Підсумкове практичне завдання з теми «Текстовий процесор» для учнів 8 класу.

Про матеріал
Підсумкове практичне завдання з теми «Текстовий процесор» для учнів 8 класу. Мета: закріпити на практиці вміння працювати в текстовому процесорі Word; навчитися створювати поля, формули, колонки в тексті; зміст документа, вставляти зображення, створювати малюнки та їх групувати; застосовувати нумерацію, стилі сторінок тощо. Оформити текст за вимогами: 1. Поля: верхнє 2 см, нижнє 1, ліве 2 см, праве 1 см. Абзац – 1 см. Гарнітура- Modern, 14 кегль. 2. Використання стилю «Насичена цитата» на заголовку на початку документа. 3. Колонки – дві, курсив, 10 кегль. 4. Нумерація сторінок за зразком 5. Колонтитули за зразком 6. Зміст документа 7. Зображення 8. Створення малюнків та їх групування 9. Таблиця за зразком 10. Формули. 11. Зноска 12. Останні два листа – орієнтація альбомна *Оскільки програма змінюється, то можна застосувати практичне завдання тим класам, які вивчають дану тему (від 7-9 класів).
Перегляд файлу

Підсумкове практичне завдання з теми «Текстовий процесор»

для учнів 8 класу.

 

 

Мета: закріпити на практиці вміння працювати в текстовому процесорі Word; навчитися створювати поля, формули, колонки в тексті; зміст документа, вставляти зображення, створювати малюнки та їх групувати; застосовувати нумерацію, стилі сторінок тощо.

 

Оформити текст за вимогами:

  1. Поля: верхнє 2 см, нижнє 1, ліве 2 см, праве 1 см. Абзац – 1 см. Гарнітура- Modern, 14 кегль.
  2. Використання стилю «Насичена цитата» на заголовку на початку документа.
  3. Колонки – дві, курсив, 10 кегль.
  4. Нумерація сторінок за зразком
  5. Колонтитули за зразком
  6. Зміст документа
  7. Зображення
  8. Створення малюнків та їх групування
  9. Таблиця за зразком
  10. Формули.
  11. Зноска
  12. Останні два листа – орієнтація альбомна

 

Перегляд файлу
Перегляд файлу тимчасово недоступний.
Перегляд файлу

Традиції новорічного святкування

 

Серед українського селянства аж до початку XX ст. зберігалися новорічні традиції змішаного язичницько-християнського походження. Новорічні свята вважалися чарівним часом, коли пробуджувалася й ставала небезпечною всіляка нечиста сила. Вірили, що на святках присутні душі померлих родичів, яких також боялися і намагалися умилостивити. Побутувало уявлення про те, що у новорічну ніч відкривається небо і в Бога можна попросити що завгодно. До цієї ночі, як і до свята Івана Купала, приурочені перекази про палаючі гроші та скарби. Дуже довго жила віра в те, що характер новорічного свята впливає на долю всього року. На цьому грунті сформувалися звичаї, обряди, заборони та обмеження, в яких яскраво відбився світогляд хлібороба, його невпевненість у завтрашньому дні, страх перед стихійними силами природи.

Традиційна новорічна обрядовісгь українців – це ціла низка зимових свят, серед яких виділяється період дванадцятидення з кульмінаційними точками 25 грудня (Різдво), 1 січня (Новий рік) і 6 січня (Хрещення) за старим стилем. Навколо цих дат церковного та громадянського календаря протягом віків склався надзвичайно багатий комплекс звичаєвості. Останній день старого і перший день нового року українці відзначали як свята Меланки (Маланки) і Василя. На відміну від Різдва і Хрещення, ці дні не мали важливого значення в релігійному календарі, тому в їхній обрядовості майже не помітно церковних мотивів.

Вечір 31 грудня називали щедрим, або багатим, до нього готували багатий святковий стіл. Тоді ж вдавалися до різноманітних магічних ритуалів. Наприклад, господар підходив з сокирою до дерева, звертаючись до нього: "Як уродиш – не зрубаю, як не вродиш – зрубаю" – і тричі легенько торкався сокирою стовбура. Наслідком цих дій мав бути рясний урожай фруктів. Щоб улітку позбутися гусені, тричі оббігали садок босоніж тощо.

Побутували численні новорічні прикмети й ворожіння. На Полтавщині у новорічну ніч дивилися на хмари: якщо вони йшли з півдня, вірили, що буде врожай на ярину, якщо з півночі – на озимину. Тієї ж ночі намагалися дізнатися, які зернові будуть найбільш урожайними наступного року. Для цього надворі лишали пучечки пшениці, жита, ячменю, вівса та ін. Вважалося, що краще вродить та культура, на яку впав іній. Яскраво ігровий характер мали ворожіння про шлюб.

Специфічними складовими традиційного українського новоріччя були величальні обходи й поздоровлення (щедрування, засівання), рітуальний обмін вечерею, обряди та ігри з масками ("Маланка", "Коза") та ін. Деякі з них широко побутують й донині.

В Україні традиційним святковим символом на Новий рік тривалий час була не зелена ялинка, а «дідух». Виготовляли його з кулів або з першого зажинкового снопа. Кільканадцять пучків, окремо обплетених соломинками, ув'язували в пишний вінок. Знизу робили розгалуження, щоб «дідух» міг стояти. Верхівка новорічного вінка нагадувала конусоподібний сніп з колоссям. Гілки «дідуха» — за них правили зібрані докупи пучки, що зверху відповідно розгалужувались, — обрамлювали кольоровими стрічками, паперовими чи засушеними квітами, кожен на свій смак. У світлиці його ставили напередодні багатої куті. Свою обрядову роль він виконував протягом усіх різдвяних свят. Дідух символізував спільного предка.

Коли українці святкували Новий Рік?

 

 

Спочатку Новий рік для наших предків був цілком весняним святом. Оскільки у всіх стародавніх народів святкування Нового року зазвичай співпадало з початком відродження природи і в основному було приурочене до березня - початку землеробських робіт, то й давні слов’яни початок нового року асоціювали з приходом весни. Зима втекла – отже, настав новий рік. Точно сказати, як святкували Новий рік в язичницькі часи на теренах Київської Русі, не можуть жодні історичні джерела, але найімовірніше його пов’язували з появою нового місяця та святкували в переддень весняного рівнодення, називаючи „Новим Літом”. Про те, що березень символізував початок нового року та нового життя, говорить і давній язичницький звичай у березні влаштовувати врочистий обід - «тризну» - на честь померлих родичів.

Під час тризни наші предки оспівували кінець зими і при цьому палили солом'яне опудало, що символізувало зв'язок навколишньої природи з життям людини. В Україні така тризна відбувається досі, і теж навесні, але не завжди в березні, бо цей звичай пов'язаний у нас з Великодніми святами.

Березневе святкування нового року підтверджують і назви місяців, які до сьогодні збереглися в романських та деяких слов’янських мовах. Деякі місяці успадкували свої латинські назви з порядку свого слідування: наприклад, «September» (вересень) у перекладі означає сьомий, «October» (жовтень, від лат. octo) — восьмий, «November» (листопад, від лат. novem) — дев’ятий, «Decеmber» (грудень, від лат. decem) — десятий. Російська мова також відображає десятимісячний річний цикл, запозичивши латинські назви місяців. Такі назви збереглися тому, що у Стародавньому Римі рік мав 304 дні і поділявся лише на десять місяців, першим з яких був березень. Згодом імператор Нума Помпілій додав ще два місяці – «Ianuarius» (січень) на честь бога світла Януса та «Februarius» (лютий) на честь бога сонця Феба, а Юлій Цезар ввів новий календар (нині він називається юліанським), за яким датою зустрічі Нового року стає перший день січня — місяця, названого на честь дволикого Януса, одна частина обличчя якого була ніби звернена назад до минулого року, інша — уперед до нового.

У Древньому Римі бере свій початок і традиція новорічних привітань та віра у те, що перший день нового року віщує новий початок, яка міцно вкоренилася в культурі західних народів, а Пертом I була принесена на наші землі. Перший новорічний день римляни вважали дуже важливим, тому починали у ньому нові великі справи. Цього ж дня було прийнято вітати одне одного та робити подарунки. Спочатку дарували овочі та фрукти, обклеєні позолотою, фініками і виноградом, потім — мідними монетами і навіть цінними подарунками! (Можна собі уявити римську капусту, обклеєну грішми).

За однією з легенд, Юлій Цезар у новорічний вечір звільнив одного зі своїх рабів за те, що той побажав йому пожити в новому році довше, ніж у старому. “Це найкурйозніше побажання щастя за всі роки існування людства!” — вигукнув Цезар. А імператор Калігула в перший день нового року виходив на площу перед палацом і приймав подарунки від підданих, записуючи, хто, скільки і що саме подарував.

1 березня в Київській Русі

З приходом християнства на руські землі та впровадженням юліанського календаря 1 березня  на наших землях офіційно встановлюється днем Нового року, що, за церковними переказами, відповідає даті творення світу. У народі цей день відомий як день преподобної мучениці Євдокії або, як селяни кажуть, «Явдохи» (тепер це 14 березня). Згідно з народною традицією — це перший день весни, перший день нового року.

В цей день бабак прокидається від зимової сплячки, виходить «на світ» і свище три рази. Свиснувши, він знову ховається в свою нірку, лягає на другий бік і буде спати аж до Благовіщення. В цей день повертаються з вирію ластівки. «Якщо побачиш ластівку, — повчала колись мати свого маленького сина, — то візьми жменю землі, кинь за нею і скажи: «На тобі, ластівко, на гніздо!» — це щоб швидше весна приходила. Ластівка на своїх крилах нам весну з вирію несе».

Особливих святкувань цього дня не було, але вся діяльність людини була пов’язана із закликанням достатку на рік. «Під Явдоху» городники сіють розсаду капусти, вірячи, що вона вже не буде боятися морозів. Господарі вгадують урожай, садівники зрізують сухе верховіття овочевих дерев, щоб дерева краще родили і щоб на них нечисть не заводилась.

1 вересня у XV столітті

Таке літочислення зберігалося доти, доки у XV столітті руська церква не прийняла греко-візантійський церковний обряд, разом з яким початком церковного та громадянською року стало вважатися 1 вересня. Візантійська православна церква, згідно з рішенням Нікейського собору, офіційним днем святкування нового року проголошувала 1 вересня. Таке рішення мотивується тим, що в цей час Ісус Христос після хрещення та спокус дияволом в пустелі почав проповідування Царства Господнього, засвідчивши цим виконання всіх пророцтв Старого Заповіту та початок Нового. Дата ж вибрана через те, що перша проповідь Ісуса відбулась під час іудейського свята жнив, яке відзначається з 1 до 8 вересня.

З того часу 1 вересня (14 за новим стилем) наші предки святкували день Преподобного Симеона Стовпника — «Семена», який символізував прихід нового року. Цього дня ще в козацькій Україні на Семена справляли пострижини молодих хлопців і вперше садовили їх на коня. Також у цей день ткачі встановлювали свої верстати і починали ткати килими; бралися за роботу й усі інші сільські майстри: столярі, стельмахи, ковалі. «Семена» знаменує собою також початок копання картоплі.

У той же час на українських землях, що входили до складу Великого князівства Литовського, а пізніше — Речі Посполитої, початок Нового року святкували 1 січня і літочислення велося «від Різдва Христового».

Із впровадженням папою Григорієм XIII нової календарної системи, що одержала назву григоріанської, або «нового стилю», всі європейські народи переходять на святкування Нового року 1 січня. Натомість Православна церква хоча й визнала неточність юліанського календаря, однак відмовилася переходити на григоріанський через те, що за новим стилем християнський Великдень іноді збігається з єврейським або наступає раніше, що заборонено «Апостольськими правилами».

1 січня після 1700 року

На терени Київської Русі традицію святкування Нового року 1 січня  приніс цар Петро І у 1700 році, запозичивши її в Голландії та інших країнах Західної Європи. Причому, як і раніше, літочислення продовжувало вестися за юліанським календарем, який зберігався на всій території Російської імперії до 1918 року. Через це тривалий час Новий рік на землях, що входили до її складу, не збігався із західноєвропейським.

Відповідно до історичних згадок, Петро І увів традицію прикрашати ялинки, активно впроваджуючи також святкові привітання, феєрверки, новорічні кумедні костюми з масками. згідно з царським указом, прикраси на ялинках мали висіти до 7 січня. Першого ж січня, на знак свята, люди мали вітати однин одного з Новим роком, а всі, у кого є невеликі гармати або рушниці, також опівночі мали стріляти в небо у своєму дворі. На великих ж вулицях з 1 до 7 січня вночі треба було запалювати багаття з дров або соломи. Ось що раніше використовували замість бенгальських вогників.  У той час люди вірили, що, прикрашаючи новорічну ялинку, вони роблять злі сили добрішими. Вже давно про це забуто наступними поколіннями, але ялинка — як і раніше залишається символом новорічного свята.


Лише у 1918 році на землях України впроваджується григоріанський календар, а Новий рік знову починає збігатися з європейським. Натомість православна церква відмовилась переходити на новий стиль, через що усі нерухомі церковні свята та Новий рік продовжують святкуватися за юліанським календарем.

Оскільки традиційне народне святкування Нового року в Україні мало під собою глибоке релігійне та звичаєве підґрунтя, то люди не могли відмовитися від старовинного обряду прадідів та продовжували святкувати Новий рік між Різдвом та Водохрещам, тепер не 1, а 14 січня. Саме це свято зберегло усю традиційну обрядовість та релігійно-культовий зміст, які передавалися з покоління в покоління. Так з’явився в Україні Старий Новий рік.

Натомість свято 1 січня стало для українців веселим світським святом, яке об’єднало нас з рештою світу: не лише однією спільною датою, а й традицією святкування. У свою чергу, Новий рік 14 січня залишається невід’ємною складовою річного обрядового циклу українців та найповніше відображає традицію українського новорічного святкування, яке перекликається з міфічними та релігійними уявленнями поколінь предків та несе у собі глибокий символічний зміст.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перегляд файлу

Підсумкове практичне завдання з теми «Текстовий процесор»

для учнів 8 класу.

 

 

Мета: закріпити на практиці вміння працювати в текстовому процесорі Word; навчитися створювати поля, формули, колонки в тексті; зміст документа, вставляти зображення, створювати малюнки та їх групувати; застосовувати нумерацію, стилі сторінок тощо.

 

Оформити текст за вимогами:

  1. Поля: верхнє 2 см, нижнє 1, ліве 2 см, праве 1 см. Абзац – 1 см. Гарнітура- Modern, 14 кегль.
  2. Використання стилю «Насичена цитата» на заголовку на початку документа.
  3. Колонки – дві, курсив, 10 кегль.
  4. Нумерація сторінок за зразком
  5. Колонтитули за зразком
  6. Зміст документа
  7. Зображення
  8. Створення малюнків та їх групування
  9. Таблиця за зразком
  10. Формули.
  11. Зноска
  12. Останні два листа – орієнтація альбомна

 

Перегляд файлу

image

Традиції новорічного святкування

image

 

imageСеред українського селянства аж допочатку XX ст. зберігалися новорічні традиції змішаного язичницько-християнського походження. Новорічні свята вважалисячарівним часом, коли пробуджуваласяй ставала небезпечною всіляка нечиста сила. Вірили, що на святках присутні душі померлихродичів, яких також боялисяі намагалися умилостивити. Побутувало уявлення про те, що у новорічну ніч відкриваєтьсянебо і в Бога

можна        попросити що завгодно. До цієї ночі, які до свята Івана         Купала, приурочені         перекази    про палаючігроші та скарби. Дужедовго жила віра вте, що         характер    новорічного свята впливаєна долю всього

року. На цьому грунті сформувалисязвичаї, обряди, заборони та обмеження, в яких яскраво відбився світогляд хлібороба, його невпевненістьу завтрашньому дні, страхперед стихійними силами природи.

Традиційнановорічна обрядовісгь українців це ціланизка зимових свят, середяких виділяється період дванадцятиденняз кульмінаційними точками 25 грудня (Різдво), 1 січня (Новий рік) і 6 січня (Хрещення) за старимстилем. Навколо цих датцерковного та громадянського календаря протягом віків склавсянадзвичайно багатий комплекс звичаєвості. Останній день старогоі перший день новогороку українці відзначали як святаМеланки (Маланки) і Василя. На відміну від Різдваі Хрещення, ці дніне мали важливого значення в релігійномукалендарі, тому в їхнійобрядовості майже не помітноцерковних мотивів.

Вечір31 грудня називали щедрим, абобагатим, до нього готувалибагатий святковий стіл. Тодіж вдавалися до різноманітнихмагічних ритуалів. Наприклад, господар підходив з сокироюдо дерева, звертаючись до нього: "Як уродиш не зрубаю, як не вродиш зрубаю" – і тричі легенько торкався сокирою стовбура. Наслідком цих діймав бути рясний урожайфруктів. Щоб улітку позбутисягусені, тричі оббігали садок босоніжтощо.

Побутуваличисленні новорічні прикмети й ворожіння. На Полтавщині у новорічнуніч дивилися на хмари: якщо вони йшли зпівдня, вірили, що будеврожай на ярину, якщоз півночі на озимину. Тієї ж ночі намагалисядізнатися, які зернові будуть найбільшурожайними наступного року. Дляцього надворі лишали пучечкипшениці, жита, ячменю, вівса таін. Вважалося, що кращевродить та культура, на якувпав іній. Яскраво ігровий характер мали ворожінняпро шлюб.

Специфічнимискладовими традиційного українського новоріччя були величальніобходи й поздоровлення (щедрування, засівання), рітуальний обмін вечерею, обряди та ігри змасками ("Маланка", "Коза") та ін. Деякіз них широко побутуютьй донині.

В Україні традиційним святковим символом на Новийрік тривалий час булане зелена ялинка, а«дідух». Виготовляли його зкулів або з першогозажинкового снопа. Кільканадцять пучків, окремообплетених соломинками, ув'язувалив пишний вінок. Знизуробили розгалуження, щоб «дідух» міг стояти. Верхівка новорічного вінка нагадувалаконусоподібний сніп з колоссям. Гілки «дідуха» — за нихправили зібрані докупи пучки, що зверху відповідно розгалужувались, — обрамлювали кольоровими стрічками, паперовими чи засушенимиквітами, кожен на свійсмак. У світлиці його ставилинапередодні багатої куті. Своюобрядову роль він виконувавпротягом усіх різдвяних свят. Дідухсимволізував спільного предка.

Коли українці святкували Новий Рік?

 

 

СпочаткуНовий рік для нашихпредків був цілком веснянимсвятом. Оскільки у всіхстародавніх народів святкування Нового рокузазвичай співпадало з початкомвідродження природи і восновному було приурочене до березня- початку землеробських робіт, той давні словянипочаток нового року асоціювализ приходом весни. Зимавтекла отже, настав новий рік. Точно сказати, як святкувалиНовий рік в язичницькічаси на теренах Київської Русі, неможуть жодні історичні джерела, але найімовірнішейого повязували з появоюнового місяця та святкувалив переддень весняного рівнодення, називаючи Новим Літом”. Про те, що березеньсимволізував початок нового рокута нового життя, говоритьі давній язичницький звичай уберезні влаштовувати врочистий обід - «тризну» - на честь померлих родичів.

Під час тризни нашіпредки оспівували кінець зимиі при цьому палилисолом'яне опудало, що символізувалозв'язок навколишньої природи з життямлюдини. В Україні така тризнавідбувається досі, і тежнавесні, але не завждив березні, бо цейзвичай пов'язаний унас з Великодніми святами.

Березневесвяткування нового року підтверджуютьі назви місяців, які досьогодні збереглися в романськихта деяких словянськихмовах. Деякі місяці успадкувалисвої латинські назви зпорядку свого слідування: наприклад, «September» (вересень) у перекладіозначає сьомий, «October» (жовтень, від лат. octo) — восьмий, «November» (листопад, від лат. novem) — девятий, «Decеmber» (грудень, від лат. decem) — десятий. Російська мова такожвідображає десятимісячний річний цикл, запозичивши латинські назви місяців. Такі назви збереглися тому, щоу Стародавньому Римі рікмав 304 дні і поділявсялише на десять місяців, першим з яких бувберезень. Згодом імператор Нума Помпілійдодав ще два місяці– «Ianuarius» (січень) на честь богасвітла Януса та «Februarius» (лютий) начесть бога сонця Феба, а Юлій Цезар ввівновий календар (нині вінназивається юліанським), за якимдатою зустрічі Нового рокустає перший день січня місяця, названого на честьдволикого Януса, одна частинаобличчя якого була нібизвернена назад до минулогороку, інша уперед до нового.

У Древньому Римі бересвій початок і традиціяноворічних привітань та вірау те, що першийдень нового року віщуєновий початок, яка міцновкоренилася в культурі західних народів, а ПертомI була принесена на нашіземлі. Перший новорічний день римлянивважали дуже важливим, тому починалиу ньому нові великісправи. Цього ж днябуло прийнято вітати однеодного та робити подарунки. Спочатку дарували овочі тафрукти, обклеєні позолотою, фініками і виноградом, потім мідними монетами і навітьцінними подарунками! (Можна собі уявитиримську капусту, обклеєну грішми).

За однією з легенд, Юлій Цезар у новорічнийвечір звільнив одного зісвоїх рабів за те, що той побажав йому пожитив новому році довше, ніж у старому. “Це найкурйознішепобажання щастя за всіроки існування людства!” — вигукнув Цезар. Аімператор Калігула в першийдень нового року виходивна площу перед палацомі приймав подарунки від підданих, записуючи, хто, скільки і щосаме подарував.

1 березня в Київській Русі

З приходом християнства на руськіземлі та впровадженням юліанського календаря 1 березня  на нашихземлях офіційно встановлюється днем Новогороку, що, за церковнимипереказами, відповідає даті твореннясвіту. У народі цейдень відомий як деньпреподобної мучениці Євдокії або, якселяни кажуть, «Явдохи» (тепер це 14 березня). Згідно з народною традицією це першийдень весни, перший день новогороку.

В цей день бабакпрокидається від зимової сплячки, виходить «на світ» і свище три рази. Свиснувши, він знову ховаєтьсяв свою нірку, лягаєна другий бік ібуде спати аж доБлаговіщення. В цей деньповертаються з вирію ластівки. «Якщо побачиш ластівку, — повчала колись матисвого маленького сина, — товізьми жменю землі, киньза нею і скажи: «На тобі, ластівко, на гніздо!» — це щоб швидше веснаприходила. Ластівка на своїхкрилах нам весну звирію несе».

Особливихсвяткувань цього дня небуло, але вся діяльністьлюдини була повязанаіз закликанням достатку на рік. «Під Явдоху» городники сіють розсадукапусти, вірячи, що вонавже не буде боятисяморозів. Господарі вгадують урожай, садівникизрізують сухе верховіття овочевих дерев, щобдерева краще родили іщоб на них нечистьне заводилась.

1 вересня у XV столітті

Таке літочислення зберігалося доти, докиу XV столітті руська церкване прийняла греко-візантійськийцерковний обряд, разом зяким початком церковного та громадянськоюроку стало вважатися 1 вересня. Візантійська православна церква, згідноз рішенням Нікейського собору, офіційнимднем святкування нового рокупроголошувала 1 вересня. Таке рішеннямотивується тим, що вцей час Ісус Христоспісля хрещення та спокусдияволом в пустелі почав проповідуванняЦарства Господнього, засвідчивши цим виконаннявсіх пророцтв Старого Заповіту та початокНового. Дата ж вибраначерез те, що першапроповідь Ісуса відбулась під часіудейського свята жнив, якевідзначається з 1 до 8 вересня.

З того часу 1 вересня(14 за новим стилем) нашіпредки святкували день ПреподобногоСимеона Стовпника — «Семена», який символізувавприхід нового року. Цьогодня ще в козацькійУкраїні на Семена справлялипострижини молодих хлопців і впершесадовили їх на коня. Також у цей деньткачі встановлювали свої верстатиі починали ткати килими; бралися за роботу йусі інші сільські майстри: столярі, стельмахи, ковалі. «Семена» знаменує собою такожпочаток копання картоплі.

У той же часна українських землях, щовходили до складу Великогокнязівства Литовського, а пізніше Речі Посполитої, початок Нового рокусвяткували 1 січня і літочисленнявелося «від Різдва Христового».

Із впровадженням папою ГригоріємXIII нової календарної системи, що одержаланазву григоріанської, або «новогостилю», всі європейські народи переходятьна святкування Нового року1 січня. Натомість Православна церква хочай визнала неточність юліанського календаря, однак відмовиласяпереходити на григоріанський через те, що за новим стилемхристиянський Великдень іноді збігаєтьсяз єврейським або наступаєраніше, що заборонено «Апостольськими правилами».

1 січня після 1700 року

На терени Київської Русі традиціюсвяткування Нового року 1 січня  приніс цар Петро Іу 1700 році, запозичивши її вГолландії та інших країнахЗахідної Європи. Причому, як іраніше, літочислення продовжувало вестися за юліанськимкалендарем, який зберігався на всійтериторії Російської імперії до 1918 року. Через це тривалий час Новийрік на землях, щовходили до її складу, не збігався із західноєвропейським.

Відповіднодо історичних згадок, ПетроІ увів традицію прикрашати ялинки, активновпроваджуючи також святкові привітання, феєрверки, новорічні кумедні костюми з масками. згідно з царським указом, прикрасина ялинках мали висітидо 7 січня. Першого ж січня, на знак свята, людимали вітати однин одногоз Новим роком, авсі, у кого єневеликі гармати або рушниці, також опівночі мали стрілятив небо у своємудворі. На великих ж вулицяхз 1 до 7 січня вночі требабуло запалювати багаття з дровабо соломи. Ось щораніше використовували замість бенгальських вогників У тойчас люди вірили, що, прикрашаючи новорічну ялинку, вонироблять злі сили добрішими. Вже давно про цезабуто наступними поколіннями, але ялинка як і раніше залишаєтьсясимволом новорічного свята.

Лише у 1918 році на землях України впроваджується григоріанський календар, а Новий рік знову починає збігатися з європейським. Натомість православна церква відмовилась переходити на новий стиль, через що усі нерухомі церковні свята та Новий рік продовжують святкуватися за юліанським календарем.

Оскільки традиційне         народне святкування Нового року в Україні мало під собою глибоке релігійне та звичаєве підґрунтя, то люди не могли відмовитися від старовинного                 обряду прадідів                та продовжували святкувати Новий рік між Різдвом та Водохрещам, тепер не 1, а 14 січня.

Саме це свято зберегло усю традиційну обрядовість та релігійно-культовий зміст, які передавалися з покоління в покоління. Так зявився в Україні Старий Новий рік.

Натомість свято 1 січня стало для українців веселим світським святом, яке обєднало нас з рештою світу: не лише однією спільною датою, а й традицією святкування. У свою чергу, Новий рік 14 січня залишається невідємною складовою річного обрядового циклу українців та найповніше відображає традицію українського новорічного святкування, яке перекликається з міфічними та релігійними уявленнями поколінь предків та несе у собі глибокий символічний зміст.

 

           

Зміст

Традиції новорічного святкування................................................................................................... 1

Коли українці святкували Новий Рік?.............................................................................................. 3

1 березня в Київській Русі................................................................................................................ 4

1 вересня у XV столітті..................................................................................................................... 5

1 січня після 1700 року..................................................................................................................... 6

 

 

 

 

       

        


imageimageimage 

 

             

 

Грудень, 2019 рік

                                                                                                                                                       image

image

 

 

                       [1]Свято, яке святкують всі жителі нашої планети.



[1] Ноий рік.

Грудень, 2019 рік

Перегляд файлу

Традиції новорічного святкування

 

Серед українського селянства аж до початку XX ст. зберігалися новорічні традиції змішаного язичницько-християнського походження. Новорічні свята вважалися чарівним часом, коли пробуджувалася й ставала небезпечною всіляка нечиста сила. Вірили, що на святках присутні душі померлих родичів, яких також боялися і намагалися умилостивити. Побутувало уявлення про те, що у новорічну ніч відкривається небо і в Бога можна попросити що завгодно. До цієї ночі, як і до свята Івана Купала, приурочені перекази про палаючі гроші та скарби. Дуже довго жила віра в те, що характер новорічного свята впливає на долю всього року. На цьому грунті сформувалися звичаї, обряди, заборони та обмеження, в яких яскраво відбився світогляд хлібороба, його невпевненість у завтрашньому дні, страх перед стихійними силами природи.

Традиційна новорічна обрядовісгь українців – це ціла низка зимових свят, серед яких виділяється період дванадцятидення з кульмінаційними точками 25 грудня (Різдво), 1 січня (Новий рік) і 6 січня (Хрещення) за старим стилем. Навколо цих дат церковного та громадянського календаря протягом віків склався надзвичайно багатий комплекс звичаєвості. Останній день старого і перший день нового року українці відзначали як свята Меланки (Маланки) і Василя. На відміну від Різдва і Хрещення, ці дні не мали важливого значення в релігійному календарі, тому в їхній обрядовості майже не помітно церковних мотивів.

Вечір 31 грудня називали щедрим, або багатим, до нього готували багатий святковий стіл. Тоді ж вдавалися до різноманітних магічних ритуалів. Наприклад, господар підходив з сокирою до дерева, звертаючись до нього: "Як уродиш – не зрубаю, як не вродиш – зрубаю" – і тричі легенько торкався сокирою стовбура. Наслідком цих дій мав бути рясний урожай фруктів. Щоб улітку позбутися гусені, тричі оббігали садок босоніж тощо.

Побутували численні новорічні прикмети й ворожіння. На Полтавщині у новорічну ніч дивилися на хмари: якщо вони йшли з півдня, вірили, що буде врожай на ярину, якщо з півночі – на озимину. Тієї ж ночі намагалися дізнатися, які зернові будуть найбільш урожайними наступного року. Для цього надворі лишали пучечки пшениці, жита, ячменю, вівса та ін. Вважалося, що краще вродить та культура, на яку впав іній. Яскраво ігровий характер мали ворожіння про шлюб.

Специфічними складовими традиційного українського новоріччя були величальні обходи й поздоровлення (щедрування, засівання), рітуальний обмін вечерею, обряди та ігри з масками ("Маланка", "Коза") та ін. Деякі з них широко побутують й донині.

В Україні традиційним святковим символом на Новий рік тривалий час була не зелена ялинка, а «дідух». Виготовляли його з кулів або з першого зажинкового снопа. Кільканадцять пучків, окремо обплетених соломинками, ув'язували в пишний вінок. Знизу робили розгалуження, щоб «дідух» міг стояти. Верхівка новорічного вінка нагадувала конусоподібний сніп з колоссям. Гілки «дідуха» — за них правили зібрані докупи пучки, що зверху відповідно розгалужувались, — обрамлювали кольоровими стрічками, паперовими чи засушеними квітами, кожен на свій смак. У світлиці його ставили напередодні багатої куті. Свою обрядову роль він виконував протягом усіх різдвяних свят. Дідух символізував спільного предка.

Коли українці святкували Новий Рік?

 

 

Спочатку Новий рік для наших предків був цілком весняним святом. Оскільки у всіх стародавніх народів святкування Нового року зазвичай співпадало з початком відродження природи і в основному було приурочене до березня - початку землеробських робіт, то й давні слов’яни початок нового року асоціювали з приходом весни. Зима втекла – отже, настав новий рік. Точно сказати, як святкували Новий рік в язичницькі часи на теренах Київської Русі, не можуть жодні історичні джерела, але найімовірніше його пов’язували з появою нового місяця та святкували в переддень весняного рівнодення, називаючи „Новим Літом”. Про те, що березень символізував початок нового року та нового життя, говорить і давній язичницький звичай у березні влаштовувати врочистий обід - «тризну» - на честь померлих родичів.

Під час тризни наші предки оспівували кінець зими і при цьому палили солом'яне опудало, що символізувало зв'язок навколишньої природи з життям людини. В Україні така тризна відбувається досі, і теж навесні, але не завжди в березні, бо цей звичай пов'язаний у нас з Великодніми святами.

Березневе святкування нового року підтверджують і назви місяців, які до сьогодні збереглися в романських та деяких слов’янських мовах. Деякі місяці успадкували свої латинські назви з порядку свого слідування: наприклад, «September» (вересень) у перекладі означає сьомий, «October» (жовтень, від лат. octo) — восьмий, «November» (листопад, від лат. novem) — дев’ятий, «Decеmber» (грудень, від лат. decem) — десятий. Російська мова також відображає десятимісячний річний цикл, запозичивши латинські назви місяців. Такі назви збереглися тому, що у Стародавньому Римі рік мав 304 дні і поділявся лише на десять місяців, першим з яких був березень. Згодом імператор Нума Помпілій додав ще два місяці – «Ianuarius» (січень) на честь бога світла Януса та «Februarius» (лютий) на честь бога сонця Феба, а Юлій Цезар ввів новий календар (нині він називається юліанським), за яким датою зустрічі Нового року стає перший день січня — місяця, названого на честь дволикого Януса, одна частина обличчя якого була ніби звернена назад до минулого року, інша — уперед до нового.

У Древньому Римі бере свій початок і традиція новорічних привітань та віра у те, що перший день нового року віщує новий початок, яка міцно вкоренилася в культурі західних народів, а Пертом I була принесена на наші землі. Перший новорічний день римляни вважали дуже важливим, тому починали у ньому нові великі справи. Цього ж дня було прийнято вітати одне одного та робити подарунки. Спочатку дарували овочі та фрукти, обклеєні позолотою, фініками і виноградом, потім — мідними монетами і навіть цінними подарунками! (Можна собі уявити римську капусту, обклеєну грішми).

За однією з легенд, Юлій Цезар у новорічний вечір звільнив одного зі своїх рабів за те, що той побажав йому пожити в новому році довше, ніж у старому. “Це найкурйозніше побажання щастя за всі роки існування людства!” — вигукнув Цезар. А імператор Калігула в перший день нового року виходив на площу перед палацом і приймав подарунки від підданих, записуючи, хто, скільки і що саме подарував.

1 березня в Київській Русі

З приходом християнства на руські землі та впровадженням юліанського календаря 1 березня  на наших землях офіційно встановлюється днем Нового року, що, за церковними переказами, відповідає даті творення світу. У народі цей день відомий як день преподобної мучениці Євдокії або, як селяни кажуть, «Явдохи» (тепер це 14 березня). Згідно з народною традицією — це перший день весни, перший день нового року.

В цей день бабак прокидається від зимової сплячки, виходить «на світ» і свище три рази. Свиснувши, він знову ховається в свою нірку, лягає на другий бік і буде спати аж до Благовіщення. В цей день повертаються з вирію ластівки. «Якщо побачиш ластівку, — повчала колись мати свого маленького сина, — то візьми жменю землі, кинь за нею і скажи: «На тобі, ластівко, на гніздо!» — це щоб швидше весна приходила. Ластівка на своїх крилах нам весну з вирію несе».

Особливих святкувань цього дня не було, але вся діяльність людини була пов’язана із закликанням достатку на рік. «Під Явдоху» городники сіють розсаду капусти, вірячи, що вона вже не буде боятися морозів. Господарі вгадують урожай, садівники зрізують сухе верховіття овочевих дерев, щоб дерева краще родили і щоб на них нечисть не заводилась.

1 вересня у XV столітті

Таке літочислення зберігалося доти, доки у XV столітті руська церква не прийняла греко-візантійський церковний обряд, разом з яким початком церковного та громадянською року стало вважатися 1 вересня. Візантійська православна церква, згідно з рішенням Нікейського собору, офіційним днем святкування нового року проголошувала 1 вересня. Таке рішення мотивується тим, що в цей час Ісус Христос після хрещення та спокус дияволом в пустелі почав проповідування Царства Господнього, засвідчивши цим виконання всіх пророцтв Старого Заповіту та початок Нового. Дата ж вибрана через те, що перша проповідь Ісуса відбулась під час іудейського свята жнив, яке відзначається з 1 до 8 вересня.

З того часу 1 вересня (14 за новим стилем) наші предки святкували день Преподобного Симеона Стовпника — «Семена», який символізував прихід нового року. Цього дня ще в козацькій Україні на Семена справляли пострижини молодих хлопців і вперше садовили їх на коня. Також у цей день ткачі встановлювали свої верстати і починали ткати килими; бралися за роботу й усі інші сільські майстри: столярі, стельмахи, ковалі. «Семена» знаменує собою також початок копання картоплі.

У той же час на українських землях, що входили до складу Великого князівства Литовського, а пізніше — Речі Посполитої, початок Нового року святкували 1 січня і літочислення велося «від Різдва Христового».

Із впровадженням папою Григорієм XIII нової календарної системи, що одержала назву григоріанської, або «нового стилю», всі європейські народи переходять на святкування Нового року 1 січня. Натомість Православна церква хоча й визнала неточність юліанського календаря, однак відмовилася переходити на григоріанський через те, що за новим стилем християнський Великдень іноді збігається з єврейським або наступає раніше, що заборонено «Апостольськими правилами».

1 січня після 1700 року

На терени Київської Русі традицію святкування Нового року 1 січня  приніс цар Петро І у 1700 році, запозичивши її в Голландії та інших країнах Західної Європи. Причому, як і раніше, літочислення продовжувало вестися за юліанським календарем, який зберігався на всій території Російської імперії до 1918 року. Через це тривалий час Новий рік на землях, що входили до її складу, не збігався із західноєвропейським.

Відповідно до історичних згадок, Петро І увів традицію прикрашати ялинки, активно впроваджуючи також святкові привітання, феєрверки, новорічні кумедні костюми з масками. згідно з царським указом, прикраси на ялинках мали висіти до 7 січня. Першого ж січня, на знак свята, люди мали вітати однин одного з Новим роком, а всі, у кого є невеликі гармати або рушниці, також опівночі мали стріляти в небо у своєму дворі. На великих ж вулицях з 1 до 7 січня вночі треба було запалювати багаття з дров або соломи. Ось що раніше використовували замість бенгальських вогників.  У той час люди вірили, що, прикрашаючи новорічну ялинку, вони роблять злі сили добрішими. Вже давно про це забуто наступними поколіннями, але ялинка — як і раніше залишається символом новорічного свята.


Лише у 1918 році на землях України впроваджується григоріанський календар, а Новий рік знову починає збігатися з європейським. Натомість православна церква відмовилась переходити на новий стиль, через що усі нерухомі церковні свята та Новий рік продовжують святкуватися за юліанським календарем.

Оскільки традиційне народне святкування Нового року в Україні мало під собою глибоке релігійне та звичаєве підґрунтя, то люди не могли відмовитися від старовинного обряду прадідів та продовжували святкувати Новий рік між Різдвом та Водохрещам, тепер не 1, а 14 січня. Саме це свято зберегло усю традиційну обрядовість та релігійно-культовий зміст, які передавалися з покоління в покоління. Так з’явився в Україні Старий Новий рік.

Натомість свято 1 січня стало для українців веселим світським святом, яке об’єднало нас з рештою світу: не лише однією спільною датою, а й традицією святкування. У свою чергу, Новий рік 14 січня залишається невід’ємною складовою річного обрядового циклу українців та найповніше відображає традицію українського новорічного святкування, яке перекликається з міфічними та релігійними уявленнями поколінь предків та несе у собі глибокий символічний зміст.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

zip
Додано
16 травня 2023
Переглядів
246
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку