ДЕРЖАВНИЙ ПРОФЕСІЙНО ТЕХНІЧНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
«КИЇВСЬКЕ ВИЩЕ ПРОФЕСІЙНЕ УЧИЛИЩЕ ВОДНОГО ТРАНСПОРТУ»
Методичні рекомендації
до проведення уроку виробничого навчання
за темою «Первинна обробка морепродуктів»
|
|
Розробила : майстер виробничого навчання Оксана Янковська |
Київ 2025
План-конспект заняття
Тема уроку: Інструктаж з охорони праці. Первинна обробка морепродуктів.
Тип заняття: застосування знань та формування практичних вмінь і навичок
Мета проведення заняття:
навчальна: набути практичних навичок з первинної обробки морепродуктів.
навчитись:
розвивальна:
виховна:
Методи проведення: інформаційні, пояснювально-ілюстративні, пояснювально-демонстраційні.
Комплексно-методичне забезпечення: журнал виробничого навчання, план уроку виробничого навчання, індивідуальний пакет навчального матеріалу:
- картка з санітарії та особистої гігієни.
Технічні засоби: ноутбук, плазмовий екран, слайди, навчальний фільм «Первинна обробка морепродуктів».
Натуральні зразки: морепродукти
Інструмент: ножі кухарської трійки
Інвентар: гумові рукавички.
Обладнання: виробничі столи, розробні дошки.
Кухонний посуд: лотки для напівфабрикатів, миски для паніровки.
Міжпредметні зв’язки:
Алгоритм проведення заняття
І. Організаційний момент.
ІІ. Вступний інструктаж.
1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
2. Мотивація.
3. Актуалізація.
4. Практичний показ з поясненням.
5. Видача пакетів навчальної документації з завданнями.
6. Нагадування правил охорони праці та вимог санітарії і особистої гігієни.
ІІІ. Поточний інструктаж.
ІV. Заключний інструктаж.
Хід проведення заняття
І. Організаційний момент
Дії майстра |
Дії здобувачів освіти |
Майстер вітається із здобувачами освіти. Перевіряє готовність здобувачів освіти до заняття, стан та комплектність санітарного одягу, взуття. |
Староста звітує про відсутніх здобувачів освіти та готовність до заняття. |
ІІ. Вступний інструктаж
1. Повідомлення теми, мети, завдань заняття |
|
Майстер повідомляє тему, мету та завдання заняття. Тема заняття: Первинна обробка морепродуктів Мета заняття: набути практичних навичок з первинної обробки морепродуктів:
Завдання заняття: 1. Правильно організувати робоче місце, підібрати інвентар, інструмент, посуд. 2. Приготувати згідно завдань. 3. Вдосконалити прийоми і навички, набутих знань на попередніх заняттях. |
Здобувачі освіти слухають та осмислюють завдання, які ставить перед ними майстер.
Приймають до відома надану інформацію.
|
2. Мотивація навчальної діяльності здобувачів освіти |
|
Морепродукти славляться високим вмістом рідкісних, але необхідних організму мінералів і мікроелементів. Гідробіонти багаті на залізо і фосфор, калій, нікель і мідь, кобальт, йод, фосфор, залізо, марганець, мідь. Людина, що віддає перевагу морепродуктам, може не сумніватися в тому, що її організм отримує вагомі порції кальцію та йоду, необхідні для формування опорно-рухового апарату та роботи ендокринної системи. Тому кухарю потрібно бути обізнаним як з видами так і з первинною обробкою морепродуктів, їх використанням. У наш час на підприємствах готують дуже широкий асортимент страв з нерибних продуктів моря. Велика конкуренція між підприємствами ресторанного господарства з кожним днем розширює їх асортимент, тому для приготування різноманітних і смачних страв з морепродуктів необхідно правильно оволодіти первинною обробкою та підготовкою до теплової обробки морепродуктів. |
Уважно слухають
|
3. Актуалізація набутих знань здобувачів освіти |
|
Майстер запитує |
Здобувачі освіти відповідають |
З попереднього уроку ви вже вивчили підготовку риби до фарширування. Тому дайте відповідь на такі питання:
|
Бажана відповідь: Родину коропових, окуневих та щукових. |
|
Бажана відповідь: обережно обчищають від луски, щоб не пошкодити шкіру, відрізують плавники, промивають, обсушують, підрізують шкіру навколо голови, відгинають і обережно знімають її з тушки панчохою. Плавникові кістки підрізують усередині тушки, кінець хребтової кістки надламують біля хвоста так, щоб шкіра залишилася з хвостом. Шкіру промивають і обсушують. |
|
Бажана відповідь: Напівфабрикати з фаршированої риби готують в м'ясо - рибному цеху. |
|
Бажана відповідь: Інвентар – дошки «РС», лотки, сито, ваги; інструменти - ножі кухарської трійки, сокира, шкребки для очищення луски. |
|
Бажана відповідь: Устаткування: виробничі столи, універсальний привід м’ясного цеху, розрубна колода, ванна виробнича. |
4. Практичний показ майстром |
|
Майстер звертає увагу на організацію робочого місця:
Майстер розпочинає практичний показ уроку «Первинної обробки морепродуктів». Пропонує кращим учням допомогти підібрати інструмент, інвентар, посуд, організувати робочі місця. Кальмари розморожує у холодній воді при температурі 20 °С, потрошить, видаляє нутрощі, рогову порожнину й очі. Щоб відокремити плівку, кальмарів занурює на 3-4 хв. у гарячу воду (65-70 °С), інтенсивно перемішує, потім промиває 2-3 рази у холодній воді. Щоб зменшити втрати, кальмари обшпарює протягом 30с. і промиває, при цьому м'ясо набуває рожевого забарвлення. Майстер переходить до наступного етапу демонструє обробку морського гребінця. Його розморожує на повітрі при температурі 18-20 °С (блоки розкладає в один ряд і залишає на 1-1,5 год.). Потім морський гребінець ретельно промиває холодною водою. Майстер запрошує здобувачів освіти для співпраці первинної обробки морепродуктів. При первинній обробці живих і морожених устриць та мідій їх ретельно обчищає від водоростей і піску, промиває, потім гострим ножем розкриває стулки черепашок. Майстер переходить до наступного етапу демонструє первинну обробку креветок. Креветки надходять у свіжомороженому, варено-мороженому, варено-охолодженому, сирому або живому вигляді. Заморожені креветки повільно розморожує. Сирі або живі креветки промиває. Наголошує що креветки варить у киплячій підсоленій воді 3-4 хв. При обробленні, для страв, у креветок видаляють голову і ніжки, знімають панцир, розкривши його з низу, звільняють шийку Майстер переходить до наступного етапу демонструє обробку трепангів. Попередньо їх ретельно промиває теплою водою, щоб видалити порошок, потім заливає холодною водою і залишає для набухання на одну добу, 2-3 рази міняючи воду. В процесі набухання маса трепангів збільшується в 5 р. Після цього їх розрізає уздовж черевця, видаляє рештки нутрощів.
Майстер переходить до наступного етапу демонструє обробку морської капусти. Працюючи, майстер звертає увагу здобувачів освіти на поставу кухара: спина рівна, права нога виступає трохи вперед. Майстер наголошує вимоги до якості морепродуктів:
Майстер демонструє на лотку розміщені напівфабрикати і просить здобувачів освіти дати відповідь на запитання:
Майстер запрошує здобувачів освіти закріпити отримані знання і самостійно відпрацювати первинну обробку морепродуктів. Підчас самостійного відпрацювання майстер наголошує на вимоги до якості напівфабрикатів. У процесі самостійного виконання первинної обробки морепродуктів у здобувачів освіти можуть виникати проблемні ситуації. Майстер розглядає таблицю типових помилок, яка з’являється на екрані. |
Здобувачі освіти слідкують за діями майстра.
Приймають до відома завдання майстра.
Здобувач освіти повторює за майстром всі прийоми щодо первинної обробки морепродуктів.
Здобувачі освіти слідкують за діями майстра і своїх товаришів.
Бажана відповідь: Білки м’яса безхребетних є повноцінними і відрізняються високим вмістом незамінних амінокислот, мінеральних речовин (кобальт, марганець, цинк, кальцій, фосфор, йод, натрій), вітамінів РР, С, D, групи В, незначною кількістю жиру. Бажана відповідь:
Молюски – кальмари, морський гребінець, мідії, устриці. Голкошкірі– трепанги. Морські водорості – морська капуста. Бажана відповідь: Краби– великі морські раки масою 3-5 кг. Креветки– морські рачки «до 15 см довжиною, масою 75 г. Омари і лангусти – найбільші ракоподібні масою 4-10 кг. Бажана відповідь: Кальмари – це головоногі молюски з 10-ма щупальцями, розміщеними навколо голови. Морський гребінець – двійчастий молюск у черепашці. Їстівна частина мускул і мантія. Мідії й устриці – поширений двійчастий молюск.
Здобувачі освіти осмислюють отримані нові знання, приступають до самостійного відпрацювання первинної обробки морепродуктів.
Здобувачі освіти аналізують таблицю проблемних ситуацій. |
5. Видача пакетів навчальної документації із завданнями |
|
Майстер роздає здобувачам освіти пакети навчальної документації. Разом із здобувачами освіти розглядає зміст пакету навчальної документації, який з’являються на екрані. В них входять картки завдання, технологічні картки, картки з охорони праці, санітарії та особистої гігієни, таблиця типових помилок та шляхи їх попередження та усунення, критерії оцінювання, корисні поради. |
Здобувачі освіти ознайомлюються із завданнями та критеріями оцінювання |
6. Нагадування правил охорони праці та вимог санітарії і особистої гігієни |
|
Майстер наголошує, що приступаючи до виконання завдання, необхідно дотримуватись правил охорони праці, санітарії та особистої гігієни, правильності організації робочого місця, тому що від цього залежить 50% успішності роботи кухара. Слід пам’ятати, що кухар несе особисту відповідальність за якість виготовленої продукції. А заощаджуючи електроенергію, воду, раціонально використовуючи харчові продукти, робиться внесок у збереження ресурсів нашої країни. |
Здобувачі освіти читають правила з охорони праці, санітарії та особистої гігієни. |
ІІІ. Поточний інструктаж
Дії майстра |
Дії здобувачів освіти |
Перевіряє наявність інструктивно - технологічних карток на робочому місці здобувача освіти та нормативної документації. |
Здобувачі освіти надають майстрові перераховані на задану кількість порцій інструктивно-технологічні картки |
Контролює правильність організації робочих місць. Надає допомогу здобувачам освіти, які її потребують. |
Здобувачі освіти самостійно підбирають інвентар, інструмент та посуд, організовують робочі місця. |
Перевіряє правильність виконання практичних завдань: - правильність виконання технологічних операцій; Робить зауваження, демонструє правильні прийоми та пропонує здобувачам освіти повторити, поки здобувач освіти не навчиться робити правильно. |
Готують запропоновані напівфабрикати згідно індивідуальних завдань, застосовуючи прийоми та навички, які отримали в період відпрацювання попередніх тем. |
У випадку виникнення типових помилок у декількох здобувачів освіти одночасно, майстер зупиняє роботу і демонструє правильні прийоми. |
Здобувачі освіти спостерігають за діями майстра та відтворюють їх. |
Майстер контролює прибирання робочих місць. |
Здобувачі освіти прибирають робочі місця. |
ІV. Заключний інструктаж
Дії майстра |
Дії здобувачів освіти |
Підводить підсумки роботи за день:
|
Здобувачі освіти уважно слухають і беруть до відома, роблять висновки, звітують, чого нового вони навчилися на цьому занятті, що їх вразило. |
Домашнє завдання: дає завдання пройти онлайн тестування та завдання на наступне заняття. |
Записують завдання у щоденники. |
Майстер дякує здобувачам освіти за роботу та прощається з ними до наступного заняття |
|