Підбір дослідів та занять для дітей раннього віку
ТЕМА «СОНЦЕ»
ТЕМА «ПОВІТРЯ»
ТЕМА «ВОДА»
Властивість 1. Чиста – брудна – кольорова вода. Для порівняння доцільно використати воду з-під водопровідного крана та дощову, наливши її у прозору посудину.
Хід досліду: У склянку з водою покласти кілька кристаликів марганцевокислого калію. Якого кольору стала вода? Провести аналогічний дослід, додаючи інші барвники. Діти роблять висновок про зміну кольору води.
ТЕМА «ҐРУНТ»
ТЕМА «ЯВИЩА ПРИРОДИ»
ТЕМА «РОСЛИНИ»
ТЕМА «ТВАРИНИ»
ТЕМА «Я І ПРИРОДА»
ТЕМА «ПІСОК»
Мета: розширити та погли6ити уявлення дітей про пісок – сипкий, вологий – з вологого піску можна ліпити, пісок стає вологим, якщо його полити, після дощу, вранці від роси; розвивати допитливість, 6ажання пізнавати взаємозалежності у стані речей під час їх взаємодії. Ще задовго до того, як дітей цілеспрямовано ознайомлять з властивостями піску, вони пізнають їх самостійно (або під керівництвом педагога) у другій групі раннього віку та у першій молодшій під час ігор з піском на груповому майданчику чи в груповій кімнаті. Однак ці уявлення мають стихійний, неусвідомлений характер. У процесі спостережень у другій молодшій та середній групах пояснення властивостей піску супроводяться діями вихователя і дітей, спрямованими на перехід піску з одного стану в інший. Спостереження варто проводити за різної погоди під час прогулянки дітей на свіжому повітрі.
ТЕМА «СНІГ»
Мета: вчити дітей розрізняти і називати ознаки снігу (білий, холодний, може 6ути пухким, розсипчастим, у разі перенесення у приміщення сніг перетворюється на чисту або 6рудну воду, а вода надворі – на лід); розвивати здатність встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, виховувати спостережливість. Діти другої молодшої групи вже знають деякі властивості снігу. Розширити та конкретизувати їх слід завдяки залученню дітей до нескладних дослідів з перетворення снігу на рідину різної чистоти та прозорості залежно від забруднення снігу. Формуючи уявлення про властивості снігу за різної температури повітря, доцільно показати, як можна використовувати сніг у таких ситуаціях для ігор, розваг, праці чи дослідів тощо.
ТЕМА «ЛІД»
Мета: продовжувати розширювати знання про деякі властивості води (від замерзання вона перетворюється на лід; він холодний, слизький; від нагрівання перетворюється на воду); розвивати спостережливість, допитливість. Спостереження бажано проводити в різну погоду, а також обрати такі місця на спорудах на території дитячого садка, де льодяні бурульки бувають по-різному освітлені протягом дня. Для повноти уявлень про лід доцільно залити ковзанку, наповнити посуд водою і добитися утворення льоду в різних формах і різного кольору.
Де ховаються мікроби?
Мета: довести, що на шкірі є багато зморшок, складок, куди пограпляють пил, бруд, мікроби.
Обладнання: кольоровий олівець.
ХІД ДОСЛІДУ
Розглянути складочки, лінії на руках. На долоні, по лінії згину,
намалювати лінію. Зігнути руку, пальці вперед, намальована лінія зникає.
Пояснити, що так і мікроби, і бруд, потрапляючи в складочки шкіри,
стають невидимими.
Чи обов'язково потрібно митись із милом?
Мета: продемонструвати, наскільки якіснішим стає миття із застосуванням мила.
Обладнання: дві посудини з водою, дві губки, два м'ячі, мило, мильниця.
ХІД ДОСЛІДУ
Один м'яч помити тільки водою, другий — водою з милом.
Перевірити воду, зливши її у дві прозорі посудини. Де вода брудніша,
там м'ячик чистіший.
Шкідливість забрудненого повітря
ХІД ДОСЛІДУ
Дослід проводиться аналогічно до попереднього, але ше додасться
зафарбовування води.
Конспекти заняття для дітей раннього віку
«Пізнаємо цікаве»
Програмовий зміст: поглиблювати і поширювати знання дітей про воду. Її стан, властивості, про явища природи, пов’язані з водою; уточнювати поняття про шкідливість вживання брудної води; дати усвідомити важливість води для всього живого на Землі. Учити на основі пошуково-дослідницької діяльності робити висновки, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між явищами, подіями в природі; дати уявлення про те, що вода необхідна для життєдіяльності людини; Розвивати зв’язне мовлення дітей; розвивати допитливість, логічне мислення, увагу; виховувати почуття любові й поваги до традицій свого народу, бажання оберігати воду.
Матеріал: запис звуків води, дощу; іграшкова краплинка, загадки, ілюстрації — відгадки про явища природи (роса, веселка, дощ, туман, хмара та ін.); люстерка (для кожної дитини); музичні інструменти; панно «Значення води в природі»; вірші; прислів’я, потішки, легенда «Джерело», казка В. Сухомлинського «Камінь», криниця, індивідуальні картки «Питна вода».
Хід заняття
Звучить аудіозапис дощу.
Вихователь: Краплинка дощу на ганку вигравала!
Спіймала я краплинку, а інші повтікали!
Вихователь. Показую краплинку.
— Діти, хто до нас завітав у гості? (Краплинка)
— Яка вона? (Кругленька, грайлива, весела, іскриста)
— Краплинка принесла із собою загадки. Вона хоче, щоб ви їх відгадали.
Гра «Де сховалась краплина?»
Діти відгадують загадки і виставляють картинки.
Крила розпустила і сонечко закрила. (Хмара)
Коли немає — чекає, а коли прийду — тікають. (Дощ)
Від села аж до річки різнокольорові стрічки,
Хтось розвісив їх аж сім, з ними весело усім. (Веселка)
Вранці сонечко встало намистиночки забрало. (Роса)
Попід дах серед зими всілись білі кажани
І донизу головою продрімали до весни. (Бурульки)
Наче срібні зірочки білосніжні квіточки
Із зимової хмаринки до землі летять... (сніжинки).
Досліди «Де міститься краплинка?»
Вихователь дає дітям люстерка, пропонує подихати на них.
— Що ми бачимо? (Люстерка запітніли.) Чому запітніли? (Міркування дітей.)
— «Туман» поступово зникає. Чому туман зник? (Міркування дітей.)
— Проводимо пальцем по склу. Чому палець став мокрим? (Міркування дітей.)
— Чому утворилася вода? (Це ми її виділяємо, коли дихаємо.)
— У цілий сухий поліетиленовий пакет поклали свіжі овочі, фрукти, зелень, хліб. Щільно його зав’язали і поклали в холодильник. За добу вийняли — на внутрішній поверхні пакета видно крапельки води. Як утворилася вода? (Вона міститься у фруктах, овочах, зелені, хлібі.)
Нею умиваються,
У ній всі купаються,
Одяг перуть, їжу варять,
Буває рідка, буває і тверда.
Ви впізнали, це... (вода).
Вихователь. Діти, а ви дружите із водичкою? Чому?
Ми з водою дружимо
Буду умиватись, буду промовляти:
Водичко, водичко,
Умий моє личко!
Рожеве та біле,
Мов яблучко спіле.
Вихователь. Діти, чи вмиваються тварини і птахи?(відповіді дітей)
Фізхвилинка.Гра «Сонечко і дощик».
Дослід «Чи має вода колір?»
Дослід «Яка вода?»
Дослід «Чи має вода смак?»
Пальчикова гімнастика «Дощик».
Дощик, дощик кап, так кап
Ти не капай більше так!
Вистачить землю поливати,
Нам пора йти гуляти!
Дослід «Тонуть чи ні предмети у воді?».
Підсумок.Для чого нам потрібна вода?Як потрібно берегти воду?
Ви чули про воду?Без води нам не прожити!
Тема: «Здоров’я – основа усього на світі»
Мета: Закріплювати уявлення дітей про те, що найбільше багатство людини – здоров’я; закріпити поняття про речі гігієни; формувати свідоме ставлення до того, що своє здоров’я треба берегти. Поповнити та систематизувати знання дітей про орган слуху – вухо, що функцією вуха є його спроможність розрізняти звуки. Показати розмаїття і складність навколишнього світу, який сприймається на слух. Допомогти впізнавати різні звуки , вчити прислухатися; розвивати фонематичний слух, логічне мислення. Виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я.
Матеріал: предмети гігієни, іграшки, фарби, мило, миска з водою, аудіозапис звуків природи.
Хід заняття
– Як гарно в нашому садочку, багато діточок, як квітів у віночку. Ви всі такі гарні, веселі, бадьорі. А чому? – Так, бо ви всі здорові. А коли хворі, якими буваєте? Покажіть. (Міміка).
Дослід 1. «Визначити стан здоров’я людини за виразом обличчя» Міцне здоров’я – це найдорожчий скарб. Зрозуміло, всім відомо. Що приємно буть здоровим. Тільки треба знати, як здоровим стати. Здоров’я – основа усього на світі. Здоровими бути бажають всі діти. Для цього потрібно щоденно вмиватись. Робити зарядку й належно вдягатись. Себе гартувати водою і сонцем, і солодко спати з відкритим віконцем, і їсти усе, що на стіл подають. Бо ж страви нам росту і сил додають. – Щоб бути здоровим, треба користуватися предметами гігієни.
Дид гра «Гігієна» На столі: зубна щітка, виделка, ложка, гребінець, ляльки, м’ячі.
Підсумки: Про що ми розмовляли? Які предмети потрібні? Назвіть предмети гігієни.
Конспект заняття «Цікаве повітря»
Мета: підвести до розуміння того, що повітря є навколо і всередині нас. Дати уявлення про те, що він займає місце і володіє властивостями, а також дати уявлення про те, що вітер - це рух повітря;
сприяти формуванню у дітей пізнавального інтересу;розвивати допитливість, спостережливість, розумову діяльність; виховувати інтерес до дослідів і бажання розширювати свій кругозір.
Попередня робота: спостереження за вітром;
Матерыал: склянки з водою, коктейльні трубочки, поліетиленові мішки, повітряні кульки, насос, магнітофон із записом вітру, лебідь з повітряної кульки.
Хід заняття.
- Діти, відгадайте загадку:
Через ніс проходить в груди
І зворотний тримає шлях.
Він невидимий, і все ж,
Без нього ми не можемо жити.
Повітря, що оточує нашу Землю. Повітрям дихають люди, тварини і рослини.
- Діти, а ви бачите повітря?
Я теж не бачу повітря, але знаю, що він завжди навколо нас. Повітря ніхто не бачить, тому його називають «невидимка».
- Крізь повітря ми бачимо предмети, що оточують нас? (прозорий).
Повітря не бачимо, зате ми його можемо відчути.
Дослід: помахаємо долонею в обличчя.
- Що ви відчуваєте? Відчуваємо, як повітря рухається.
Повітря ми не тільки можемо відчути, але і зловити.
Дослід: візьмемо поліетиленовий мішок і наповнимо його повітрям. Мішок став опуклим, твердим, пружним. Чому, став пружним?
- А якого кольору повітря? (безбарвний).
- Вдихніть ротом повітря. Спробуйте, будь смаку повітря? (несмачний).
- Вдихніть носом повітря. Якого він запаху? (Без запаху). Але повітря може доносити різні запахи квітів, парфумів.Чисте повітря не має кольору, запаху, смаку.
- А як ви думаєте, чи можна повітря почути?
- Коли його можна почути? (вітер дме).
Повітря постійно переміщається. Рух повітря - вітер. Давайте, послухаємо, як дме вітер. (Запис шуму вітру).
Вітер - рух повітря.
Повітря здатний рухати предмети.
Дослід: серветка на столі, дути на неї.
- Діти, а чи є повітря всередині нас?
Дослід. Коктейльні трубочки і вода в склянках.
Малюнок «Чим ми дихаємо».Ми ним дихаємо за допомогою носа. Повітря потрапляє в ніс, там зігрівається і проходить через гортань в наші легені. Повітря проходить через легені і виходить назад.
Повітря буває теплим і холодним. Якщо ми довго будемо дихати холодним повітрям, то можна захворіти. Тому необхідно берегтися і піклуватися про своє здоров'я.
Вірш:
На прогулянку виходь,
Дихай свіжим повітрям.
Тільки пам'ятай при догляді,
Одягатися по погоді.
З повітрям будемо дружити,
Щоб нам бути здоровими.
- Діти, а де ще може ховатися повітря? (У предметах, повітряні кулі).
Повітрям можна наповнити кульку.
Конспект заняття «Весела крапелька»
Мета. Створювати сприятливі умови для збагачення уявлень дітей про воду, її властивості. Розвивати вміння визначати стан води шляхом дослідно-експериментальної діяльності. Виховувати у дітей дбайливе ставлення до води та зацікавлену увагу до природи як джерела позитивних емоцій. Спонукати досягати визначеної мети. Активізувати зв’язне мовлення, творчу уяву.
Словник: всесвітній день води, вода-водиченька, водиця, водичка, хатинка-хмаринка, непосида, мандрівниця, струмок-струмочок, пара, лід, чарівниця,водойма, цілюща, помандрували, попиває, танути, цінуйте,берегти, не забруднювати.
Матеріал: вода, пластикові склянки, піпетки, фарби гуаш, цукор, сіль,молоко, ванночка, аква-розмальовки, тарілочки, лід, лійки, пензлики, тематичні ілюстрації, відеоролик.Попередня робота: розгляд ілюстрацій «Така потрібна водичка», бесіди про воду, читанняоповідань, віршів про воду, розучування віршів, пісень, утішок (забавлянок), відгадування загадок, ігри-розваги.
Хід заняття.
Вихователь.
Добрий ранок, малята!
Розумні хлопчики,
Кмітливі дівчатка.
До нас сьогодні завітає гостя.
А хто це, відгадати буде просто.
Уважно слухайте!
То тверда, а то м’яка,
Та здебільшого рідка.
То нечутна, то шумить,
А то навіть закипить
Як нема її-біда!
Люди звуть її…(Відповіді дітей)
Вихователь.
З чого складається водичка? (Відповіді дітей).
Вихователь.
Послухайте, хтось стукає у двері…Хто це? Краплинка!
(Заходить дівчинка старшої групи Краплинка)
Краплинка.
Я краплинка, я вода-
Завжди світла, молода.
Я весела, я привітна
Я на світі всім потрібна.
Вихователь.
Діти, подивіться, наша гостя прийшла з гостинцями. Давайте поглянемо, що у неї у кошику!(Пляшка з водою, ємкості з льодом). Сьогодні краплинка буде моєю помічницею.
Вихователь.
Діти, хто з вас знає, де живе Краплинка?(Відповіді дітей).
Вихователь.
Всім пропоную послухати казочку(авторська казка вихователя).
Казка про Краплинку
Жила-була маленька Краплинка.А жила вона в хатинці-хмаринці разом із іншими краплинками.Була вона веселою непосидою:стрибала із неба на землю, із землі на небо! Ви запитаєте, як це можливо- а ось так!
Разом з дощиком, своїм старшим братиком, одного ранку вибралися вони із хмаринки та й помандрували на землю.Краплинка впала на листочок дерева липи, з листочка скотилася на травичку, а звідти потрапила у струмок. Там і жила.
Пальчикова гімнастика «Дощик»
Давайте покажемо ,як ми вправно вміємо вмиватися.
Діти промовляють забавлянку
Водичка, водичка,
Умий моє личко.
Червоне та біле,
Як яблучко спіле,
Щоб сміявся роток,
Щоб кусався зубок.
Експериментально-дослідницька діяльність.
Дослід «Вода-рідка речовина».
Гра на розвиток дрібної моторики рук«Човник»:
Дослід «Вода прозора».
Дослід «Вода змінює смак».
Підсумки:Де жила краплинка?(Відповіді дітей)Куди вона потрапила?(Відповіді дітей)Як вона потрапила на землю?(Відповіді дітей). Про що ми розмовляли? Що нам крапельки показала? Що вміє водичка?
Конспект заняття для дітей раннього
віку на тему «Ой, вода, водиченька»
Програмовий зміст:ознайомлення з природним довкіллям: розширити знання дітей про об’єктинеживої природи, ознайомлювати з властивостями води: чиста, прозора, брудна,важкі предмети тонуть, а легкі плавають; закріплювати знання про значення водидля людей та рослин;мовленнєве спілкування: продовжувати вчити відповідати на запитання реченнями; розвивати виразність мови; заохочувати дітей до слухання віршів тавідтворювати їх, виразно вимовляючи всі звуки;логіко-математичний розвиток: закріпити розуміння понять: один – два, багато;великий – малий ;формувати вміння конструювати, використовуючи підручні та природні матеріали; назвати кольори. Виховувати бережливе ставлення до води, вміння узгоджувати своїз рухами і діями друзів.
Матеріал : ємності для води різних розмірів та кольорів, машинки, пір’їнки,
човники паперові, предметні картки, сюжетні малюнки, дзвоник,
парасолька, набір рибок двох видів, 2 різнокольорові відерця.
Хід заняття
Вихователь: Дітки, а ви хочете погратися у цікаву гру?(...)
Щоб у неї нам погратись треба сісти на стільчики і зробити повну тишу.
Є у стільчика спинка зручна
Вмостіться до ній гарненько,
Щоб була у вас спина міцна,
Щоб була у вас спинка рівненька.
Дітки, давайте сядьте рівненько,
Посидьте тихенько і послухайте гарненько.
Скоріше вушка підготуйте,
Що я роблю , почуйте.
Д/гра "Відгадайте що я роблю"
Мета:розвиток слухової уваги, логічного мислення, посидючості, витримки. Заширмою виконуємо дії, кожну дію супроводжуємо запитаннями, спонукаючидітей відгадати що робимо.
- Що дітки почули? (...)(дзвоник)
-А це що за звук?(...)(стук молотка)
-А ось такий шум на що схожий?(...)(ллється вода)
Вушка у вас гарно слухали і добре все почули. Молодці!
Вихователь: Отже, давайте поговоримо ми сьогодні з вами про водичку і
дізнаємося багато цікавого. Ви будете мені допомагати? (...)
Як ви думаєте, вода нам потрібна? (...) А для чого?(...)
Д/гра "Для чого потрібна вода?"
Використовуємо ілюстративні зображення застосування води та дій з водою,
просимо дітей прокоментувати.
Вихователь: Тож, виходить що без води нам з вами не обійтися жодного дня. Як і усім людям , які живуть на планеті Земля а якщо поглянути на неї з космосу, то
вона нагадує блакитну кулю. Це тому що на Землі багато води. (показуємо глобус,розглядаємо його)
Вода збирається на землі у водоймах: у морях, річках, ставках, озерах.
А от ми з вами живемо у чудовій країні. Хто мені підкаже, як називається нашакраїна ?(... ) А наше місто у якому ми живемо, яку назву має ?(...) А знаходитьсянаше місто на березі великої славної річки, пригадайте як ми її
називаємо? (...). Молодці, правильно. Всі ми любимо відпочивати на Дніпрі,
особливо влітку, коли можна покупатися, по засмагати. А скажіть ось ми з вамиживемо на суші, а у воді хтось живе?
Д/гра "Мешканці водойм."
Роздаємо картки з зображенням різних істот. Пропонуємо дітям сказати живе
істота у воді чи ні, а також сказати скільки їх на картинці « одна » чи « дві ».
Вихователь: Так, молодці, давайте перевіримо чи правильно ми їх розподілили?
Перевіряємо. Молодці гарно справилися із завданням.
Вихователь:У нас із вами є багато рибок, якими ми часто з вами гралися, ось і сьогодні пограємося з ними у цікаву гру.
Д/гра "Великі і малі рибки"
Розкласти рибки у дві ємності, відповідно розміру.
Вихователь:Молодці дітки. Водичка ллється із крана коли ми умиваємося. Падаєна землю дощиком. А дощик нам потрібен?(...) Чому?(...) Корисний він чи ні?(...)
Р/гра "Сонечко і дощик"
Вихователь: А як на вулиці іде дощик, то що залишається на асфальті?
Наш дощик доки ішов, погляньте то він нам залишив калюжі у мисочках.
Вихователь: Коли на вулиці залишаються калюжі, дітки люблять запускати в нихчовники, кидати камінці, папірці.
А ми з вами зараз дізнаємося, що може плавати, а що ні.
Експериментально – дослідницька діяльність
« Визначення плавучості деяких матеріалів »
Що трапилось з: човником, машинкою, пір`їнкою, камінцем. Зробити висновки наоснові дослідів разом з дітьми.
Підсумок :Що ми дізналися про воду?(мокра, холодні, тепла, ллється, дуже потрібна всім.)Якщо полити на руки, якими вони стануть?Одні предмети плавають інші тонуть.Без води не можуть обійтися люди і тварини. Дітки вода дуже потрібна і її треба берегти, закривати кран, некидати сміття у водойми.