Петриківський розпис як один з видів декоративного мистецтва

Про матеріал
гра «Дивовижна Петриківка»• робота в групах метод «Гронування» практична робота «Творча майстерня» (розпис предметів побуту).
Перегляд файлу

Петриківський розпис як один з видів декоративного мистецтва

 

Цільова група:

 Учні        класу

Тривалість:          хв.

Мета:

  • розширити знання про декоративне мистецтво, історію Петриківського розпису
  • виховувати розуміння необхідності збереження культурного середовища людини і дбайливого ставлення до народного надбання
  • розвивати асоціативно-образне мислення, уяву, фантазію, пам’ять, художній смак;

 

Оперативні цілі:

Після закінчення уроку учень

 знає

  • прийоми організації декоративної композиції (вільна симетрія, стрічкова та замкнена композиція);

вміє

  • використовувати набуті знання у процесі художньо-творчої діяльності
  • працювати в техніці Петриківського розпису, використовуючи метод спрощення форм

може

  • виразити думку та почуття
  • презентувати результати співпраці у групах
  • прогнозувати результати своєї роботи
  • реалізувати набуті навички у подальшій творчий та професійній діяльності

 

Методи і техніки:

 

  • гра «Дивовижна Петриківка»
  • робота в групах
  • метод «Гронування»
  • практична робота «Творча майстерня» (розпис предметів побуту).

 

Обладнання:

  • маркери, ватман, крейда.
  • палітра, фарби «Гуаш», яєчний жовток, вода, серветки, пензлики, піпетки, мастихін,
  • вироби для розпису (предмети ужиткового середовища).

Допоміжні матеріали:

Додаток 1 Опис гри «Дивовижна Петриківка».

Додаток 2 Видрук теоретичного матеріалу.

Додаток 3 Завдання для практичної роботи «Творча майстерня».

Додаток 4 Метод «Гронування»

Додаток 5 Критерії оцінювання практичної роботи (для вчителя)

Додаток 6 Критерії оцінювання практичної роботи (для учнів)

 

 

 

 

 

 

ХІД УРОКУ:

 

  1. Вступна частина
    1.   Запропонуйте учням поділитися своїми ідеями про застосування Петриківського розпису в сучасних умовах.
    2.   Повідомте учням тему уроку. Розкажіть що далеко за межами України славиться Петриківське самобутнє декоративне мистецтво. Так, у грудні 2013 року Дніпропетровщина святкувала перемогу! Петриківський розпис внесли до списку нематеріальної культурної спадщини ЮНЕСКО.
    3.   Розкажіть учням що в селі Петриківка з давніх-давен свою майстерність люди передають з покоління в покоління. Колись малювали крейдою, сажею, вугіллям, кольоровою глиною, природними фарбами (сік бузини, моркви, буряка тощо). Наголосіть, що особливістю Петриківського декоративного розпису є: додавання яєчного жовтка у фарбу, використання пензлика з котячої шерсті, малювання кінчиками пальців.
  2. Основна частина

2.1. Запропонуйте учням зіграти в гру «Дивовижна Петриківка» (додаток 1) протягом 15 хв. Поясніть, що дана гра сприяє формуванню навичок читання з аналізом отриманої інформації і пошуком головної думки в тексті, розвитку емпатії та вмінь співпрацювати у команді. Для цього об’єднайте учнів у тематичні групи, роздайте підготовлені видруки текстів та наочний матеріал (фото відомих майстрів, репродукції їх робіт та приклади оформлення предметів побуту). Кожен учень самостійно знайомиться з теоретичним матеріалом, підкреслює в ньому те, що вважає ключовим. Перша група вивчає символіку орнаментальних мотивів кольорової палітри Петриківки, друга група знайомиться з майстрами села Петриківки, третя група вивчає історію петриківського розпису (додаток2). Після вивчення та обговорення тексту команди по черзі представляють матеріал методом «Гронування» (додаток3).

2.2. Кожна група є творчою майстернею. Наголосіть, що тепер вони зможуть застосувати отримані знання на практиці. Пригадайте основні кольори, символи, мазки петриківського розпису. Ознайомте учнів з поняттями вільна симетрія, бігунець, замкнена композиція у петриківському розписі. Роздайте групам завдання (додаток4) для виконання практичної роботи (40 хв.).

3.Підсумкова частина.

3.1. Оцініть роботи учнів за критеріями (додаток5). Запропонуйте їм оцінити свої роботи за критеріями (додаток6). Порівняйте та проведіть аналіз отриманих результатів. Це допоможе учням зрозуміти, оцінити та спрогнозувати свою діяльність відповідно своїм можливостям.

Нагадайте учням, що кращі роботи будуть розміщені в шкільному музеї «Петриківський розпис».

 

Додаток 1

 

Опис гри «Дивовижна Петриківка»:

 

Гра «Дивовижна Петриківка» сприяє формуванню навичок читання з аналізом отриманої інформації і пошуком головної думки в тексті, розвитку емпатії та вмінь співпрацювати у команді. Для цього об’єднайте учнів у тематичні групи, роздайте підготовлені видруки текстів та наочний матеріал (фото відомих майстрів, репродукції їх робіт та приклади оформлення предметів побуту). Кожен учень самостійно знайомиться з теоретичним матеріалом, підкреслює в ньому те, що вважає ключовим. Перша група вивчає символіку орнаментальних мотивів кольорової палітри Петриківки, друга група знайомиться з майстрами села Петриківки, третя група вивчає історію петриківського розпису (додаток2). Після вивчення та обговорення тексту команди по черзі представляють цей матеріал.

 

Додаток 2

Матеріал для гри «Петриківка – нематеріальна культурна спадщина людства»

 

ГРУПА І

Символіка орнаментальних мотивів кольорової палітри Петриківки

Для петриківських художників колір у народному розписі має свої змістовні наголоси.

Червоний символізував життя і живу кров.

Білий – життєдайне молоко і надію.

Зелений – весну та відродження.

Жовтий колір - дозріла нива

Синій – небо та вільний вітер.

Ці значення умовні. Тому кольорові варіації «Петриківки» безмежні.

Символічними є і орнаментальні мотиви розпису.

Дубове листя – сила, міцність, довголіття.

Виноград, кетяги винограду, виноградна лоза – родючість, здоров’я, багатство.

Роза, ружа – кохання.

Соняшник, квітка соняшника – сонце, сонячний диск, витривалість, постійність.

Кінь – уособлення земного добробуту, життя, витривалість.

Птах, курка – зародження життя, родючість, приплід, достаток.

Дерево, деревце – розвиток, зростання.

Голуб, голубка – мир, спокій, добро, вірне кохання.

Барвінок – молодість, здоров’я, рясність, нескореність, добра пам'ять.

«Безконечник», «бігунець» - вічність, безупинність, нескінченність руху.

Калина – дівоча врода, краса, доля, щастя.

Горицвіт – чисте, щире серце.

Півень – світанок, початок дня, пробудження життя.

Мальва – козацької доблесті.

Дуб – вияв сили та мужності.

Зображення птаха – символ гармонії, світла, щастя.

Зозуля уособлює таємницю вічного плину часу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ГРУПА ІІ

Майстри Петриківки

Земля петриківська зростила не одне покоління майстрів народної творчості таких як: Тетяна Пата, Надія Білокінь, Віра та Галина Павленко, Федір Панко, Василь Соколенко, Марфа Тимченко, Поліна Глущенко, Іван Завгородній.

Однією з родоначальників петриківського розпису вважають Тетяну Якимівну Пату. Вона не лише справжній художник, котрий зумів створити свою неповторну в’язь петриківського орнаменту, засновник цілої школи декоративного розпису. Її учні стали відомими художниками та майстрами петриківського декоративного розпису: Федір Савич Панко та Василь Іванович Соколенко.

Федір Савич Панко. У 1970 році організував експериментальну творчу майстерню, яка стала справжнім дітищем художник. де набували майстерності майбутні творці декоративного розпису. Він створив серію декоративних панно, присвячених українським народним пісням зміст яких передано в емоційно-образному ключі. Кольори і символічні мотиви чудово підкреслюють настрій і мелодію пісні.

Василь Іванович Соколенко створив музей-садибу, єдиний в Україні. В ньому представлені як паперові “мальовки”, так і розписані речі хатнього ужитку. Його орнаментальниі малюнки на виробах передають гру контрастів у кольоровому вирішенні і масштабному співвідношенні деталей.

Покоління художників-майстрів, які зараз живуть та працюють в селищі Петриківка – це Андрій та Марія Пікуші, їхні учениці Олена Зинчук та Наталка Рибалка, Людмила Лук’яненко, Ніна Загребельна, та ще багато інших.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ГРУПА ІІІ

Історія Петриківського розпису

Петриківка Дніпропетровської області, заснованого в 1772 році. Село дістало свою назву від імені останнього кошового отамана Війська Запорозького Петра Калнишевського, який був ініціатором переселення козаків із старовинного козацького селища Курилівки.

Мальовниче село Петриківка Дніпропетровської області відомий у світі осередок українського народного декоративного розпису, історичне коріння якого походить від древніх традицій настінних розписів, що сягають у глибину тисячоліть, аж до часів появи праматері української архітектури – білої селянської «хати-„мазанки». Ці орнаменти несли особливе магічне значення своєрідного оберегу.

Сьогодні петриківський розпис є унікальним прикладом націоноальної традиції, що делегує в сучасний світ самобутню культуру Придніпров’я – історичної колиски Запорізького козацтва, його могутній демократичний дух, своєрідність поетичного світосприйняття та глибину епічного образотворчого народного мислення. Визначальними рисами розпису, що відрізняють його від інших подібних видів малярства (наприклад, від українського опішнянського розпису та від російського хохломського розпису), є техніка виконання, візерунки, їх кольори та біле тло. Перші дослідження Петриківського розпису, що розпочалися у ХIХ-му столітті за ініціативою відомого вченого Д.І. Яворницького, дають уявлення про широкий розвиток настінних розписів регіону.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

 

Опис методу «Гронування»

Це сплетіння словникових павутинок до того чи іншого слова або теми інформаційного матеріалу. Письмовий вид діяльності, що допомагає учневі зрозуміти поняття і зв’язки, які складніше усвідомити під час застосування традиційних методів навчання. Даний метод розвиває вміння виразити власну думку та почуття і презентувати результати співпраці у групі.

 

 

 

 

 

За такою схемою готують свої презентації друга група (матеріал – «Майстри Петриківки») та третя група (матеріал – «Історія петриківського розпису»).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

 

Практична робота «Творча майстерня»

 

Група І

«Подарунок до свята»

Раніше розписували скрині, самовари, тарелі, предмети ужиткового характеру а ми можемо розписати сучасні предмети - ручку, лінійку, телефон, комп’ютерну «мишку». Зробимо подарунок власними руками

Виконайте розпис блокнотів використовуючи вільну симетрію.

 

 

Група ІІ

«Бігунець»

«Бігунець» - стрічкова композиція, яка символізує вічність, безупинність, нескінченність руху. Ним в давнину розмальовували хати – мазанки, піч, різноманітні предмети ужиткового характеру.

Виконайте розпис лінійок, який будується на основі чергування рівномірного, ритмічного повторення основного елементу.

 

 

Група ІІІ

«Писанки – «мальовки».

 Писанкові узори передавалися з покоління у покоління, не змінюючись. Створені обереги мали різне призначення. Одні – для родини. Другі – для успіхів у справах. Інші – для подарунків близьким і коханим. А саме створення писанки стало своєрідним обрядом. Люди вірили, що за його допомогою можна вплинути на майбутнє життя.

Виконайте замкнену композицію заданого об’ємного предмету в техніці петриківського розпису.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 5

 

Критерії оцінювання практичної роботи (для вчителя)

 

№ п/п

Список учнів

Відповідність завданню

Кольорове рішення

 

Використання орнаментальної символіки

Оригінальність

 

Естетичність

 

Загальне сприйняття

1

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

Така форма дає можливість вчителю об’єктивно оцінити практичну роботу учнів (за 5 бальною системою).

 

 

 

 

Додаток 6

Критерії оцінювання практичної роботи (для учнів)

 

№ п/п

Критерії оцінювання практичної роботи

1 бал

2 бала

3 бала

4 бала

5 балів

1.

2.

3.

 

4.

5.

6.

Відповідність завданню

Кольорове рішення

Використання орнаментальної символіки

Оригінальність

Естетичність

Загальне сприйняття

 

 

 

 

 

Загальна кількість балів

 

 

 

 

 

 

Така форма дає можливість учню об’єктивно оцінити свою практичну роботу (за 5 бальною системою).

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
6 червня 2022
Переглядів
1230
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку