скандинавського півострова та їх вплив на спосіб життя місцевих жителів.
Перегляд уривку відеофільму. Бесіда за питаннями вчителя:
1. В якому столітті в Європі вперше почули про вікінгів? ( 8 ст.)
2. Скільки років вікінги панували в Європі? ( 300 років)
3. Як називали вікінгів в Європі? ( « Янголи пекла»)
4. З якої молитви в країнах Європи священики починали службу? ( «Боже, врятуй нас від норманів»
Вчитель:
Північні люди,вправні моряки,
Про їх безжалісність складали саги
Норманами в Європі звали вояків,
А на Русі були відомі як варяги.
***Динамічна пауза.
2. Походи вікінгів та їхні завоювання
- Ділення класу на 2 групи за допомогою кольорових стрічок. Повторення правил роботи в групах. Виконання групами завдань , презентація роботи.
Завдання:
І група – Заповнити карту « Територія Скандинавії в ІХ – ХV ст.»
ІІ група – Дослідити напрямки походів вікінгів та їх наслідки.
Прийом « Мозковий штурм»
3. Відкриття Америки норманами.
1.Розповідь вчителя.
2.Виконання завдання в контурній карті.
3.Робота з візуальними історичними джерелами.
Розглянувши корабель вікінгів ІХ ст. визначте, які його деталі відповідали військовим потребам, а які – релігійним уявленням.
VІ. Узагальнення та систематизація знань і вмінь.
Вправа « Вірю не вірю» ( виконується за допомогою сигнальних карток)
1.Перщі напади вікінгів на Західну Європу відносяться до 10 ст. ( -)
2. Норманів, які розбишакували у Західній Європі називали вікінгами.( +)
3. Скандинави першими серед європейців побували в Китаї.(-)
4. Шлях « із варяг у греки» проходив землями слов’ян.(+)
5. Дракар – це головний бог віків. ( -)
6. Вікінги завоювали територію Англії та Франції. ( +)
7. Конунги - вожді норманів. ( +)
8. Нормани об’єднались в єдину державу. ( -)
VІІ. Підсумок уроку.
1.Відповідь учнів а проблемне питання.
2. Рішення хронологічних задач.
VІІІ. Домашнє завдання.
1. Опрацювати параграф 14 підручника, вивчити основні дати;
2. Намалювати за бажанням вікінга або дракар.
3. Індивідуальне завдання:Уявіть себе учасником походу Еріка Рудого і опишіть свої пригод.
Заключне слово вчителя: