Підготовка до НМТ. Тема 10

Про матеріал
Наддніпрянська Україна у ІІ пол ХІХ ст. Зміст: Кримська війна 1853-1856 рр. Реформи 1860-1870 –х років. Модернізація в Україні. Громадівський рух. Хлопомани 1860-1861 рр. Київська (Стара) громада 1859-1876 рр. Південно-Західний відділ Російського географічного товариства. Валуєвський циркуляр 1863 р. Емський указ 1876 р. Михайло Драгоманов. Братство тарасівців 1891-1893 рр. Рух народників. Національне відродження кримських татар.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема 10 Наддніпрянська Україна у ІІ пол ХІХ ст.

Номер слайду 2

Англія, Франція, Туреччина Росія Причини: - втручання Росії у справи європейських країн; - занепад Османської імперії. Привід: - конфлікт між православними та католиками щодо володіння святими місцями у Палестині. Особливості: - перемога Росії у Синопській битві; - оборона рос військами Севастополя 349 днів. Наслідки: - укладення Паризького мирного договору; - Росія втратила Бессарабію та можливість тримати військовий флот на Чорному морі. Значення: - вияв факту відсталості Росії в усіх сферах життя; - поштовх до проведення реформ в Росії. Кримська війна 1853-1856 рр.

Номер слайду 3

Ініціатор реформ – Олександр ІІ (1855-1881 рр.)19 лютого 1861 р. – Маніфест про скасування кріпосного права. Селянська реформа: Причини: посилення селянських виступів, занепад господарств поміщиків, відставання Росії від інших держав. Особливості: - викуп селянами землі; - сплата більшої частини вартості землі державою; - виплата селянами боргу державі протягом 49 років; - тимчасовозобов'язані – селяни, що виконували повинності до укладання викупної угоди. - зменшення земельних наділів у селян (відрізки). Наслідки: - селяни отримали свободу та громадянські права; - соціальне розшарування селян; - поява вільних робочих рук; - збереження сільської общини; - малоземелля селян. Реформи 1860-1870 –х років

Номер слайду 4

Земська реформа 1864 р. - створення місцевих органів самоврядування – земств; - опікування школами, лікарнями, благоустрій, культура; - відсутність у земств політичних прав;Значення: - залучення різних верств до громадської роботи. Судова реформа 1864 р. - запровадження відкритого безстанового суду; - гласність суду; - прокурор, адвокат, присяжні; - мирові судді строком на 3 роки. Значення: - волосні суди для селян, окремі для духівництва та військових; - відсутність незалежності суддів від адміністрації. Реформи 1860-1870 –х років

Номер слайду 5

Освітня реформа 1864 р. - введення єдиної початкової освіти; - гімназії на платній основі для чоловіків і жінок; - можливість навчання всіх станів, спроможних платити за навчання. Значення: забезпечення країни кваліфікованими спеціалістами. Фінансова реформа 1862-1868 рр. - заснування Державного банку. Значення: позитивний вплив на розвиток промисловості і торгівлі. Цензурна реформа 1865 р. - особливий нагляд за невеликими виданнями для масового читача; - притягнення до суду видавців або заборона періодичних видань. Значення: повний контроль друкованих видань. Реформи 1860-1870 –х років

Номер слайду 6

Реформа міського самоврядування 1870 р. - вибори міських дум серед заможних платників податків; - контроль підприємств, торгівлі, медицини, освіти. Значення: внутрішні проблеми перекладались на місцеве управління. Військова реформа 1862-1874 рр. - скасування рекрутської повинності; - скорочення служби у піхоті до 6 років, на флоті до 7 років; - запровадження військової повинності для всіх чоловіків з 21 року. - заборона тілесних покарань в армії; - поява в армії сучасної техніки. Значення: модернізація російської армії. Наслідки реформ: прискорений розвиток країни, збереження привілеїв дворян, зростання ролі чиновників, завершення промислового перевороту. Реформи 1860-1870 –х років

Номер слайду 7

Швидкий перехід до машинного виробництва;Використання вільнонайманої праці;Вагомий вплив іноземного капіталу;“Цукрова революція” – українські заводи постачали 90% цукру;Формування індустріальних районів ( Донецький вугільно-металургійний, Криворізький залізорудний, Нікопольський марганцевий);1865 р. – залізниця Одеса-Балта (перша в Наддніпрянській Україні);Урбанізація – розвиток міст (Одеса, Харків, Катеринослав);Розшарування селянства;Зростання впливу інтелігенції;Формування пролетаріату – наймані робітники;Формування буржуазії – власники підприємств. Українські підприємці: Бродські, Симиренки, Терещинки, Харитоненки, Яхненки. Модернізація в Україні

Номер слайду 8

Передумови: - революції “Весна народів”; - поразка Росії у Кримській війні; - амністія учасників Кирило-Мефодіївського братства. Мета: відродження української національної самосвідомості. Перша українська громада 1859 р., м. Санкт-Петербург. Засновники: В. Білозерський, М. Костомаров, П. Куліш, Т. Шевченко. Діяльність: - друк навчальної літератури; - 1861-1862 рр журнал “Основа” (В. Тарновський і Г. Галаган) - журнал друкували російською та українською мовами; - публікація художніх творів та наукових праць; - “Южно-руський буквар” автор Шевченко. Громадівський рух

Номер слайду 9

Хлопомани – таємний гурток польських студентів у Київському університеті, які вирішили захищати український народ. Основоположники: В. Антонович, Т. Рильський, П. Чубинський. Діяльність: - критикували кріпацтво; - пропагували демократичні зміни; - споряджали етнографічні експедиції; - українське вбрання, мова, звичаї. Наслідок: створення Київської (Старої) громади. Володимир Антонович – лідер хлопоманів, професор історії Київського університету, автор 300 праць з історії ( “Про походження козацтва”). Вчитель М. Грушевського. Написав в журналі “Громада” статтю “Моя сповідь”, в якій закликав спольщених українців згадати своє коріння, вивчати українську мову. Хлопомани 1860-1861 рр.

Номер слайду 10

І етап – 1860-ті роки. Учасники: В. Антонович, П. Чубинський, Т. Рильський, О. Кониський. Діяльність: - відкриття недільних шкіл для дорослих; - видання підручників (“Букварь южно-русский” Т. Шевченка і “Граматика” П. Куліша. Наслідки: - закриття недільних шкіл; - припинення видання журналу “Основа”; - арешти громадівців.ІІ етап – 1870-ті роки. Учасники: В. Антонович, М. Драгоманов, П. Чубинський, М. Зібер. Діяльність: співпраця старого і молодого покоління українців. Київська (Стара) громада 1859-1876 рр.

Номер слайду 11

1873 р. – відкриття товариства;Учасники: найактивніші громадівці;Діяльність: - етнографічні експедиції під керівництвом П. Чубинського; - створення етнографічного музею; - 1874 р. – перепис Києва; - проведення Археологічного з'їзду; - газета “Київський телеграф”Наслідки: - створення Олександром ІІ Спеціальної комісії для боротьби проти українофілів. Південно-Західний відділ Російського географічного товариства

Номер слайду 12

Валуєвський циркуляр 1863 р. Валуєвський циркуляр – таємний наказ міністра внутрішніх справ Російської імперії Петра Валуєва. Привід: переклад Морачевським українською мовою Нового Заповіту. Зміст: - “Малоросійської мови не було, немає і не буде”; - заборонив видання підручників і книжок українською мовою. Наслідки: - закриття громад та недільних шкіл.

Номер слайду 13

Емський указ 1876 р. Емський указ видав Олександр ІІ. Зміст: - заборонив друк книжок українською мовою; - заборона ввозити літературу з-за кордону; - заборонив українські спектаклі та концерти ( Старицький писав, що вони українські пісні співали французькою мовою); - перекладати чужеземну літературу українською мовою; - викладати українською мовою у початкових школах; - Грушевський назвав указ “найдурніший документ ХХ ст.”Наслідки: - заборона діяльності громад; - ліквідація Південно-Західного відділу Рос. Географічного товариства; - заборона проживати в Російській імперії М. Драгоманову і П. Чубинському; - закриття газети “Київський телеграф”.

Номер слайду 14

- дядько Лесі Українки;- викладав у Київському та Софійському (Болгарія) університетах;- лідер громадівського руху;- перший виніс українське питання на європейське обговорення;- у статті “Пропащий час” доводив, що під російським правлінням українці більше втратили, ніж набули;- видавав журнал “Громада” у Женеві;- конфліктував із громадівцями через їхню відмову від політичної боротьби. Михайло Драгоманов

Номер слайду 15

Передумови: - громадівці відмовилися від політичної боротьби. Таємна студентська організація, створена на могилі Т. Шевченка у м. Канів. Мета: - створення самостійної Української держави. Лідери: Б. Грінченко, І. Липа, М. Міхновський. Діяльність: - проводили лекції, спектаклі українською мовою; - відкривали бібліотеки; - привозили нелегальну літературу зі Львова. Значення: - перша самостійницька організація Наддніпрянщини; - чітко сформулювала політичну мету – досягнення незалежності; - на її базі було створено першу українську політичну партію Наддніпрянщини – РУП 1900 р. Братство тарасівців 1891-1893 рр.

Номер слайду 16

Рух народників - загальноросійський рух. Діяльність: - створення гуртків: - 1872 р. – гурток “чайковців” у Києві; - 1873 р. – Київська комуна; - 1874 р. – “ходіння в народ” (пропагандистська робота серед селян). Спроба підняти селян на повстанську боротьбу: - 1877 р. – “Чигиринська змова” (масовий виступ селян) - 1881 р. – вбивство царя Олександра ІІ членами “Народної волі”. “Народна воля” – терористична організація. Лідери: Андрій Желябов, Софія Перовська, Микола Кибальчич. Наслідки: - страта народовців (М. Кибальчич винахідник першого в світі реактивного літального апарата) - еміграція народників за кордон через переслідування поліції; - посилення репресій проти народників. Рух народників

Номер слайду 17

Передумов- поширення європейських демократичних ідей. Діяльність:- поляки звернулися до українських селян із закликом приєднатися до повстання;- гасло “За нашу і вашу свободу!”- українці не довіряли полякам;- українці допомогли російській армії придушити повстання. Наслідки:- репресії проти учасників повстання;- скасування тимчасовозобов'язаного стану селян Правобережжя. Польське повстання 1863-1864 рр.

Номер слайду 18

Причини: - заселення Криму росіянами та українцями; - еміграція кримських татар до Туреччини. Особливості національного відродження: - відмова від клерикалізму (вплив церкви на всі сфери життя); - боротьба за зміну статусу жінок; - боротьба за визволення селян від гноблення. Лідер: Ісмаїл Гаспринський. - “батько кримськотатарського народу”; - засновник газети “Терджиман”; - організатор руху – джадидизм ( модернізація ісламського світу, демократизація). Національне відродження кримських татар

pptx
Додано
17 жовтня 2024
Переглядів
598
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку