Вступ. Народна творчість. Історичне минуле в художній прозі
І варіант
ГР-2 ПРАЦЮЄ З ТЕКСТОМ:
сприймання, аналіз, інтерпретація, критичне оцінювання інформації
(12 балів)
Виконайте тестові завдання, виберіть ОДНУ правильну відповідь (6 балів)
1. До соціально-побутових пісень належать усі пісні в рядку:
А колискові, чумацькі, весільні; Б веснянки, щедрівки, колядки;
В козацькі, жниварські, русальні; Г козацькі, чумацькі, рекрутські.
2. Які події відтворено у пісні «Ой на горі та женці жнуть» :
А прощання жінок із козаками;
Б про подвиги Сагайдачного то Дорошенка;
В про зображення військового походу козаків;
Г про закінчення жнив.
3.Закінчіть думку Захара Беркута: "Батьки та браття! Нинішня наша
побіда - велике діло для нас. Чим ми побідили? Ми побідили …»
А нашим оружжям
Б нашою хитрістю
В нашим громадським ладом, нашою згодою і дружністю
Г доблестю наших воїнів
4.Хто врятував життя Максиму Беркуту? "Але в тій хвилі блиснув меч..... понад Максимовою головою ….".
А Мирослава; Б Митько-вояка; В Тугар Вовк; Г Захар Беркут.
5. Хто сторож у творі "Захар Беркут" Івана Франка?
А великий кам'яний стовп Б ведмедиця
В охоронець біля входу до села Г великий дзвін
6. Що подарував козацький сотник маленькому патріоту Павлику із твору «Маленький дзвонар із Конотопу» Леоніда Полтави ?
А сурму; Б шаблю; В пістоль; Г коня.
Установіть відповідності (6 балів)
7. Установіть відповідність між персонажем та його характеристикою (2 бали)
Характеристика
1.«… усюди був однаковий, спокійний, свобідний в рухах і словах, мов рівний серед рівних. Товариші поводились з ним так само, як він з ними, свобідно, несилувано, сміялись і жартували з ним…»
2.«… був правдивим образом тих давніх патріархів, батьків і провідників цілого народу, про яких говорять нам тисячолітні пісні та перекази. Невважаючи на глибоку старість, [він] був іще сильний і кремезний…»
3.«Був володарем всіх земель, усіх осель і міст від Сяну аж до Дніпра, від Карпат аж до устя Буга»
4.«Людина, на якій був овечий монгольський кожух, обернений пелехами наверх, а на голові гарний бобровий ковпак... мнимий монгол ... в білім полотнянім, шовком перетиканім плащі, з луком за плечима і з блискучим топірцем за поясом»
Персонаж
А Бурунда-бегадир
Б Захар Беркут
В князь Данило
Г Максим Беркут
Д Мирослава
8.Установіть відповідність між назвою пісні та уривком (2 бали)
Назва пісні
Уривок з пісні
А «Hе плач, стара мати, – син героєм став! Він за Україну голову поклав»
Б «Через тиждень була хвора, бо робота була, А в неділю подужчала, бо музику вчула.»
В «Темна моя хата, чорне моє поле, А діти без батька голодні та голі»
Г «Та викрешемо вогню та закуримо люльку»
Д «Пісня степом лине: – Як поборем вороженьків, Слава не загине!»
9. Установіть відповідність між персонажем та його словами (2 бали)
Слова персонажа
1 «Беркути додержують слова навіть ворогові й зрадникові»
2 «І що найдужче мене лютить, так се те, що погинемо без бою, без слави, мов коти, кинені в ставок!»
3 «Я ніякого такого слова не знаю, але скажу тобі виразно, що хоч би й знав, то не сказав би тобі...»
4 «Вернися, таточку! Лишися тут, між своїми людьми! Стань між ними до бою з наїзниками...»
Персонаж
А Бурунда-бегадир
Б Захар Беркут
В Тугар Вовк
Г Максим Беркут
Д Мирослава
ГР-3 ПИСЬМОВО ВЗАЄМОДІЄ:
висловлювання думок, почуттів і ставлень (12 балів)
Напишіть есе (5-7 речень) на основі прочитаних історичних творів на тему «Сила народу - в єдності»
ГР-4 ДОСЛІДЖУЄ МОВЛЕННЯ:
дослідження мовлення, спостереження за мовними та літературними явищами (12 балів)
1.Прочитайте уривок. Випишіть художні засоби, які використав автор в уривку (3 епітети, 2 метафори, 1 порівняння, 1 уособлення, 1 паралелізм), та поясніть їхню роль. Знайдіть в уривку приклади діалектизмів. Для чого їх ужито у творі? (6 балів)
Страшний розрух зробився в селі. Крик, розкази й запитання, рик волів і скрип дерев’яних двоколісних теліг лунали з усіх усюдів, глушили слух і котилися по горах. Сумно прощали тухольці свої хати, і подвір’я, й огороди, та засіяні ниви, котрі нині ще мала зруйнувати й столочити страшна монгольська повінь. Матері несли своїх заплаканих дітей, батьки гнали худобу, везли на возах домашній спряток, мішки з хлібом та одежею. Курява стояла над селом; тільки потік сріблистою водою шумів собі, як звичайно, і старий величезний Сторож при вході в тухольську тіснину стояв понуро, опущений, сумовитий, немов жаліючи своїх дітей, що покидали оцю гарну долину, немов нахиляючись у сторону тіснини, щоб своїм величезним, кам’яним тілом заставити їм дорогу. Засумувалась і стара липа на копнім майдані за селом, а ревучий водопад, переливаючись у кармазинових променях заходового сонця, непорушним, кровавим стовпом стояв над опустілою тухольською кітловиною.
Уже зовсім опустіло село. Хати потонули в вечірньому тумані; курява уляглася по дорозі, замовкли голоси й крики, немов відвічна пустиня пожерла все життя сеї долини. Сідало сонце за тухольські гори, тонучи в легеньких червоних хмарах; темні смерекові ліси довкола Тухлі шептали тихо, таємничо, немов передавали собі якусь зловіщу новину. Тільки земля, не знати чому, глухо стугоніла і стогнала: повітря, хоч ясне й погідне, тремтіло якимось дивним, змішаним гомоном, від котрого дрож проймала й найсмілішого. А далеко-далеко по лісах, у глибоких темних ярах, між недоступним ломом вили вовки, гавкали уриваним голосом лиси, бегетали олені, ричали тури. А в селі так тихо, так мертво!
2.Поясніть на прикладі творів «Маленький дзвонар із Конотопу» та «Захар Беркут», чим повість відрізняється від оповідання (3 бали)
3.Доведіть, що «Там, під львівським замком» – це пісня-реквієм (3 бали)
Вступ. Народна творчість. Історичне минуле в художній прозі
ІІ варіант
ГР-2 ПРАЦЮЄ З ТЕКСТОМ:
сприймання, аналіз, інтерпретація, критичне оцінювання інформації
(12 балів)
Виконайте тестові завдання, виберіть ОДНУ правильну відповідь (6 балів)
1. Які події відтворено у пісні «Ой на горі та женці жнуть» :
А прощання жінок із козаками;
Б про подвиги Сагайдачного то Дорошенка;
В про зображення військового походу козаків;
Г про закінчення жнив.
2. До соціально-побутових пісень належать усі пісні в рядку:
А колискові, чумацькі, весільні; Б веснянки, щедрівки, колядки;
В козацькі, жниварські, русальні; Г козацькі, чумацькі, рекрутські.
3. Хто сторож у творі "Захар Беркут" Івана Франка?
А великий кам'яний стовп Б ведмедиця
В охоронець біля входу до села Г великий дзвін
4.Закінчіть думку Захара Беркута: "Батьки та браття! Нинішня наша
побіда - велике діло для нас. Чим ми побідили? Ми побідили …»
А нашим оружжям
Б нашою хитрістю
В нашим громадським ладом, нашою згодою і дружністю
Г доблестю наших воїнів
5.Хто врятував життя Максиму Беркуту? "Але в тій хвилі блиснув меч..... понад Максимовою головою ….".
А Мирослава; Б Митько-вояка; В Тугар Вовк; Г Захар Беркут.
6. Що подарував козацький сотник маленькому патріоту Павлику із твору «Маленький дзвонар із Конотопу» Леоніда Полтави ?
А сурму; Б шаблю; В пістоль; Г коня.
Установіть відповідності (6 балів)
7.Установіть відповідність між назвою пісні та уривком (2 бали)
Назва пісні
Уривок з пісні
А «Hе плач, стара мати, – син героєм став! Він за Україну голову поклав»
Б «Через тиждень була хвора, бо робота була, А в неділю подужчала, бо музику вчула.»
В «Темна моя хата, чорне моє поле, А діти без батька голодні та голі»
Г «Та викрешемо вогню та закуримо люльку»
Д «Пісня степом лине: – Як поборем вороженьків, Слава не загине!»
8. Установіть відповідність між персонажем та його словами (2 бали)
Слова персонажа
1 «Беркути додержують слова навіть ворогові й зрадникові»
2 «І що найдужче мене лютить, так се те, що погинемо без бою, без слави, мов коти, кинені в ставок!»
3 «Я ніякого такого слова не знаю, але скажу тобі виразно, що хоч би й знав, то не сказав би тобі...»
4 «Вернися, таточку! Лишися тут, між своїми людьми! Стань між ними до бою з наїзниками...»
Персонаж
А Бурунда-бегадир
Б Захар Беркут
В Тугар Вовк
Г Максим Беркут
Д Мирослава
9. Установіть відповідність між персонажем та його характеристикою (2 бали)
Характеристика
1.«… усюди був однаковий, спокійний, свобідний в рухах і словах, мов рівний серед рівних. Товариші поводились з ним так само, як він з ними, свобідно, несилувано, сміялись і жартували з ним…»
2.«… був правдивим образом тих давніх патріархів, батьків і провідників цілого народу, про яких говорять нам тисячолітні пісні та перекази. Невважаючи на глибоку старість, [він] був іще сильний і кремезний…»
3.«Був володарем всіх земель, усіх осель і міст від Сяну аж до Дніпра, від Карпат аж до устя Буга»
4.«Людина, на якій був овечий монгольський кожух, обернений пелехами наверх, а на голові гарний бобровий ковпак... мнимий монгол ... в білім полотнянім, шовком перетиканім плащі, з луком за плечима і з блискучим топірцем за поясом»
Персонаж
А Бурунда-бегадир
Б Захар Беркут
В князь Данило
Г Максим Беркут
Д Мирослава
ГР-3 ПИСЬМОВО ВЗАЄМОДІЄ:
висловлювання думок, почуттів і ставлень (12 балів)
Напишіть есе (5-7 речень) на основі прочитаних історичних творів на тему «Сила народу - в єдності»
ГР-4 ДОСЛІДЖУЄ МОВЛЕННЯ:
дослідження мовлення, спостереження за мовними та літературними явищами (12 балів)
1.Поясніть на прикладі творів «Маленький дзвонар із Конотопу» та «Захар Беркут», чим повість відрізняється від оповідання (3 бали)
2.Доведіть, що «Там, під львівським замком» – це пісня-реквієм (3 бали)
3.Прочитайте уривок. Випишіть художні засоби, які використав автор в уривку (3 епітети, 2 метафори, 1 порівняння, 1 уособлення, 1 паралелізм), та поясніть їхню роль. Знайдіть в уривку приклади діалектизмів. Для чого їх ужито у творі? (6 балів)
Страшний розрух зробився в селі. Крик, розкази й запитання, рик волів і скрип дерев’яних двоколісних теліг лунали з усіх усюдів, глушили слух і котилися по горах. Сумно прощали тухольці свої хати, і подвір’я, й огороди, та засіяні ниви, котрі нині ще мала зруйнувати й столочити страшна монгольська повінь. Матері несли своїх заплаканих дітей, батьки гнали худобу, везли на возах домашній спряток, мішки з хлібом та одежею. Курява стояла над селом; тільки потік сріблистою водою шумів собі, як звичайно, і старий величезний Сторож при вході в тухольську тіснину стояв понуро, опущений, сумовитий, немов жаліючи своїх дітей, що покидали оцю гарну долину, немов нахиляючись у сторону тіснини, щоб своїм величезним, кам’яним тілом заставити їм дорогу. Засумувалась і стара липа на копнім майдані за селом, а ревучий водопад, переливаючись у кармазинових променях заходового сонця, непорушним, кровавим стовпом стояв над опустілою тухольською кітловиною.
Уже зовсім опустіло село. Хати потонули в вечірньому тумані; курява уляглася по дорозі, замовкли голоси й крики, немов відвічна пустиня пожерла все життя сеї долини. Сідало сонце за тухольські гори, тонучи в легеньких червоних хмарах; темні смерекові ліси довкола Тухлі шептали тихо, таємничо, немов передавали собі якусь зловіщу новину. Тільки земля, не знати чому, глухо стугоніла і стогнала: повітря, хоч ясне й погідне, тремтіло якимось дивним, змішаним гомоном, від котрого дрож проймала й найсмілішого. А далеко-далеко по лісах, у глибоких темних ярах, між недоступним ломом вили вовки, гавкали уриваним голосом лиси, бегетали олені, ричали тури. А в селі так тихо, так мертво!