Дозволяє перевірити засвоєний матеріал пройдених тем «Неклітинні та одноклітинні організми», «Тканини тварин і рослин.» «Будова і функції тканин». «Розмноження» у формі гри.
« Організмовий рівень життя»
(урок- подорож)
Вид заняття: Підсумок знань
Мета заняття:перевірити засвоєний матеріал пройдених тем «Неклітинні та одноклітинні організми», «Тканини тварин і рослин.» «Будова і функції тканин». «Розмноження».
Обладнання: Презентація, малюнки, таблиці, емблеми команд , карта, інші реквізити для проведення уроку-гри.
На дошці морська карта. На столі скляні піали і скриня повна різнокольорових морських камінців.
Викладач:Доброго дня студенти та шановні гості. Пропоную вам здійснити мандрівку просторами такої цікавої науки, як біологія. А для цюго нам потрібна надійна команда.
Команди сідають за парти по 7 учасників . Команди придумують назву і презентують себе.(3 хв.)
Викладач: Ну що ж ,ви команда. Тепер вам потрібен корабель.
1.Порт (Командне завдання) Шифрограма.(3хв.)
Ваше завдання скласти із літер які зустрічаються в рядку лише один раз слово, що має відношення до теми нашого заняття
і |
к |
с |
к |
а |
с |
і |
і |
а |
о |
с |
с |
м |
т |
р |
т |
а |
м |
а |
с |
а |
к |
а |
г |
т |
и |
и |
т |
к |
а |
н |
о |
л |
с |
а |
л |
с |
о |
н |
о |
і |
у |
н |
і |
л |
а |
і |
а |
л |
у |
р |
м |
т |
і |
а |
р |
а |
м |
р |
т |
м |
з |
о |
м |
р |
г |
р |
о |
г |
о |
з |
і |
т |
м |
н |
і |
н |
т |
з |
і |
о |
і |
н |
б |
о |
і |
н |
с |
о |
с |
б |
к |
а |
б |
к |
о |
т |
о |
т |
о |
т |
к |
т |
а |
н |
а |
о |
т |
о |
н |
а |
і |
т |
а |
р |
і |
р |
і |
о |
о |
т |
а |
б |
е |
т |
н |
б |
н |
а |
н |
і |
р |
а |
і |
т |
а |
я |
т |
я |
і |
т |
о |
і |
т |
о |
н |
а |
т |
а |
н |
н |
о |
н |
ї |
о |
н |
о |
р |
о |
р |
о |
т |
к |
о |
к |
н |
р |
н |
р |
р |
м |
а |
о |
н |
а |
т |
м |
о |
т |
н |
т |
а |
к |
т |
л |
н |
л |
т |
н |
а |
о |
а |
о |
ф |
с |
л |
ф |
о |
л |
с |
ф |
л |
е |
н |
н |
е |
ф |
е |
л |
ф |
п |
і |
и |
с |
п |
м |
л |
с |
м |
і |
т |
о |
х |
н |
т |
с |
о |
с |
х |
т |
і |
к |
т |
о |
і |
к |
о |
т |
і |
а |
Викладач:Всі справились , молодці. Кожна команда отримує скриньки різних кольорів. В скриньці вони знаходять корабель та емблеми. У кожній команді є: Капітан, Кок, Боцман, Юнга, Штурман, Мічман, Матрос .
І так екіпаж і провіант на борту. Ми починаємо мандрівку. Нас чекає безліч пригод і несподіванок. Тому повна готовність!!!! А ще я хочу представити вам морську фею , яка буде допомагати нам у цій, повній пригод подорожі.
Саме вона за кожну вашу відповідь буде наповнювати піалу команди чарівними камінцями, і вести таблицю хто і скільки камінців здобув.
2.Мілина: завдання для штурманів
Гра «Зайвий в ланцюжку»
Сприяє розвитку логічного мислення. Учні повинні вибрати зайве слово і пояснити свій вибір.
Тканини:
Кров;лімфа, нейроглія (нервова а інші, сполучні)
Ксилема, корок(покривні, а інші провідні);флоема,
Камбій ( меристематичні а інші покривні);епідерма,ризодерма,
Твірна, покривна, сполучна(людини, а ті тварини)
Основна( рослин),м’язова , нервова;
Покривна; Епітеліальна ,(людини) твірна .
3. Акули: завдання для боцманів
Розпізнай і розкажи Потрібно розпізнати малюнок назвати тканини ,що на ньому зображені.
Тканини рослин: 1 - покривна; 2 - основна фотосинтезуюча; 3 - механічна; 4 - провідна (а - судина, б - ситоподібна трубка)
Зліва направо: пухка сполучна тканина, щільна сполучна тканина, хрящ, кістка, кров
1 — посмуговані; 2 — гладенькі; 3 — серцеві. 1 - багатошаровий епітелій;
2 - одношаровий епітелій;3 - війчастий епітелій
4.Незвіданний острів: (Командне завдання)
Головоломка
Потрібно правильно розташувати букви і пояснити значення кожного слова , а також те що їх об’єднує.
Анігна |
Ангіна |
Фтедирія |
Дифтерія |
Реміятуля |
Туляремія |
Муча |
Чума |
Лехора |
Холера |
Приг |
Грип |
Сівпа |
Віспа |
Закс |
Сказ |
Сепрег |
Герпес |
Титорап |
Паротит |
Цабили |
Бацили |
Липірис |
Спірили |
Онибрівіо |
Вібріони |
Цетимінотика |
Актиноміцети |
кистрепкото |
Стрептококи |
5.Шторм: Завдання для мічманів. Помилка. Потрібно виправити помилки Пріони
Одним з визначних наукових досягнень X ст. в галузі біології та медицини стало відкриття 1928 р. американським молекулярним біологом, професором Стенлі Прузі нового типу інфекційних агентів — пріоків. Це відкриття ознаменувало початок нової ери розвитку біології та медицини, оскільки не було виявлено принципово новий тип збудників інфекційних захворювань.
Пріони — інфекційні вуглеводні частки не є особливим класом інфекційних вірусів, що викликають виліковні захворювання травної системи людини та тварин .
Детальне дослідження показало, що пріони, як збудники інфекційних хвороб, мають низку унікальних властивостей:
• відсутність жодної амінокислоти кислоти;
• незалежно від походження захворювання воно не може бути передано далі інфекційним шляхом;
Віруси — це паразитичні клітинні системи, здатні розмножуватися в не живих кліти . Вивчення вірусів було розпочато 1829 р. Д. Й. Івановим, який з’ясував, що збудник мозаїки тютюну не росте на поживних середовищах і проходить крізь бактеріальні фільтри. Характерними особливостями вірусів є наявність у них лише всіх типів нуклеїнових кислоти і присутність у них власних систем синтезу білків та перетворення енергії. Через це віруси можуть розмножуватися самостійно і є облігатними внутрішньоклітинними паразитами. Поза клітиною - хазяїном віруси існують у формі віріонів. Віріон — це амінокислота кислота, упакована в спеціальну білкову оболонку — капсид.
Прокаріотичні клітини складаються з поверхневого апарата й ядра. До складу поверхневого апарата зазвичай входять плазматична мембрана і клітинна мембрана,. Як додаткові елементи до поверхневого апарата у прокаріотів можуть входити палички, слизові капсули й різноманітні вирости плазматичної мембрани.
Цитоплазма прокаріотів представлена напіврідким соком, у якому розташовані поодинокі віруси, кільцева молекула РНК. Серед прокаріотів є авторофи й гетерофаги. Автотрофи самостійно синтезують органічні речовини з органічних, а гетерофаги споживають уже готові. Автотрофні прокаріоти можуть бути хемо- або фотосинтетиками. Фотосинтетики утворюють органічні речовини за рахунок енергії хімічних реакцій. Фотосинтез здійснюють ціанобактерії, пурпурні бактерії, зелені бактерії та деякі архебактерії. Цей процес різні види прокаріотів можуть здійснювати як з допомогою хлорофілів, так і за участі інших пігментів. Хемосинтетики створюють органічні речовини з використанням енергії світла.
6.Риф: завдання для матросів.
Впізнай мене і розкажи.
Кожен з матросів витягає листок паперу з написом(віруси, бактерії, морфологічні види бактерій). Серед малюнків потрібно знайти ті що відповідають даному напису і позначити його будову.
1 - цитоплазма; 2 - фотосинтетичні мембрани; 3 - капсула;
4 - джгутик;5 - клітинна стінка;6 - рибосоми;
7 - запасні поживні речовини;8 - кільцева ДНК;
1 - коки;2 - бацили;3 - спірили;4 - вібріони
7.Перешкода Восьминіг( Командний конкурс)
Потрібно вписати на ноги заходи щодо запобігання профілактика бактеріальних захворювань.
8 Скелі: Завдання для юнги
Загублені слова потрібно вставити пропущенні слова.
Нестатеве розмноження — нового організму з однієї або групи клітин материнського організму, у ході якого не утворюються . клітини й не відбувається . процесу. У цьому випадку в розмноженні бере участь тільки . батьківська особина, що передає свою інформацію дочірнім організмам. Нестатеве розмноження відбувається за рахунок .
Для рослинних організмів часто використовують термін . розмноження, яким позначають варіант нестатевого розмноження у ході якого не утворюються спеціалізовані структури або органи, а нові організми утворюються з неспеціалізованих організму багатоклітинної рослини.
Статеве розмноження — тип розмноження, за якого утворюються спеціалізовані . клітини й відбувається процес. Статеве розмноження спостерігається у представників більшості систематичних груп рослинного і світу. Під час статевого розмноження утворення нового організму зазвичай відбувається за участі батьківських організмів (у випадку гермафродитизму статевим шляхом може розмножуватися . .). Під час статевого розмноження відбувається злиття статевих клітин — чоловічого й жіночого організму. Таким чином, новий організм несе спадкову інформацію обох батьків.
Партеногенез (від грецьк. партенос — .і генезис — походження) — розвиток нового організму з . яйцеклітини. За партеногенезу дочірні організми мають .з материнським набір спадкової інформації. Є організми, в яких . — єдиний спосіб розмноження (деякі комахи та прямокрилі). У інших видів, наприклад, у ящірок, існують роздільностатеві та популяції. У життєвому циклі попелиць і дафній закономірно чергуються покоління, які розмножуються статевим способом і партеногенетично.
Партеногенез за своїми особливостями займає ніби проміжне положення між нестатевим і способами розмноження. З одного боку, новий організм розвивається зі спеціалізованої статевої клітини — , а з іншого — розвитку дочірньої особини не передує запліднення.
9 Айсберг:завдання для кока
Конверт(потрібно вгадати що там) А потім підписати позначення і розказати про них.
1-ядро; 2-ядерце; 3-цитоплазма; 4-первинна оболонка; 5-вторинна оболонка (фолікулярні клітини).
1.головка 2.шийка 3. хвіст 4.акросома 5. ядро 6. мембрана 7.проміжний відділ 8.мітохондрії
1 - шкаралупа; 2 - зародковий диск; 3 - канатик;4 - надшкаралупна оболонка; 5 - повітряна камера;6 - білкова оболонка; 7-жовток; 8 - жовткова оболонка;
9 - підшкаралупні оболонки
10.Пірати: Завдання для капітана
Отримують листочок і мають без слів показати те що там написано.
А) Гаметогенез
Б) Партеногенез
В) Поліембріонія
11.Ключі (Командний конкурс)
Переглянути відео і зрозуміти що за процес на ньому зображений.
Отримують ключі,відкривають скриню, знаходять там записи (оцінки, знання, гарний настрій – це і є ваш скарб.
Наш урок завершено. Всі чарівні камінці перетворились на ваші оцінки.
А я хочу вам сказати: «От ці порожні піали це - Ви. А скриня з камінцями –
це знання. Отак за роки навчання в коледжі Ви себе і наповнюєте знаннями не тільки з біології, а й з інших предметів. Постарайтесь наповнити себе максимально, бо точно так, як ми долали за допомогою знань перешкоди у цій подорожі, так і в житті, перешкоди долаються завдяки вашим знанням.