Тема: Підготовка до контрольної роботи з теми “Прислівник”
Мета :
-перевірити рівень знань ,умінь та навичок з теми “Прислівник як частина мови”;
-удосконалювати навички розпізнавати мовні явища, встановлювати відповідність між ними , групувати, доповнювати тощо ;
-розвивати зосередженість ,пам’ять, культуру письма;
-виховувати повагу до рідного слова.
Тип уроку: урок перевірки знань, підготовки до контрольної роботи.
Обладнання : роздатковий матеріал (картки з вправами).
Хід уроку
l. Організаційний момент.
ll. Вступне слово вчителя.
lll. Актуалізація опорних знань учнів.
Виконання вправ на повторення і закріплення.
1.Запишіть прислівники, на місці крапок поставте н або нн:
Схвильова…..о, попідвіко…..ю, стурбова….о, зра…я, натхне….о, навма…….я, радіс…о, карти…о, попідти…ю,невпи…о,шале…о,тума…о,зляка….о,замисле…о,незмі…о, бездога…о, захопле…о, непримире…о.
2.Запишіть слова, розкриваючи дужки . Правопис не і ні з прислівниками поясніть.
(не) широко, а вузько; (ні)де; (ні)як; (не) видно ; (не)подалік; (не)хотя; (не)щадно ; (не)рухомо; (не)щодня; (не)вдовзі; (не)дарма; (не)давно; (не)впинно;(не)помітно; (не) легко ; (не)чемно; (ні)звідки;(ні)коли; (не)ухильно; (не)далеко,а близько.
3.Запишіть речення. Визначте граматичні основи,підкресліть у реченнях прислівники , що пишуться разом.
Людина хоче сонця взимку, їй влітку тінь - як благодать.
За вікном сильно дув вітер. старанно роблю домашнє завдання.
Тимко прийшов додому сердитий і злісно кинув свій портфель..
Синіла навкруги далечінь.
Ось зовсім близько з води вихопилась гостра скеля.
Поки що ми на цьому зупинимось.
Стежка тягнеться навпростець.
4. Із запропонованих слів виберіть і запишіть прислівники, що пишуться через дефіс.
Перед/усім, по/моєму , по/київськи, казна/коли, по/просту, після/завтра, якось/то, раз/у/раз, пліч/о/пліч, давним/давно, без/ладу, по/флотськи, де/не/де, у/вічі.як/небудь, тихо/тихо, казна/як, по/нашому, по/перше, казна-коли, коли/небудь.
5. Складіть речення із запропонованими словосполученнями. Визначте ,до яких частин мови належать однозвучні в словосполученнях слова.
Зустріли по-південному, по південному шляху, думав по- своєму, по своєму сліду.
6. З прислівниками поодинці, по-перше, по-друге, по-нашому, швидко, темно складіть і запишіть речення. Визначте синтаксичну роль прислівників.
7. Підберіть і запишіть по кілька прислівників ( до 5) ,які б характеризували :
а.дії людини в стані нервового збудження (згарячу);
б. якість виконання певної роботи (добре);
в. природні процеси (вітряно).
По одному слову з групи введіть в речення.
8. Складіть зв’язний текст на тему “Рідна земля- найрідніша”. Використайте в тексті прислівники вищого і найвищого ступенів порівняння.
9.Утворіть вищий і найвищий ступені порівняння прислівників. Визначте їх творення.
Дорого, сильно, тепло, весело, тепло, тихо, важко, мало, глухо, старанно.
10. Утворіть від запропонованих слів прислівники префіксальним і суфіксальним способами. Запишіть їх, визначте префікси і суфікси.
Довгий, глибокий, високий, двоє, український, ваш, далекий, молодий, присідати, шептати, справжній, сусідський, понеділок, день, голос, щоденний, поважний, серйозний ,точний, простий, необережний, необдуманий,
11. Визначте спосіб творення прислівників.
Забагато, смачно, тричі, тишком-нишком, навхрест, нещиро, рано-вранці, посередині, добре, навколо, безперестанку, позаторік, знехотя, босоніж, стрімголов, всемеро, задурно, зсередини, поневолі, довіку, ліворуч, праворуч, удосвіта.
12. Поставте наголоси у запропонованих парах слів, визначте, які з них належать до прислівників, а які- до інших частин мови . З однією з пар складіть речення ,визначте синтаксичну роль вжитих в них слів.
Низько- низький, здалеку-далекий, порожньо- порожній, рясно-рясний, щиро- щирий, весело-веселий, легко - легкий , темно- темний .
ІV. Підбиття підсумків уроку.
V. Домашнє завдання. Підготуватися до контрольної роботи.