Урок, Розробка що містить робочий міні-зошит для учнів

Про матеріал

Розробка уроку містить не тільки план-конспект самого уроку, а ще й розробку міні-зошита для роботи учнів на уроці.

Урок має на меті:

  • ×Дати учням початкові уявлення про матеріальну будову світу, матерію. будову речовини;
  • ×розглянути будову речовини, молекул, дифузію, взаємодію молекул;
  • ×навчити самостійному вмінню проводити дослідження.
  • ×розкрити взаємозв'язок між поняттями: матерія, молекула, атом.
  • ×розвиток вмінь складати акцентовані конспекти, виділяти головне, систематизувати матеріал, вмінь характеризувати будову матерії;
  • ×реалізовувати елементи програм розвитку мислення, уваги, мотивації;
  • ×формування культури проведення експериментальних досліджень;
  • × незвичайною формую уроку продовжувати формування позитивної мотивації до навчання і підвищити ріст інтересу до знань;

скласти емоційні умови для самоствердження особистості і віри у власні сили.

Перегляд файлу

Мета уроку:

  • Дати учням початкові уявлення про матеріальну будову світу, матерію. будову речовини;
  • розглянути будову речовини, молекул,  дифузію, взаємодію молекул;
  • навчити самостійному вмінню проводити дослідження.
  • розкрити взаємозв’язок між поняттями: матерія, молекула, атом.
  • розвиток вмінь складати акцентовані конспекти, виділяти головне, систематизувати матеріал, вмінь характеризувати будову матерії;
  • реалізовувати елементи програм розвитку мислення, уваги, мотивації;
  • формування культури проведення експериментальних досліджень;
  •  незвичайною формую уроку продовжувати формування позитивної мотивації до навчання і підвищити ріст інтересу до знань;
  • скласти емоційні умови для самоствердження особистості і віри у власні сили.

Тип уроку:

урок вивчення нового навчального матеріалу.

 

 

 Демонстрації:

  1. Горох і мана крупа у склянці.

2.  Модель хаотичного руху молекул.

3. Злипання двох свинцевих циліндрів (або злипання шматочків пластиліну).

4. Моделі молекул речовини.

Обладнання:

 Згідно з додатком до уроку: «Міні-підручник з фізики»

 

План викладання нового матеріалу:

  1. Атоми.
  2. Молекули.
  3. Розміри атомів і молекул.
  4. Рух молекул.
  5. Дифузія.
  6. Взаємодія молекул.

 

Урок для учнів 7 класу з теми:

 

«Будова речовини. Атоми, молекули, їх взаємодія» ____

 

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. «Знайте спільне»

На столі розміщенні предмети, які складені в дві кучки. Знайдіть спільну ознаку для кожної кучки.

  • Мензурка, терези, лінійка, термометр, динамометр, годинник.
  • Склянка, скляна трубка, пробірка, предметне скельце, колба.
  • М’яч, книга, магніт, олівець, глобус…

(1. Вимірювальні прилади, 2. Речовина – скло, 3. Фізичні тіла.)

  1. Що означає в перекладі з грецької слово «physis» (фюзіс) ? (Фізика)
  2. Що ж це за наука фізика?

ІІІ. Виклад нового матеріалу.

Найвидатнішими філософами в Афінах V і IV ст. до н. є. були Сократ, Платон та Аристотель.

Сократ зовсім не записував своїх думок, від нього не дійшло жодного рядка. Але про вчення Сократа написав його найкращий учень — філософ    Платон. Він викладав у гаю, що був присвяче­ний знаменитому героєві Академу. Тому школа Платона діста­ла назву «Академія». Це слово збереглося й понині. Так стали називати вищий науковий або навчальний заклад.

Учнем Платона був Аристотель. Пояснюючи свій пред­мет, він мав звичку прогулюватися, а учні йшли за ним. Якщо учень не встигав за вчителем, відставав, то він пропускав його пояснення. Звідси походять сучасні: «встигати у навчанні», «відставати у навчанні».

    Аристотелю належать слова: «Коли вчишся, не огля­дайся назад на того, хто відстав». Про навчання він ка­зав так: «Коріння його гірке, зате плід солодкий». Коли його запитали, яка різниця між людиною освіченою і не­освіченою, він відповів: «Як між живою і мертвою». Аристотель був учителем великого полководця стародавнього світу Олександра Македонського.

 

Вчитель ставить учням проблемні запитання:  

       -    Що в світі найменше?

  • Послухайте легенду: 

Відбувалися події в Давній Греції. Рука золотої статуї, яку цілували прихожани, за десяти років помітно схудла. Священики були в паніці : хтось вкрав золото, але хто? Або диво, знамення?

  • Чому і як зношується взуття?
  • Чому в сходинках з часом з’являються заглибини?
  • А чому протираються лікті піджаків, коліна штанів?
  • А як, наприклад, роблячи уроки ви відчуваєте апетитний запах смаженої картоплі?

На всі ці запитання ви зможете правильно і грамотно  відповісти після нашого уроку.

        Сьогодні на уроці ми з вами  будемо самі створювати, писати міні-підручника з фізики. Ви спробуєте себе в ролі редактора, а коректором буду я. І хтозна, може в нас це вийде краще ніж у вчених? Отже погляньте на шаблони - примірники підручників, що лежать у вас на парті. (На кожній парті, у кожного учня лежить примірник міні-підручника. Дивись додаток 1). Для початку заповнімо обкладинку. (Учні на відведених графах заповнюють своє прізвище і ім’я).

Далі вчитель звертає увагу учнів на цитату наведену на першій сторінці підручника. Потім пропонує учням ознайомитись зі структурою міні-підручника і виконати самостійно першу дослідницьку роботу.

Після її виконання і обговорення результатів вчитель зазначає:

      Весь навколишній світ складається з матерії. Матерія це все те, що існує незалежно від нашої свідомості, тобто матерія існує незалежно від того – знаємо ми про неї хоч щось, чи ні.

Весь світ – матерія мій друг

Не та, що для штанів чи плаття,

Довкола все, що бачиш ти:

Матеріально – повинен знать ти!

Є речовина, і є поля,

Поля, не ті, що із картоплей:

Магнітне, що несе Земля,

Гравітаційне, хоч і трохи.

З речовини, і ти, і я,

Автомобіль, і дім, і школа.

Все в Всесвіті несе життя,

Матерія – її основа.

Далі учні працюють з першою дослідницькою роботою з теми: «Будова речовини», що наведена на стр.4 міні-підручника. Після обговорення результатів учнівських досліджень учитель зазначає:

 В свою чергу матерія складається з маленьких частинок. Одним з перших, висловив це припущення грецький філософ Демокрит, який жив з 460 по 370 роки до н.е. Демокрит вчив, що весь навколишній світ складається з найдрібніших частинок, які вже не є подільними. В зв’язку з цим Демокрит назвав їх атомами ( «атомос» - неподільний, грецька). Він стверджував, що все в навколишньому світі існує завдяки існуванню атомів, які не можна знищити. Тим, що все складається з атомів, Демокрит пояснював багато відомих властивостей речей. Наприклад, запах квітів він пояснював так: атоми, що вилітають з квітки потрапляють людині у ніс і викликають відчуття аромату. А ось, наприклад, вода. При сильному нагріванні вона перетворюється в невидимий пар і щезає.

Але тільки через дві з половиною тисячі років, в 19-му столітті, учені отримали перші дослідні підтвердження атомної будови речовини.

А в 20-му столітті науки досягла рівня, коли вчені змогли побачити атоми за допомогою спеціального мікроскопа.

Учні працюють з «міні-підручником» по темі: «Атоми». Їм пропонується заповнити пропуски.

2 . 1         Атоми

E:\Новое изображение.GIF

  АТОМ  ( «атомос» - неподільний, грецька).

 

  • Атом – найменша частинка речовини, неподільна у хімічних реакціях
  • Атом – це частина речовини мікроскопічних розмірів і маси, яка є носієм її властивостей

 Організм людини складається з                       10 000 000 000 000 000 000 000 000 000  атомів.

    Якби діаметр атома збільшився би до 0,1 мм (так, щоб атом був видимим), то піщинка перетворилась би у 100 – метрову скелю, мурашка збільшилась би до розмірів океанського корабля, а градина стала би крижаною кулею півкілометрового діаметру. За умовами такого масштабу людина була би зростом 1700 км.

 

Молекули

Якщо кілька атомів об’єднується в одне ціле, вони утворюють найдрібнішу частинку нової, вже складної речовини. Таку частинку називають молекулою.

Наприклад, коли два атоми Гідрогену і один атом Оксигену об’єднуються в одне ціле, вони утворюють найдрібнішу частинку добре відомої вам речовини – води. Схематично молекулу зображують так:

Таке схематичне зображення молекул прийнято в науці. Воно є моделлю молекули.

Для кожної речовини характерні свої молекули, що є носіями властивостей речовини.

Властивості речовини визначає тип її молекул, тому саме молекула є найдрібнішою частинкою певної речовини.

Так вода складається з молекул, до складу яких уходять атоми Гідрогену й Оксигену, але вода за кімнатної температури є рідиною, а водень і кисень – газами.

Кількість різних типів молекул величезна: ученим сьогодні відомо кілька мільйонів молекул. І кожен тип молекул відповідає певній речовині зі своїми властивостями.

Учні працюють з «міні-підручником» по темі: «Молекули».

 

Розміри атомів і молекул

Дослід: Капнемо на поверхню води маленьку краплю оливкової олії. Олія розтечеться по поверхні води дуже тонким шаром. Однак товщина олійної плівки не може бути менша за розмір молекули олії. Це й визначає максимальну площу плівки.

Так досліди показують, що крапелька оливкової олії об’ємом 1 мм3 розтікається по площі не більше 1 м2.

Знаючи об’єм крапельки й площу олійної плівки, можна оцінити довжину молекули олії: товщина плівки, дорівнює приблизно довжині молекули олії і становить близько 1 нм.

Найменша молекула – одноатомна молекула гелію (близько 0,2 нм). Розмір молекули води, що складається із двох атомів Гідрогену й одного атома Оксигену, трохи більший: близько 0,3нм.

Отже, характерною довжиною у світі атомів і молекул є 0,1 нм.

 

2 . 2         Молекули

                                             Умовне   позначення молекул

 

В давнину люди не знали як виглядають молекули, але здогадувались про їх існування.

Давні греки уявляли собі їх такими:

           в цій крапочці приблизно 100 000 000 000 молекул, або 11011 трилліонів молекул

Далі учням пропонується розглянути малюнки, що знаходяться на сторінці 6 міні-підручника і моделі молекул, що розташовані на столі вчителя, які демонструють розташування молекул в різних речовинах.

ДИВОВИЖНІ ВІДОМОСТІ ПРО МОЛЕКУЛИ

  • Якщо молекулу збільшити до крапки, яку учні ставлять у своїх зошитах на при кінці речення, то людина виросте від Землі до Місяця, палець видовжиться від  Києва до Пекіна, що в Китаї, волос потовщиться до 40 метрів.
  • Молекула настільки менша за яблуко, наскільки яблуко менше за земну кулю.
  • Як багато молекул міститься в кожній маленький краплинці води, показує такий приклад: щоб „зібрати” 1 мг води, відраховуючи по одному мільйону молекул за секунду, знадобилось би більше, ніж мільярд років.
  • Підраховано, що, якщо взяти число цеглин, що рівне числу молекул в 1 см3 повітря за нормальних умов, то, будучи щільно укладені, ці цеглини змогли б покрити поверхню всієї суши земної кулі шаром висотою в 120 м (висота двадцятивісьми поверхового будинку).
  • Діаметр молекули води: нуль цілих 27 міліардних сантиметра (або 0, 000 000 27 см), а маса нуль цілих 3 сікстіліонних  грамів  (або  0,000 000 000 000 000 000 000 03 г).

 

Чи багато «сортів» атомів існує в природі ?

Ні, не багато. Кількість різних сортів атомів. що зустрічаються в природі, не дуже велика – їх налічується не набагато більше дев’яноста – дев’яносто двох. Цілий ряд атомів був отриманий штучно в лабораторія учених. На сьогодні відомо 114 різних сортів атомів.

 

Між молекулами є …?

  • Дослід: Горох у склянці. Здається, що горошини дуже щільно розташовані одна до        одної і між ними нема пустих проміжків. Але засипавши у склянку манну крупу і струснувши її побачимо, як крупини манки розташуються між горошинами.

Між молекулами є – проміжки!

 

Рух молекул.

Далі учні працюють з першою дослідницькою роботою з теми: « Розповсюдження речовин у воді і повітрі»», що наведена на стр.6 міні-підручника. Після обговорення результатів учнівських досліджень учитель зазначає:

Молекули перебувають у безперервному русі. Про це свідчать багато фактів (поширення запаху в повітрі, розчинення цукру або кухонної солі у воді). До експериментальних доказів того, що молекули хаотично рухаються, належить явище, яке першим спостерігав 1827 року англійський ботанік Роберт Броун, розглядаючи в мікроскоп змулені у воді крихітні частинки пилку рослин. Він виявив, що частинки пилу перебувають в «вічному танці», безперестанно хаотично рухаючись.

Учитель демонструє модель броунівського руху.

Броунівський рух є дослідним підтвердженням молекулярної будови речовини й руху молекул.

Пояснюючи причину броунівського руху учитель озвучує цікаве порівняння, яке належить відомому німецькому методисту-фізикові Р.В. Полю. Він порівнював броунівський рух з рухом декількох шматочків білого паперу, які лежать серед мурах, що перебувають на блюдці.

Броунівський рух відіграє роль «містка» між макросвітом – світом безпосередньо спостережуваних тіл, і мікросвітом – світом молекул і атомів.

Хаотичний рух молекул назвали тепловим рухом, оскільки відповідно до розрахунків, підтвердженим дослідами, з підвищенням температури швидкість хаотичного руху молекул збільшується.

 

Дифузія.

        Дифузія відбувається також у рідинах і навіть твердих тілах. Дифузія в рідинах відбувається значно повільніше, ніж у газах, а у твердих тілах ще повільніше, ніж у рідинах.

        Вчитель зазначає, що явище дифузії має велике значення в природі. Так, наприклад, завдяки дифузії підтримується однорідний склад атмосферного повітря поблизу поверхні Землі. Дифузія розчинів різних солей у ґрунті сприяє нормальному живленню рослин тощо.

Учні заповнюють пропуски у розділі «Дифузія» в міні-підручнику.

2.3. Дифузія

 

  • Дифузією називають взаємне проникнення молекул однієї  речовини в іншу, зумовлене рухом молекул.

Дифузія відбувається також у рідинах і навіть твердих тілах.

  • Дифузія в рідинах відбувається значно   повільніше, ніж у газах, а у твердих тілах ще повільніше ніж у рідинах.
  • Дифузія залежить від  температури.  Чим більша  температура, тим  швидше відбувається дифузія і навпаки.

img6

Далі учні працюють з таблицею, заповнюючи пропуски в ній.

*   Якщо залишається час:

*Анкета для молекул:

1.   Ім’я:    молекула («маленька маса»)

2.   Призначення в природі:    зберігач головної визначеної властивості  речовини.

3.   Разючі якості:   неймовірно малі розміри.

4.   Незвичайні властивості:   ідентичність (повна однаковість) з іншими  представниками однієї і тієї  ж речовини.

5.   Місце мешкання:    будь – яке тіло (тверде, рідке, газоподібне).

 

*   Якщо залишається час: 

Нешкільні задачки з фізики

Поясніть всі задачки з фізичної точки зору.

  • В якому стані опиниться шоколадка після того, як жадна дівчинка, щоб не ділитись з подружками, сховає її за пазухою?
  • Петрик висунув гіпотезу, що всі його однокласниці складаються з маленьких сам тинок, хоча і здаються, на перший погляд, суцільними. Чи вірне це припущення?
  • Що заважає восьмикласнику  Василю, якого спіймав директор школи на місці паління, розпастися на окремі молекули і  розпорошившись зникнути з поля зору?
  • Вовочка стягнув у школі шматочок крейди, приніс до дому, кинув його в склянку з водою і дідусевими зубами. З крейди побігли маленькі бульбашки. Звідки вони взялися і чого злякалися?

 

IV. Закріплення нового матеріалу.

Учням пропонується відгадати загадку:

  • Цеглина Всесвіту вона,

                У тілі, звісно, не одна.

                У вічнім русі, без спочинку,

                Як звати цю малу частинку?

                                                    (молекула)

Учням пропонується пояснити вірш з фізичної точки зору.

  • Пойти на дискотеку

Молекула решила.

Красивую одежду.

На танцы нарядила.

Но только притянувшись

К молекуле одной,

Сейчас же оттолкнулась.

К молекуле другой”

Послухайте уривок з твору А.П.Чехова «Драма на охоті» і поясніть явище, що спостерігається.

  •   “...Від вікна до мого ліжка йшов широкий сонячний промінь, в якому, ганяючись одна за одною і хвилюючись, літали білі порошинки, від чого і сам промінь здавався  наче в матовій білизні”.

(Завдяки розсіяному світлу на порошинках ми бачимо їх рух).

  • Чехов, що колись намагався спіймати сонячний промінь, дивовижно точно відтворює думку   Лукреція  із «Першоджерел речей ”:

      Так, виходячи із начал, рух трохи потроху

      Наших торкається почуттів і стає видимим також

      Нам і в порошинках він, що рухаються у сонячному світлі,

      Хоча не помітні поштовхи, від яких він відбувається.

 

V. Домашнє завдання.

Учитель пропонує учням звернути увагу на останній розділ міні-підручника і за ним виконати домашнє завдання.

А міні-підручники після моєї корекції, залишаться вам на згадку про цей незвичайний урок.  В кінці підручника написано домашнє завдання. Виконання цих завдань дозволить вам ще краще підготуватися до тематичної контрольної роботи.

 

 

 

 

Там де нема її

Життя назавжди зникає

Молекула – частина всіх нас

Кожний про це знає!

Хоч дуже маленька і непомітна вона,

Але найпопулярніша в світі вона.

Всі вчені молекулу знають

І дуже ретельно вивчають,

Але таємниць так багато приховано в ній,

Що вивчати її будуть ще нескінчену кількість днів…

 

 

 

Чи сподобалась вам робота редактора, яку ви сьогодні виконували? МОЖЕ ХТОСЬ З ВАС В МАЙБУТНЬОМУ ОБЕРЕ САМЕ ЦЮ ПРОФЕСІЮ? Дякую. До побачення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

_______ загальноосвітня школа І-ІІІ _____

      

 

 

 

 

Редактор _______________________

Коректор_______________________

Результат роботи ________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                  7  клас

 

 

 

 

 

 

 

 

Знання складається із дрібних крихт щоденного досвіду.

Д. Писарев

 

 

 

Абстрактные рисунки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст міні-підручника

  1.        Атоми і молекули

 

1.1.     Дослідницька робота .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .4   

1.2.     Атоми.   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   . 5

1.3.     Молекули.   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .  5

1.4.     Розміри атомів і молекул .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .  6

1.5.     Чи багато сортів атомів існує? .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .  6

 

  1.        Рух і взаємодія молекул

 

2.1.     Дослідницька робота .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .  6

2.2.     Рух молекул.   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .    7

2.3.     Дифузія.   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .    8

2.4.     Взаємодія молекул.   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   8

2.5.     Нешкільні задачки з фізики.   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .     8

 

  1. «Для розуму і душі»

3.1 «Очі – бояться, руки – роблять, а голова – міркує!»   .   .   .   9

3.2  «Все в світі ланцюгом поєднано нетлінним» .   .   .   .   .   .   10

3.3.  «Я міркую, значить я живу!» .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   10

3.4. «В світі фантазії» .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .    .   .    .   .   .   10    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 .1         Атоми і молекули

 

Дослідницька робота з теми: «Будова речовини»

 

Спостереження за подільністю речовини

 

Мета роботи: перевірити достовірність гіпотези про те, що всі тіла складаються з молекул

 

 Прилади і матеріали:

  • шматочок крейди;
  • пробірка з водою;
  • пробірка з кришталиками перманганату калія;
  • пробірки з водою  (3 шт);
  • посудини з горохом і манною крупою;
  • серветки.

Виконання роботи:

 

1.  Проведіть пальцем по шматочку крейди. Що ви спостерігаєте? Що ви можете сказати про розміри частинок, з яких складається крейда?  Витріть руки серветкою. Запишіть зроблені вами висновки: _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2.  Опустіть у пробірку з водою кришталики марганцівки. Злегка збовтніть воду. Опишіть що ви спостерігаєте? Запишіть зроблені вами висновки:

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3. Перелийте невелику частину підфарбованої води у другу пробірку з чистою водою і запишіть спостереження:

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4. Перелийте частину підфарбованої води з другої пробірки в третю з чистою водою і знову опишіть свої спостереження:

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

5. Візьміть посудини з горохом і манною крупою  і погляньте, як щільно розташовані в них горошини та крупинки. Засипте горошини в посудину з манною крупою і відмітьте рівень суміші в посудині. Закривши ємність рукою декілька раз стряхніть суміш і знову відмітьте рівень суміші. Опишіть свої спостереження:

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

6. Зробіть висновки на основі всіх ваших попередніх спостережень: ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Приведіть робоче місце у порядок.

 

1 . 2.         Атоми

E:\Новое изображение.GIF

  АТОМ  ( «атомос» - неподільний, грецька).

  • Атом –  _______________________ речовини, неподільна у хімічних реакціях.

 

  • Атом – це частина  ________________ мікроскопічних  ____________ і ___________, яка є носієм її ___________________.

Організм людини складається з                                                                              10 000 000 000 000 000 000 000 000 000  атомів.

 

  • Якби діаметр атома збільшився би до 0,1 мм (так, щоб атом був видимим), то піщинка перетворилась би у 100 – метрову скелю, мурашка збільшилась би до розмірів океанського корабля, а градина стала би крижаною кулею півкілометрового діаметру. За умовами такого масштабу людина була би зростом 1700 км.

 

1 . 3.         Молекули

Умовне   позначення молекул

 

 

В давнину люди не знали як виглядають молекули, але здогадувались про їх існування.

 

Давні греки уявляли собі їх такими:

 

В далеких просторах Всесвіту на 15-16 см3 простору приходиться усього лише одна молекула речовини.

1.4.  Розміри молекул

           в цій крапочці приблизно 100 000 000 000 молекул, або 11011 трилліонів молекул.

  • Картинка 503 из 715
    Картинка 332 из 715
    Картинка 5 из 715
    Існують молекули – гіганти, в яких містяться тисячі і сотні атомів. Це молекули каучука, клітковини, інших органічних  речовин, полімерів.

ДИВОВИЖНІ ВІДОМОСТІ ПРО МОЛЕКУЛИ

  • Якщо молекулу збільшити до крапки, яку учні ставлять у своїх зошитах на при кінці речення, то людина виросте від Землі до Місяця, палець видовжиться від  Києва до Пекіна, що в Китаї, волос потовщиться до 40 метрів.
  • Молекула настільки менша за яблуко, наскільки яблуко менше за земну кулю.
  • Як багато молекул міститься в кожній маленький краплинці води, показує такий приклад: щоб „зібрати” 1 мг води, відраховуючи по одному мільйону молекул за секунду, знадобилось би більше, ніж мільярд років.
  • Підраховано, що, якщо взяти число цеглин, що рівне числу молекул в 1 см3 повітря за нормальних умов, то, будучи щільно укладені, ці цеглини змогли б покрити поверхню всієї суши земної кулі шаром висотою в 120 м (висота двадцятивісьми поверхового будинку).
  • Діаметр молекули води: нуль цілих 27 міліардних сантиметра (або 0, 000 000 27 см), а маса нуль цілих 3 сікстіліонних  грамів  (або  0,000 000 000 000 000 000 000 03 г).

 

1.5. Чи багато сортів атомів існує?

 

Ні, не багато. Кількість різних сортів атомів. що зустрічаються в природі, не дуже велика – їх налічується не набагато більше дев’яноста – дев’яносто двох. Цілий ряд атомів був отриманий штучно в лабораторія учених. На сьогодні відомо 114 різних сортів атомів.

 

  2.1.       Рух і взаємодія молекул

 

Дослідницька робота з теми: «Розповсюдження речовин у воді і в повітрі» 

 

Мета роботи:  спостереження розповсюдження речовин у воді і повітрі та порівняння їх швидкості.

 Прилади і матеріали:

  • пробірка з пахучою речовиною;
  • шматочок вати;
  • пробірка з кришталиками перманганату калію;
  • пробірка з водою;
  • посудини з теплою та холодною водою;
  • 2 аркуші паперу;
  • медичний шприц;
  • пластилін.

 

Виконання роботи:

 

1. Відкрийте пробірку в якій знаходиться ватка і  поставте її  на деякій відстані від себе. Опишіть свої спостереження.    _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2.  На аркуш паперу, що лежить на столі, налийте трохи води з пробірки і в середину краплі, що утворилась помістіть кришталик марганцівки. Запишіть свої спостереження.    _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________3. Візьміть дві посудини з теплою та холодною водою. Обережно добавте в них кришталики перманганату калію. Запишіть свої спостереження.    _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4. Візьміть шматок пластиліну. Розламайте його на дві частини, а потім спробуйте з’єднати. Візьміть аркуш паперу і розірвіть його на дві частини, а потім спробуйте з’єднати. Запишіть свої спостереження.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

5. Візьміть медичний шприц, розмістіть його поршень.  десь посередині корпуса, після чого отвір під голку закрийте пальцем. Спробуйте стиснути повітря. Припинивши тиснути на поршень, відпустіть його. Що ви спостерігаєте?. Спробуйте вийняти поршень з закритим отвором. Що ви відчуваєте? Запишіть свої спостереження.

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 6. Зробіть висновки на основі всіх ваших попередніх спостережень: ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Приведіть робоче місце у порядок.

 

2.2.  Рух молекул

 

Картинка 403 из 2618Молекули перебувають у безперервному русі. Про це свідчать багато фактів (поширення запаху в повітрі, розчинення цукру або кухонної солі у воді). До експериментальних доказів того, що молекули хаотично рухаються, належить явище, яке першим спостерігав 1827 року англійський ботанік Роберт Броун, розглядаючи в мікроскоп змулені у воді крихітні частинки пилку рослин. Він виявив, що частинки пилу перебувають в «вічному танці», безперестанно хаотично рухаючись.

Броунівський рух є дослідним підтвердженням молекулярної будови речовини й руху молекул.

Наведемо порівняння, яке належить відомому німецькому методисту-фізикові Р.В. Полю. Він порівнював броунівський рух з рухом декількох шматочків білого паперу, які лежать серед мурах, що перебувають на блюдці.

 

 

2.3. Дифузія

img6

  • Дифузією називають взаємне проникнення ______________ однієї  ____________ в іншу, зумовлене ____________ _______________.

Дифузія відбувається також у рідинах і навіть твердих тілах.

  • Дифузія в рідинах відбувається значно  ________________, ніж у газах, а у твердих тілах ще _______________, ніж у рідинах.
  • Дифузія залежить від ______________________.  Чим більша ___________________________, тим _______________________ відбувається дифузія і навпаки.

 

 

2.4.  Взаємодія молекул

 

Анкета для молекул:

1.   Ім’я:    молекула («маленька маса»)

2.   Призначення в природі:    зберігач головної визначеної властивості  речовини.

3.   Разючі якості:   неймовірно малі розміри.

4.   Незвичайні властивості:   ідентичність (повна однаковість) з іншими  представниками однієї і тієї  ж речовини.

5.   Місце мешкання:    будь – яке тіло (тверде, рідке, газоподібне).

 

2.5.  Нешкільні задачки з фізики

Поясніть всі задачки з фізичної точки зору.

  • В якому стані опиниться шоколадка після того, як жадна дівчинка, щоб не ділитись з подружками, сховає її за пазухою?
  • Петрик висунув гіпотезу, що всі його однокласниці складаються з маленьких сам тинок, хоча і здаються, на перший погляд, суцільними. Чи вірне це припущення?
  • Що заважає восьмикласнику  Василю, якого спіймав директор школи на місці паління, розпастися на окремі молекули і  розпорошившись зникнути з поля зору?
  • Вовочка стягнув у школі шматочок крейди, приніс до дому, кинув його в склянку з водою і дідусевими зубами. З крейди побігли маленькі бульбашки. Звідки вони взялися і чого злякалися?

 

3.   Для розуму і душі

 

Правила виконання домашніх лабораторних робіт (для учнів)

1. Наукові експерименти дуже цікаві. Вони допоможуть тобі краще пізнати навколишній світ. Однак ніколи не забувай про міри безпеки.

2. Якщо в описанні роботи передбачається допомога рідних, то попрохай їх залишитись з тобою до кінця дослідження.

3. Підготуй все необхідне заздалегідь.

4. Будь обережним під час роботи з гарячою водою, побутовими хімікатами (мило, рідина для миття посуду), ножицями, склом.

5. По закінченні дослідження прибери всі прилади.

 

3.1.   «Очі - бояться, руки - роблять, а голова - міркує»»

Домашня лабораторна робота № 1 : «Взаємне притягання молекул»

Обладнання: картон, ножиці, миска з водою, рідина для миття посуду.

Хід роботи:

1. Виріжте з картону човник у вигляді трикутної стрілки. 

2. налийте в миску воду.

3. Обережно опустіть човник на поверхню води.

4. Обмакніть палець у рідину для миття посуду.

5. Обережно занурте палець у воду одразу за човником.

6. Опишіть спостереження.

7. Зробіть висновок.

 Домашня лабораторна робота № 2 : «Як всмоктують вологу різні тканини»

Обладнання: різні відрізки тканини, вода, столова ложка, склянка, кругла гумка, ножиці.

Хід роботи:

1. Виріжте з різних шматочків тканин квадрат розміром 10Х10 см.

2. Накрийте склянку цими шматочками по черзі.

3. Закріпіть їх по черзі на склянці круглою гумкою.

4. Обережно налийте на кожний шматок ложку води.

5. Зняти шматочки, звернути увагу на кількість воли у склянці.

6. Зробіть висновки.

Домашня лабораторна робота № 3 : «Змішуємо, те що не змішується»

Обладнання:  пластикова бутила або прозора одноразова склянка, рослинна олія, вода, ложка, рідина для миття посуду.

Хід роботи:

1.  Налийте у склянку або бутилу трохи олії і води

2.  Ретельно пере мішайте олію і воду.

3.  Добавте трохи рідини для миття посуду. Перемішайте.

4. Опишіть свої спостереження.

5. Зробіть висновки.

http://i3.beon.ru/55/32/153255/2/7836202/cuso4.jpeg Домашня лабораторна робота № 4 : «Вирощування кришталів»

Обладнання:  склянка, вода, олівець, нитка, цукор ( або сіль, або мідний купорос)

Хід роботи:

1.  Взяти дві частини води і одну частину цукру ( або сілі, або мідного купоросу)

2.  Попрохайте рідних допомогти тобі нагріти розчин.

3.  Перелийте розчин у склянку.

4. Прив’яжіть до олівця сувору нитку, а до неї гайку або кільце з дроту і опустіть її так, щоб вона  опинилась у розчині.

5. Покладіть олівець зверху склянки, а саму склянку «укутайте» тканиною, щоб розчин остигав повільно.

6. Залиште склянку на декілька днів.

7. Подивіться, що утворилось на нитці.

Зробіть висновки.

 Домашня лабораторна робота № 5. В склянку налийте слабкий розчин крохмалю або суміші з графітом. Помістіть цю склянку між електричною лампочкою, що світиться і склянкою – шматок картону або чорного паперу з невеликим отвором. Поспостерігайте за рухом однієї – двох частинок в повітрі і опишіть їх рух.

Домашня лабораторна робота № 6. Візьміть яблуко (морквину), розріжте його навпіл, а потім знову з’єднайте половинки. Чому нижня половинка відпадає?

Домашня лабораторна робота № 7. Намастіть чайне блюдце тонким шаром рослинної олії. Накапай на дно декілька крапель води близько одна від одної. Візьміть сірник і з його допомогою наблизьте краплина одну до одної. Що відбувається? Чому?

Домашня лабораторна робота № 8. Опустіть один палець у сухий пісок, а інший – у вологий. Чим відрізняються пальці після цього досліду? Чому?

Домашня лабораторна робота № 9. Візьміть сиру  картоплину й розріжте її навпіл. У центр зрізу помістіть  крупинку марганцівки й з’єднайте обидві половинки. Через якийсь час роз’єднайте їх. Назвіть спостережуване явище й поясніть його.

 

 3.2.  «Все в світі ланцюгом поєднано нетлінним…»

  1. Морська тварина кальмар під час нападу на нього викидає темно-синю захисну рідину. Чому через деякий час простір, заповнений цією рідиною, навіть у спокійній воді стає прозорим?
  2. Чому не рекомендується мокру тканину, що пофарбована в темний колір, залишати на довгий час у дотику з білою тканиною? Поясніть явище, що відбувається.
  3. Де краще зберігати повітряну кульку, наповнену воднем: в холодному чи теплому приміщенні?
  4. Один глечик з молоком поставили у холодильник, інший залишили в кімнаті. Де вершки відстояться швидше?
  5. Чому після дощу пил на дорозі не піднімається?
  6. Чому частини крейди, що розломлена не утримуються одна біля одно при їх з’єднанні?
  7. Чому чай заварюють окропом, а не холодною водою?
  8. Заборонено перевозити разом з їжею такі речовини, як гас, бензин, фарби. Чому?
  9. У чому відмінність холодної води від гарячої з "молекулярного погляду"?
  10. Чи правильним, на вашу думку, є твердження, що запах свіжого хліба з пекарні поширюється лише в тому напрямку, куди дме вітер? Обґрунтуйте свою відповідь.

 

3.3.   «Я міркую, значить я живу ! »

  1. Наведи приклади дослідів, які б демонстрували молекулярну будову речовини.
  2. Наведи приклади явищ, які  демонструють наявність явища дифузії в природі.
  3. Наведи приклади явищ, які демонструють наявність сил протягування і відштовхування між молекулами.

3.4.   В світі фантазії

Уяви собі ,  що

  • одного разу, казковий чарівник перетворив тебе на молекулу;

 або

  • одного разу, казковий чарівник перетворив твоїх друзів на молекули;

або

  •  молекула – маленька жива істота…

 

 Спробуй скласти міні-оповідання (казку) на тему: «Весь світ матерія, мій друже!

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
§ 2. Початкові відомості про будові речовин. Молекули. Атоми
Додано
26 липня 2018
Переглядів
1937
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку