Персоналізовані казки. Казкотерапія, як метод виховання дитини

Про матеріал
При слові «казка» перша асоціація, яка виникає в кожної людини – це дитинство. Дійсно, дитинство і казка нерозривно пов´язані одне з одним. З найперших днів батьки, укладаючи доньку чи сина спати, наспівують колискові і розповідають дитячі казки. Казка - кращий засіб зацікавити маленьку людину, заспокоїти її, змусити замислитися, допомогти усвідомити навколишній світ і дослідити його.
Перегляд файлу

Персоналізовані казки. Казкотерапія, як метод виховання дитини

При слові «казка» перша асоціація, яка виникає в кожної людини – це дитинство. Дійсно, дитинство і казка нерозривно пов´язані одне з одним. З найперших днів батьки, укладаючи доньку чи сина спати, наспівують колискові і розповідають дитячі казки. Казка - кращий засіб зацікавити маленьку людину, заспокоїти її, змусити замислитися, допомогти усвідомити навколишній світ і дослідити його. Казка розвиває фантазію і будить творчі здібності. Пізнання світу і себе в цьому світі пов´язані для дитини з безліччю відкриттів, несподіваних пригод і знахідок. Саме казкові історії, в яких укладено життєвий досвід старших поколінь, допомагають дитині зрозуміти закони, за якими існує дійсність. Найчастіше дитина задає такі питання, що дорослі відчувають розгубленість і не можуть правильно пояснити причини явищ. що відбуваються навколо, донести до дитини ідею про добро і зло, гарне і погане, справедливе і несправедливе. Тоді на допомогу приходять казки. Дитина стежить за подіями, що відбуваються в житті головних героїв казок, переживаючи казкові ситуації з живою участю і безпосередністю, на яку здатні лише діти. Мозаїка власної картини світу малюка складається значною мірою завдяки багатій мові казок і чаклунства казкових ситуацій. І тільки подорослішавши, він усвідомлює, який вплив на його духовне зростання створили казки, почуті ним у дитинстві.

Саме тому казка знайшла широке застосування в психотерапії, і, до речі, не тільки дитячої. Психотерапевтичні казки широко застосовуються і для вирішення проблем, що виникають у дорослих людей. Існує навіть спеціальний термін - «казкотерапія». Різні фахівці по-різному трактують поняття казкотерапії: хтось має на увазі лікування казками, хтось - спосіб психологічної корекції особливостей характеру, або спосіб, що допомагає виявити проблему і вирішити її за допомогою казкових історій, що моделюють ситуації дійсності. Але всі сходяться в одному: основне завдання казкотерапії - об´єднання найефективніших психологічних прийомів і технік в рамках казкової форми. Цей метод досить новий, але дуже ефективний, і тому дуже популярний серед психологів.

Казкотерапія допомагає вирішити безліч проблем, пов´язаних з інтеграцією особистості в соціальне суспільство, виявленням і подальшим розвитком творчих здібностей, адаптацією в умовах перенесених психотравмуючих ситуацій. Також казкотерапія широко застосовується при навчанні і корекції небажаної поведінки дітей. Така корекція не передбачає авторитарності і психічного насильства в процесі виховання дитини з проблемами в поведінці. Казкотерапія абсолютно виключає будь-яку директивну зміну негативної поведінки, натомість пропонуючи дитині широкий спектр альтернативних реакцій на ситуації, в яких вона звикла діяти певним чином. Тобто, казка дає такій дитині зрозуміти, що існують і інші моделі поведінки, і в різних ситуаціях можна застосовувати ту чи іншу. Слухаючи казку, дитина приміряє ці моделі на себе, розширює арсенал поведінкових реакцій, стає більш адаптованою до навколишньої дійсності, більш гнучко діє в процесі взаємодії з оточуючими людьми.

/Files/images/animatsii/shkola/0023211_1351436830.jpg 

Ще більшим дидактичним, виховним і психотерапевтичним ефектом володіють так звані персоналізовані казки. Такі казки відрізняються від звичайних своїм головним героєм: у персоналізованій казці в ролі головного героя виступає конкретна дитина. У персоналізовану казку можна перетворити будь-яку життєву ситуацію, а дійові особи, які оточують дитину-головного героя, будуть слухачеві разюче знайомі: бабусі, дідусі, мами і тата, сусідські хлопчаки, товариші по школі або в дитячому садку, улюблені домашні тварини. Головний герой персоналізованої казки оточений тими ж людьми, що оточують дитину в дійсності, живе в тому ж місті, де дитина, має такий же характер і звички. Стикаючись з тими ж ситуаціями, в яких виявляється дитина в реальному житті, головний герой долає труднощі, перемагає страхи та невпевненість у собі, вирішує свої дитячі проблеми. Треба зауважити, що дітям бути головними героями страшенно подобається, і казки з собою в головній ролі вони можуть слухати нескінченно.

Однак такі казки потрібні не тільки для розваги: персоналізовані казки - разюче ефективний виховний інструмент. Про це інтуїтивно здогадуються всі батьки - всі мами і тата час від часу розповідають своїм дітям такі казки власного твору. Персоналізована казка допомагає дитині зрозуміти себе, підказує, як діяти в тій чи іншій ситуації, вчить розуміти, що таке добре і погано. Нудні моралі ніколи не досягнуть такого ефекту, який можна отримати, розповівши дитині казку про неї саму. Дитячі проблеми іноді здаються дорослим людям занадто дрібними, смішними і незначними, але для дитини-то ці проблеми глобальні. Якщо дитина боїться темряви, посварилася з другом, переживає з приводу розлучення батьків, відчуває труднощі при взаємодії з зовнішнім світом, персоналізовані казки можуть стати відмінним помічником і батькам, і психологам при роботі з такою дитиною.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Здоров'ятворча технологія - казкотерапія

Казка - це своєрідна модель світу для дітей дошкільного віку, загальнотеоретична конструкція пошуку шляхів особистості.

Казкотерапія - це метод, у якому казкова форма застосовується для інтеграції особистості, розвитку її творчих здібностей, удосконалення взаємодії з навколишнім світом.

У дошкільному віці у дітей переважає наочно-дійове та наочно-образне мислення. Казкові історії дають можливість розповісти про будь-що у вигляді ненав'язливих цікавих і захоплюючих сюжетів. Тому інформація, запропонована у такому вигляді, дуже легко, без опору сприймається дітьми. Ось чому саме з допомогою казок діти засвоюють необхідні моделі поведінки, вчаться реагувати на життєві ситуації, підвищують рівень знань про себе й оточуючих, адже казки більш зрозумілі їм, порівняно з поясненням педагогів та батьків.

Крім того, широке використання казок позитивно впливає на збагачення словника дошкільників специфічними казковими зворотами, фразеологізмами. Тексти казок допомагають дітям правильно будувати діалоги, впливають на розвиток зв'язного мовлення, роблять мову дітей емоційною, образною. Тобто казка є засобом мовленнєвого розвитку.

Отже, казкотерапія сприяє розвитку у дошкільників:

  • активності;
  • самостійності;
  • емоційності;
  • творчості;
  • зв'язного мовлення.

Будь-яку казку можна опрацьовувати приблизно за такою схемою:

1. Моральний урок. Діти на основі бесіди за змістом казки повинні сформувати моральний урок для користування у подальшому житті.

2. Виховання добрих почуттів. Діти відповідають на питання: «На кого б ти хотів бути схожим? Чому? Кому співчуваєш? Кого засуджуєш?» і т.д.

3. Мовна зарядка. Дидактичні ігри: «Знайди зайве слово в ланцюжку слів», «Придумай іншу назву казки», «Лисичка яка..?» і т.д.

4. Розвиток мислення та уяви. Придумати нову кінцівку казки, відшукати аналогію, змінити характер героя і т.д.

5. Казка і математика (казкові герої і геометричні фігури, порядкова і кількісна лічба, порівняння за величиною, складання задач тощо).

6. Казка і ОБЖД. На основі казок діти вчаться правил безпечної поведінки вдома, на вулиці, з незнайомцями.

7. Казка і зображувальна діяльність. Конструювання, аплікація, малювання, ліплення, за змістом казок і т.д.

Одну й ту ж саму казку з дітьми можна опрацьовувати протягом трьох років (у молодшій, середній і старшій групах), все залежить від завдань. Адже, казка - це ніби «багатошаровий пиріг». Кожен шар має свій сенс. У будь-якому віці можна знайти відповідь на питання, що хвилює в цей час.

Зазвичай, робота над казкою починається з ознайомлення дітей зі змістом казки, бесіди про те, що знаходиться на поверхні. Це перший аналітичний етап у роботі з казкою. Технологія дуже проста: потрібно запропонувати малюкові відповісти на запитання: Хто? Що? Де? Коли? Як?

Тут варто застосувати такі методи і прийоми:

  • читання (краще розповідання) казок;
  • розгляд ілюстрацій;
  • колективне обговорення дій та вчинків персонажів;
  • переказування.

Другий етап - оперативний, проміжний. Діти виконують різноманітні завдання на основі відомої казки:

  • розповідь казки від імені казкового героя (наприклад, якби казку «Колобок» розповіла Лисиця);
  • ігри-емпатії (уяви, що ти зайчик, Коза-Дереза);
  • ігри-інсценізації, ігри-драматизації;
  • різні види театру (пальчиковий, фланелеграф, настільний, театр рукавички, іграшки, тіньовий);
  • рухливі ігри за мотивами казок;
  • складання пазлів, розмальовки;
  • дидактичні ігри (наприклад, «З якої казки?», «Виправ помилку в казці», «Відгадай казку за схемою», «Сходинки доброти», «Потяг турботи», «Хто у світі найтихіший?»);
  • поради казковим героям;
  • ігри-бесіди із казковими героями;
  • виготовлення ілюстрацій до казок, ліплення казкових героїв;
  • входження в роль позитивного героя (А як би вчинив ти?)
  • перевиховування негативних героїв;
  • різноманітні вікторини, ігри на зразок «Що? Де? Коли?», «Брейн-ринг» і т.д.

Цей етап - підготовчий, він спонукає дитину до творчості, до творчого пошуку.

Третій етап - творчий. Саме на цьому етапі доцільно використовувати освітньо-виховну технологію ТРВЗ. Відповідно до цієї теорії діти мають навчитися по-своєму не тільки сприймати зміст казки, але й творчо змінювати хід подій.

Тут варто застосовувати такі методи і прийоми як:

  • написання листа казковому герою;
  • складання казок за серією картинок;
  • змінювання характеру героя (Вовк став добрим у казці «Троє поросят»);
  • змінювати місця, часу, події (Колобок в Африці, Колобок в країні Букляндії);
  • переплутування казкових сюжетів і героїв (Як семеро козенят врятувалися від Вовка в Рукавичці);
  • переставляння картинок;
  • придумування нової кінцівки казки (Колобок, поки котився по лісу, засох, і Лисичка зламала зуби, захотівши з'їсти його...);
  • введення нового героя в казку (Що зміниться в сюжеті?);
  • складання задач за казками;
  • складання казки за схемою, за опорними словами, за геометричними фігурами, за ігровою обстановкою;
  • «прогулянка» в минуле чи майбутнє казкових героїв (Якою була Баба-Яга, коли була дівчинкою? Чому вона стала злою? Як зміниться характер і життя Кози-Дерези після того, як її вигнали із Зайчикової хатки?);
  • домалювати казкового героя або середовище в якому він мешкає;
  • виготовлення книжок-саморобок;
  • театралізовані вистави, спектаклі;

На цьому робота над казкою не закінчується. Казки живуть усюди. Ними можна наповнити усе життя маленької «чомучки», все залежить від творчості педагога. Казкотерапія - це не один окремий сеанс, а клопітка робота з певною метою - дати дитині дошкільного віку те, що необхідно: свободу думок, бажань, почуттів. Казки допомагають долати страхи, невпевненість, допомагають фантазувати, приймати нестандартні рішення та розуміти, що при бажанні всього можна досягти.

Отож, якщо виявите трохи терпіння і фантазії, розповідаючи дітям казку, вони віддячать вогником цікавості в очах і любов'ю у своїх маленьких серцях.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Неня Вікторія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 грудня 2021
Переглядів
1102
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку