Підбір дослідів та занять для дітей раннього віку

Про матеріал
поглиблювати і поширювати знання дітей про воду, повітря, пісок, грунт, та інше. Їх стани, властивості, про явища природи, уточнювати поняття важливість для всього живого на Землі. Учити на основі пошуково-дослідницької діяльності робити висновки, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між явищами, подіями в природі; дати уявлення про те, що для життєдіяльності людини необхідне все.
Перегляд файлу

Підбір дослідів  та занять для дітей раннього віку

ТЕМА «СОНЦЕ»

  1. Мета: показати рух сонця по небу.
    Матеріал: Вертикальний предмет (стовп, дерево), крейда.
    Умови проведення досліду: літо, сонячна днина.
    Хід досліду: Уранці визначити місцезнаходження сонця на небі за певними орієнтирами (будинки, дерева тощо) і накреслити крейдою тінь від котрогось з них. Повторити опівдні та ввечері.
  2. Мета: показати залежність між висотою стояння сонця та кількістю його тепла.
    Матеріал: ліхтарик.
    Умови: затемнене приміщення.
    Хід досліду: Спрямувати світло ліхтарика на руку дитини під певним кутом, потримати 20-30 секунд, потім спрямувати світло вертикально до руки. 3апитати дитину, коли було більш тепло.
  3. Мета: та сама.
    Матеріал: природні об’єкти; металеві предмети, розміщені на подвір'ї.
    Умови: весна, літо, рання осінь, сонячна днина.
    Хід досліду: Визначити висоту стояння сонця (за певними орієнтирами) та відчути на дотик температуру води, піску, різних предметів уранці, опівдні та ввечері. З'ясувати залежність між висотою стояння сонця (проміння йде збоку чи прямо – як у ліхтарика) та кількістю його тепла.

ТЕМА «ПОВІТРЯ»

  1. Мета: продемонструвати наявність повітря навколо нас, у воді.
    Умови: звичайне приміщення.
    Хід досліду: Склавши трубочкою губи, з силою втягнути повітря. Повітряний потік "звучить" і відчувається на губах.
    Увімкнути вентилятор і дати дітям відчути рух повітря.
    Опустити сухий камінець у склянку з водою. На поверхні з'являться бульбашки, наповнені повітрям.
    Перекинути порожню склянку догори дном, та, тримаючи її дуже рівно, повільно занурити у воду. Чи потрапляє до склянки вода? Чому не потрапляє?
    Подмухати на паперовий човник. Чому він рухається?
    Зважити на вагах дві повітряні кульки (одна надута, інша ні). Яка з них важча? Чому?
  2. Мета: навчити розрізняти якісний стан повітря.
    Умови: весняна або літня днина.
    Хід досліду:
    Звернути увагу дітей на повітря навколо, підкреслити, що воно прозоре. Запропонувати відчути, чим воно пахне.
    Звернути увагу на повітря після того, як проїхала машина.
    Висновок: чисте повітря прозоре, має приємний запах або не має жодного запаху. Забруднене повітря не прозоре, воно може мати неприємний запах. Дихати бажано чистим повітрям.
  3. Мета: продемонструвати потребу у повітрі людей, тварин.
    Хід досліду: Запропонувати дітям на короткий час затулити носа й рота рукою, а потім глибоко вдихнути повітря та відчути, як це приємно. Покласти руки на груди й відчути, як вони ритмічно рухаються під час дихання. Зробити те саме під час спостереження за кішкою, кролем.

ТЕМА «ВОДА»

  1. Мета: навчити розрізняти стан води (холодна, тепла, гаряча, чиста, забруднена).
    Матеріал: три склянки з водою різної температури, дві прозорі банки з чистою та забрудненою водою (вкинути грудочку землі).
    Умови: звичайне приміщення за будь-якої пори року.
    Хід досліду:
    Розглянути з дітьми три однакові склянки з водою. Запитати: чи однакова вода в них? (Так, зовні однакова). Запропонувати по черзі відчути на дотик. З'ясувати, яка температура води у склянках, як використовують різну воду.
    Розглянути дві банки з водою. Запитати: чим вони відрізняються? Показати дітям, що крізь забруднену воду погано видно предмети. Підкреслити, що чиста вода прозора, не має ні запаху, ні кольору.
  2. Мета: продемонструвати перетворення води у газоподібний стан.
    Матеріал: спиртівка, сірники, прозора колба з водою, невеличка покришка з будь-якої посудини.
    Умови: звичайне приміщення, обов'язкове додержання правил безпеки.
    Хід досліду: Незначну кількість води у прозорій колбі довести до кипіння. Потримати покришку над колбою й розглянути з дітьми краплі на ній. Поспостерігати за парою і за поступовим зменшенням кількості води у колбі.
    Висновок: вода від нагрівання перетворюється у дрібні крапельки (пару) й піднімається вгору.
  3. Мета: продемонструвати нагрівання води сонячним промінням і випаровування її.
    Матеріал: пласкі мисочки з водою.
    Умови: літо, сонячна днина.
    Хід досліду: Вранці виставити на дворі дві мисочки з водою: одну – на сонці, іншу – у затінку. Порівняти температуру та кількість води вранці та надвечір.
  4. Мета: продемонструвати перетворення води в різні стани: з твердого у рідину і навпаки.
    Матеріал: прозора склянка, лід.
    Умови: зима, морозяна днина.
    Хід досліду: Розглянути шматок льоду, покласти його в склянку й занести до приміщення. Коли розтане, знову винести на холод.
    Висновок: у холоді вода перетворюється на лід, а у теплі знову стає водою. Лід, сніг – це різні стани води.
  5. Мета: показати властивості снігу.
    Матеріал: дві невеликі металеві або пластмасові банки з покришками, наповнені водою однакової температури.
    Умови: зима, морозна днина.
    Хід досліду: Виставити одну банку з водою на відкритій місцині, а другу присипати снігом. За годину порівняти воду в обох банках.
    Висновок: сніг зберігає тепло.
  6. Мета: ознайомити дітей з тим, що вода потрібна для людей, рослин, тварин; учити визначати і називати основні її ознаки та властивості (може бути чистою/брудною, холодною/теплою, розливається, ллється, капає); розвивати здатність встановлювати найпростіші зв'язки і взаємозалежності в стані речовини, спостережливість і допитливість. У дітей другої молодшої групи вже є деякі уявлення про використання води людиною в побуті, сформовані у них у першій молодшій групі. Але ці уявлення часткові, безсистемні. Під час спостережень у другій молодшій групі вихователь супроводить свою розповідь наочними засобами, що продемонструють ті ознаки і властивості, які доступні для сприймання, розуміння і засвоєння дітьми цього віку.

Властивість 1. Чиста – брудна – кольорова вода. Для порівняння доцільно використати воду з-під водопровідного крана та дощову, наливши її у прозору посудину.
Хід досліду: У склянку з водою покласти кілька кристаликів марганцевокислого калію. Якого кольору стала вода? Провести аналогічний дослід, додаючи інші барвники. Діти роблять висновок про зміну кольору води.

  1. Властивість 2. Холодна – тепла вода. Порівняти температуру води, торкаючись до посудини, у яку її налито; пробуючи на смак – воду для пиття різної температури; через тактильні аналізатори – воду різної температури для миття рук і обличчя, прання лялькового одягу. За наявності відповідних умов слід залучити дітей до порівняння температури води під час ігор, плескання та виконання вправ на мілководді річки, у басейні. У середній групі спонукати водночас до порівняння кольору та прозорості води під час занурення з головою.
    Хід досліду: Одну частину води нагріти у посудині, другу – залишити на столі без змін, третю – винести на холод. Від чого залежить температура води? Чому? Висновок діти роблять самостійно.
  2. Властивість 3. Розливається – ллється – капає.
    Хід досліду: Шляхом довільних дій з предметами з гладенькою поверхнею (великою тарілкою, тацею, іншим посудом, столом для ігор з водою і піском) вихователь демонструє властивість води поширюватися в різних напрямках від місця дотику до поверхні предмета – розливатися. Вода при цьому може набувати плям різної форми і розмірів. Вода ллється єдиною цівкою з посуду з носиком (чайник, поливальниця, глечик) і кількома – з посуду, що має овальний або круглий отвір. Чому? (до самостійного висновку слід спонукати дітей 5-го року життя). Вода капає, коли рухається повільно. Доцільно провести в дощову погоду спостереження, як капає вода з даху та з предметів на майданчику, з паркану. Можна заздалегідь виставити на підставку, що дорівнює росту дітей, фанеру або дощечку довільних розмірів горизонтально до поверхні землі і спостерігати за рухом водяних крапель з чотирьох боків (під час зливи тоненькі цівки; в помірний дощ – краплі).
  3. Властивість 4. Вода прозора. Для підведення дітей до висновку про прозорість води доцільно використати нескладний дослід: занурити у воду кілька різних предметів.
    Хід досліду: Запропонувати дітям спробувати воду на смак. Вода – без смаку. Опустити в склянку ложечку цукру (солі). Що трапилося з цукром? Сіллю? Якою стала вода на смак, в яку поклали цукор, а в яку – сіль? Від чого залежить смак води? Дітям 5-го року життя допомогти засвоїти, що одні предмети плавають у воді, інші – тонуть. Цю роботу можна об’єднати з демонстрацією властивості розчинності у воді сипучих речовин.
  4. Хід досліду: У прозору посудину, користуючись умовною міркою, опустити пісок, дрібні камінці, по 2-3 предмети однакової форми та об’єму, але з різного матеріалу (дерева, скла, пластмаси, паперу, тканини, воску, використовуючи послідовні дії), вчити дітей пояснювати поведінку цих предметів у воді. Чому деякі з них плавають, інші тонуть, а окремі – розчиняються, змінюючи за6арвлення води? Знання властивостей спостережуваних об’єктів закріпити з дітьми в малюнках, розповідях, читанні віршів напам'ять. Для підсилення інтepecy і стимулювання пізнавальної діяльності переглянути у другій молодшій групі 3-6 кадрів діафільму «Вода служить людям», у середній групі – діафільм «Дівчинка і фонтан».

ТЕМА «ҐРУНТ»

  1. Мета: навчити дітей розрізняти вологу та суху землю.
    Матеріал: добре зволожена і суха земля.
    Умови: літо – подвір’я, зима – куточок природи.
    Хід досліду: Запропонувати дітям взяти в руки дві жмені землі – мокрої та сухої – і стиснути кулаки.
    Висновок: волога земля м'яка, зліплюється в грудку, з неї можна витиснути воду. Суха земля тверда, при здавлюванні розсипається.
  2. Мета: показати властивість піску пропускати воду, а глини – утримувати її.
    Матеріал: три банки – одна з піском, друга з глиною, третя – з водою.
    Хід досліду: Налити у банки з піском та глиною однакову кількість води й спостерігати, як вона просочується.
    Висновок: пісок пропускає воду, а глина ні.

ТЕМА «ЯВИЩА ПРИРОДИ»

  1. Мета: продемонструвати утворення веселки.
    Матеріал: шланг для поливання, тригранна скляна призма.
    Умови: літо, сонячна днина.
    Хід досліду: Спрямувати високо вгору дрібні розсіяні струмені води. Сонячне проміння, проходячи крізь краплі води, утворює веселку. Таке саме явище можна побачити біля водограю. На шляху сонячних променів, спрямованих у вікно, поставити тригранну скляну призму. На протилежній стіні з'явиться смугаста "зебра".
  2. Мета: продемонструвати утворення грому та блискавки.
    Матеріал: два твердих камінці.
    Умови: затемнене приміщення.
    Хід досліду: Потерти камінці один об одний – чути потріскування й з’являться іскра. Це є у спрощеному вигляді грім та блискавка. Таке саме явище можна спостерігати під час розчісування волосся гребінцем.

ТЕМА «РОСЛИНИ»

  1. Мета: показати значення води для росту рослин.
    Матеріал: дві прозорі банки (з водою та без води), дві однакові цибулини.
    Хід досліду: Довготривале спостереження за змінами, що відбуваються з цибулинами у банках.
    Висновок: для росту рослин необхідна вода.
  2. Мета: продемонструвати необхідність тепла для росту рослин.
    Матеріал: дві однакові гілочки вишні (або іншого дерева), дві вази з водою.
    Умови: місяці лютий, березень.
    Хід досліду: Поставити одну вазу з гілочкою в кімнаті, другу – в прохолодному місці (між рамами). Спостерігати за змінами, порівнюючи стан гілочок, порівнювати зі станом дерев на подвір’ї.

ТЕМА «ТВАРИНИ»

  1. Мeтa: визначити кількість корму, необхідного для акваріумних риб.
    Матеріал: акваріум з рибками, корм, плаваюча годівничка, ложечка-мірка.
    Хід досліду: Зранку насипати корму в годівничку, відміряючи його міркою. Оглянути її через 15 хвилин. Якщо корму залишилося багато або ж його не залишилося зовсім, повторити дослід наступного дня. Кількість корму вважати достатньою, коли його в годівничці залишиться небагато. Дослід повторювати два-три рази на рік.
  2. Мeтa: з'ясувати дію органів чуття тварин.
    Матеріал: різні види корму (залежно від того, яка тварина задіяна в досліді).
    Хід досліду: Розкласти перед кішкою (чи іншою твариною) закриті пакетики з рибою, м'ясом, печивом, морквою. Спостерігати, до якого з них вона підійде. Пошепки покликати тварину. Спостерігати за її діями.

ТЕМА «Я І ПРИРОДА»

  1. Мeтa: продемонструвати значення зору та функцій очей.
    Матеріал: два ряди стільців (або інших предметів).
    Хід досліду:
  • Запропонувати дітям щільно затулити очі долонями й спробувати пройти поміж двох рядів стільців. Чи легко це зробити? Потім пройти з розплющеними очима. Чи є різниця?
  • Піднести розрізану цибулину до очей. Що відбувається з ними? Висновок: крапельки цибулевого соку подразнюють слизову оболонку очей. Захищаючи око, повіки швидко кліпають, а сльози очищають очі. Так очі захищаються від зовнішнього впливу.
  • Запропонувати дітям уважно розглянути очі дитини, яка сидить навпроти. Зненацька легенько плеснути в долоні перед її очима. Що вона зробила відразу? (Заплющила очі). Висновок: наш організм також знає, що найперше слід берегти очі. Адже саме завдяки зору ми дізнаємося про світ навколо нас.
  • Запропонувати на хвильку затулити очі руками. Розплющивши, розглянути в люстерко розмір зіниці. Потім протягом хвилини подивитися у вікно (сонячної днини) чи глянути на яскраве світло. За яких умов зіниці зменшуються (стискаються), а за яких збільшуються (розширюються)?

ТЕМА «ПІСОК»

Мета: розширити та погли6ити уявлення дітей про пісок – сипкий, вологий – з вологого піску можна ліпити, пісок стає вологим, якщо його полити, після дощу, вранці від роси; розвивати допитливість, 6ажання пізнавати взаємозалежності у стані речей під час їх взаємодії. Ще задовго до того, як дітей цілеспрямовано ознайомлять з властивостями піску, вони пізнають їх самостійно (або під керівництвом педагога) у другій групі раннього віку та у першій молодшій під час ігор з піском на груповому майданчику чи в груповій кімнаті. Однак ці уявлення мають стихійний, неусвідомлений характер. У процесі спостережень у другій молодшій та середній групах пояснення властивостей піску супроводяться діями вихователя і дітей, спрямованими на перехід піску з одного стану в інший. Спостереження варто проводити за різної погоди під час прогулянки дітей на свіжому повітрі.

  1. Хід досліду: Кожній дитині запропонувати взяти трішки сухого піску, покласти на долоні й розтерти. Чому розтирається пісок? 3 чого він складається? Якого розміру oкpeмі піщинки? Якого кольору? Чи скріплюються вони у грудку?
  2. Хід досліду: Взяти трішки сухого піску й з висоти піднятої руки висипати його на дощечку для ліплення. Що сталося з піском? Чому? Чому на майданчику пісок розсипався по всій ділянці? Сухий пісок – сипкий.
  3. Хід досліду: Кожен насипає гірку піску на дощечку і змочує водою. Пісок ліпиться? Чому? А глина? Висновки діти ро6лять самостійно. Для закріплення та погли6лення знань дітей доцільно використовувати кадри діафільму «Про глину і пісок».

ТЕМА «СНІГ»

Мета: вчити дітей розрізняти і називати ознаки снігу (білий, холодний, може 6ути пухким, розсипчастим, у разі перенесення у приміщення сніг перетворюється на чисту або 6рудну воду, а вода надворі – на лід); розвивати здатність встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, виховувати спостережливість. Діти другої молодшої групи вже знають деякі властивості снігу. Розширити та конкретизувати їх слід завдяки залученню дітей до нескладних дослідів з перетворення снігу на рідину різної чистоти та прозорості залежно від забруднення снігу. Формуючи уявлення про властивості снігу за різної температури повітря, доцільно показати, як можна використовувати сніг у таких ситуаціях для ігор, розваг, праці чи дослідів тощо.

  1. Властивість 1. Білий – холодний. Для усвідомлення дітьми того, що «білий» не завжди означає «чистий», слід провести дослід про перетворення снігу на воду.
    Хід досліду: Сніг взяти з кількох місць на ділянці дитячого садка. Уточнення кольору снігу провести через порівняння за кольором відомих дітям предметів (аркуш паперу, біла фарба, речі дитячого одягу, посуд тощо). Висновок діти роблять самостійно.
  2. Хід досліду: Для ствердження того, що сніг холодний, дітям рекомендують винести в посудині воду різної температури і поставити у сніг. Спостерігаючи за змінами снігу навколо посудини (від тепла сніг тане і перетворюється на воду) і температурою води в посудині (за короткий час вода охолоджується від холодного снігу), діти роблять висновок про цю властивість снігу. Для закріплення знань провести тaкі досліди: у снігопад спостерігати за поведінкою сніжинок на теплій долоні, одязі дітей, спорудах на ділянці дитячого садка. Як змінюються сніжинки? Чому? У снігопад підставити обличчя назустріч сніжинкам. Що відбувається зі шкірою? Подихати на сніжинки – що змінилося? Чому? Занурити в сніг на ділянці зварене і обстежене дітьми куряче яйце (одне або кілька). Як зміниться його температура? Чому? Що трапилося зі снігом навколо яйця? Чому?
  3. Властивість 2. Пухкий – розсипчастий (згідно із програмою середньої групи). Цю властивість снігу діти бачать під час активної трудової діяльності – виготовлення фігур зі снігу та під час ходьби на лижах.
    Хід досліду: 3 пухкого снігу доцільно порекомендувати дітям зліпити снігову бабу, фортецю, колобок, сніжки, казковий міст. При цьому особливу увагу слід звернути на закріплення попередньої властивості. З'ясувати, чому по пухкому снігу не можна ходити на лижах; вслухатись у звуки, під час наступання на нього. До усвідомлення властивості – сніг розсипчастий – дітей підводять під час ходьби на лижах, через порівняння звука від наступання на сніг – рипить, тому що ламаються замерзлі на сильному морозі сніжинки; через спроби ліпити – не ліпиться, тому що сухий від морозу; через занурення в нього важких предметів – тонуть у снігу. Закінчити спостереження доцільно загадуванням загадок, переглядом діафільму «Про сніжки».

ТЕМА «ЛІД»

Мета: продовжувати розширювати знання про деякі властивості води (від замерзання вона перетворюється на лід; він холодний, слизький; від нагрівання перетворюється на воду); розвивати спостережливість, допитливість. Спостереження бажано проводити в різну погоду, а також обрати такі місця на спорудах на території дитячого садка, де льодяні бурульки бувають по-різному освітлені протягом дня. Для повноти уявлень про лід доцільно залити ковзанку, наповнити посуд водою і добитися утворення льоду в різних формах і різного кольору.

  1. Властивість 1. Твердий – слизький.
    Хід досліду: Цю властивість демонструє педагог, пропонуючи дітям ковзати по льодяних доріжках за допомогою дорослого. Tвepдість перевіряємо, обстежуючи льодяну бурульку або кульку на дотик, ударяючи по них будь-яким предметом. Падаючи з висоти, бурулька розбивається на дрібні кристалики, занурюється у пухкий сніг.
  2. Властивість 2. Лід утворюється від замерзання води. Нагріваючись, перетворюється на воду.
    Хід досліду: Засвоєнню цієї ознаки сприяє утворення льоду з води різного кольору – колір води визначає колір льоду; різної форми – форма посудини визначає форму води, льоду; У разі перенесення в приміщення лід від нагрівання стає водою; при відлизі льодяні бурульки тануть під сонячним промінням.

 

Де ховаються мікроби?

Мета: довести, що на шкірі є багато зморшок, складок, куди пограпляють пил, бруд, мікроби.

Обладнання: кольоровий олівець.

ХІД ДОСЛІДУ

Розглянути складочки, лінії на руках. На долоні, по лінії згину,

намалювати лінію. Зігнути руку, пальці вперед, намальована лінія зникає.

Пояснити, що так і мікроби, і бруд, потрапляючи в складочки шкіри,

стають невидимими.

 Чи обов'язково потрібно митись із милом?

Мета: продемонструвати, наскільки якіснішим стає миття із застосуванням мила.

Обладнання: дві посудини з водою, дві губки, два м'ячі, мило, мильниця.

ХІД ДОСЛІДУ

Один м'яч помити тільки водою, другий — водою з милом.

Перевірити воду, зливши її у дві прозорі посудини. Де вода брудніша,

там м'ячик чистіший.

 Шкідливість забрудненого повітря

ХІД ДОСЛІДУ

Дослід проводиться аналогічно до попереднього, але ше додасться

зафарбовування води.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспекти  заняття для дітей раннього віку

«Пізнаємо цікаве»

Програмовий зміст: поглиблювати і поширювати знання дітей про воду. Її стан, властивості, про явища природи, пов’язані з водою; уточнювати поняття про шкідливість вживання брудної води; дати усвідомити важливість води для всього живого на Землі. Учити на основі пошуково-дослідницької діяльності робити висновки, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між явищами, подіями в природі; дати уявлення про те, що вода необхідна для життєдіяльності людини; Розвивати зв’язне мовлення дітей;  розвивати допитливість, логічне мислення, увагу; виховувати почуття любові й поваги до традицій свого народу, бажання оберігати воду.

 Матеріал: запис звуків води, дощу; іграшкова краплинка, загадки, ілюстрації — відгадки про явища природи (роса, веселка, дощ, туман, хмара та ін.); люстерка (для кожної дитини);  музичні інструменти; панно «Значення води в природі»; вірші; прислів’я, потішки, легенда «Джерело», казка В. Сухомлинського «Камінь», криниця, індивідуальні картки «Питна вода».

 

                                                        Хід заняття

Звучить аудіозапис дощу.

 Вихователь: Краплинка дощу на ганку вигравала!

Спіймала я краплинку, а інші повтікали!

 Вихователь. Показую краплинку.

— Діти, хто до нас завітав у гості? (Краплинка)

— Яка вона? (Кругленька, грайлива, весела, іскриста)

— Краплинка принесла із собою загадки. Вона хоче, щоб ви їх відгадали.

 

Гра «Де сховалась краплина?»

 Діти відгадують загадки і виставляють картинки.

 Крила розпустила і сонечко закрила. (Хмара)

 Коли немає — чекає, а коли прийду — тікають. (Дощ)

  

Від села аж до річки різнокольорові стрічки,

Хтось розвісив їх аж сім, з ними весело усім. (Веселка)

 Вранці сонечко встало намистиночки забрало. (Роса)

 Попід дах серед зими всілись білі кажани

І донизу головою продрімали до весни. (Бурульки)

 Наче срібні зірочки білосніжні квіточки

Із зимової хмаринки до землі летять... (сніжинки).

Досліди «Де міститься краплинка?»

 Вихователь дає дітям люстерка, пропонує подихати на них.

— Що ми бачимо? (Люстерка запітніли.) Чому запітніли? (Міркування дітей.)

— «Туман» поступово зникає. Чому туман зник? (Міркування дітей.)

— Проводимо пальцем по склу. Чому палець став мокрим? (Міркування дітей.)

— Чому утворилася вода? (Це ми її виділяємо, коли дихаємо.)

— У цілий сухий поліетиленовий пакет поклали свіжі овочі, фрукти, зелень, хліб. Щільно його зав’язали і поклали в холодильник. За добу вийняли — на внутрішній поверхні пакета видно крапельки води. Як утворилася вода? (Вона міститься у фруктах, овочах, зелені, хлібі.)

 Нею умиваються,

У ній всі купаються,

Одяг перуть, їжу варять,

Буває рідка, буває і тверда.

Ви впізнали, це... (вода).

 Вихователь. Діти, а ви дружите із водичкою? Чому?

  Ми з водою дружимо

Буду умиватись, буду промовляти:

Водичко, водичко,

Умий моє личко!

Рожеве та біле,

Мов яблучко спіле.

 Вихователь. Діти, чи вмиваються тварини і птахи?(відповіді дітей)

 Фізхвилинка.Гра «Сонечко і дощик».

Дослід «Чи має вода колір?»

Дослід «Яка вода?»

Дослід «Чи має вода смак?»

Пальчикова гімнастика «Дощик».

Дощик,  дощик  кап, так кап

Ти не капай більше так!

Вистачить землю поливати,

Нам пора йти гуляти!

Дослід  «Тонуть чи ні предмети у воді?».

 Підсумок.Для чого нам потрібна вода?Як потрібно берегти воду?

Ви чули про воду?Без води нам не прожити!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://dnz1.dvor-selrada.gov.ua/files/upload/images/1.jpghttp://dnz1.dvor-selrada.gov.ua/files/upload/images/2.jpghttp://dnz1.dvor-selrada.gov.ua/files/upload/images/3.jpghttp://dnz1.dvor-selrada.gov.ua/files/upload/images/4.jpghttp://dnz1.dvor-selrada.gov.ua/files/upload/images/5.jpghttp://dnz1.dvor-selrada.gov.ua/files/upload/images/5.jpghttp://dnz1.dvor-selrada.gov.ua/files/upload/images/6.jpghttp://dnz1.dvor-selrada.gov.ua/files/upload/images/7.jpg

Тема: «Здоров’я – основа усього на світі»

Мета: Закріплювати уявлення дітей про те, що найбільше багатство людини – здоров’я; закріпити поняття про речі гігієни; формувати свідоме ставлення до того, що своє здоров’я треба берегти. Поповнити та систематизувати знання дітей про орган слуху – вухо, що функцією вуха є його спроможність розрізняти звуки. Показати розмаїття і складність навколишнього світу, який сприймається на слух. Допомогти впізнавати різні звуки , вчити прислухатися; розвивати фонематичний слух, логічне мислення. Виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я.

 Матеріал: предмети гігієни, іграшки, фарби, мило, миска з водою, аудіозапис звуків природи.

                                                        Хід заняття

 – Як гарно в нашому садочку, багато діточок, як квітів у віночку. Ви всі такі гарні, веселі, бадьорі. А чому? – Так, бо ви всі здорові. А коли хворі, якими буваєте? Покажіть. (Міміка).

 Дослід 1. «Визначити стан здоров’я людини за виразом обличчя» Міцне здоров’я – це найдорожчий скарб. Зрозуміло, всім відомо. Що приємно буть здоровим. Тільки треба знати, як здоровим стати. Здоров’я – основа усього на світі. Здоровими бути бажають всі діти. Для цього потрібно щоденно вмиватись. Робити зарядку й належно вдягатись. Себе гартувати водою і сонцем, і солодко спати з відкритим віконцем, і їсти усе, що на стіл подають. Бо ж страви нам росту і сил додають. – Щоб бути здоровим, треба користуватися предметами гігієни.

 Дид гра «Гігієна» На столі: зубна щітка, виделка, ложка, гребінець, ляльки, м’ячі.

Підсумки: Про що ми розмовляли? Які предмети потрібні? Назвіть предмети гігієни.

 

 

 

 

Конспект заняття «Цікаве повітря»

Мета: підвести до розуміння того, що повітря є навколо і всередині нас. Дати уявлення про те, що він займає місце і володіє властивостями, а також дати уявлення про те, що вітер - це рух повітря;

сприяти формуванню у дітей пізнавального інтересу;розвивати допитливість, спостережливість, розумову діяльність; виховувати інтерес до дослідів і бажання розширювати свій кругозір.

Попередня робота: спостереження за вітром;

Матерыал: склянки з водою, коктейльні трубочки, поліетиленові мішки, повітряні кульки, насос, магнітофон із записом вітру, лебідь з повітряної кульки.

 

                                                      Хід заняття.

- Діти, відгадайте загадку:

Через ніс проходить в груди

І зворотний тримає шлях.

Він невидимий, і все ж,

Без нього ми не можемо жити.

Повітря, що оточує нашу Землю. Повітрям дихають люди, тварини і рослини.

- Діти, а ви бачите повітря?

Я теж не бачу повітря, але знаю, що він завжди навколо нас. Повітря ніхто не бачить, тому його називають «невидимка».

- Крізь повітря ми бачимо предмети, що оточують нас? (прозорий).

Повітря не бачимо, зате ми його можемо відчути.

Дослід: помахаємо долонею в обличчя.

- Що ви відчуваєте? Відчуваємо, як повітря рухається.

Повітря ми не тільки можемо відчути, але і зловити.

Дослід: візьмемо поліетиленовий мішок і наповнимо його повітрям. Мішок став опуклим, твердим, пружним. Чому, став пружним?

- А якого кольору повітря? (безбарвний).

- Вдихніть ротом повітря. Спробуйте, будь смаку повітря? (несмачний).

- Вдихніть носом повітря. Якого він запаху? (Без запаху). Але повітря може доносити різні запахи квітів, парфумів.Чисте повітря не має кольору, запаху, смаку.

- А як ви думаєте, чи можна повітря почути?

- Коли його можна почути? (вітер дме).

Повітря постійно переміщається. Рух повітря - вітер. Давайте, послухаємо, як дме вітер. (Запис шуму вітру).

Вітер - рух повітря.

Повітря здатний рухати предмети.

Дослід: серветка на столі, дути на неї.

- Діти, а чи є повітря всередині нас?

Дослід.  Коктейльні трубочки і вода в склянках.

Малюнок «Чим ми дихаємо».Ми ним дихаємо за допомогою носа. Повітря потрапляє в ніс, там зігрівається і проходить через гортань в наші легені. Повітря проходить через легені і виходить назад.

Повітря буває теплим і холодним. Якщо ми довго будемо дихати холодним повітрям, то можна захворіти. Тому необхідно берегтися і піклуватися про своє здоров'я.

Вірш:

На прогулянку виходь,

Дихай свіжим повітрям.

Тільки пам'ятай при догляді,

Одягатися по погоді.

З повітрям будемо дружити,

Щоб нам бути здоровими.

- Діти, а де ще може ховатися повітря? (У предметах, повітряні кулі).

Повітрям можна наповнити кульку.

 

 

 

 

 

 

 

Конспект заняття «Весела крапелька»

Мета. Створювати сприятливі умови для збагачення уявлень дітей про воду, її властивості. Розвивати вміння визначати стан води шляхом дослідно-експериментальної діяльності. Виховувати у дітей дбайливе ставлення до води та зацікавлену увагу до природи як джерела позитивних емоцій. Спонукати досягати визначеної мети. Активізувати зв’язне мовлення, творчу уяву.

Словник: всесвітній день води, вода-водиченька, водиця, водичка, хатинка-хмаринка, непосида, мандрівниця, струмок-струмочок, пара, лід, чарівниця,водойма, цілюща, помандрували, попиває, танути, цінуйте,берегти, не забруднювати.

Матеріал: вода, пластикові склянки, піпетки, фарби гуаш, цукор, сіль,молоко, ванночка, аква-розмальовки, тарілочки, лід, лійки, пензлики, тематичні ілюстрації, відеоролик.Попередня робота: розгляд ілюстрацій «Така потрібна водичка», бесіди про воду, читанняоповідань, віршів про воду, розучування віршів, пісень, утішок (забавлянок), відгадування загадок, ігри-розваги.

 

                                                    Хід заняття.

Вихователь.

Добрий ранок, малята!

Розумні хлопчики,

Кмітливі дівчатка.

До нас сьогодні завітає гостя.

А хто це, відгадати буде просто.

Уважно слухайте!

То тверда, а то м’яка,

Та здебільшого рідка.

То нечутна, то шумить,

А то навіть закипить

Як нема її-біда!

Люди звуть її…(Відповіді дітей)

Вихователь.

З чого складається водичка? (Відповіді дітей).

Вихователь.

Послухайте, хтось стукає у двері…Хто це? Краплинка!

(Заходить дівчинка старшої групи Краплинка)

Краплинка.

Я краплинка, я вода-

Завжди світла, молода.

Я весела, я привітна

Я на світі всім потрібна.

Вихователь.

Діти, подивіться, наша гостя прийшла з гостинцями. Давайте поглянемо, що у неї у кошику!(Пляшка з водою, ємкості з льодом). Сьогодні краплинка буде моєю помічницею.

Вихователь.

Діти, хто з вас знає, де живе Краплинка?(Відповіді дітей).

Вихователь.

Всім пропоную послухати казочку(авторська казка вихователя).

Казка про Краплинку

Жила-була маленька Краплинка.А жила вона в хатинці-хмаринці разом із іншими краплинками.Була вона веселою непосидою:стрибала із неба на землю,  із землі на небо! Ви запитаєте, як це можливо- а ось так!

Разом з дощиком, своїм старшим братиком, одного ранку вибралися вони із хмаринки та й помандрували на землю.Краплинка впала на листочок дерева липи, з листочка скотилася на травичку, а звідти потрапила у струмок. Там і жила.

Пальчикова гімнастика «Дощик»

Давайте покажемо ,як ми вправно вміємо вмиватися.

Діти промовляють забавлянку

Водичка, водичка,

Умий моє личко.

Червоне та біле,

Як яблучко спіле,

Щоб сміявся роток,

Щоб кусався зубок.

Експериментально-дослідницька діяльність.

Дослід  «Вода-рідка речовина».

Гра на розвиток дрібної моторики рук«Човник»:

 Дослід  «Вода прозора».

Дослід  «Вода змінює смак».

Підсумки:Де жила краплинка?(Відповіді дітей)Куди вона потрапила?(Відповіді дітей)Як вона потрапила на землю?(Відповіді дітей). Про що ми розмовляли? Що нам крапельки показала? Що вміє водичка?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект  заняття для дітей раннього

віку на тему «Ой, вода, водиченька»

Програмовий зміст:ознайомлення з природним довкіллям: розширити знання дітей про об’єктинеживої природи, ознайомлювати з властивостями води: чиста, прозора, брудна,важкі предмети тонуть, а легкі плавають; закріплювати знання про значення водидля людей та рослин;мовленнєве спілкування: продовжувати вчити відповідати на запитання реченнями; розвивати виразність мови; заохочувати дітей до слухання віршів тавідтворювати їх, виразно вимовляючи всі звуки;логіко-математичний розвиток: закріпити розуміння понять: один – два, багато;великий – малий ;формувати вміння конструювати, використовуючи підручні та природні матеріали; назвати  кольори.  Виховувати бережливе ставлення до води, вміння узгоджувати своїз рухами і діями друзів.

Матеріал : ємності для води різних розмірів та кольорів, машинки, пір’їнки,

човники паперові, предметні картки, сюжетні малюнки, дзвоник,

парасолька, набір рибок двох видів, 2 різнокольорові відерця.

 

                                                           Хід заняття

 

Вихователь: Дітки, а ви хочете погратися у цікаву гру?(...)

Щоб у неї нам погратись треба сісти на стільчики і зробити повну тишу.

Є у стільчика спинка зручна

Вмостіться до ній гарненько,

Щоб була у вас спина міцна,

Щоб була у вас спинка рівненька.

Дітки, давайте сядьте рівненько,

Посидьте тихенько і послухайте гарненько.

Скоріше вушка підготуйте,

Що я роблю , почуйте.

Д/гра "Відгадайте що я роблю"

Мета:розвиток слухової уваги, логічного мислення, посидючості, витримки. Заширмою виконуємо дії, кожну дію супроводжуємо запитаннями, спонукаючидітей відгадати що робимо.

- Що дітки почули? (...)(дзвоник)

-А це що за звук?(...)(стук молотка)

-А ось такий шум на що схожий?(...)(ллється вода)

Вушка у вас гарно слухали і добре все почули. Молодці!

Вихователь: Отже, давайте поговоримо ми сьогодні з вами про водичку і

дізнаємося багато цікавого. Ви будете мені допомагати? (...)

Як ви думаєте, вода нам потрібна? (...) А для чого?(...)

Д/гра "Для чого потрібна вода?"

Використовуємо ілюстративні зображення застосування води та дій з водою,

просимо дітей прокоментувати.

Вихователь: Тож, виходить що без води нам з вами не обійтися жодного дня. Як і усім людям , які живуть на планеті Земля а якщо поглянути на неї з космосу, то

вона нагадує блакитну кулю. Це тому що на Землі багато води. (показуємо глобус,розглядаємо його)

Вода збирається на землі у водоймах: у морях, річках, ставках, озерах.

А от ми з вами живемо у чудовій країні. Хто мені підкаже, як називається нашакраїна ?(... ) А наше місто у якому ми живемо, яку назву має ?(...) А знаходитьсянаше місто на березі великої славної річки, пригадайте як ми її

називаємо? (...). Молодці, правильно. Всі ми любимо відпочивати на Дніпрі,

особливо влітку, коли можна покупатися, по засмагати. А скажіть ось ми з вамиживемо на суші, а у воді хтось живе?

Д/гра "Мешканці водойм."

Роздаємо картки з зображенням різних істот. Пропонуємо дітям сказати живе

істота у воді чи ні, а також сказати скільки їх на картинці « одна » чи « дві ».

Вихователь: Так, молодці, давайте перевіримо чи правильно ми їх розподілили?

Перевіряємо. Молодці гарно справилися із завданням.

Вихователь:У нас із вами є багато рибок, якими ми часто з вами гралися, ось і сьогодні пограємося з ними у цікаву гру.

Д/гра "Великі і малі рибки"

Розкласти рибки у дві ємності, відповідно розміру.

Вихователь:Молодці дітки. Водичка ллється із крана коли ми умиваємося. Падаєна землю дощиком. А дощик нам потрібен?(...) Чому?(...) Корисний він чи ні?(...)

Р/гра "Сонечко і дощик"

Вихователь: А як на вулиці іде дощик, то що залишається на асфальті?

Наш дощик доки ішов, погляньте то він нам залишив калюжі у мисочках.

Вихователь: Коли на вулиці залишаються калюжі, дітки люблять запускати в нихчовники, кидати камінці, папірці.

А ми з вами зараз дізнаємося, що може плавати, а що ні.

Експериментально – дослідницька діяльність

« Визначення плавучості деяких матеріалів »

Що трапилось з: човником, машинкою, пір`їнкою, камінцем. Зробити висновки наоснові дослідів разом з дітьми.

Підсумок :Що ми дізналися про воду?(мокра, холодні, тепла, ллється, дуже потрібна всім.)Якщо полити на руки, якими вони стануть?Одні предмети плавають інші тонуть.Без води не можуть обійтися люди і тварини. Дітки вода дуже потрібна і її треба берегти, закривати кран, некидати сміття у водойми.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Мухіна Людмила В`ячеславівни
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
7 травня 2020
Переглядів
9277
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку