Підсумковий урок "Африка"

Про матеріал
Африка – найжаркіший континент планети, безкраї простори якого манять своєю неповторністю і самобутністю.Тому подорож буде доречна для учнів, зупиняючись на різних зуаинках команди заробляють бали та самостійно оцінюють свої знання
Перегляд файлу

 ту

 Тема: Підсумково-узагальнюючий  урок  по  темі  « Африка».

    Мета: -перевірити рівень знань і практичних умінь учнів, удосконалення навичок узагальнення систематизації, аналізу набутих знань;

- розвивати уважність,зосередженість, логічне мислення, пам’ять, увагу;

- виховувати самостійність, почуття відповідальності, впевненості у своїх знаннях.

    Тип  уроку: узагальнення,  закріплення, розширення  та  поглиблення знань.

    Форма  проведення: урок-подорож.

    Обладнання: атласи, контурні  карти, маршрутні  листи, малюнки, картки,

настінні  фізична  та  політична  карти  Африки, інтерактивна дошка, слайди.

.   Методи  роботи: інформаційно-рецептивний, наочний,  словесний, проблемно-пошуковий.

.

Хід  уроку:

І. Організаційна  частина( 1 хв).

ІІ. Мотивація  навчальної  діяльності (2 хв).

1.Прийом ,,Приваблива  мета.                                            (слайд 1)

Слово  учителя. Африка – найжаркіший континент планети, безкраї простори  якого манять своєю неповторністю і самобутністю. Але крім того- це материк надзвичайних контрастів: найбільша пустеля світу, сніги Кіліманджаро, непрохідні екваторіальні ліси, бурхливі і повноводні річки і водоспади. На жодному  материку не знайдеш такої кількості тварин, які перебувають на волі, такої кількості заповідних територій. Надзвичайно дивно виглядають хижини, вкриті пальмовим листям на на фоні надсучасних хмарочосів, багатство і процвітання на тлі надзвичайної бідності. І ніхто не знає достеменно, скільки ще таємниць ховає від людського ока цей нібито відомий і досліджений континент!

 

 

ІІІ. Ознайомлення  учнів  з  умовами  роботи  на  уроці.   (3хв).

Учитель. Що ж ми знаємо про Африку? Для того, щоб виявити  ваші  знання  по  темі ,,Африка, ми застосуємо  різноманітні  форми  роботи, результати  яких  ви  будете записувати  в  маршрутні  листи.        (слайд 2)

 

 

План

Відповіді

Результат

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

 

8.

Історія

Берегова  лінія

Рельєф

Клімат

Води суходолу

Природні  зони

Держави і політична карта

Екологічні проблеми

 

 

 

 

ІV. Виконання  завдань.       (35 хв.).

1. ,,Історія”.

1) Самостійна  робота. Прийом « Географічна  загадка».(Про кого мова?)

а) Відкрив  мис  Зелений. (Бартоломеу  Діаш).

б) Відкрив  гирло  річки  Конго. (Діогу  Кан).

в) Обійшов  південний  мис  Африки. Першим  із  європейців  перетнув  Індійський  океан  і  досяг  берегів  Індостану. Так  було  відкрито  морський

шлях  до  Індії(Васко  да  Гама).

г) Цей  великий  вчений  прожив  всього  60 років, але  половину  свого  життя  віддав  вивченню  Африки. Він  перетнув  материк  із  заходу  на  схід, відкрив  водоспад  Вікторія  на  річці  Замбезі, описав  верхню  течію  річки

Конго та  озеро  Ньяса (Давід  Лівінгстон).

 

2.,,Географічне  положення. Берегова  лінія

1) Прийом  ,,Географічна  мандрівка (робота  з  контурною  картою)

          - Назвіть об’єкти, про які буде йти мова. (демонстрація слайдів)

  1. Нашу мандрівку ми починаємо із крайньої північної точки материка.(мис Рас- Енгела)  
  2. Беручи курс на захід, пропливаємо морем, яке крім Африки омиває береги  іще двох частин світу (Середземне).
  3. Ширина цієї протоки, яка виведе нас в Атлантичний океан, від 14 до 44 км. На її північному березі знаходиться Іспанія та володіння Великої Британії Гібралтар. На півдні – Марокко та іспанське місто Сеута. Щодня протокою проходить бл. 300 торгових суден. (Гібралтарська)
  4. Рухаючись уздовж берега ми допливаємо до островів, іменем яких був названий відомий нам птах. Самі ж острови отримали назву від великих собак,  які жили тут ще в античні часи.(Канарські)
  5. Цей мис знаходиться на п-ві Зелений мис і є крайньою західною точкою материка. (мис Альмаді)
  6. Води цієї затоки є дуже теплими. Через неї проходить екватор  і початковий меридіан. (Гвінейська)
  7. Назва цього мису пішла від дуже сильної магнітної аномалії, яка відхиляла стрілку компаса на 30 градусів (,,голка – стрілка компаса). (мис Голковий)
  8. Увійшовши в Індійський океан, пропливаємо найдовшою у світі протокою(Мозамбіцькою),...
  9. … яка відділяє материк від найбільшого біля нього острова. (Мадагаскар)
  10.  Далі огинаємо півострів, так званий ,, Африканський ріг”, відомий світові своїми піратами (Сомалі)…
  11. …і входимо у найсолоніше і найтепліше море, єдине море, яке не має притоку прісних вод, оскільки оточене пустелями. (Червоне)
  12.  Повертаючись на місце початку подорожі, ми проходимо каналом, який був відкритий у 1869 році і знаходиться у Єгипті. Є найкоротшим шляхом із Середземного моря до Індійського океану і другим за вартістю джерелом доходів для Єгипту після туризму. (Суецький)
  • (Перенесіть ваші відповіді на контурну карту).

 

  2)  Гра  ,,Географічне  лото. (Діти  об’єднуються  у  дві  групи: перша  група бере  картки  із  завданнями,  друга – із  відповідями.  Учасники  повинні  знайти  собі  пару)

3. ,, Рельєф”.

1) Гра ,,Аукціон”(робота  з  настінною  та  контурними картами).

 -  Позначте на контурній карті 10 будь- яких форм  рель’єфу. Кожний вихід до настінної карти коштує 1 бал.

2) Прийом ,, фантастична добавка’’(повідомлення учениці про влк. Кіліманджаро).

 

4.  ,,Клімат. Прийом  ,,Шпаргалка.                         (слайд 2)

1) Встановіть  причинно- наслідкові  зв’язки (діти  отримують  картки). 

Зразок:потоки  повітря-…,зона  атмосферного  тиску -…,кількість  опадів-…,

природна  зона -…,рослинний  світ -…,тваринний  світ -… .

 2) За  описом  визначте  тип  клімату.

І варіант:температура  цілий  рік +26-28 градусів; за  рік випадає  понад 

2000мм  опадів; одна  пора  року – літо(екваторіальний).

 

ІІ варіант: повітряні  маси  змінюються  за  сезонами :влітку  сухі  спекотні

тропічні, взимку- помірні; західні  вітри приносять  опади, а  в  горах  навіть

сніг; середні  літні  температури +20 градусів, зимові - +12градусів(субтро-

пічний  середземноморський).

 3) Гра ,,Розшифруй  анаграму.                                         (слайд 3)

 

5.  ,, Води суходолу.

1)  Прийом ,,АукціонПозначте на контурній карті 6 гідрологічних об’єктів Африки.

2)  Прийом ,,Так – Ні’’.

1. Річки і озера Африки мають переважно дощовий тип живлення (так);

2. Найдавнішим озером Африки є оз. Вікторія (ні);

3. Найповноводнішою річкою Африки є р. Ніл (ні);

4. Р. Ніл починається від злиття двох річок : Білого і Синього Нілу (ні);

5. Водоспад Вікторія знаходитья на р. Замбезі (так);

6. Р. Оранжева належить до басейну Тихого океану (ні);

7. Найглибшим озером Африки є оз. Танганьїка (так);

8. Р. Конго впадає у Гвінейську затоку (так);

9. Водоспад Вікторія названий на честь перемоги англійців над пігмеями (ні);

10. Р. Конго замерзає у верхній течії (ні).

  6. ,, Природні  зони’’                                                                 (слайд 4)

1) Прийом  «Творча  лабораторія».

   Завдання: назвати  ключові  слова, за  допомогою яких  ви  б  охарактеризували:

І варіант –савани  і  рідколісся;

ІІ варіант – пустелі  і  напівпустелі.

Зразок.Вологі  екваторіальні  ліси: одна  пора  року – літо;екваторіальний  пояс; велика  кількість  опадів; грунти  червоні  фералітні;рослини – фікуси, пальми,ліани, деревоподібні  папороті, орхідеї; тварини –мавпи, китицевухі

свині, леопарди, карликові  бегемоти,окапі,папуги,птах-носоріг,муха-цеце…

 

2)Завдання:розселити  тварин  по  природних  зонах.           (слайд 5)

Ключові слова:1.леопард; 2.верблюд; 3.жираф; 4.зебра; 5.окапі; 6.китицевуха свиня; 7.лисиця- фенек; 8.птах-секретар; 9.каракал; 10.лев.

 

 

7. ,,Держави і політична карта.                                               

1) Виконання  ,,Експрес-тестів.                                                      (слайд 6)

1)Більшу  частину  материка  населяють  представники  якої  раси?

а)європеоїдної; б)негроїдної; в)монголоїдної.

2)Найменші  люди  на  зріст  нашої  планети  і  Африки:

а)араби; б)масаї; в)пігмеї.

3)Середня  густота  населення  в  Африці:

а)20чол./км.кв.; б)25 чол./км.кв.;32 чол./км.кв.

4)Найбільша  густота  населення:

а)на  п-ові  Сомалі; б)в дельті  Нілу; в)на  узбережжі  Гвінейської  затоки.

5)Більша  частина  населення проживає  в:

а)містах; б)селах.

6)Найбільшою  кількістю  захоплених  територій  володіли  в  Африці:

а)Португалія; б)Велика  Британія;в)Франція; г)Іспанія.

7)До  середини  XXст.  на  політичній  карті  Африки  були  незалежними

такі  країни:

а)Єгипет; б) Нігерія; в)Ліберія; г)Танзанія; д)Південна  Африка.

8)За  рівнем  розвитку  країни  Африки  відносяться  до:

а)високорозвинених; б)країн, що  розвиваються.

9)Основою  економіки  майже  в  усіх  країнах  є:

а)сільське  господарство; б)промисловість; в)сфера  послуг.

10)Африка  є  батьківщиною  яких  культур:

а)буряків; б)кукурудзи; в)цибулі; г)капусти; д)бавовнику.

11)Скільки  держав на материку налічує сучасна політична карта?

а)понад  50; б)понад 60; в)понад  40.

12)Високорозвиненою  країною  Африки  є:

а)Алжир; б)Єгипет; в)Південна  Африка; г)Туніс.

 

2) Прийом  «Дивуй»(повідомлення  учениці  про пігмеїв).

 

10. «Екологічні прооблеми».

1) Прийом «Дерево  рішень».

  маршрутному  листі  назвіть екологічні  проблеми материка).

 

V.Підсумок  уроку(2 хв.).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      

 

 

 

doc
Додано
6 грудня 2019
Переглядів
1771
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку