« Бережи свою країну – Україну»
Підсумкове заняття морально-етичного спрямування.
Мета. Формувати у дітей уявлення про країну. Ознайомити із поняттям природні зони, найвідомішими містами, найбільшими річками України, Карпатськими горами. Розширити і уточнити знання дітей про символи України. Дати знання про необхідність охорони Землі, розвивати пізнавальний інтерес. Поглибити знання дітей про рослини і тварини, занесені до Червоної книги. Виховувати любов до природи і бережливе ставлення до неї; глибокі почуття любові і гордості за свою Батьківщину. Сприяти розширенню кругозору дітей.
Матеріал: лялькові персонажі Лісовичок, баба Яга, бабуся – Медуниця (іграшки ); ілюстрації різних природних зон України (степи, гори, ліс, річка, море ); д/гра «Дерева», «Гриби», «Лікарські рослини», «Морські мешканці»; карта України, чай із лікарських трав.
Попередня робота: вивчення віршів, лісових прикмет; екскурсія до парку, річки, ознайомлення і вивчення Державних символів України, бесіди про дерева, гриби, лікарських рослин, розгляд відповідних альбомів, сюжетно – рольові ігри «Ведмедик з’їв отруйний гриб» та ін., читання віршів, легенд про лікарських рослини.
Хід заняття.
Вихователь: Любі діти, ось до нас
Завітали люди щирі
Привітайте в добрий час
Гостей усмішкою й миром
Діти: Добрий день вам добрі люди!
Хай вам щастя й доля буде!
Не на день і не на рік,
А на довгий – довгий вік!
Вихователь: Всі мерщій до мене, діти,
Домовляйтесь не шуміти,
На занятті не дрімати,
Руки вчасно піднімати.
І щоб не було мороки
Всі готові?
Тож гаразд часу не гаєм
Заняття розпочинаєм.
Вихователь:
Сьогодні, мої дорогі діточки я хочу запросити вас у незвичайну подорож. Для того, щоб дізнатися, куди ми вирушимо я пропоную вам відгадати загадку:
- На землі великій Землю засівають
Є одна країна І пісні співають
Гарна, неповторна, На бандурі грають
Красна як калина. І вірші складають.
І живуть тут люди Про ліси і гори
Добрі, працьовиті, І про синє море,
І скажу, до речі, Про людей і квіти
Ще й талановиті. То скажіть же, діти
Що це за країна? ( наша Україна)
Вихователь:
Отже ви же здогадались, що подорожувати ми будемо саме нашою рідною Україною. Кожна країна має свої державні символи. Які ви знаєте державні символи України?
Діти:
Прапор, герб, гімн!
( Бесіда про те, що вони означають )
- А ще кожна держава має столицю – головне місто, де працює уряд країни. Можливо ви знаєте назву столиці.
- Вірно. Місто Київ.
Вихователь:
Я хочу розповісти вам одну легенду про те, чому саме Україна – наша Земля.
Легенда «Наша земля»
Колись давно Бог створив народи і кожному наділив землю. Наші предки кинулися на розподіл пізніше, але землі їм вже не дісталось. От вони пішли до Бога. А він у цей час молився, і вони не сміли йому щось сказати. Стали чекати. Через деякий час Бог обернувся, сказавши, що вони чемні люди і хороші. Дізнавшись, чого прийшли до нього, запропонував їм чорну землю.
- «Ні, - відповіли наші предки, - там уже живуть німці, французи, іспанці, італійці».
- «Тоді я дам вам ту землю, що залишив для раю, там є усе: річки, озера, ліси, степи, гори. Але пам’ятайте, якщо будете її берегти, то вона буде ваша, а ні –ворога».
Пішли наші предки на ту землю, оселилися і живуть до сьогоднішнього дня. А назвали країну Україною.
- Діти, давайте для наших гостей заспіваємо пісню «Будемо козаками» і доведемо, що ми справжні українці.
Пісня «Будемо козаками».
- Підійдіть, будь ласка, до дошки. Тут розміщено ілюстрації різних регіонів
нашої країни : ліси, степи, гори, річки, моря. Роздивіться їх уважно, що вам відомо, а що ні.
(Розгляд і бесіда за змістом).
- Ось усе це нам із вами потрібно охороняти. А як? (Міркування дітей ).
-А ще, діти, охороняти природу означає оберігати Батьківщину. Ми повинні
жити у дружбі зі своїми меншими «братами» : тваринами, рибами, зміями і навіть з найменшою комашкою.
- Тож запрошую вас здійснити подорож у чарівні володіння лісу.
Лісовичок (лялька-іграшка) :
Доброго дня, діти! Я радий вас бачити. А чи знаєте, як поводити себе в лісі? (Відповіді дітей)
-Якщо ви виконаєте мої завдання, тоді зможете вирушити далі.
Завдання Лісовичка:
Дидактична гра «Відбери дерева, які не ростуть у лісі».
(Для сильніших дітей підписати ці дерева).
Дидактична гра «Відбери дерева, які не ростуть у лісі
Дидактична гра «Розвесели берізку»
Запитання від Лісовичка і за кожну правильну відповідь діти дарують берізці листячко
- Ранньою весною багато «любителів» природи ранять березу, щоб наточити соку. Скажіть, як допомогти березі, яка плаче?
- Яка рослина може замінити вату йод?
- Які рослини з Червоної книги зустрічаються у нашій області?
- Що ти знаєш про рослини годинники? Як можна визначити час за сонцем?
- Назвіть відомі вам лісові прикмети.
- Назвіть лісові закони:
Не рвати!
Не топтати!
Не смітити!
Не кричати!
Лісовичок:
Молодці, діти! Рушайте далі, щасливої вам дороги!
- Щоб помандрувати далі, ми знову маємо відгадати загадку і тоді дізнаємось, на що ще багата наша земля.
Між берегів текла-текла,
Мороз зміцнів під скло лягла. (Річка)
Корито, повне води налито. (Озеро, ставок)
Навкруги вода, а з питвом - біда. (Море)
Не скляне воно, не з металу, а прислухатись, дзвенить. (Джерело)
- Молодці, діти! Ви вірно відгадали загадки і дізнались, що наша земля
багата річками, озерами, ставками і морями.
(Розгляд карти України)
- Яка річка протікає у нашому містечку?
- Так, Случ. Пригадайте, будь ласка, що ми бачили, коли ходили на екскурсію до річки. Що ми зробили, щоб допомогти річці? А для чого потрібна вода?
(Дослід на очищення води)
- Діти, як ви думаєте, куди далі пливе річка? (Міркування дітей)
- Які найбільші річки України?
- Річка Дніпро тече у море, можливо, хтось знає у яке?
(На підлозі розстелений голубий килимок з тканини, на якому розміщені картинки морських жителів та океану).
Дидактична гра «Візьми картинку із морським мешканцем
і розкажи про нього, що ти знаєш».
А хто залишився? Де живуть ці мешканці водойм?
Рухлива гра «Море хвилюється раз».
- А ще, діти, я хочу познайомити вас із дивовижними Карпатськими горами, куди запросила нас Бабуся-Медуниця.
- На захід від нас знаходяться гори Карпати. Що ж таке гори? Гори –це підвищення землі, які піднімаються високо над землею. (Розгляд ілюстрацій)
Гори Карпати вкриті лісами, але там ростуть дерева трішечки інші, як у нас, є між ними великі поляни, які називаються полонини. На них поселяються люди. Взимку у горах випадає багато снігу. Сюди приїжджають люди на відпочинок і лікування джерельною водою. У горах багато лікарських рослин і дуже корисне повітря.
З’являється Баба Яга.(Ляльковий театр)
- Проходьте, гості дорогенькі! Пригощати вас буду! На перше – салат з чемериці, на друге – суп з дурману, а на десерт – ягідки воронячого ока. Які ж вони червоненькі, стиглі.
(Діти відмовляються їсти, тому що їжа отруйна)
Баба Яга: - Он, які ви тямущі! А мені так хотілося вас отруїти. Щоб я вас отруїти. Щоб я не напустила своїх чар і відпустила вас, вам потрібно мені допомогти, бо я вже недобачаю і можу переплутати їстівні і неїстівні гриби.
Гра «Посортуй гриби»
(Замість Баби Яги з’являється Бабуся-Медуниця і запрошує дітей до себе)
- Я вас давно чекаю. Чому ви так довго мандрували?
Що цікавого бачили по дорозі?
Де були? (Розповіді дітей).
- А я ось тільки з лісу повернулась. Ходила лікарські трави збирати.
- А чи можете ви мені назвати весняні лікарські трави?
(Сон-трава, мати-й-мачуха, фіалка, первоцвіт).
Знала я легенду про те, чому рослину назвали саме мати-й-мачуха, але забула.
(Діти розповідають)
- Ой, молодці мої хороші! От уже і чай поспів.
Пригощайтесь, будь ласка, та здоров’я набирайтесь. (Фіто-бар)