Перший урок з фізики у 7 класі, який має декілька цілей:
Дидактична мета: дати учням уявлення про фізику як природничу науку, ознайомити з історію її виникнення, її цілями і задачами на майбутнє. Пояснити учням правила безпеки в кабінеті фізики, ознайомити з самим кабінетом і його обладнанням. Розвиваюча мета: розвивати спостережливість, вміння виявляти причини фізичних явищ. Виховна мета: з перших уроків викликати у учнів інтерес до навчального предмета. |
Урок 1/1
ФІЗИКА – НАУКА ПРО ПРИРОДУ.
ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 1: «ФІЗИЧНИЙ КАБІНЕТ І ЦОГО ОБЛАДНАННЯ. ПРАВИЛА БЕЗПЕКИ В КАБІНЕТІ ФІЗИКИ»
Мета уроку: |
Дидактична мета: дати учням уявлення про фізику як природничу науку, ознайомити з історію її виникнення, її цілями і задачами на майбутнє. Пояснити учням правила безпеки в кабінеті фізики, ознайомити з самим кабінетом і його обладнанням. Розвиваюча мета: розвивати спостережливість, вміння виявляти причини фізичних явищ. Виховна мета: з перших уроків викликати у учнів інтерес до навчального предмета. |
Тип уроку: |
урок вивчення нового навчального матеріалу. |
Унаочнення: |
портрети вчених, плакати на космічну тему. |
План викладання нового матеріалу: |
«Фізичний кабінет і його обладнання. Правила безпеки в кабінеті фізики». |
ВИКЛАДАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
«Закрийте очі, звільніть вуха, напружте слух, і від найніжнішого подуву до найсильнішого шуму, від найпростішого звуку до найвищої гармонії, від найпотужнішої палкої промови до най лагідніших слів розуму – все це мова природи, що виявляє своє буття, свою силу, свою життя.
Наша планета – це просто диво, рідкісний, прекрасний самоцвіт у космічному просторі. Астронавти котрі бачили її з космосу, розповідають, що синява неба й білизна хмар, які обгортають Землю, «роблять її найбільш принадним з усіх бачених ними об’єктів».
Весь навколишній світ – вода, повітря, гори, ліси, Земля, Сонце, всі земні і небесні тіла – це Природа. Складовою частиною Природи є живі організми, а серед них самий розвинений, думаючий- Людина. На відміну від інших живих організмів вона має здатність осмислювати (пізнавати) себе і навколишній світ. Внаслідок такого осмислення виникла й постійно розвивається наука.
Знання про природу люди накопичували поступово. Спочатку їх цікавили лише знання, що допомагають вижити за тих або інших умов. Люди вчилися добувати їжу, будувати житло, захищати себе від грізних природних явищ. Знання про навколишній світ передавалися з покоління в покоління.
Поступово люди навчилися розуміти й пояснювати закономірні зв’язки між ними. це давало можливість пророчити, передбачати багато явищ. Так почали зароджуватися наукові знання про навколишній світ.
За довго до нашої ери народ Давнього Сходу – єгиптяни, вавілоняни, асерійці, індуси і китайці – накопичили багато природничо-наукових і технічних знань. В зв’язку з необхідністю будувати будинки, храми, піраміди, з розвитком мореплавства, необхідністю вимірів земельних ділянок і т.д., накопичували початкові відомості про будову різноманітних матеріалів, о техніці математичних підрахунків, про рух небесних світил. У ті далекі часи і виникла наука фізика, вона була єдиною наукою про природу і включала всі знання, відомі людям про навколишній світ і про явища, які відбуваються в ньому.
Фізика є однією з найдавніших і найважливіших наук про природу.
Термін «фізика» ввів у науку стародавній учений Аристотель, який назвав так одну з своїх основних праць про природу. Слово «physis» (фюзіс) у перекладі з грецької означає «природа». У російську мову термін «фізика» переніс основоположник вітчизняної науки Михайло Васильович Ломоносов.
Фізика – наука про природу.
У процесі подальшого розвитку знань про природу, вдосконалення засобів і методів її дослідження окремі галузі фізики почали відокремлюватись від неї, утворюючи самостійні науки. Так поступово виникли (вчитель показує таблицю): астрономія – наука про будову і рух небесних тіл; геологія – наука про будову Землі; біологія – наука про живі організми; хімія – наука про склад, будову і зміни речовин; метеорологія, або фізика атмосфери, - наука про атмосферні явища й погоду.
«ФІЗИКА – ЦЕ НАУКА, ЯКА ВІДПОВІДАЄ НА ЗАПИТАННЯ «ЧОМУ?»»
Р.Фейнман
Але не існує остаточних знань. Будь-яке наукове знання не може досягти меж, за якими уже не буде чого досліджувати. обсяг і точність знань про природу постійно збільшуються і будуть збільшуватися надалі. У науці не має остаточних знань.
Звичайно не всі люди стають ученими. І не всі зобов’язані ними ставати. Однак кожна людина, щоб жити й творити, щоб бути культурною людиною, бути успішною в житті, повинна хоча б у певному обсязі опанувати те, що було досягнете людьми в процесі розвитку людського суспільства.
Метою науки є вивчення і пояснення законів Природи та використання набутих знань для практичних потреб Людини, в тому числі й з метою передбачення подій у Природі.
Перед фізикою стоять такі завдання:
На цьому етапи уроку вчитель пояснює які зошити повинні мати учні, як вони повинні бути підписані. Зазначає, що під час вивчення предмету учні повинні будуть виконувати самостійні, лабораторні роботи (обов’язково необхідно пояснити в чому полягає їх суть) та тематичні оцінювання. Також обов’язково зазначає дітям, що домашні завдання є різнорівневими і учні повинні будуть самі для себе обирати рівень складності (середній, достатній, високий). Пояснює систему оцінювання робіт та усних відповідей.
Тема: «Фізичний кабінет і його обладнання. Правила безпеки в кабінеті фізики».
Мета роботи: ознайомитися з обладнанням робочих місць учня та вчителя в кабінеті фізики, правилами поведінки та технікою безпеки під час проведення уроків і лабораторних робіт у кабінеті фізики.
Прилади і матеріали: робоче місце учня, робоче місце вчителя, інструкція з правил безпеки в кабінеті фізики.
Можливий варіант, коли вчитель роздасть кожному учневі аркуш паперу, на якому надруковано Правила виконування лабораторних робіт і правила безпеки під час їхнього проведення ( і прокоментує їх).
До початку лабораторної роботи:
Під час виконання роботи:
По закінченню роботи:
ХІД РОБОТИ
Дії учня |
Так |
Ні |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
р2) № 1.25; 1.29; 1.30; 1.31.
р3) № 1.34; 1.35; 1.36; 1.37.
Лабораторна робота № 1.
Тема: «Фізичний кабінет і його обладнання. Правила безпеки в кабінеті фізики».
Мета роботи: ознайомитися з обладнанням робочих місць учня та вчителя в кабінеті фізики, правилами поведінки та технікою безпеки під час проведення уроків і лабораторних робіт у кабінеті фізики.
Прилади і матеріали: робоче місце учня, робоче місце вчителя, інструкція з правил безпеки в кабінеті фізики.
Можливий варіант, коли вчитель роздасть кожному учневі аркуш паперу, на якому надруковано Правила виконування лабораторних робіт і правила безпеки під час їхнього проведення ( і прокоментує їх).
До початку лабораторної роботи:
Під час виконання роботи:
По закінченню роботи:
ХІД РОБОТИ
Дії учня |
Так |
Ні |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Фізика – наука про природу. 7 клас Урок 1/1 Страница 1